Esa Sairio

Taas kaatumatautia FS 2004:ssä!

5 viestiä aiheessa

Mikä kumma oikein riivaa FS 2004:ää, kun aina silloin tällöin lento kaatuu työpöydälle aivan yllättäen?

Pitkään aikaan minulla ei ole näin tapahtunut, mutta tänään lennolla Maarianhamina-Vaasa lento kaatui hieman ennen Vaasaa, kun kaartelin kohti kenttää ja pudotin korkeutta tarkoin lennonjohdon ohjeiden mukaan.

Koneena oli IFDG/FIDG:n MD 11 ja Alain Captin paneeli 2.41. Säätila ei ollut netistä haettu, vaan itse laatimani puolipilvinen hieman tuulinen kesäpäivä kuten monessa muussa onnistuneessa lennossani.

Lentosuunnitelma oli tehty Flight Plannerilla ja lensin aivan sen mukaan Maarianhaminasta lähtien.

Koska minulla on autosave, joka tallentaa lennon 5 minuutin välein, toisti pari kertaa sen lennon vaiheen, jolloin ohjelma oli kaatunut. Lento kaatui samassa kohtaa kolme kertaa.

Sitten kokeilin vielä kerran niin, että hieman ennen kaatumisajankohtaa canselloin lennonjohdon ja jatkoin lentoa sitten ilman lennonjohtoa kohti Vaasan kentän ILS-sädettä. Tällöin lento ja laskeutuminen onnistui täydellisesti. Siis onko FS:n lennonjohto syntipukki?

Asiantuntijoita varten laitan tähän, mitä tietokoneeni tapahtumienvalvonta kertoi tästä kaatumisesta:

Oli tapahtunut virhe FS9:ssä. Koodia luki seuraavasti: fs9.exe;9.0.0.30612:atc.dll.9.0.0.30612;0002543f.

Minulla on asennettuna normaalit hyvin toimivat Suomen lisäosat, Finnterrain, Finnclass 2.1, Finnmast 4.1 (ilman savuefektejä, koksa ne kaatavat FS:n), Forestration 1.0, kevyet pilvet, ja useita kenttiä sekä muutamia lisäosia muualta maailmasta.

Voiko joku auttaa? Onko samoja kokemuksia?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle on sattunut samaa EFTP-EFHA -välillä. Puolenkymmentä IFR-lentoyritystä kaatuivat kaikki muutaman minuutin lennon jälkeen. Suivaannuin ja lensin saman matkan ilman lentosuunnitelmaa täsmälleen samoista asetuksista - ei ilmennyt enää mitään ongelmaa.

Lentosuunnitelma -> kaatui.

Ei lentosuunnitelmaa -> ei kaatunut.

Toinen ikävä kaatumistauti iski minulla Alaskassa, missä GPS:n esilleottaminen tietyllä alueella kaatoi simun. Monen päivän haarukoinnin jälkeen päädyin poistamaan kaksi puskakenttää ja kaatumatauti siltä osin päättyi.

Edelleen minulla tapahtuu satunnaisia kaatumisia siellä täällä, mutta nuo kaksi ovat olleet järjestelmällisesti toistettavissa jopa kymmeniä kertoja.

Laitoin jokin aika sitten Radeon 9600'aa ohjaamaan Omegan ajurit. Frame rate nousi, mutta nyt tulee keskimäärin parinkymmenen lentotunnin välein hardis-virhe "display adapter not responding" tai jotain vastaavaa. Ei auta kuin käynnistää uudestaan koko kone. En ole poistanut Omegan ajureita, joten en tiedä onko vika niissä vai onko näytänohjain oikeasti lauennut.

Nämä ovat pirullisia juttuja!

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle tapahtuu sama ja aina tuolla MD-11 koneella, lento kestää n. 10 min ja sitten katkeaa, ei millään muulla koneella. Outo homma mutta kun sen tietää niin eikäytö MD-11:sta >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama vika iskee minullakin, mutta Oulua lähestyttäessä. Kun etelästä päin lentelee niin Rovaniemi Centerin alueelle tultaessa tilttaa muutaman minuutin päästä. Lisäosina on FISD:in perusskenaariot.

Lento: EFTP - EFOU IFR koneena FS:n Learjet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle on sattunut samaa EFTP-EFHA -välillä. Puolenkymmentä IFR-lentoyritystä kaatuivat kaikki muutaman minuutin lennon jälkeen. Suivaannuin ja lensin saman matkan ilman lentosuunnitelmaa täsmälleen samoista asetuksista - ei ilmennyt enää mitään ongelmaa.

Lentosuunnitelma -> kaatui.

Ei lentosuunnitelmaa -> ei kaatunut.

Kun tämä nyt taas ylös nostettiin, niin..

Mulla kävi ihan sama juttu vähän aikaa sitten. Kolme kertaa yritin IFR Suomesta (ensin Pirkkalasta, sitten Porista) Ruotsiin Kristianstadiin, mutta aina suunnilleen merelle tultaessa simutus kaatui. Yritin sitten ilman lentosuunnitelmaa ja toimi kuin ulkohuussi.

Epäilin ensin, ettei näyttis kestänyt FinnTerrainia, Add-on konetta ja useita päällekkäisiä ikkunoita, mutta enpä nyt sitten tiedä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään