Guest Flyer

VATSIM:ssa johtoa riittää

43 viestiä aiheessa

Viime aikoina VATSIM:ssa on ollut Suomessa poikkeuksellisen paljon johtoa, mutta lentäjäpula on päässyt yllättämään. On äärimmäisen tylsää tuijottaa tutkaruutua muutaman tunnin ajan ilman ainuttakaan konetta - lähtekääpäs siis lentämään! Aloittelijoillekin tiedoksi, että mieluummin me johtajat teitä autamme, kuin nukahdamme näppäimistön päälle. ;)

 

Tervetuloa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime aikoina VATSIM:ssa on ollut Suomessa poikkeuksellisen paljon johtoa, mutta lentäjäpula on päässyt yllättämään. On äärimmäisen tylsää tuijottaa tutkaruutua muutaman tunnin ajan ilman ainuttakaan konetta - lähtekääpäs siis lentämään! Aloittelijoillekin tiedoksi, että mieluummin me johtajat teitä autamme, kuin nukahdamme näppäimistön päälle. ;)

 

Tervetuloa!

 

Olisin ilomeilelläni lentelemässä, mut ku joudun olemaan rakentamassa uutta kotia, joten aika ei riitä :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommentoidaan tähänkin: Totta että Suomessa on ajoittain paljon johtoa, vaan ei lentäjiä.. Lj-ajat vain ovat usein varsin aikaisin. Yleinen K-Euroopan VATSIM aikahan on SA 21-23, jolloin Suomi ei enää useinkaan ole joukossa... toivoisin aikoja SA 19-21, jotta ehtisi täältä lähteä ja olla juuri parahiksi esim. Hampurin seuduilla sikäläistenkin ollessa jo linjoilla.. nimittäin juuri se "tyhjä" lento Suomesta manner-Eurooppaan vie kauan ja siksi onkin ollut mukavampi aloittaa vaikkapa Göteborgista, Köpiksestä tms.

 

Tosin eilen katsoin että EFHK:lla on paikalla "kaikki". Ei kun plaani ESSA:an sisään ja verkkoon, jolloin ei ollut enää ketään... onneksi MCDU:ta yksikseni ohjelmoidessani paikalle saapui Ikosen Juha (toivottavasti oikein)- EFHK GND:ksi, ettei mennyt yksin lentelyksi.. KÄYTTÄKÄÄ EUROBOOK JÄRJESTELMÄÄ JOS TOIVOTTE LENTÄJIÄ!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo siis ensinnäkin se, että jos aloittaa jossain positiossa, niin siellä kannattaa sitten olla ainakin se 1-2h, että ihmiset kerkeää reagoida.

 

Mikään ei ole niin rasittavaa kuin se, että lj tulee paikalle ½h:ksi, ja just kun on lähdössä, niin katoaa...

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo siis ensinnäkin se, että jos aloittaa jossain positiossa, niin siellä kannattaa sitten olla ainakin se 1-2h, että ihmiset kerkeää reagoida.

 

Mikään ei ole niin rasittavaa kuin se, että lj tulee paikalle ½h:ksi, ja just kun on lähdössä, niin katoaa...

 

Tero

 

 

Joo, samaa mieltä. Itse jos/kun olen johtamassa niin pyrin olemaan paikalla ainakin sen 1,5h. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jaaha, ei kelpaa taaskaan lentäjille vai? :P :(

 

En tiiä, kuinka paljon täällä on tämän kevään abeja, mutta mulla ainakin menee kaikki aika kirjoituksiin, entisistä toipumiseen ja uusiin kokeisiin valmistautumiseen. Oikeesti se homma ei oo ihmisille tarkoitettua ollenkaan, sen verran rankkaa! Mutta kyllä minäkin varmaan taas lentelemään pääsen, kun koitokset loppuu tällä viikolla! Toivottavasti lennonjohtoa riittää silloinkin! :)

 

flyga, flyger, flög, flugit...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Mä oon ollu nyt aika usein johtamassa EFHK:lla.. Itse en oikein viikolla kerkeä lentää joten sitten viikonloppuisin tulee aina lennettyä muutama lento. Toivottavasti lentäjiä tulee kuitenkin lisää. ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jaaha, ei kelpaa taaskaan lentäjille vai? :P :(

 

 

Niin, ei näytä kelpaavan. Oletteko tuleet koskaan pohdiskelleeksi, että miksi ei kelpaa.

Onkohan siinä takana muitakin syitä kuin että lentäjät ovat mänttejä jotka eivät osaa arvostaa teidän suurta työpanosta ?

 

Sanottakoon selvennyksenä, ettei tämä ole tarkoitettu kenellekään henkilökohtaisesti, enkä myöskään yritä pottuilla.

 

Haluaisin mielelläni osallisua yhtenäisen onlineverkon luomiseen ja kehittämiseen, mutta näillä viesteillä kuten nyt tuossa yllä ei juuri yhteishenkeä nostateta. Tarkoitan, tuota ylimielistä lausumaa, jaaha, ei kelpaa taaskaan lentäjille vai? :P :(

 

Se on totta, ei kelvannut eikä ole kelvannut monena muunakaan päivänä. Näillä näkymin ei tule kelpaamaankaan, ikävä kyllä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen toivoisin Eurobookkia käytettävän, koska siitä näkee myös mihin asti lennonjohtaja ainakin aikoo palvella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta homma ei olisi minun osaltani aina pelkkää VATSIMin mollaamista, niin pitää välillä kehuakin. Nimittäin Jorma Tyyskä tuntuu kyllä olevan sellainen lennonjohtaja, joka pystyy hoitamaan tonttinsa asiallisesti, vaikka pilotin plaani ei ihan kaikkien speksien mukainen olisikaan. Ja onpa hän mahdollisuuksien mukaan ollut myös kohdekentän tornissa vastaanottamassa, jos mitään muuta liikennettä ei ole ollut, eikä ole jäänyt lähtökentän torniin ihmettelemään. Lisäksi kaikki ohjeet ja vinkit ovat olleet erittäin selkeitä ja asiallisia.

 

Toisaalta onkin sitten tullut tällaista "lennonjohtamista":

"p**ka homma koska toi sun reittis ei ole nyt VFR" ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta homma ei olisi minun osaltani aina pelkkää VATSIMin mollaamista, niin pitää välillä kehuakin. Nimittäin Jorma Tyyskä tuntuu kyllä olevan sellainen lennonjohtaja, joka pystyy hoitamaan tonttinsa asiallisesti, vaikka pilotin plaani ei ihan kaikkien speksien mukainen olisikaan. Ja onpa hän mahdollisuuksien mukaan ollut myös kohdekentän tornissa vastaanottamassa, jos mitään muuta liikennettä ei ole ollut, eikä ole jäänyt lähtökentän torniin ihmettelemään. Lisäksi kaikki ohjeet ja vinkit ovat olleet erittäin selkeitä ja asiallisia.

 

Toisaalta onkin sitten tullut tällaista "lennonjohtamista":

"p**ka homma koska toi sun reittis ei ole nyt VFR" ::)

 

 

On se jännä juttu kun ihmiset yleistää... Minä en ole tommosta sanonut kellekkään enkä tiedä oikeastaan ketään kuka noin olisi sanonut tai voisi sanoa. Tai edes mitään vastaavaa. Jos näin oikeasti on käynyt niin kerroppas mulle privassa kuka tämmöinen on. Annan sille vähän itse palautetta, miten minusta vatsimin lennonjohdon tulisi toimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en ole tommosta sanonut kellekkään enkä tiedä oikeastaan ketään kuka noin olisi sanonut tai voisi sanoa. Tai edes mitään vastaavaa. Jos näin oikeasti on käynyt niin kerroppas mulle privassa kuka tämmöinen on. Annan sille vähän itse palautetta, miten minusta vatsimin lennonjohdon tulisi toimia.

No enhän minä sinusta tuossa puhunutkaan. En silti viitsinyt julkisesti hänen nimeään mainita, koska en tiedä onko tuo häneltä kovin yleistäkin käytöstä, vai oliko syynä vain se, että lentäjänä sattui olemaan VATSIM-mollaaja-Piittala. ;)

 

Voin pistää sulle privana SBRelayn login tuosta tilanteesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennenkuin tämä pääsee toisten mollaamiseksi, ja sen muistelemiseki mitä kukin on sanononut, niin haluaisin muistuttaa eräästä asiasta mistä Petteri tuossa yllä jo puhuikin.

 

Lisätään avoimuutta, buukkaukset kaikkien näkyville, ajoissa. Samoin peruutukset silloinkun niitä tulee. Peruutuksiahan tulee aina, väistämättä. Ei siinä mitään, kun vaan muistetaan ilmoitaa siitä.

 

Käydään keskustelu avoimilla forumeilla, kuten täällä. Pikaviestimien käyttö on tietysti näppärää ja nopeaa, mutta se info jää silloin vain ja ainoastaan muutaman ihmisen tietoon.

 

Ei tietenkään ole mitenkään moitittavaa sopia kahdenkesken, että mene sinä lähettämään minut ilmaan ja siirry sitten xxxx torniin, ei tietenkään. On vaan huomattava että tämän pitäisi olla extraa, normaalien lj bookkausten lisäksi.

 

Kun Juha tuossa mainitsi Jorma Tyyskän positiiviset suoritukset niin rupesin kelaamaan vastaavia primus inter pares tapauksia. Ei millään voi nostaa ketään toisten yläpuolelle, tai tietysti voi. Tulee vaan mieleen vanha sananlasku, Kun yhdelle kumarrat, toiselle pyllistät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei millään voi nostaa ketään toisten yläpuolelle, tai tietysti voi. Tulee vaan mieleen vanha sananlasku, Kun yhdelle kumarrat, toiselle pyllistät.

Mielestäni tässä tilanteessa oli paikallaan nostaa esiin myös joku positiivinen tapaus, kun tuosta VATSIM-lennonjohtajien käyttäytymisestä on täällä enemmänkin sapeleita kalisteltu. Toki minulla on ihan hyviä kokemuksia muutamasta muustakin VATSIM-ATC:stä, mutta viimeaikoina tuo Tyyskän Jorma on ollut useimmin samaan aikaan linjoilla. Ajattelin lähinnä vinkkinä muillekkin ei-niin-ässälentäjille, että (ainakaan) tuon lennonjohtajan kanssa ei tarvi olla hampaat irvessä ja verenmaku suussa. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä aiheesta tulee päällimmäisenä mieleen kysymys, onko meillä asiat liian hyvin? Jospa hajotetaan kaikki verkkolento-organisaatiot ja poistetaan jok'ikinen aiheeseen liittyvä tiedosto, jätetään vain halu lentää virtuaalisesti toisten virtuaali-ilmailun harrastajien kanssa. Ja lähdetään siitä sitten kehittämään kaikkea alusta. Tulisikohan parempi? Ei. Ei tällaisella meiningillä ainakaan.

 

Ihminen on siitä kiva rakennelma, että kaikkien mielessä on jonkinlainen suvaitsevaisuusfunktio. Itse rakastan suvaitsemista. Koitetaanko soveltaa sitä VATSIMissa niin, että kun joku alkaa nipottamaan plaanista omasta mielestä turhaan, niin kuunnellaan kaverin (tai vihollisen, jos niin haluat) asia loppuun ja sitten kirjoitetaan siihen asiallinen ja rauhoittava kommentti? eg:

 

LJ: Sun plaanissa on ihan väärät remarksit. Kannattaisko opetella lentään ennenkun tulee VATSIMiin?!

Pilotti: Joo, kyllä minä ne mielelläni opettelen, mutta haluaisin kokeilla ensin tätä tallain yksinkertaisemmin. Käykö?

 

Jotain tuollaista. Tuommoinen saattaa rauhoittaa jo ihan kivasti. En ihan ole valmis uskomaan, että kukaan nyt niin typerä on, että alkaa asiallisia kommentteja vastaan hyökkäämään, riitaanhan tarvitaan aina kaksi osapuolta.

 

Eli jos se kaveri ei osaa suvaita meitä, niin suvaitaan me sitä. :D Eikös joo?

 

 

 

Toivottavasti tämä saa jonkun suhtautumaan hienoon harrastukseen uudella tavalla. Näin nuorena ei (omasta mielestä) kunnolla vielä osaa ajatuksiaan pukea sanoiksi, mutta hei, yrittänyttä ei laiteta! Myöskään VATSIMissa :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VATSIMissa niin, että kun joku alkaa nipottamaan plaanista omasta mielestä turhaan, niin kuunnellaan kaverin (tai vihollisen, jos niin haluat) asia loppuun ja sitten kirjoitetaan siihen asiallinen ja rauhoittava kommentti? eg:

 

LJ: Sun plaanissa on ihan väärät remarksit. Kannattaisko opetella lentään ennenkun tulee VATSIMiin?!

Pilotti: Joo, kyllä minä ne mielelläni opettelen, mutta haluaisin kokeilla ensin tätä tallain yksinkertaisemmin. Käykö?

 

Jotain tuollaista. Tuommoinen saattaa rauhoittaa jo ihan kivasti. En ihan ole valmis uskomaan, että kukaan nyt niin typerä on, että alkaa asiallisia kommentteja vastaan hyökkäämään, riitaanhan tarvitaan aina kaksi osapuolta.

 

Eli jos se kaveri ei osaa suvaita meitä, niin suvaitaan me sitä. :D Eikös joo?

 

Kunpa kaikki ajattelisivatkin samalla tavalla kuin sina Joonas...kaikki ihmiset eivat

kuitenkaan ole samanlaisia. Ja toisaalta hyva niin, elama olisikin silloin liian tylsaa

ja yksipuolista kaikkien myotailya jne. Mutta puhut asiaa. Toivottavasti joku, joka

tietaa tehneensa joskus asiat hieman erilailla, ottaa vinkista vaarin :)

 

Hienoa, karmat pitaa napsautella... ;)

 

-FOBA-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ihan ole valmis uskomaan, että kukaan nyt niin typerä on, että alkaa asiallisia kommentteja vastaan hyökkäämään, riitaanhan tarvitaan aina kaksi osapuolta.

 

En tiedä tarkoititko tuolla, että olin varmasti ansainnut tuollaisen "p**ka homma" kommentin, jos joku ATC on sellaista minulle mennyt sanomaan. Ehkä olenkin, jos jollain on jäänyt jotain hampaankoloon tästä FPI vs VATSIM sotimisesta, mutta VATSIMissä lentäessäni olen kaikesta huolimatta pyrkinyt käyttäytymään mahdollisimman asiallisesti, riippumatta siitä minkälainen /sreikä olen tällä foorumilla ollut ja siitä minkälainen taisto täällä on ollut menossa. Eli en ole VATSIMissä alkanut kenellekään aukomaan päätäni, jos sitä tarkoitit.

 

Tätä asiaahan kyllä osasin jo vähän epäillä tuon pahimman kinastelun aikana:

Ja tuskin minulla on ainakaan omalla nimelläni enää asiaa Vatsimin puolelle, kun olen uskaltanut täällä Vatsimin toimintaa arvostella, varmasti olisin entistä tarkemman syynin ja arvostelun kohteena.

 

Eli onko tuollainen "kaikki kaverit samalla hiekkalaatikolla"-ajatus enää edes toteutettavissa, jos tällainen epäkohtien julkinen arvostelu saa palkokasvit poskionteloon suunnassa jos toisessa? Enkä tarkoita tällä pelkästään Suomen tilannetta, vaan ylipäänsä kaikkien verkkolento-organisaatioiden yhdistymistä.


Tuosta Joonaksen puhumasta suvaitsevaisuudesta olen kyllä samaa mieltä. Tai voisi kai sitä joustamiseksikin sanoa.

 

Voisinkin oikeastaan pyytää rehellistä vastausta kaikilta verkkolennonjohtoa harrastavilta, että kuinka hoitaisitte seuraavan fiktiivisen tilanteen:


Olipa kerran Pölhölän kansainvälinen lentokenttä. VFR-liikennettä varten lentokentän lähialueen rajalla on VFR-ilmoittautumispiste NAKKI ja lähestymisalueen rajalla IFR-piste MUUSI.

 

Tauno Tumpelo haluaa tehdä VFR-lennon Pölhölästä Tampereelle Kesna 69 -koneella, tunnuksenaan OH-ION. Taunolla ei ole kuitenkaan Pölhölän karttoja, mutta FSNavigator löytyy. Niinpä hän kirjoittaa lentosuunnitelmaan reitiksi "MUUSI Teisko SIILI" ja lisäksi remarks-kenttään NO CHARTS / FSNAV.

 

1) Toimitte lennonjohtajana Pölhölän TWR:ssä. OH-ION pyytää lähtöselvitystä lentoaan varten. Mitä teette?

 

a) Katsotte virheen läpi sormien ja annatte selvityksen plaanin mukaisesti.

b) Ilmoitatte lentäjälle, että reitissä on virhe ja se pitää korjata ennen selvitystä. Kerrotte kuitenkin, että reittipiste MUUSI tulee vaihtaa reittipisteeksi NAKKI.

c) jotain muuta, mitä?

 

Jos äsken valitsitte vaihtoehdon b:

2) OH-ION ilmoittaa, että ei pysty noudattamaan korjattua plaania, koska hänellä ei ole Pölhölän karttaa, eikä hän näe mistään tuon reittipisteen NAKKI sijaintia. Kuinka toimitte?

 

a) Vaaditte edelleen että plaani on korjattava, koska nykyinen plaani ei ole VFR-plaaniksi kelpaava.

b) Hyväksytte lentäjän varustuksessa olevan puutteen ja annatte selvityksen alkuperäisen plaanin mukaisesti.

c) jotain muuta, mitä?

 

3) Mitä lentäjän pitäisi tuossa tapauksessa 2a tehdä, kun oletetaan että Pölhölän karttoja ei juuri sillä hetkellä mistään saa?

 

a) Korjata plaani lennonjohtajan vaatimaan muotoon, vaikka tietää ettei pysty noudattamaan sitä, koska hänellä ei ole aavistustakaan missä ko. reittipiste NAKKI sijaitsee.

b) Vaihtaa plaaniksi "DCT GPS", jolloin reittipisteiden sijainnista ei tule ongelmaa.

c) Todeta että "better luck next time" ja siirtyä jollekin toiselle kentälle / katkaista yhteys ja suorittaa lento offlinessä.

d) jotain muuta, mitä?


Omasta mielestäni ei ole kovin hyvä asia, jos lentäjä pakotetaan tilanteeseen, josta hän ei pysty suoriutumaan, vaikka olisi siitä lennonjohtajalle ilmoittanut. Eikö tärkeintä olisi kuitenkin että lennonjohtaja sekä myös lentäjä tietäisivät mihin suuntaan lentäjän pitäisi lentää, siitäkin huolimatta että lentäjälle tuntemattoman VFR-pisteen sijasta jouduttaisiin käyttämään lentäjän tiedossa olevaa IFR-pistettä?

 

En minä ainakaan nipottamisena pidä vielä sitä, että lennonjohtaja ilmoittaa esim. plaanissa olevasta virheestä, mutta jos hän ei suostu antamaan tuumaakaan periksi lentäjän ilmoittaessa, että ei pysty korjattua plaania noudattamaan, niin se on ainakin minun mielestäni jo nipottamista. Ehkä jonkun toisen mielestä tuo on täysin normaalia.

 

Toisaalta minun taitaisi olla parasta varata yhdensuuntainen lippu banaanisaarille niin VATSIMistä kuin tältä foorumiltakin, niin ehkä kaikilla verkkolentäjillä ja -lennonjohtajilla olisi sen jälkeen kivempaa, kun joku ei ole jatkuvasti kitisemässä. :P Tuntuu siltä, että aina tulee jostain suunnasta lunta tupaan, oli minulla sitten negatiivista tai positiivista sanottavaa VATSIMistä. ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

1 b)

 

2 c)

 

Kerron lentäjälle radiaalin ja etäisyyden NAKKI:lle keskus-VOR:lta (sellainen hyvin tod.näk. löytyy), ja ilmoitan että hänen tulee poistua lähialueelta sitä pistettä käyttäen.

 

3 d)

 

Korjataan plaani, ja kyllähän se kartta lennonjohtajalta löytyy! VFR-portteihin on helppo opastaa. Mikäli lentäjä ei ymmärrä sanoja "VOR" tai "Radiaali" tai "VFR" olisi edessä pulmallinen tilanne. Todennäköisesti opastaisin kertaamaan perusasiat ennen verkkolentämistä.

 

Tero

 

edit: IFR-pistettä en antaisi käyttää. Saattaa olla, että samalla kun Tauno Tumpelo hyrskyttää kesnallaan 90:iä kohti MUUSIA (eli annoin luvan käyttää sitä), linjoille tulee vuorokone (IFR), joka on lähdössä MUUSI 1A lähtöreittiä pitkin jonnekin. Tietysti voisin ohjata vuorokoneen jotain toista porttia pitkin, mutta jos MUUSI onkin ainoa oikeaan suuntaan vievä portti (ja oikealle väylällehän on olemassa vain se yksi portti), niin tulisi ongelma. Siispä IFR-pistettä en antaisi käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

1c, minulla kun on tapana antaa selvitykset liikennetilanteen eikä plaanin mukaisesti ;)

 

Joo kyllä minä antaisin IFR-pisteen olla plaanissa, vaikkei sitä oikeassa elämässä sallitakaan. Nimittäin jos tuo MUUSI sijaitsee juuri Keskusmetsän taajaman kohdalla, plaaniin voi oikeassakin elämässä kirjoittaa "Keskusmetsä Teisko Siilinjärvi". Luultavasti en itse edes kertoisi, että plaani ei ole kohdallaan, koska joku muuhan sen tekee ;D ennemmin tai myöhemmin.

 

Mutta, jos liikennetilanne vaatii, minä saatan siitä huolimatta antaa koneelle ennen lentoonlähtöä selvityksen "jätä lähialue NAKKI kautta VFR" jolloin tietysti tulisi ilmi se, ettei NAKKI ole tiedossa oleva piste. Ja tällöin ehdottaisin Teron jo mainitsemia VOR-radiaalia ja DME:tä. Jos sekään ei onnistu, annan vektorit. Mutta jos liikennetilanne ei tosiaan salli pilotin lentää juuri haluamaansa reittiä, ei hän sitä myöskään lennä. Tosin ei taida lentää naapuriverkoissakaan :)

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos liikennetilanne ei tosiaan salli pilotin lentää juuri haluamaansa reittiä, ei hän sitä myöskään lennä. Tosin ei taida lentää naapuriverkoissakaan :)

Tuo "liikennetilanne" nyt ei taida olla kovin yleinen ongelma ainakaan tällä hetkellä missään verkossa. Varsinkaan jos kyseessä on jokin muu suomalainen kenttä kuin Helsingfors-Vanda. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha, minun viestini ei pyri mitenkään hyökkäämään ketään vastaan, verkosta ja kaikesta muusta riippumatta. Ja mitä banaanisaariin tulee, niin ainakin minun puolesta hyvä kriitikko on tervetullut VATSIMiin. :)

 

Vastauksia tuohon malliin:

 

1c. Selvittäisin koneen jättämään lähialueen suoraan Teiskoa kohti, jottei tarvitsisi alkaa säätämään pisteiden kanssa. Jos liikennettä on vähän ja jaksan, huomautan kohteliaasti, että kannattaa printata VACCin sivuilta VAC-kartta kentälle ja käyttää VFRässä vain VFR-pisteitä.

 

3d. Jos olisin lentäjän asemassa, pyrkisin juttelemaan LJiin kanssa ja pääsemään asiasta sovintoon, jos mikään ei onnistu, niin sitten kone tekee jonkin ihmeellisen ja koko maata liikuttavan katoamistempun toiselle kentälle. ;)

 

 

EDIT: BTW, Juha, mehän asutaan näköjään samassa kaupungissa! :) Läksen tästä just kentälle vertaamaan sun skeneä oikeeseen malliin.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään