Guest Flyer

VATSIM:ssa johtoa riittää

43 viestiä aiheessa

Jos liikennettä on vähän ja jaksan, huomautan kohteliaasti, että kannattaa printata VACCin sivuilta VAC-kartta kentälle ja käyttää VFRässä vain VFR-pisteitä.

Tuo minun esimerkkini perustui aitoon tilanteeseen, kun VACCin sivuilta en onnistunut niitä PDF-karttoja saamaan, nythän nuo kartat siellä tuntuvat jo toimivan.

 

En tiedä olenko vaan sitten niin "blondi", mutta en kertakaikkiaan pysty tekemään noin montaa asiaa samanaikaisesti. Siis lentämään lentokonetta, lukemaan paperille tulostettua karttaa, pitämään yhteyttä lennonjohtoon näppäimistöllä sekä tarkkailemaan muuta liikennettä / maastoesteitä.

 

Eipä tämä liian pieni näppäimistötaso (kuva Laitteistofoorumin "Lituskanäyttö"-threadissa) ainakaan helpota tuota lentämistä, koska näppistä joutuu pitämään sylissä, X45-HOTASia pöydällä ja sitten pitäisi vielä karttojakin saada johonkin mahtumaan. Tuossa oikeastaan tärkein syy sille miksi käytän FSNavigatoria paperikarttojen sijasta. Siinä vaan ei esim. noita VFR-pisteitä valmiina löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla voice:n kanssa lentämistä. Realismi nousee aivan uusiin ulottuvuuksiin, ja samalla päästään eroon hankalasta näpyttelystä. Kuuloke-mikki -settejä saa jo 10:llä eurolla, ja ehkä allekin.

 

Arttu

 

En tiedä olenko vaan sitten niin "blondi", mutta en kertakaikkiaan pysty tekemään noin montaa asiaa samanaikaisesti. Siis lentämään lentokonetta, lukemaan paperille tulostettua karttaa, pitämään yhteyttä lennonjohtoon näppäimistöllä sekä tarkkailemaan muuta liikennettä / maastoesteitä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ehdottomasti ainakin kokeilla voice:n kanssa lentämistä. Realismi nousee aivan uusiin ulottuvuuksiin, ja samalla päästään eroon hankalasta näpyttelystä. Kuuloke-mikki -settejä saa jo 10:llä eurolla, ja ehkä allekin.

Kyllä minulla headsetti jossain laatikon pohjalla varmaan vielä olisi, mutta koneessa ei ole enää mikille liitäntää, kun tuo 6.1 kajarisetti vie nuo kaikki äänikortin liittimet.

 

Kyllä minä joskus viime kesänä yritin Roger Wilcoa käyttää, mutta en tiedä mikä näistä oli syynä, että kukaan ei kuullut minua:

* headsetin mikki on rikki

* ISP:n palomuuri estää RW:n käytön

* olin ottanut muutaman rohkaisu-Nallen liikaa, eikä kukaan saanut mitään selvää puheestani... :P ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minulla headsetti jossain laatikon pohjalla varmaan vielä olisi, mutta koneessa ei ole enää mikille liitäntää, kun tuo 6.1 kajarisetti vie nuo kaikki äänikortin liittimet.

 

No eikai se sentään input-paikkaa vie?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eikai se sentään input-paikkaa vie?

Kyllä nuo kaikki kolme liitintä joutuu käyttämään noille kaiuttimille. Kyseessä siis emolevyyn integroitu 5.1 äänikortti.

 

Liittimet tuossa ovat:

Front Speaker Out

Rear Speaker Out tai Line In

Center/Subwoofer out tai Mic In

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paras tapa on ostaa toinen (vaikka vanhempi) PCI-paikan äänikortti ja ajaa sillä sitten pelkästään AVC:tä. Paras mahdollinen ratkaisu realistisuuden ja äänen kannalta. ;) Näin myös mulla on tässä koneessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeastaan paras ratkaisu on ostaa kunnon headset usb liitännällä, ei tarvitse pelata korttien kanssa. Mulla on tässä Labtec:n headsetti ja skulaa. Ei muuta kun töpseli usb rakoon kiinni ja siinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri äsken lensin itse EFHK-EFRO. LJ:t olivat paikalla koko reitin - TODELLA MUKAVA!

 

Täällä on viimeaikoina ollu näillä palstoilla paljon jopa epäkohteliaaseenkin sävyyn kirjoitettuja väittelyjä liittyen VATSIMissa lentämiseen.

 

Itse läksin aikanani siivili-ilmailupohjalta (purje ja mopu) lentelemään verkossa - opiskelin VFinnin materiaalit - en mm. ollu ikinä aikasemmin kuullutkaan SIDistä ja STARista -> nyt jopa osaan lentää niiden mukaan mielestäni hyvin.

Siihen, että uskaltaako aloittelija hypätä verkkoon vastaan, että KYLLÄ. Ainakin minua kaikki LJ:t ovat tähän mennessä neuvoneet - jos on joku ollu menossa pieleen tai jopa mennyt. Kukaan ei ole "tylyttänyt " vielä kertakaan. On osattava ottaa kritiikki vastaan oppimisen näkökulmasta - tavallaan nöyrästi. Näissä hommissa ei pitäisi kenelläkään olla syytä riidellä - vaan keskustella ilman provosointia!

 

Terv. "puolueeton"

 

Siis otsikkoa vielä myötäillen lennonjohtoa on ollu todella hyvin paikalla mikä houkuttelee lentämään - toisim oli n. 1kk sitten - aina sai lentää ilman johtajia...

 

TLi :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse läksin aikanani siivili-ilmailupohjalta (purje ja mopu) lentelemään verkossa - opiskelin VFinnin materiaalit - en mm. ollu ikinä aikasemmin kuullutkaan SIDistä ja STARista -> nyt jopa osaan lentää niiden mukaan mielestäni hyvin.

Siihen, että uskaltaako aloittelija hypätä verkkoon vastaan, että KYLLÄ.

 

No onhan sinulla aivan erilainen lähtökohta tähän toimintaan, kuin sellaisella jonka kaikki ilmailukokemukset ovat peräisin tietokonepelistä (jos ilmailukokemukseksi ei lasketa Finskin karjavankkureiden kyydissä istumista). Tosielämässä lennonjohtaja voi luottaa siihen että siellä koneen puikoissa on tyyppi joka hallitsee hommansa. Samaa ei mielestäni voi sanoa virtuaalilentämisestä, koska oikeastaan kuka tahansa voi napata 747:n ja pöhäyttää JFK:lta taivaalle osaamatta oikeastaan yhtään mitään.

 

Lisäksi missään ei mielestäni ole selkeästi määritelty mitä kaikkia asioita virtuaalilentäjän pitäisi osata, ennen "kaapista ulos tulemista". Hommaa ei yhtään helpota se, että yksi lennonjohtaja vaatii että homma pitää hoitaa yhdellä tavalla ja toiselle kelpaa joku toinenkin tapa. Eikä lentäjienkään mieltymykset tunnu kovin yhteneväisiä olevan siitä kuinka realistisesti tähän hommaan pitäisi suhtautua. Yksi haluaa tehdä kaikki aivan kuten tosielämässä tehdään ja toinen haluaa ottaa hommat vähän kevyemmin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä olenko vaan sitten niin "blondi", mutta en kertakaikkiaan pysty tekemään noin montaa asiaa samanaikaisesti. Siis lentämään lentokonetta, lukemaan paperille tulostettua karttaa, pitämään yhteyttä lennonjohtoon näppäimistöllä sekä tarkkailemaan muuta liikennettä / maastoesteitä.

 

Tuo on ihan todellinen haaste myös oikealla koneella - siksi PPL:ään vaaditaan niitä lentotunteja se 45 kappaletta. Monen asian tekeminen yhtäaikaa on varmaan isoin haaste juuri ilmailussa.

 

Tuohon kysymykseen tekisin kuten Ilkka jos olisin vatsim-lennonjohtaja. Oikeastaan vain Malmilla ovat tarkkoja että tullaan ja mennään vfr-pisteiden kautta, aika monessa muussa paikassa tuntuu käytäntö olevan enemmän tai vähemmän "direct".

 

Ei niissä DCT GPS-plaaneissa ole mitään vikaa, tosin tietty jos IFR:ää rohkenee lentämään, jotenkin sitä IRL-tapojen mukaan ehkä sitten olettaa että homma toimii jo jonkin verran. Tuollaiselle "DCT"-koneelle voi sitten antaa varmaan vaikka vektorit pois omalta tontilta, vai mitä? Ja lentäjän kannalta ajateltuna hitaampi kone on ihan oikeasti parempi harjoitteluun.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on ihan todellinen haaste myös oikealla koneella - siksi PPL:ään vaaditaan niitä lentotunteja se 45 kappaletta. Monen asian tekeminen yhtäaikaa on varmaan isoin haaste juuri ilmailussa.

Aivan, vaikka tuskin sinullakaan oikealla Cessnalla lentäessäsi on mitään PC:n näppäimistöä sylissä. ;) Lisäksi siellä oikeassa koneessa on varmasti hieman enemmän tilaa niille kartoille, kuin tässä meikäläisen tietokonepöydällä. Kun tuossa IRL-touhussa on kuitenkin pelissä ainakin oma henki, niin ei tuo 45 tuntia kyllä kovin paljolta kuulosta. Simulla mokatessa kun ei kuitenkaan fyysisiä kolhuja pääse tulemaan (ei ainakaan minulle ole tullut... :)), ainoastaan itsetunto saattaa silloin tällöin saada pienen kolauksen.

 

Tuohon kysymykseen tekisin kuten Ilkka jos olisin vatsim-lennonjohtaja. Oikeastaan vain Malmilla ovat tarkkoja että tullaan ja mennään vfr-pisteiden kautta, aika monessa muussa paikassa tuntuu käytäntö olevan enemmän tai vähemmän "direct".

Kyllä minäkin olen pyrkinyt niitä VFR-pisteitä käyttämään aina kun vain se on ollut mahdollista. Lähinnä olen lentänyt Pirkkalasta (tuttu ympäristö) noille lähistöllä oleville puskakentille, jossa mitään VFR-pisteitä ei edes ole. Tässä viittaamassani tilanteessa päädyin jostain syystä hieman suuremmalle kentälle ja sitten tulikin ongelmia kun en ko. kentän karttaa siihen hätään mistään saanut.

 

Ei niissä DCT GPS-plaaneissa ole mitään vikaa, tosin tietty jos IFR:ää rohkenee lentämään, jotenkin sitä IRL-tapojen mukaan ehkä sitten olettaa että homma toimii jo jonkin verran. Tuollaiselle "DCT"-koneelle voi sitten antaa varmaan vaikka vektorit pois omalta tontilta, vai mitä? Ja lentäjän kannalta ajateltuna hitaampi kone on ihan oikeasti parempi harjoitteluun.

No ei minullakaan yleensä ole ollut tapana tuollaisia DCT GPS -plaaneja käyttää, mutta jotenkin olen alkanut turhautua siihen plaanin oikeellisuuteen panostamiseen, kun kuitenkin joku ne virheet sieltä kaivaa esiin minun puolestani.

 

Nykyään olenkin lentänyt verkossa suurimmaksi osaksi joillain Cessnoilla ja korkeintaan Baronilla ja silloinkin vain lähinnä laskukierrosta Pirkkalassa tai enintään jotain EFTP-EFTS matkalentoa. Ensimmäisellä VATSIM-lennollani asetin riman itselleni aivan liian korkealle, kun yritin jollain A320PICillä IFR-lentoa Vantaalta Pirkkalaan ja siitä kokemuksesta ei online-lentohalut ainakaan lisääntyneet, kun oikeastaan kaikki mahdollinen meni ihan käteen. Ei todellakaan mikään suositeltava valinta ensikertalaiselle.

 

Nyt kun olen verkkolentämisessä malttanut rauhassa harjoitella helpommalla ja hitaammalla koneella tuollaista yksinkertaisempaa kuviota, niin onhan siinä saanut itseluottamustakin hieman lisää, kun on alkanut pääsemään jutun juonesta kiinni. Eihän kaikista lentäjistä tosielämässäkään tule Airbus-kippareita, vaan kyllä esim. tuolla Pirkkalassakin liikenne koostuu pääasiassa tuollaisista GA-puolen pikkuräpistimistä. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisellä VATSIM-lennollani asetin riman itselleni aivan liian korkealle, kun yritin jollain A320PICillä IFR-lentoa Vantaalta Pirkkalaan ja siitä kokemuksesta ei online-lentohalut ainakaan lisääntyneet, kun oikeastaan kaikki mahdollinen meni ihan käteen. Ei todellakaan mikään suositeltava valinta ensikertalaiselle.

 

Minä lensin ensimmäiset kaksi kuukautta VATSIM:ssä pelkästään VFR-lentoja. Alkaen laskukierroksista, päättyen matkalentoihin. Tämän jälkeen VFR-lennot olivat pääasiassa hyvin hallussa ja oli aika kokeilla IFR-sääntöjä. Ensimmäinen IFR-lento ATR:llä Pirkkalasta Helsinkiin meinasi heti alussa mennä puihin väärän reitin takia, mutta (aina) niin ystävällisen lennonjohdon kanssa sain selville sen oikean reitin (silloin PIR Y72 ENOKI) ja matka meni hyvin. Eli kyllä aikaa saa alussa käyttää paljonkin opettelemiseen, eikä ihan heti ole järkevää ottaa jotain Cessnaa suurempaa ja IFR-sääntöjä.

 

Lentoja! ;-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) c) Annan vaikka "OON, selvä suoraan reitille, 2000 jalkaa tai alle, VFR" ;-)

 

Hienoa Teemu! Viime aikoina oon huomannu, että jopa suomalaisista lennonjohtajista ei osaa käyttää tuota "suoraan reitille, vfr". IRL tuo on hyvinkin paljon käytetty, varsinkin maakuntakentillä. Ehkä ei ihan EFHK ja EFHF-maisemissa (en tiedä varmasti), koska siellä on liikennettä enemmän, mutta eiköhän tuo vatsimissakin onnistu aika hyvin, kun liikennemäärät on harvoin niin paljon kuin oikeasti. Opetelkaas suomalaiset johtajat käyttämään tuota! Se on tosi hyödyllinen ja helpoin lentäjällekkin ja saahan tuollakin tavalla sen oman lähialueen tyhjäksi esimerkiksi saapumassa olevaa IFR-liikennettä varten. Ei niitä VFR-portteja ole mikään pakko käyttää. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, vaikka tuskin sinullakaan oikealla Cessnalla lentäessäsi on mitään PC:n näppäimistöä sylissä. ;) Lisäksi siellä oikeassa koneessa on varmasti hieman enemmän tilaa niille kartoille, kuin tässä meikäläisen tietokonepöydällä. Kun tuossa IRL-touhussa on kuitenkin pelissä ainakin oma henki, niin ei tuo 45 tuntia kyllä kovin paljolta kuulosta. Simulla mokatessa kun ei kuitenkaan fyysisiä kolhuja pääse tulemaan (ei ainakaan minulle ole tullut... :)), ainoastaan itsetunto saattaa silloin tällöin saada pienen kolauksen.

 

Ei mulla ole simullakaan näppistä sylissä.

 

aah.sized.jpg

 

Tuon MIKin simun rakentamisen jälkeen on ymmärrettävästi vähän motivaatiovaikeuksia istahtaa kirjoituspöydän ääreen ja kuvitella istuvansa lentokoneessa.. Joten lennän simulentoni tuolla. Vatsimissa, jahka saadaan nettiä tuohon peliin kiinni. Tuossa yllä tosin ovat arvon herrat Pätäri ja Suoranta jos oikein muistan :)

 

Se 45 tuntia on muuten vain minimi - sitähän jatketaan jos tuntuu että on vielä opittavaa, opettaja arvioi sen tapauskohtaisesti.

 

Kyllä minäkin olen pyrkinyt niitä VFR-pisteitä käyttämään aina kun vain se on ollut mahdollista. Lähinnä olen lentänyt Pirkkalasta (tuttu ympäristö) noille lähistöllä oleville puskakentille, jossa mitään VFR-pisteitä ei edes ole. Tässä viittaamassani tilanteessa päädyin jostain syystä hieman suuremmalle kentälle ja sitten tulikin ongelmia kun en ko. kentän karttaa siihen hätään mistään saanut.No ei minullakaan yleensä ole ollut tapana tuollaisia DCT GPS -plaaneja käyttää, mutta jotenkin olen alkanut turhautua siihen plaanin oikeellisuuteen panostamiseen, kun kuitenkin joku ne virheet sieltä kaivaa esiin minun puolestani.

 

Joo, lähinnä ongelmia varmaan aiheuttavat sellaiset plaanit mistä esim. lennonjohtaja ei yksinkertaisesti tajua mitään jotta voisi johtaa ko. lennon perille ja pystyisi pitämään toiset lennot siitä erossa. VFR-lentäjänä sitä on saanut olla "mun RMK-kenttä onkin pidempi kuin sun!" -kommenteilta aika rauhassa :-) Jos tuollaisilla pitää päteä niin että toisille aletaan valittamaan asiasta, homma on aika säälittävää. Ellei tosiaan kyse ole lennonjohtajalle "mahdottomasta" plaanista - oikeassakin elämässä joustetaan tilanteiden mukaan.

 

Sehän tässä on tietty että ei VATSIM ole mikään "pelleilyverkko" mihin tullaan suhailemaan 747:lla miten sattuu, kyllä sen idea on yrittää simuloida oikean elämän kaltaista lennonjohtopalvelua lentäjille. Se on tavoite, mutta toisaalta ei pidä mennä liiallisuuksiin - ei meistä kukaan osaa kaikkea, eikä tarvitsekaan. Mun mielestä se "cessnalla alkuun" homma on ihan mainio tapa opetella, tietty voihan se olla että jollain ei itsetunto kestä lentää "vain VFR:ää räpistimellä" kun muut lentävät kaikella ties kuinka guruvehkeillä.

 

Muistetaan sekin että lennonjohto ja lentosäännöthän ovat vain välttämätön paha minkä pitää olla olemassa jotta lentäjät eivät törmäile toisiinsa ja homma voi olla turvallista. Ei sillä itse lentämisen kannalta ole sen kummempaa merkitystä.

 

Sitäpaitsi tuo GA-touhu on kivaa.

 

//Tuomas

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mulla ole simullakaan näppistä sylissä.

Tuon MIKin simun rakentamisen jälkeen on ymmärrettävästi vähän motivaatiovaikeuksia istahtaa kirjoituspöydän ääreen ja kuvitella istuvansa lentokoneessa.. Joten lennän simulentoni tuolla.

No joo, en minäkään näppistä pitäisi sylissä, jos saisin (no en kyllä edes osaisi...) tänne makuuhuoneeseen noin hienon simun rakentaa. :) Tosin ei tänne kyllä sitten mitään muuta turhaa, kuten esim. sänkyä mahtuisikaan. ;) "Lentoemännällä" saattaisi tosin olla jotain poikkipuolista sanomista siihen asiaan. ;D Pitää siis yrittää pelata ja pärjätä niillä korteilla, jotka pöytään on jaettu.

 

Mun mielestä se "cessnalla alkuun" homma on ihan mainio tapa opetella, tietty voihan se olla että jollain ei itsetunto kestä lentää "vain VFR:ää räpistimellä" kun muut lentävät kaikella ties kuinka guruvehkeillä.

Sitäpaitsi tuo GA-touhu on kivaa.

Niin onkin, enhän minä sitä tyhmäksi väittänytkään. :) Varsinkin nyt uuden näytönohjaimen mahdollistamat visuaaliherkut tekevät tuosta hiljaa ja matalalla lentämisestä oikeinkin mukavaa. Kyllä minullakin aikaisemmin oli korkealla ja kovaa lentäminen tärkeintä jollain isolla koneella, mutta tällä hetkellä nuo pikkuräpistimet ja pikkukentille lentely kiinnostavat eniten. Ei siis kuitenkaan ainoastaan tuon VATSIM-harjoittelun takia, vaan on se offlinessäkin ihan mukavaa puuhaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, en minäkään näppistä pitäisi sylissä, jos saisin (no en kyllä edes osaisi...) tänne makuuhuoneeseen noin hienon simun rakentaa. :) Tosin ei tänne kyllä sitten mitään muuta turhaa, kuten esim. sänkyä mahtuisikaan. ;) "Lentoemännällä" saattaisi tosin olla jotain poikkipuolista sanomista siihen asiaan. ;D Pitää siis yrittää pelata ja pärjätä niillä korteilla, jotka pöytään on jaettu.

 

Jep. Ei tuo ole mulla kotona, ei tuollaista yksin olisi saanut tehtyä, meitä on muutaman hengen porukka ollut tuossa tekemässä. Mun signaturessa on linkki simun esittelysivuun. Tuosta on muuten uusimmassa SIIVET-lehdessä kanssa juttu.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään