Guest Wingman

G MAX Feissit

9 viestiä aiheessa

Voiko G maxin toiminnoilla yhdistää saman tason eri polygonit, tai Facet

yhdeksi tasoksi yhtä tekstuuria varten. Jos voi, niin mikähän osat valittua olisi komento?

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Sekä voiko saman mittakaavan osat, esim. "Tuvan" kivijalka, runko ja katto liittää yhdeksi objektiksi, eli yksi elementti. Acadilla onnistuu, kuinka tällä?

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Unwrap UVW" modifierilla eri polygonien texturointi onnistuu kätevästi. Help osiosta löytyy hyvät ohjeet jos etsit hakusanoilla "unwrap uvw modfier". (katso myös esim. "uvw map modifier")

 

Voiko G maxin toiminnoilla yhdistää saman tason eri polygonit, tai Facet

yhdeksi tasoksi yhtä tekstuuria varten. Jos voi, niin mikähän osat valittua olisi komento?

 

Objektin vertexejä voi yhdistää Edit Mesh modifierin "Weld Target":lla.

 

Sekä voiko saman mittakaavan osat, esim. "Tuvan" kivijalka, runko ja katto liittää yhdeksi objektiksi, eli yksi elementti. Acadilla onnistuu, kuinka tällä?

 

Tuo onnistuu Edit Mesh modifierin "Attach" komennolla.

 

Toivottavasti ymmärsin kysymyksesi oikein. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Unwrap UVW" modifierilla eri polygonien texturointi onnistuu kätevästi. Help osiosta löytyy hyvät ohjeet jos etsit hakusanoilla "unwrap uvw modfier". (katso myös esim. "uvw map modifier")Objektin vertexejä voi yhdistää Edit Mesh modifierin "Weld Target":lla.Tuo onnistuu Edit Mesh modifierin "Attach" komennolla.

 

Toivottavasti ymmärsin kysymyksesi oikein. :)

- Joo, kyse on juuri tuon ekan kuvan Polygoneista, esim. 1. 2. 3. "Tapiseeraus" Unwrap uvw:llä onnistuu, mutta kun pitäisi saada noista kolmesta yksi polygoni ja sille yksi "Tapetti"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Joo, kyse on juuri tuon ekan kuvan Polygoneista, esim. 1. 2. 3. "Tapiseeraus" Unwrap uvw:llä onnistuu, mutta kun pitäisi saada noista kolmesta yksi polygoni ja sille yksi "Tapetti"

 

Tarkoitatko, että haluat antaa objektin yksittäiselle Facelle oman tekstuurin? Tuo onnistuu siten, että valitset ensin Edit, Editable tai Select Meshillä tuon kyseisen Facen ja sitten Material Editorilla pistät sille uuden materiaalin pitäen sen edelleen valittuna. Sen jälkeen Unwarp UVW:n Select Face -toiminnolla valitset tuon Facen ja tekstuuroit sen aivan normaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta miksi te käytätte UVW Unwrapia noille tasaisille pinnoille, kun perus UVW Map toimii tuollaisille kaikista parhaiten ja on helpoin/nopein laittaa paikoilleen. UVW Unwrap on omiaan sitten kaareville pinnoille, joissa halutaan välttyä textuurien "wrappaamiselta"... no, tietysti tekotapoja on yhtä monia, kuin tekijöitäkin, enkä sen suhteen halua ketään valistaa. Mutta pienenä vinkkinä ajattelin mainita :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta miksi te käytätte UVW Unwrapia noille tasaisille pinnoille, kun perus UVW Map toimii tuollaisille kaikista parhaiten ja on helpoin/nopein laittaa paikoilleen.

 

Heh, se on jännä miten Unwarp UVW ja UVW Map jakaa porukan kahteen osaan. Itse pidän ensimmäisestä paljon enemmän. Unwarp UVW:llä saa mielestäni paljon tarkempaa jälkeä aikaan, kun tekstuurin voi asetella pikselin tarkkuudella. UVW Mapissa taas pitää rullailla niitä hölmöja suhdelukuja. Joihinkin putkiin ja muihin sopiviin avaruuskappaleisiin UVW Map taas on omiaan, kun Unwarp UVW:llä eri tasoissa olevien Facen tekstuuroiminen on vähän hankalaa.

 

Mutta kuten sanoit, tekotapoja on niin monta kuin tekijöitä. Kyllä Jari yrittia minuakin käännyttää UVW Mapin puolelle, mutta jotenkin en ihastunut siihen. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, se on jännä miten Unwarp UVW ja UVW Map jakaa porukan kahteen osaan. Itse pidän ensimmäisestä paljon enemmän. Unwarp UVW:llä saa mielestäni paljon tarkempaa jälkeä aikaan, kun tekstuurin voi asetella pikselin tarkkuudella. UVW Mapissa taas pitää rullailla niitä hölmöja suhdelukuja. Joihinkin putkiin ja muihin sopiviin avaruuskappaleisiin UVW Map taas on omiaan, kun Unwarp UVW:llä eri tasoissa olevien Facen tekstuuroiminen on vähän hankalaa.

 

Mutta kun UVW Mapilla saa asetettua ne tejstuurit vaikka 0.00001 pikselin tarkkuudella. Että se siitä Unwrapin tarkemmuudesta ;D Ja ne suhdeluvuthan vaatii vain taskulaskinta ja kolme sekuntia aikaa. Sitten vain siirtelee UVW Mapin paikoilleen, ja se on siinä. Tietysti Unwrapissa on se etu, että pystyt sitten viilaamaan yhtä polygonia, jos siihen on tarvetta, mutta todella harvoin on. HEHEHE, ja tuo on aika jännä, että sanot että tuo UVW Map sopii putkiin jne, kun se nimeonmaan on toisinpäin. UVW Unwrap on tarkoitettu putkille ja muille kaareville pinnoille. Sillä Unwrapilla saa "venytettyä" sitä tekstuuria silleen, että se tekstuuri ei tule venytettynä sille putkelle :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koitetaan vielä selventää onkelmaa. Eli teksturoinnissa itessään ei ole onkelmaa, vaan eri polygonien yhdistäminen yhdeksi..Kuvassa 1. näkyvät ekstrudaamisen johdosta 7 polygonia, joten talon yhden julkisivupuoliskon kuvaosien leikkaus säätö on kovatöinen viivasiirtelyn puolesta. Sekä jos julkisivuun tekee upotuksia, tai muita ulokkeita, on osien leikkely pirunmoista hommaa..Ite tupatekstuurien teko yhdellä kuvalla on ideaalimpaa suorissa "tikkuaski" taloissa, joihin FS:ssä pyritään tiedostokoon aisoissa pitämiseksi..Eli miten tuosta tehtiin yhden polygonin seinä?

 

 

[ Attachment removed / expired ]

Tässä on taas tuo ykköskuvan vasen yläosa omana kuvanaan 512x512, jonka heitto seinään käy boxilla napin painalluksella pelkällä uvw wrapilla, koska rajat on oletuksena tietysti jo koko kuvassa.. Tietysti kaikki tietää tiedostokoot, kun koko talo mennään läpi osien omilla kuvilla..Molemmat vaihtoehdot ovat varteenotettavia ja oikeita vaihtoehtoja vaativammassa mallinnuksessa, mutta tässä pitäisi pyrkiä yksinkertaisuuteen tiedostokokojen johdosta, eli vähäpolygoniset objektit ja vähäresoiset kuvat, eli monta eri polygonia yhteen yhdeksi polygoniksi.. Kuinka weldataan?

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitse polygonin vertexi ja paina weld target-nappia. Vedä tämän jälkeen hiirellä vertexi toisen polygonin jonkin vertexin päälle, jolloin ne liittyvät yhteen. Tällä tavoin kahdesta polygonista pitäisi ymmärtääkseni saada yksi polygoni. En ole kyllä itse muistaakseni koskaan nähnyt mitää syytä yhdistää monta polygonia yhdeksi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään