Guest Flyer

VATSIM, IVAO ja FPI

75 viestiä aiheessa

Kuten tuossa toisessa threadissa mainitsin, että tilannetta ei helpota yhtään se, että missään ei selvästi kerrota mitä kaikkea simulentäjän pitäisi osata ja hallita ennen "kaapista ulos tulemista", tai en minä ole ainakaan sellaista mistään löytänyt.
VACC Finland tiedottaa - VATSIM:n Suomen jaoston päättäjät ovat kirjoittaneet suuntaa antavan tiedotteen aiheesta.

 

voisiko tuosta sinun kommentistasi päätellä, että pysy poissa jos et osaa/halua toimia aivan kuten oikeat lentäjät?
Voihan siitä päätellä vaikka mitä. Tarkoitus oli kuitenkin asettaa sinun sarkasmillesi vastine. Väitän, etteivät lentosimulaattorit ole räiskintäpelien kanssa aivan samalla tasolla. Tässä hommassa tarvitaan pitkähermoista viitseliäisyyttä. Vaikkei kaikkea ole välttämätöntä peliluonteen takia opiskellakaan, tiettyjä asioita silti tarvitaan. Jos viitsit nähdä niiden opiskeluun hieman vaivaa, työ kyllä palkitsee tekijänsä - eli sinut.

 

Mitäs olet muuten mieltä, kuinka suuri välillämme oleva näkemysero on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs olet muuten mieltä, kuinka suuri välillämme oleva näkemysero on?

En tiedä ymmärsinkö oikein mitä tuolla tarkoitat, mutta ainakin osaamistasoni (= mahdollisimman realistiseen toimintaan kykeneminen) on minulla huomattavasti alhaisempi kuin sinulla. Varsinaista näkemystä siitä "kuinka haluan että kaikkien pitää lentää" minulla ei edes ole. Ainoastaan näkemys siitä kuinka paljon minulla on aikaa tai viitseliäisyyttä tähän asiaan panostaa.

 

En kuitenkaan ole vaatimassa, että VATSIMissä, tai missään muussakaan verkossa, lentämisen pitäisi olla jotain aivotonta koheltamista. Koskaan en ole tahallisesti VATSIMissä mitään /seillyt, vaan kaikki mokaamiseni ovat olleet vain kokemuksen puutetta, tai laiskuuden syytä, ihan miten vaan.

 

Arvostan suuresti niitä miehiä ja naisia niin oikeiden lentokoneiden kuin simukoneidenkin puikoissa, jotka osaavat hoitaa hommansa niin tyylikkäästi ja kaikkien olemassa olevien säännösten mukaisesti. Se, että muut osaavat hommansa niin hienosti, ei toimi minulle riittävänä kannustimena opiskella kaikkia niitä asioista pelkästään jotain tietokonepeliä varten. Asia olisi varmasti ihan toinen, jos minulla olisi vielä joskus tarkoitus siirtyä oikean ilmailun pariin, jolloin siitä opiskelusta olisi jotain konkreettistakin hyötyä. Silloin kun ei enää riittäisi, että hommat tekisi "vähän sinne päin", jos kyseessä olisi oma ja monen muun henki.

 

En usko että me loppujen lopuksi ajattelemme näistä asioista kovinkaan eri tavalla. Minulla on vaan taipumus provosoitua herkästi tällaisessa netin kautta käytävässä kanssakäymisessä ja saatan ottaa v****iluna jotain mitä ei ole sellaiseksi tarkoitettu. Sitten alan provosoida ja v****illa takaisinpäin, jolloin soppa on valmis. Sama asia on liikennekäyttäytymisessäni, jolloin hiljaisesta ja rauhallisesta tyypistä tulee murhanhimoinen tappajakaahari, jolla palaa hihat pienimmästäkin vastapuolen törttöilystä. Tästä aiheesta olikin hyvä juttu viikonvaihteen Iltasanomien Plussa-liitteessä.

 

Jos olisimme keskustelleet tästä asiasta saman pöydän ääressä (ja vielä mielellään Nalle-kori seurana) niin tämäkään "sota" ei olisi saanut tällaisia mittasuhteita, tai ei ainakaan minun takiani. Näin netin välityksellä vaarana on, että toinen ymmärtää jotain väärin ja/tai toinen ei osaa ilmaista asiaansa tarpeeksi selkeästi.

 

Jos nyt vielä pitäisi listata asioita mitä omasta mielestäni osaan ja mitä en, niin joku voisi ehkä sitten vielä kertoa mihin kannattaisi panostaa lisää (muuhunkin kuin niihin asioihin mitä en osaa).

 

Osaan (ainakin):

- Nousta, lentää ja laskeutua useimmilla lentokoneilla rikkomatta konetta. (Tuskin täysin "speksien" mukaisilla nopeuksilla, flapseillä, yms. mutta kuitenkin)

- ILS-laskeutumiset

- Näkölähestymiset PAPI-valojen avulla

- VOR/DME ja NDB suunnistuksen teoriassa, käytännössä sitä ei kuitenkaan tule käytettyä FSNavigatorin takia.

- Noudattaa FS:n ATC:n antamia suunta- ja korkeusmääräyksiä. Toki myös "oikean" ATC:n, jos ohjeeseen ei liity mitään monimutkaisempaa kommervenkkiä. Tosin "käsin" lentäessä mopo saattaa karata käsistä ATC:lle kommunikoinnin aikana, kun huomio kiinnittyy siihen tekstin naputteluun.

- Odotuskuvion lentäminen ainakin periaatteessa

- Laskukierroksessa lentämisen ATC:n alaisuudessa. Tällä hetkellä lennän melkein ainoastaan tätä VATSIMissä, koska mikään muu ei tunnu sujuvan kelvollisella tasolla.

- Lähialueelta poistumisen ja sinne lentämisen VFR-lennolla (no ainakin Prinkkalassa...)

- Lentoreitin suunnittelu ainakin periaatteessa, käytettävissä olevien apuvälineiden (FSNavigator) kykyjen mukaan. Eli lähtöpisteen (esim. PIVAK) ja tulopisteen (esim. VELUN) välinen reitti. Sitä en tiedä onko valitsemani reitti kuitenkaan aina validi eli oikeassa ilmailussa hyväksyttävä. Varsinaista FMC:tä ei oikeastaan missään käyttämässäni koneessa ole.

 

En osaa (ainakaan):

- Kunnon fraseologiaa (Yksi syy sille miksi käytän tekstiä. Uskon että puutteellisen fraseologian käyttö häiritsee muita vähemmän kirjoitettuna, kuin että alkaisin sitä kimiräikkös-englannillani toisten korviin huutelemaan)

- SID/STAR/RNAV-reittien lentämistä. (Tämän takia en enää lennä Vantaalle/Vantaalta, koska en halua häiritä niitä, ketkä nuo hommat osaavat.)

- VOR/DME, NDB, yms. lähestymiset (ei riitä käsiä eikä aivoja niin moneen asiaan samanaikaisesti)

- DME ARC -kaaren lentäminen

- Suurinta osaa lentämistä koskevista määräyksistä (sääminimit, ilmatilaluokitukset, korkeus- ja nopeusrajoitukset eri ilmatiloissa, yms.) Kuinka nuo pitäisi muistaa, kun olisi muutama muukin asia muistettavana? :o

 

Nuo nyt ensin tuli mieleen, varmasti on paljon muutakin mitä en osaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

En osaa (ainakaan):

- Kunnon fraseologiaa (Yksi syy sille miksi käytän tekstiä. Uskon että puutteellisen fraseologian käyttö häiritsee muita vähemmän kirjoitettuna, kuin että alkaisin sitä kimiräikkös-englannillani toisten korviin huutelemaan)

 

 

Terve Juha. :)

 

Katsos kun minäkin puhua mökellän täysin estottomasti verkossa englantia, vaikken sitä osaakkaan, niin kyllä sinäkin voit aivan hyvin ostaa headsetin. :) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Varsinaista näkemystä siitä "kuinka haluan että kaikkien pitää lentää" minulla ei edes ole.
Ei minullakaan, yksilöitähän me olemme.

 

Se, että muut osaavat hommansa niin hienosti, ei toimi minulle riittävänä kannustimena opiskella kaikkia niitä asioista pelkästään jotain tietokonepeliä varten.
Tämä on yksi näkökulma. Itse yritän päästä pelissä "korkeammalle tasolle". Silti emme ole eri arvoisia VATSIM-operoinnissa. Saattaa olla, että kokeneista henkilöistä pidetään enemmän, mutta näinhän se on oikeastaan kaikessa muussakin. Kokemus ei tyhjästä kuitenkaan synny, siksi kannattaa muistaa vanha sananlasku: "Kukaan ei ole seppä syntyessään."

 

En usko että me loppujen lopuksi ajattelemme näistä asioista kovinkaan eri tavalla. Minulla on vaan taipumus provosoitua herkästi tällaisessa netin kautta käytävässä kanssakäymisessä ja saatan ottaa v****iluna jotain mitä ei ole sellaiseksi tarkoitettu. Sitten alan provosoida ja v****illa takaisinpäin, jolloin soppa on valmis. Sama asia on liikennekäyttäytymisessäni, jolloin hiljaisesta ja rauhallisesta tyypistä tulee murhanhimoinen tappajakaahari, jolla palaa hihat pienimmästäkin vastapuolen törttöilystä. Tästä aiheesta olikin hyvä juttu viikonvaihteen Iltasanomien Plussa-liitteessä.
Hiljalleen olen alkanut väsyä tähän toistuvaan riitelyyn ja turhautunut siinä jo monesti. Hommasta ei kuitenkaan tule mitään, ennen kuin jokainen keskustelija siirtyy tunteiden lietsomisesta faktojen analysointiin ja yrittää myös ymmärtää vastapuolen näkökulmaa suvaitsevuuden avustamana. En minäkään ole tässä asiassa täydellinen. Tai missäköhän edes olisin - olemme edelleenkin ihmisiä.

 

Jos olisimme keskustelleet tästä asiasta saman pöydän ääressä (ja vielä mielellään Nalle-kori seurana) niin tämäkään "sota" ei olisi saanut tällaisia mittasuhteita, tai ei ainakaan minun takiani. Näin netin välityksellä vaarana on, että toinen ymmärtää jotain väärin ja/tai toinen ei osaa ilmaista asiaansa tarpeeksi selkeästi.
Jep, Kuosmasen Tuomas voinee jatkaa tästä aiheesta. Hän on usein painottanut tämän asian muistamisen tärkeyttä bittimuodossa tapahtuvassa keskustelussa.

 

 

Osaan (ainakin):
Aivan liikaa aloittelijaksi. :)

 

- Nousta, lentää ja laskeutua useimmilla lentokoneilla rikkomatta konetta. (Tuskin täysin "speksien" mukaisilla nopeuksilla, flapseillä, yms. mutta kuitenkin)
Suosittelen hieman lähempää tutkimista jonkin mieleisesi lentokonetyypin osalta. Etsivä löytää netistä melko helposti erilaisia taulukoita, ohjeistuksia ja kaikenlaista materiaalia useiden konetyyppien ohjastamiseen. Näitä tutkimalla saatat saada huomattavasti lisäväriä harrastukseesi.

 

- Näkölähestymiset PAPI-valojen avulla
Entäs ilman PAPI-valoja? ;) Eikös FISD ole julkaissut mainioita korpikenttäskenaarioitakin, suosittelen kokeilemaan VFR-lentoa jollain mopon tapaisella. Vaikka föönimiehet (lue: minä) ylistävätkin yläilmatilaa mennen tullen, tuo puskalentäminen on toisaalta aivan oma hieno maailmansa.

 

- VOR/DME ja NDB suunnistuksen teoriassa, käytännössä sitä ei kuitenkaan tule käytettyä FSNavigatorin takia.
Itse harjoittelen melko säännöllisin väliajoin peruslentämistä ja -navigointia ajellen esimerkiksi radiaaleja ja suunnistaen ADF:lla. Välillä sitten "työssä" tarvitseekin näitä jopa lähiympäristössä, olen pari kertaa lentänyt bussilla VOR/DME-lähestymisen Helsinki-Vantaalla. Poikkeaahan tuo Cessnalla lentämisestä, mutta periaate on silti syytä muistaa.

 

- Odotuskuvion lentäminen ainakin periaatteessa
Ainakin ennen yllättävän harvat tämän hallitsivat. Hienoa, Juha! :)

 

- Laskukierroksessa lentämisen ATC:n alaisuudessa. Tällä hetkellä lennän melkein ainoastaan tätä VATSIMissä, koska mikään muu ei tunnu sujuvan kelvollisella tasolla.
Luulet vain. ;)

 

- Lähialueelta poistumisen ja sinne lentämisen VFR-lennolla (no ainakin Prinkkalassa...)
Suosittelen kokeilemaan välillä VFR-matkalentoa. Tosin siihen tarvitset perustiedot ilmatilaluokista, jotka mainitsitkin ongelmakohdaksesi tuossa hieman alempana.

 

- Lentoreitin suunnittelu ainakin periaatteessa, käytettävissä olevien apuvälineiden (FSNavigator) kykyjen mukaan. Eli lähtöpisteen (esim. PIVAK) ja tulopisteen (esim. VELUN) välinen reitti. Sitä en tiedä onko valitsemani reitti kuitenkaan aina validi eli oikeassa ilmailussa hyväksyttävä. Varsinaista FMC:tä ei oikeastaan missään käyttämässäni koneessa ole.
Jos haluat tutustua enemmänkin lennonsuunnittelun saloihin, kurvaapas kanavalle #vatsim.fi IRCNetissa. Huolellinen suunnittelu tekee lennosta huomattavasti selkeämmän.

 

En osaa (ainakaan):

 

- Kunnon fraseologiaa (Yksi syy sille miksi käytän tekstiä. Uskon että puutteellisen fraseologian käyttö häiritsee muita vähemmän kirjoitettuna, kuin että alkaisin sitä kimiräikkös-englannillani toisten korviin huutelemaan)

Itseäni ärsytti vähän aikaa sitten nuorimpien lennonjohtajien puhetaito englanniksi. Jouduin heitä tutoroidessa pariinkin otteeseen auttamaan yksityisviestillä, kun sanoja ei tullut kielen päälle perusenglantia vaativissa ongelmissa. Nykyään sitäkään ei tarvitse tehdä, koska kyseisten henkilöiden kielitaito on kieltä käytettäessä parantunut, eikä heillä ole enää suurempia ongelmia asioita selitettäessä. Puhumalla oppii, mikä tekisi oppimisesta paheksuttavaa? Sitä paitsi kyseiset lennonjohtajat olivat erityisessä asemassa minun alaisuudessani, ja minulla oli velvollisuus puuttua heidän toimiin. Lennonjohtaja on palveluammatti, myös kielitaito pitää asettaa lentäjän tasolle. Tarpeen tullen alennankin kynnystä omassa puhumisessani. Kokemuksen perusteella näin tekevät muutkin.

 

- SID/STAR/RNAV-reittien lentämistä. (Tämän takia en enää lennä Vantaalle/Vantaalta, koska en halua häiritä niitä, ketkä nuo hommat osaavat.)
Jos osaat perusnavigoinnin, hallitset kyllä nämäkin. Jos tarkemmin tutustut aiheeseen, huomaat kyseisten menetelmien olevan vain sarja erilaisia navigointiohjeita. Niihin liittyy mahdollisesti myös muita ohjeistuksia, mutta nehän selviävät lukemalla karttoja. ;)

 

- VOR/DME, NDB, yms. lähestymiset (ei riitä käsiä eikä aivoja niin moneen asiaan samanaikaisesti)
Aloita ensin perusnavigoinnista, eli lennä vaikkapa VOR-radiaaleja pitkin. Tämän jälkeen kasvata vaikeustasoa esimerkiksi liittymällä toisen VOR-majakan radiaalille tietyssä kohdassa (katso Helsinki-Vantaan SID-karttoja, jos et FSNavin kautta jaksa tuollaisia etsiä). Ja sitten vielä liukuminen tietyssä kulmassa, joka vaatii hieman miettimistä. Harjoittelun jälkeen saat yhdistettyä nämä kaikki.

 

- DME ARC -kaaren lentäminen
Leiki tangenttia. ;D

 

- Suurinta osaa lentämistä koskevista määräyksistä (sääminimit, ilmatilaluokitukset, korkeus- ja nopeusrajoitukset eri ilmatiloissa, yms.) Kuinka nuo pitäisi muistaa, kun olisi muutama muukin asia muistettavana? :o
Samaa voisin kysyä lukion historiasta. ;)

 

 

Nuo nyt ensin tuli mieleen, varmasti on paljon muutakin mitä en osaa.
Ajattele mieluummin, kuinka paljon osaat. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrankin täältä tulee jotain positiivista palautetta. Nyt on hyvä meininki, jatkakaa samaan malliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät herrat.

 

VATSIM:issä noin vuoden FS2002:lla lennelleenä, ja yhteysohjelmien ongelmiin jo hieman kyllästyneenä tuo verkkolentäminen oli jo menettänyt makunsa, pääasiassa siis näiden useiden rinnakkaisohjelmien ongelmista ja määrästä johtuen.

 

Tänään vaivauduin viimein kuitenkin asentamaan VATSIM kilkkeet FS9:n kanssa toimimaan. Noin tunnin asentelun ja useiden kaatuiluiden jälkeen lensin viimein EFHK-EETN välin VATSIM:issä.

 

Hieman mainitun lennon jälkeen erehdyin tänne ja huomasin tämän threadin ja hämmästyin tuosta kolmannesta FPI verkosta. Päätin heti testata homman, jos kerran yhdellä lisukeohjelmalla pärjää? Ja pärjäsihän sillä, lyhyt lento EFTP - EFHK jossa Tampereen tutkakin oli paikalla lähtiessä oli varsin mukava kokemus.

 

Vanhana VATSIM pilottina voin vain hämmästellä, miksi kukaan haluaisi tämän jälkeen lentää enää VATSIMISSA tai IVAO:ssa hankalilla ja bugisilla SB clienteilla yms lisukeohjelmilla. Kaikkien etu olisi jos FPI:n clientillä voitaisiin toimia jokaisessa noista verkoista mutta kun näin ei ole niin kaikkein helpointa ja käyttäjäystävällisintä olisi varmaan siirtää trafiikki porukalla tuohon uuteen verkkoon.

 

Niille tiedoksi jota haluavat verkossa lentää mutteivat ymmärrä VATSIM:iin vaadittavien softien asennuksesta hölkösen pöläystä. FPI:n client softan asennuksesta ensimmäisen lentosuunnitelman lähettämiseen ei kulunut varmaan 15 minuuttia pidempään.

 

 

Terveisin J.K.

 

VACC-FIN ja VATSIM jäsen, Nyt myös FlightProject jäsen.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka,

 

Jos unohdetaan tarvittavien lisäohjelmien määrä, ja konffauksen hankaluus (sekä mahdollisesti se seikka, että FPI:ssä muut koneet liikkuvat jopa sulavammin, mitä SB3:kaan voi saavuttaa), VATSIM on täysin ylivertainen kaikilla muilla osa-alueilla.

 

Minulle itselleni ne muut asiat ovat tärkeämpiä, kuin tarvittavien lisäohjelmien määrä. Saatikka muiden koneiden sulavuus.

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no.... jos vehkeet ja pelit toimii kaikin puolin paremmin tuossa uudessa verkossa niin luulenpa hyvinkin että VATSIM ja IVAO (mikäli yhtä hyvää clienttiä ei saada aikaiseksi) alkavat menettää lentäjiä tuon kolmanteen verkkoon. Luulisi siinä lennonjohdon seuraavan perästä jos ei huvita tyhjissä torneissa istua. ;D

 

Kyllä tästä uudesta verkossa tulee aivan varmasti paljon isompi hitti kuin VATSIM:istä tai IVAO:sta konsanaan. Syykin on selvä, sen asennus on tarpeeksi helppo kutakuinkin jokaiselle pilotinalulle toisin kuin edellämainitut tilkkutäkkivarkot.

 

Ainakaan itse en tämän jälkeen enää aio VATSIM:issä tarvittavia pikkukilkkeitä päivitellä. SB3 tulee joskus jos tulee, mutta tekniikka on nyt kyllä ajanut VATSIM:in ja IVAO:n ohi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Lontoosta,

 

 

Tänään oli mieletön fiilis lähestyä Heathrowia, kun pompoteltiin vähän väliä jaksolta toiselle, ja kaikki toimi mahtavasti. Koneitakin oli ilmassa ihan kiitettävästi. Oma kokemus on jo sen verran hyvällä tasolla, että rohkenisin väittää kommunikoinnin sujuneen melkeinpä yhtä hyvin kuin todellisessa elämässä. Tätä rakastan VATSIM:ssa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hmm...

 

Mielenkiintoista keskustelua ollut tällä viimeaikoina. Itse ajattelin että nyt viikonloppuna lennän sen ensimmäisen lentoni vatsimissä, mutta sepä tyssäsi siihen että en saanut AVC:tä konfattua niin että omasta äänestäni olisi joku saanut selvää, enkä kehdannut pelkällä tekstillä kokeilla juu, seli seli. Mutta asiaan, tuo vatsim softien virittely ei kyllä mitenkään ylivoimaista ole, suorastaan helppoa ja aikaakaan ei mennyt mitenkään paljon. Mikäs siinä kun on valmiit ohjeet VACCin sivuilla ja pykälä pykälältä niitä etenee niin mikäpä siinä. Ja se AVC:n ongelma johtuu varmaan mikistä tai äänikortista, kun se jostain ottaa niin pirusti häiriötä.

 

Eli ei se softien laittaminen VATSIM:ssä ainakaan ole niin vaiketa kuin täällä helposti annetaan olettaa.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannu,

 

Jos saat omasta äänestäsi selvää siinä konfiguroinnin lopussa tulevassa ääninäytteessä, niin se on ihan riittävän hyvä. Itse olen saanut AVC:n konffattua ohjelman mieltä tyydyttäväksi vain pari kertaa, mutta silti kukaan ei ole valittanut äänenlaadun heikkoudesta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannu,

 

Jos saat omasta äänestäsi selvää siinä konfiguroinnin lopussa tulevassa ääninäytteessä, niin se on ihan riittävän hyvä. Itse olen saanut AVC:n konffattua ohjelman mieltä tyydyttäväksi vain pari kertaa, mutta silti kukaan ei ole valittanut äänenlaadun heikkoudesta..

Juu mutta kun en saa itsekkään selvää ;)

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkut varmaan valittavat tästä, mutta minä vain ihmettelen mitä vaikeaa on asentaa tarvittavat lisäkilkkeet vatsimia varten?

 

Ellen väärin muista niin fs2002:lle tämä on näin helppoa.

Lataat fsuipc, purat sen ja laitat fs2002/modules kansioon.

Lataat SB2.x purat sen.

 

Tuossa oli kaikki tarvittava että saa toimimaan. En ymmärrä asian vaikeutta?

 

Asiaan tulee hieman lisää toimenpiteitä jos haluaa fs2004:ään.

Sama kuin aikaisemmin, mutta fsuipc tarvitsee rekisteröinnin

Lataat sbrelayn, purat sen.

 

Entä jos et halua puhua tekstillä vaan voicella. Mitä sitten?

Lataat avc:

Avaat sen kerran ennen muita verkkolentosysteemejä, ja laitat systeemit kuntoon; Menet audio setup välilehdelle ja painat Test mic, jonka jälkeen tottelet ohjeita.

 

Entä jos haluaa jopa lentää verkossa

Fs2002

 

Laitat simun päälle ja luot serverin. Avaat SB hostin ja sen jälkeen squawkboxin. (Tämä oli itsellä se "vaikea" kohta)

Laitat tarvittavat asetukset kuten plaanin ja tunnuksen ja vatsimin tunnukset. Painat sellaista nappia kuin Yhdistä...

 

FS2004

 

Muuten sama paitsi että serveri luodaan sbrelaylla; kaksoisnapautetaan sbrelay.exeä, ja yhdistetään simulla siihen

 

 

Mitä vaikeaa tässä oli jos saa kysyä? Eniten aikaa menee tunnusten ettimiseen ja plaanin tekemiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helppoa ja helppoa ;-)

 

VATSIMIIN mennessä FS9:llä pitää simun lisäksi käynnistää

- sbrelay

- sbmain

- sbhost

- rw tai avc

(SB:n startin välissä tulevat turhat kyselyt ja kuitattavat ruudut syvältä ja sieltä ;D)

 

FPI:ssähän riitti FPATOC joka hoitaa noiden kaikkien edellämainittujen työn. Se on kyllä aikalailla käyttäjäystävällisempi.

 

Mielestäni pelkästään se tosiasia että SBHost ja SBMain pitää käynnistää erikseen on hiivatin ärsyttävää. Yhdellä ShellExec:illä olisi koodari tuonkin vaivan ottanut pois kun kerran piti erillisiin exeihin mennä nuo kaurat mättämään. Turhaa loppukäyttäjän kiusaamista koko hässäkkä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saapa nähdä mitä SB3 tuo tullessaan jahka hamassa tulevaisuudessa saavat sen valmiiksi.

voice hommat nyt on vähän miten on AVC/ASRC kanssa, tekijät kun on jokseenkin itsepäisiä eivätkä viitsi edes stantardeja noudattaa (ASRC:stä puuttuu directsound, imbesilismiä.. arvatkaa kuka kärsii sen puuttumisesta ja waven huonottamisesta omalla kohdallaan)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Jukka. :)

 

Niin no.... jos vehkeet ja pelit toimii kaikin puolin paremmin tuossa uudessa verkossa niin luulenpa hyvinkin että VATSIM ja IVAO (mikäli yhtä hyvää clienttiä ei saada aikaiseksi) alkavat menettää lentäjiä tuon kolmanteen verkkoon. Luulisi siinä lennonjohdon seuraavan perästä jos ei huvita tyhjissä torneissa istua. ;D

Samaa mieltä, mutta tuossa olet kyllä väärässä. Meinaan että Vattsim johto ja johtajat seuraisivat perästä, ei varmasti. Herrat istuvat kyllä vaikka tyhjän tyhjän päällä ja johtavat olematonta liikennettä ennemmin kuin luopuvat "saavutetuista eduista".

 

Kyllä tästä uudesta verkossa tulee aivan varmasti paljon isompi hitti kuin VATSIM:istä tai IVAO:sta konsanaan. Syykin on selvä, sen asennus on tarpeeksi helppo kutakuinkin jokaiselle pilotinalulle toisin kuin edellämainitut tilkkutäkkivarkot.

Varmasti tulee jos vaan verkko vetää ja serverit kestävät tarpeeksi suuren käyttäjämäärän. Toivottavaa olisi.

Ainakaan itse en tämän jälkeen enää aio VATSIM:issä tarvittavia pikkukilkkeitä päivitellä. SB3 tulee joskus jos tulee, mutta tekniikka on nyt kyllä ajanut VATSIM:in ja IVAO:n ohi.

 

Jep, SB3 tulee sitten kun tulee, jos tulee. Yks' hailee minulle, olen saanut tarpeekseni. Tämänhän pitäisi olla mukava harrastus mihin voi uhrata aikaansa sikäli kun senhetkinen tilanne ja muut riennot antavat periksi. Tämä online lentäminen ei siis ole työtä, jos nyt joku ei sattuisi tietämään.

 

Kerrankin täältä tulee jotain positiivista palautetta. Nyt on hyvä meininki, jatkakaa samaan malliin.

 

Anteeksi mutta mihin malliin ? Tarkoititko kentieis, että leikkikää nyt kiltisti samalla hiekkalaatikolla. Mikäli tarkoitit niin valitettavasti se ei ole mahdollista, niin toivottavaa kun se olisikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on hyvä meininki, jatkakaa samaan malliin.

Minä kyllä ajattelin, että tässä vaiheessa taitaisi minulle olla parasta tukkia turpansa ja poistua takavasempaan tästä keskustelusta. Olen tässä melko lyhyen ajan sisällä ajautunut jo kahdesti sanaharkkaan tämän asian takia, enkä haluaisi enää kolmatta kertaa joutua pyytelemään anteeksi primitiivistä luolamieskäytöstäni. ;)

 

Olen tässä lueskellut noita aikaisempia verkkolentokeskusteluita ajalta jolloin minulla ei edes vielä ollut VATSIM-tunnuksia (SATCO-tunnukset tosin löytyi... :)) ja ymmärrän kyllä hyvin Mattia, jos alkaa pikkuhiljaa mitta täyttyä tämän asian takia, kun minulle alkaa riittää jo toisen erän jälkeen.

 

Se on aivan totta, että tällainen VATSIMiä koskeva riita nousee säännöllisin väliajoin pinnalle, joten voiko olla mahdollista että syynä olisi aina pelkästään riidan toisen osapuolen laiskuus ja saamattomuus? Ja jos voikin, niin eikö tälle asialle ole tosiaan mitään tehtävissä, vai pitääkö tässä vain jäädä taas odottelemaan koska seuraavan kerran kiehahtaa? Itse yritän kyllä pysyä mahdollisimman kaukana seuraavasta kahinasta, ellei joku sitten heitä jotain todella henkilökohtaisuuksiin menevää syöttiä.

 

En tiedä olenko tähän nykyiseen vääntöön osallistumalla onnistunut jo hankkimaan ehdokkuuden "Foorumin v****maisin mies" kategoriassa, mutta toivoisin että tätä sotaa ei tarvitse enää jatkaa ainakaan Squawkboxin välityksellä tuolla online-taivaalla. En tiedä onko se liikaa pyydetty, mutta minulla ei ole ainakaan jäänyt mitään hampaankoloon ketään kohtaan, enkä aio tästä eteenpäin muistella että kuka on sanonut mitäkin tämän sanaharkan aikana.

 

En kuitenkaan halua mitään lipevää silkkihansikkailla kohtelua, mutta en myöskään haluaisi kuulla mitään asiaankuulumatontakaan tämän asian takia. Haluaisin kuitenkin kaikesta huolimatta käyttää jatkossakin omaa nimeäni tuolla online-taivaalla, kun sääntöjen mukaan haluan hommani hoitaa. Nähtäväksi jää että onko se vielä mahdollista. En minä nyt kuitenkaan tainnut ensimmäinen olla, jolla on jotain mussutettavaa VATSIM-toiminnasta, enkä valitettavasti tainnut olla viimeinenkään. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka melkein kaikki lentäjät menisivätkin FPI:hin, niin minulla ei lennonjohtajan roolissa haluta ainakaan mennä sinne siksi, koska se FPI:n ATC-softa on heikko ja sitten miksi sinne pitäisi mennä? En haluaisi menettää tätä mun "arvostettua" ATC-tasoa ja tuntevuutta, minkä olen näissä "vatsim-piireissä" saavuttanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi mutta mihin malliin ? Tarkoititko kentieis, että leikkikää nyt kiltisti samalla hiekkalaatikolla. Mikäli tarkoitit niin valitettavasti se ei ole mahdollista, niin toivottavaa kun se olisikin.

 

Tarkoitin lähinnä sitä, että nyt keskustelu täyttää keskustelulle asetetut tunnusmerkit eikä ole toisen henkilökohtaisten heikkouksien julkituomista ja nälvimistä mitä olemme saaneet seurata menneillä viikoilla.

En ole siis laisinkaan kiinnostunut siitä, että onko ihmiset samaa mieltä asioista vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Se on aivan totta, että tällainen VATSIMiä koskeva riita nousee säännöllisin väliajoin pinnalle, joten voiko olla mahdollista että syynä olisi aina pelkästään riidan toisen osapuolen laiskuus ja saamattomuus?
Jaa-a, olisipa se vain ainoa ongelma.. Ja puhutaankohan me taas edes samasta asiasta, itse puhuin viitseliäisyydestä. Toivoisin, ettet radikalisoi liikaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka melkein kaikki lentäjät menisivätkin FPI:hin, niin minulla ei lennonjohtajan roolissa haluta ainakaan mennä sinne siksi, koska se FPI:n ATC-softa on heikko ja sitten miksi sinne pitäisi mennä? En haluaisi menettää tätä mun "arvostettua" ATC-tasoa ja tuntevuutta, minkä olen näissä "vatsim-piireissä" saavuttanut.

 

Tuossa on kyllä aika ymmärrettävä peruste lennonjohdon puolelta pysyä tietyssä verkossa. Lennonjohtajia ei varmasti kovinkaan paljon motivoi suorittaa kaikenmaailman oppimääriä useissa verkoissa. Lennonjohdon kannalta useampi verkko on luonnollisesti huono juttu koska lentäjät ovat hajaantuneet eri verkkoihin ja näinollen ovat muissa verkoissa lentäessään poissa lennonjohtajan simulaatiosta. Tiedä häntä sitten mikseivät em. organisaatiot voisi kelpuuttaa toistensa meriittejä keskenään, jolloin lennonjohtajakin voisi halutessaan valita sen verkon jossa koneita kulloinkin sattuu olemaan, käymättä uusia testejä positiota varten.

 

Lennonjohtajilla tuntuu olevan kova kilpailu verkkojen sisällä paitsi keskenään, myös sen suhteen missä verkossa on parhaat lennonjohtajat. Tämä tietenkin valitettavasti johtaa paremman lennonjohdon ohella lieveilmiönä siihen ettei saavutetuista statuksista hevillä haluta päästää irti, saati verkkoa vaihtaa. Satunnaisena virtuaalilentäjänä taas on sikäli helppoa että voi suihkia missä verkossa ja kentällä hyvänsä, eikä tarvitse ottaa stressiä siitä onko huomenna rankattu kapteeniksi, perämieheksi vai apupilotin apupojaksi, lupakirjaa kun ei toistaiseksi lentämällä taida näissä verkoissa menettää. ;D

 

Jokaisella verkolla on ainakin lentäjän kannalta omat hyvät puolensa ja vähän fiiliksistä taitaa olla kiinni missä milloinkin viihtyy. Itse lennän aika satunnaisesti verkossa, ja ainakin minulle tämä mahdollisuus poimia se verkko jossa palvelut kulloinkin vastaavat parhaiten omaa tarvetta ja missä lennonjohtoa / muita pilotteja on sopivasti paikalla, vain monipuolistaa lentämisen vapautta. Verkkoja on mielestäni turha yrittää paremmuusjärjestykseen laittaa, sen sijaan lentäköön kukin siellä missä se kulloinkin tuntuu parhaalta.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tiedä häntä sitten mikseivät em. organisaatiot voisi kelpuuttaa toistensa meriittejä keskenään, jolloin lennonjohtajakin voisi halutessaan valita sen verkon jossa koneita kulloinkin sattuu olemaan, käymättä uusia testejä positiota varten.
Jossain riitelythreadissa tiedettiin kertoa, että oman VATSIM-statuksensa pystyy siirtämään FPI:n puolelle tietyn taulukon mukaisesti.

 

Lennonjohtajilla tuntuu olevan kova kilpailu verkkojen sisällä paitsi keskenään, myös sen suhteen missä verkossa on parhaat lennonjohtajat.
Suomessa tällaista kilpailua ei vielä ole havaittavissa - Keski-Euroopan moniverkkolentäjät saattavat olla eri mieltä omasta alueestaan.

 

lentäköön kukin siellä missä se kulloinkin tuntuu parhaalta.
Jokaisellahan on valinnan vapaus, mutta rohkenen silti olla eri mieltä. Verkkolennossahan on yhtenä kantavana ideana lentää yhdessä. Jos tämä todella tapahtuisi, voisi tuloksena olla nykyistä huimasti realistisemmat liikennevirrat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VATSIMIIN mennessä FS9:llä pitää simun lisäksi käynnistää

- sbrelay

- sbmain

- sbhost

- rw tai avc

(SB:n startin välissä tulevat turhat kyselyt ja kuitattavat ruudut syvältä ja sieltä ;D)

Ei se nyt ihan noin hankalaa ole:

-sbrelay

-fs9, jossa hostsb.dll

-squawkbox, avc käynnistyy itsestään kun kytkeytyy verkkoon

 

Jotain käynnistysohjelmiakin on jo olemassa, joilla ainakin sbrelay ja fs9 saadaan kerralla yhdestä kuvakkeesta käyntiin.

 

Noista turhista ikkunoista jne. olen samaa mieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se nyt ihan noin hankalaa ole:

-sbrelay

-fs9, jossa hostsb.dll

-squawkbox, avc käynnistyy itsestään kun kytkeytyy verkkoon

 

Jotain käynnistysohjelmiakin on jo olemassa, joilla ainakin sbrelay ja fs9 saadaan kerralla yhdestä kuvakkeesta käyntiin.

 

Noista turhista ikkunoista jne. olen samaa mieltä.

 

Paitsi että sbhost.dll ei toimi kunnolla fs9 kanssa. Ja ei se edes suurta vaivaa tuota käydä windowsin puolella vaikka fullscreen olisikin... Ja muutenkin suurin osa saadaan tehdyksi simun omalla teksti-ikkunalla. Itsellä tapana irkata välillä jopa loppuosalla ;D

 

Muuten toimiiko FPI:n plaanintekosysteemissä lentokorkeudeksi määrittäminen "VFR"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että sbhost.dll ei toimi kunnolla fs9 kanssa.

Mikä siinä ei toimi kunnolla? Kyllä minulla ainakin omasta mielestäni toimii, tai toimii ainakin kaatamatta konetta tai FS:ää. Ainoa mikä rassaa on se työpöydälle heittäminen aina plaania korjatessa, serverille yhdistettäessä ja radiokutsua vaihdettaessa. Sitä en tiedä onko tuo sbhostin vai varsinaisen squawkboxin feature. Ai niin, FPS putoaa kyllä johonkin tasolle 0-3, kun hiiren oikealla näppäimellä avaa sen sbhostin valikon. Näitäkö tarkoititkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään