Guest Flyer

VATSIM, IVAO ja FPI

75 viestiä aiheessa

Purkakaas ne patoutuneet tunteenne vaikkapa tähän ketjuun, aloitin tämän ihan sitä varten, ettei jokaikistä keskustelua tarvitsisi enää viedä sivuraiteille saman jutun takia. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en jaksa edes lukea noita teidän typeriä kinasteluviestejä. Vituttaa tuommonen lapsellinen tappelu jostain verkosta. Sama kuin tappelisitte siitä onko valkoinen leipä parempaa kuin tumma leipä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Purkakaas ne patoutuneet tunteenne vaikkapa tähän ketjuun, aloitin tämän ihan sitä varten, ettei jokaikistä keskustelua tarvitsisi enää viedä sivuraiteille saman jutun takia. :P

Mun pitää ensin ruveta patoamaan tunteitani.. ;D

Mutta yksi kysymys mulla on ja se sopii tuntuvan paremmin tähän ketjuun, kuin muihin. Kumpi oli ensin IVAO vai VATSIM? Vatsimiläiset tuntuvat aina valittavan, että "taas uusi verkko joka pirstaloittaa kenttää", mutta pikaisella tutkinnalla ko. järjestöjen nettisivuilta IVAO kertoo itsestään vanhempia vuosilukuja kuin VATSIM.

Kunhan tämän asian valistatte ensin minulle, niin sitten minullakin saatta olla sanottavaa ;) Sivuilta löytyy vaikka kuinka paljon takertumisen aihetta, jos vain jaksaisi, mutta kun minulla on muutakin tekemistä...

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Mutta yksi kysymys mulla on ja se sopii tuntuvan paremmin tähän ketjuun, kuin muihin. Kumpi oli ensin IVAO vai VATSIM? Vatsimiläiset tuntuvat aina valittavan, että "taas uusi verkko joka pirstaloittaa kenttää", mutta pikaisella tutkinnalla ko. järjestöjen nettisivuilta IVAO kertoo itsestään vanhempia vuosilukuja kuin VATSIM.
IVAO oli ennemmin, kuin VATSIM, mutta jälkimmäinen on reformoitu verkko, joka toimi aiemmin nimellä SATCO. Tämä puolestaan perustettiin jo vuonna 1995 (ellen väärin muista), josta IVAO käsittääkseni pari vuotta ennen VATSIM:n syntyä irtaantui omaksi verkokseen johtoportaan keskinäisten ristiriitojen takia.

EDIT: Asiavirhe korjattu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On sinänsä mielenkiintoista, että teit näin asiattoman keskustelunavauksen kun katsoo aiempaa viestintääsi liittyen aiheeseen.

Keskustelkaa vaan, mutta asiallisesti, tässä on yksi kpl moderaattoreita jo varsin kurkkuansa myöten täynnä tätä kinastelua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IVAO oli ennemmin, kuin VATSIM, mutta jälkimmäinen on reformoitu verkko, joka toimi aiemmin nimellä SATCO. Tämä puolestaan perustettiin jo vuonna 1995 (ellen väärin muista), josta SATCO käsittääkseni pari vuotta ennen VATSIM:n syntyä irtaantui omaksi verkokseen johtoportaan keskinäisten ristiriitojen takia.

Siis IVAO "erosi" SATCO:sta. Ivao on ex-Satco Europe. Ja jonkun aikaa tämän jälkeen sitten syntyi Vatsim.

Ja tosiaan allekirjoitan Teemun kannan. Olen parista viimepäivän aiheesta tällä foorumilla poistanut teidän kinasteluja useampia viestejä - eivät ole liittyneet mitenkään alkuperäisen kysyjän aiheeseen ja tuontyylinen turhanpäiväinen kinastelu antaa melko huonon kuvan aiheesta kiinnostuneille. ....Joten asialinjalla sitten pojjaat....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minka helv takia pitaa aloittaa uusi keskustelu nain typerasta aiheesta..?

Sen takia, etta joku saa purkaa patoutuneita tunteita..? ??? ??? Eiko niita

tunteita nyt ole jo tykitetty talla foorumilla aivan tarpeeksi..? Mielestani kylla,

mutta nakojaan sitten ei. Eiko esim. IRC tms. voisi olla parempi paikka tallaisiin

tunnepurkaus keskusteluihin..? Arsyttaa arsyttaa...

-Foba-

PS. ...Ja tiedan, tata threadia ei tarvi lukea jos ei kiinnosta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Minka helv takia pitaa aloittaa uusi keskustelu nain typerasta aiheesta..?
Jospa lukisit ketjun ensimmäisen viestin uudelleen. Tarkoituksena on, että pidetään nämä riitelyt erillään asiallisesta keskustelusta, nyt on pari threadia kaatunut pelkästään tähän sontaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiko esim. IRC tms. voisi olla parempi paikka tallaisiin

tunnepurkaus keskusteluihin..?

Öh.. Ei sitä irkkiä tarvi alkaa dissaamaan tähän liittyen. Siellä käydään hyvin paljon asiallistakin keskustelua, ja samat säännöt sinne pitäisi päteä, kuin tänne foorumiin. Molemmat ovat tekstillä keskustelua tietokoneiden välityksellä, toinen vain hiukan reaaliaikaisempi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäköhän minä ja Sami jo aiemmin sanoimme? Ei täällä tarvitse olla erikseen mitään "riitelyaluetta", miksi täällä muuten pitää ylipäätänsä riidellä?

Ja seuraavasta kiroilusta foorumissa asian yhteydessä pääsee pihalle rauhoittumaan, ok?

Yritetään nyt pitää foorumi siistinä!

Jospa lukisit ketjun ensimmäisen viestin uudelleen. Tarkoituksena on, että pidetään nämä riitelyt erillään asiallisesta keskustelusta, nyt on pari threadia kaatunut pelkästään tähän sontaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko pakko riidella..? Onko sille avattava oikein uusi palsta, etta varmaan saadaan se

keskustelu taas alkamaan. Tuntuu kuin oikein halutaan saada se keskustelu syttymaan..?

Minun vaatimaton mielipiteenihan tuo on, mutta minka takia..? Minka takia sita keskustelua

pitaa vieda siihen tappelun ja riitelyn suuntaan? Mika siina on?

"En mina mutta kun muut."? "Ja minahan en sita lopeta ennen kuin toisetkaan." - tuo tuntuu olevan aina se pelin henki. Rumaahan jalkea siita taas seuraa juu. Mutta minapa kuikuilen taalta puun oksalta ja olen aivan hiljaa ja totean vain, etta Mahtavaa...

-Foba-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka mulla ei olekaan aiheesta paljon patoutuneita tunteita, niin sanon oman kantani lyhyesti.

Yhtään uutta verkkoa ei enää tarvita jo ennestään suhteellisen kapean harrastuksen käyttäjämääriä jakamaan. Sillä, mikä oli ensin, ei ole mitään merkitystä. Merkitystä on minusta sillä, että VATSIM:n porukka tekee kovasti koko ajan töitä parantaakseen verkkoa niin ATC- kuin pilottikoulutuksenkin osalta, ja onpa heillä *luullakseni* myös suurin käyttäjämääräkin tällä hetkellä. Tietysti jotain FPI:tä voi vesi kielellä ihailla nykimättömyytensä (ei minkään muun!) osalta, mutta voi miettiä, millaiseksi FPI muuttuisi VATSIM:n käyttäjämäärillä.

Kannatan, että ihmiset keskittäisivät verkkolentämisensä VATSIM:iin. Odotetaan rauhassa SB3, niin eiköhän ne ajat entisestäänkin jo parane. AVC ja ASRC olivat huimia loikkia jo eteenpäin.

Tero

>500h VATSIM pilottitiimaa

>200h VATSIM ATC-tiimaa

ps. quotatut luvut eivät ole syöttinä "kovemman tiiman omaaville" jäsenille, joita Suomessakin piisaa. Haluan vain osoittaa sen, että meikä on verkkonsa valinnut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama kuin tappelisitte siitä onko valkoinen leipä parempaa kuin tumma leipä.

Kyllä mulla rupeaisi ainakin tökkimään, jos aina joutuisi kiskomaan jotain Eväsleipää, vaihtelun vuoksi on kiva välillä syödä paahtoleipää ja sämpylöitäkin... ;)

Olen tästä jo aikaisemminkin maininnut, mutta itse olen huomannut, että eipä näytä olevan mitään merkitystä sillä mitä verkkoa käytän, koska useimmiten saan lennellä ilman muuta liikennettä, lennonjohdosta nyt puhumattakaan. Tällaiselle arki- ja aamupäivän lentäjälle offline-lennot taitavat olla paras vaihtoehto, jos muuta liikennettä ja ATC:tä haluaa nähdä ja kuulla (siis Suomen sisäisillä lennoilla).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toivoisin, kuten T.Partanen kirjoitti edellä, että me simulentäjät voisimme käyttää vain yhtä verkkoa, koska meitä ei ole niin paljon, että tungos uhkaisi. Pikemminkin lentäjien ja lennonjohdon puute. Uskon ja toivon että VATSIM tulee paremman softan (siis se uusi SB joskus) myötä olemaan se.

Omien kokemusteni mukaan lentely ko. verkossa on ollut sekä opettavaista, hauskaa että antoisaa - ja jatkuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuen myöskin Teroa tuossa!! Yksi verkko riittäisi. Kyllä se FPIkin nykisi jos olisi yhtä paljon käyttäjiä!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se FPIkin nykisi jos olisi yhtä paljon käyttäjiä!!

Hoidetaan nyt ensin faktat kuntoon, ennenkuin esitetään tuollaisia väitteitä... ::)

Tuo SB2:n nykiminen johtuu siitä, että lentokoneiden paikkadata päivitetään kerran 5 sekunnissa, kun FPI:ssä se data päivitetään 4 kertaa sekunnissa. Tuossa FPI:ssä avataan multiplayer-yhteys niiden koneiden välille, jotka ovat lähellä toisiaan ja paikkadata lähetetään suoraan koneelta toiselle. SB:ssä kaikki data kiertää serverin kautta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

=================clip===========================

ps. quotatut luvut eivät ole syöttinä "kovemman tiiman omaaville" jäsenille, joita Suomessakin piisaa. Haluan vain osoittaa sen, että meikä on verkkonsa valinnut.

Niinpä, kaikki ovat juhlapuheissa samaa mieltä ettei enempää hajaannusta tarvita tähän niin harvalukuiseen joukkoon.

Näinhän se on, ei todellakaan tarvita...............,

Kuitenkin, mikäli aiotaan todella ja aidosti saada kaikki onlinelentäjät samaan ilmatilaan l. verkkoon, on työtä tehtävä ja rankasti.

Tosiasia on että online lentäjät ovat hajonneet sivilipuolella kolmeen verkkoon, kyse onkin lyhyellä tähtäimellä siitä että saadaan porukka pysymään edes näissä kolmessa l. estetään enempi hajoaminen.

Pidemmällä tähtäyksellä tietysti, kaikkien yhtyminen saman katon alle yhdeksi ja samaksi online ilmatilaksi.

Minkäänlaiseen lähestymiseen tai peräti verkkojen yhtymiseen ei ole edes toiveita niin kauan kun henki on se mikä on. Siis minä istun tässä tornissa, ottakoot muut hatun käteen, lopettakoot oman verkkonsa ja tulkoot nöyrästi anomaan pääsyä takaisin siihen ainoaan oikeaan online verkkoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkäänlaiseen lähestymiseen tai peräti verkkojen yhtymiseen ei ole edes toiveita niin kauan kun henki on se mikä on. Siis minä istun tässä tornissa, ottakoot muut hatun käteen, lopettakoot oman verkkonsa ja tulkoot nöyrästi anomaan pääsyä takaisin siihen ainoaan oikeaan online verkkoon.

Tuossahan tämän hetkinen tilanne hyvin tulikin ilmaistua. Jokaisessa verkossa on omat hyvät puolensa ja valitettavasti myös huonot puolensa ja lisäksi kaikilla on vielä omat vankkumattomat kannattajansa.

Itse en ole IVAO:ta kokeillut, joten en voi siitä sanoa sen enempää, mutta kannattaisi ehkä näiden "FPI on pe**eestä" -tyyppien edes kokeilla sitä ensin, ennen kuin sanovat siitä sen enempää. Itse olen lentänyt sekä VATSIMissä että FPI:ssä ja tulen jatkossakin käyttämään molempia verkkoja, riippumatta siitä minkälainen SB3 tulee olemaan.

Ideaalitilanne taitaisi olla jotain tällaista, tosin eipä taida vaan koskaan toteutua:

* Kaikkien verkkojen lentäjät ja lennonjohtajat samassa verkossa

* VATSIM:in ATC-clientti (ASRC)

* FPI:n pilotticlientti (ATOC)

* turha nipottaminen ja natsoilla elvisteleminen pois

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juha,

En usko, että kovinkaan moni on sitä mieltä, että FPI on verkkona peestä. Juttu nyt vain on niin, että FPI on jälleen yksi verkko hajauttamaan harrastusta.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ideaalitilanne taitaisi olla jotain tällaista, tosin eipä taida vaan koskaan toteutua:

...

* turha nipottaminen ja natsoilla elvisteleminen pois

Eipä niin. Nipottamisen raja on nimittäin yksilöllistä ja homma on aina jonkun mielestä nipottamista. Ja vielä enemmän solmuun homma saadaan lisäämällä määrite "turha". Tokihan voitaisiin käyttää verkkojen päättäjien antamia yleissääntöjä, mutta sitten päästäänkin aiheeseen "toihan on ihan huono verkko". Ja taas ollaan hajalla..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä niin. Nipottamisen raja on nimittäin yksilöllistä ja homma on aina jonkun mielestä nipottamista. Ja vielä enemmän solmuun homma saadaan lisäämällä määrite "turha".

Hyvä pointti tuokin. Se minkä esim. minä saatan ottaa ****uiluna saattaa jonkun toisen mielestä olla täysin normaalia "johtamista". Omalla kohdallani plaanissa tuntuu olevan aina jotain päin /settä, joten helpoimmalla taitaisin päästä, kun pistäisin plaaniksi "DCT" ja remarkseihin "NYYPPÄ" niin ei tulisi ainakaan niistä sanomista. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni VATSIM on parhain minulle, koska siellä suurimmalla todennäköisyydellä on johtoa paikalla. Tuo nykiminen on välillä kiusallista, mutta muuten VATSIM on pääasiallisesti mainio verkko. FPI:tä voisin testata kyllä jos sinnekin saataisin enemmän johtajia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta tuo VATSIMin nykiminen... mutta minulle verkkolennossa eniten sitä tunnelmaa tuo - ei niinkään muiden visuaalinen olemus - vilkas radioliikenne..

Tuon "nykimisen ja ulkoasun" suhteen tulee mieleeni esimerkki muualta: Jos elokuva (tai vaikka urheilulähetys) on mustavalkoinen, et edes huomaa värien puutetta muutaman minuutin jälkeen jos elokuva on hyvä ( tai jännä matsi).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nämä riidat johtuvat lähinnä nipottamisen syystä, eli viitsimisestä. Joku verkkolentämisestä kiinnostunut ei jaksa käynnistellä tuhatta eri ohjelmaa tai keskittyä lennonsuunnitteluun. Joku toinen on jälleen kerran unohtanut, ettei lennonhallintajärjestelmä hallitse ihan kaikkea, vaan niitä karttojakin tarvitaan. Ja hups - ylösvedossa törmättiin vuoren seinään, kun pilven sisässä ei mäennyppylää nähnyt ja menetelmästä ei pienintäkään aavistusta. Kolmas simumies päättelee ensimmäisen ja toisen toilailuista, ettei hänen kannata edes yrittää, koska viitseliäisyydentarve ja vaatimukset ovat liian korkeat.

Vaikka lentämisessä pitäisikin ottaa huomioon noin miljoona eri asiaa, on kuitenkin syytä muistaa, ettei nyt olla todellisessa elämässä. Vaatimukset kannattaa pitää siellä pelin tasolla. Viitseliäisyyttä tosin tarvitaan asioiden opetteluun. Aikaa ja hermojakin olisi syytä olla.

Omalla kohdallani plaanissa tuntuu olevan aina jotain päin /settä, joten helpoimmalla taitaisin päästä, kun pistäisin plaaniksi "DCT" ja remarkseihin "NYYPPÄ" niin ei tulisi ainakaan niistä sanomista. ;)
Helpoimmalla pääsisit, kun siirtyisit hieman yksinkertaisemman harrastuksen pariin. :P Ilmailun eteen joutuu näkemään hieman normaalia enemmän vaivaa, mutta työ palkitsee tekijänsä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helpoimmalla pääsisit, kun siirtyisit hieman yksinkertaisemman harrastuksen pariin. Ilmailun eteen joutuu näkemään hieman normaalia enemmän vaivaa, mutta työ palkitsee tekijänsä.

Yleinen mielipide kuitenkin selvästi on, että VATSIM on se ainoa oikea verkko ja kaikkien tulee lentää VATSIMissä tiedoista ja taidoista riippumatta.

Kuten tuossa toisessa threadissa mainitsin, että tilannetta ei helpota yhtään se, että missään ei selvästi kerrota mitä kaikkea simulentäjän pitäisi osata ja hallita ennen "kaapista ulos tulemista", tai en minä ole ainakaan sellaista mistään löytänyt.

Lisäksi yhdellä saattaa olla tavoitteena tehdä ihan kaikki kuten oikeat lentäjät tekevät, kun jollekin toiselle riittäisi hieman vähempikin. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään, joten voisiko tuosta sinun kommentistasi päätellä, että pysy poissa jos et osaa/halua toimia aivan kuten oikeat lentäjät?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään