Guest TLinkku

Rnav sid ja ihan vaan sid

7 viestiä aiheessa

Johan pomppas. Yritin lähtee sinne Jyväskylään. Sain selvityksen ANT 1N EFHK 22R - no ei ollu SID karttaa ja kävin sen printtaamassa -> sielläpä ei enää ollukkaan jet SIDiä johon olen tottunu vaan ainoostaan RNAV (dme/dme or GNSS) SID. Luulin, että nuo kummalliset pisteet (joihin ennen oli radiaali ja etäisyys jostain VORrista) voi syöttää SB:n kompuutteriin - mutta INVALID INXT:jä olivat nuo HK 618 - HK621, joiden kautta olis pitäny lentää.

 

Kuinkas nuo tuommoset sitten lennetään?

Onneks sain selvityksen ANT 3M rwy33.

 

Olis ollu kiva lentoilta verkossa tänään, mutta kone kaatui aina (2kertaa peräkkäin) samassa kohtaa n. 5.5nm HELlistä ANTtia kohti ANT3M:llä - sen Kemppainenkin huomas vai mitä :D?

 

Kun lensin samaa sitten ilman verkkoyhteyksiä niin ei ollu ongelmaa - eikä aikasemminkaan kone ole kaatuillut ilman virheilmoituksia - on vaan että FS2002 ei vastaa...

 

Tärkeimpänä tässä siis tuo RNAV SID - että miten?

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kone ei ole P-RNAV -kelpoinen (Finskillä B757, A320, MD-11) niin transitioja ja rnav sidejä ei ole lentäminen, vaan lähtö hoituu ihan tietyllä suunnalla korkeudella. 22R:ltä tuntuu aika yleisesti olevan suunta 280 ja 4000 ft.

 

Ja noita yksittäisiä reittipisteitä ei tosiaan pysty lataamaan matolaatikosta, vaan pitää aina hakea se koko SID-reitti (etteivät pilotit pysty rakentelemaan omia sidejä ja oikomaan vahingossa pisteiden välillä). Tosin taas SB:n FMS ei tuota SID:n valintaa tue joten ei taida sillä onnistua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Olin tuossa silloin Delissä. Kaikille muillekkin lentäjille ni aina jos ette pysty lentämään SIDiä joka teille on annettu niin kertokaa johtajalle ja tämä varmasti osaa antaa toisenlaisen selvityksen.

 

Ja tuossa olisi ollut sitten suuntana tuo 280 ja korkeus 4000ft..

 

Mulla näkyy nuo pisteet FSNavigatorista johon teen aina kyseisen RNAV SIDin ja exporttaan sitten FS:n GPSään ja sitä kautta sitten. En tiedä miten muut toimii mutta tuo on ainakin minun tapani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulin, että nuo kummalliset pisteet (joihin ennen oli radiaali ja etäisyys jostain VORrista) voi syöttää SB:n kompuutteriin - mutta INVALID INXT:jä olivat nuo HK 618 - HK621, joiden kautta olis pitäny lentää.

 

Kuinkas nuo tuommoset sitten lennetään?

 

Valitettavasti Richard Stefan (www.navdata.at:n yllapitaja) ei jostain syysta ole sisallyttanyt noita Helsingin RNAV-fixeja AIRAC:eihinsa. VACC-FIN:n edustaja aikoi pyytaa niiden lisaysta, en tieda onko jo uusimmassa AIRAC:issa, toivottavasti ainakin seuraavassa. Muutenhan ne olisi helppo SB:n FMS:lla lentaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole uusimmassa (403) airacissa hesan fiksejä ajantasalla.

Muidenkin suomen kenttien fikseissä on jonkun verran epäkohtia.

Esimerkiksi voi olla vanhempi ja uudempi fiksi samalla kohtaa ja pirkkalasta esim. löytyy vanhaa FAFia.

 

 

Mitä tulee SIDin ja kun on epävarma pystyykö lentämään, niin silloin siitä pitää kertoa lennonjohdolle, ettei tule sekaannusta jos lentäjä lähteekin lentelemään omia reittejään.

Helpompihan se on sitten myös lentäjällekkin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään