Guest petepawn

Ikävää hupaa Sveitsissä..

17 viestiä aiheessa

Lähdin tänään Zurichista kohti Schipholia ja sain selvityksen Bodan 4Y, jonka olen körötellyt ennenkin sen seitsemän kertaa.. latasin viime viikolla PSS-bussiini uudet navdatat (0403). Kartan mukaan - ja irl - ja ennen - kyseinen sid heittää kaarron vasemman kautta ja kentän yli koilliseen.. näin se onkin ennen mennyt.

 

Nousin LSZH:n rw28:lta tyytyväisenä kommunikoiden lj:n kanssa... mitä ********* kone kaarsi oikealle... Airbusin kanssa se on jotakuinkin yhtä kuin kaarto oikealle... lj:kin huomasi asian ja kertoi toki sen minulle vaikka sen jo tiesin... päin ... sitä. Aikaisemmat navdatat ovat vieneet ko. lähdön niinkuin pitääkin, joten olkaapa varovaisia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa!

 

Se reitti kannattaa tarkistaa siitä ND:ltä vähintään kerran, ennen kuin lähtee suhimaan ympäriinsä. Kaikki suunnat, nopeudet ja korkeusrajoitukset olisi hyvä kerrata... Ei sitten tule yllätyksiä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa!

 

Se reitti kannattaa tarkistaa siitä ND:ltä vähintään kerran, ennen kuin lähtee suhimaan ympäriinsä. Kaikki suunnat, nopeudet ja korkeusrajoitukset olisi hyvä kerrata... Ei sitten tule yllätyksiä. ;)

 

Juuri näin, varsinkin niitten SID:en kanssa, jotka tulevat AIRAC:in mukana. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS Navigatorissa teen ite sidit jollei ne ole jo valmiina.. Eli katsoo vaan kartasta suunnan ja kuinka pitkän pätkän sitä lennetään ja laittaa pisteen kartalle ja sit exporttaa FS:n GPSään ja lentää käsin tai sitten vaihtoehtoisesti autopilotilla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni FSNavin Fly FP napukkaa painaessa homma muuttu tylsäksi. Silloin noustaan ja laskeudutaankin autopilotin mukaan, eli kone päättää millon alotetaan laskeutuminen ja millä Vertical Speedillä millonkin. Ei se ihan sillä lailla taida IRL olla, vai onko? Voisin tietysti kuvitella joissain Nintendoissa. Onneksi vielä ei pysty kumminkaan rullata platalle ja nousta autopilotin avulla, eikä laskeutua (loppuvaiheessa) joten lentämisessä on vielä jotain ideaakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä käsin pitää lentää, vaika IFR:ää lennetäänkin.

 

Mitä itua lentämisessä on jos käsi ei puudu joystickille? Tähän siis ei laskettu mukaan sitä kun mennään syömään/tarpeille, jonka ajaksi voi hyvinkin laittaa autopilotin päälle. Kerran lensin Atraimella EFHK-EFRO (Ei sanaakaan epärealistisuudesta, tein sen huvin vuoksi, en nukahtaakseni flight planneriin) ja söin kanaa 3/4 matkasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Kyllä lähes kaikki nykyajan liikennekoneet taipuvat ns. autolandiin, eli kone laskeutuu itse kentälle. Simulaattorissa haluaisi aina laskeutua käsin, mutta välillä sää on niin huono, että on pakko käyttää konetta apuna.

 

Samoin oikeasti koneen FMS (Flight Management Computer) laskee koneelle tietyn profiilin, jota autopilotti lentää. Tällöin kone itse säätää sopivan pystynopeuden pysyäkseen suunnitellussa lentoprofiilissa. Siinä mielessä tuo FSNavin Fly FP -toiminto ei ole ihan hatusta vedetty, joskin se on mielestäni hyvin epärealistinen tapa navigoida konetta.

 

Suosittelenkin ostamaan jonkin maksullisen lisäosan ja harjoittelemaan koneen järjestelmien käytön. Se lisää fiilistä...! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Kyllä lähes kaikki nykyajan liikennekoneet taipuvat ns. autolandiin, eli kone laskeutuu itse kentälle. Simulaattorissa haluaisi aina laskeutua käsin, mutta välillä sää on niin huono, että on pakko käyttää konetta apuna.

 

Samoin oikeasti koneen FMS (Flight Management Computer) laskee koneelle tietyn profiilin, jota autopilotti lentää. Tällöin kone itse säätää sopivan pystynopeuden pysyäkseen suunnitellussa lentoprofiilissa. Siinä mielessä tuo FSNavin Fly FP -toiminto ei ole ihan hatusta vedetty, joskin se on mielestäni hyvin epärealistinen tapa navigoida konetta.

 

Suosittelenkin ostamaan jonkin maksullisen lisäosan ja harjoittelemaan koneen järjestelmien käytön. Se lisää fiilistä...! ;)

 

FS Navigatorissa on mahdollisuus fixata tuo asia niin, että (nyt on vaikea selostaa kun en itse enää käytä FSNavia muiden syiden takia) siellä on 2 kappaletta nimetään niitä nyt ohjausprofiileiksi. Kumpaankin profiiiliin on mahdollisuus säätää ohjaako 'FMS' l. FSNav sekä sivuttais- että korkeussuunnassa vai ei, toisistaan erikseen.

 

Itse hermostuin aikoinani siihen, että kone lähti itsekseen nousuun/laskuun ja LJ alkoi avautua. Nykyään lennän aina korkeudet käsin niin, että niitä ei ole ohjelmoitu FMSään.

 

/m

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simulaattorissa haluaisi aina laskeutua käsin, mutta välillä sää on niin huono, että on pakko käyttää konetta apuna.

 

Ei niin pahaa säätä olekaan etteikö käsin tultais, eikä kaikille kentille edes automaattilähestymisiä voi tehdä. Vaikka tuo vanha kunnon PAVD on sellainen kenttä että siellä ils osoittaa kentän takapäästä ja vielä kiitoradan suuntaan nähden viistoon. Siinä on haastetta sumulla ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niin pahaa säätä olekaan etteikö käsin tultais

No itseasiassa yleensä jos on CATII tai huonompi niin käytetään autolandia(näin ainakin IRL Finnairilla). Ei ole oikein järkeä lentää käsin jos on tyyliin RVR 300m ja OVC001, siinä ei todellakaan näe mitään. Ja jos ei ole kunnon ILSiä huonossa kelissä tarjolla niin lähdetään varakentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjaus.

 

Kaikissa konetyypeissä Finskillä CATII lennetään autopilotilla 50ft:iin asti, itse laskun saa tehdä joko käsin tai autolandina.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No itseasiassa yleensä jos on CATII tai huonompi niin käytetään autolandia(näin ainakin IRL Finnairilla). Ei ole oikein järkeä lentää käsin jos on tyyliin RVR 300m ja OVC001, siinä ei todellakaan näe mitään. Ja jos ei ole kunnon ILSiä huonossa kelissä tarjolla niin lähdetään varakentälle.

 

IRL onkin sitten vähän eri juttu kun simulaattori ;).

 

Kyllä kunnon hernerokkasumussa laskeutuminen käsipelillä on yksi mahtavimmista kokemuksista mistä simulaattorissa voi nauttia. Omilla silmillään voi lukea mittareista missäpäin liukupolkua mennään. Polulla pysyminen käsipelillä nollanäkyvyydellä on yksi haastavimpia tehtäviä simulaattorissa.

 

Ja kun sitä ensin tekee kentille joissa tuo suuntasäde näyttää oikeaoppisesti kentän suuntaisesti niin seuraavaksi on ihan must kokeilla kenttiä joissa suuntasäde on vinossa kenttään nähden, niinkuin tuolla PAVD:llä. Samanlainen tapaus on Norjassa ENHV. Näitä löytyy lisääkin kivastit tuolta DAD:nlistalta ja IRL lennoistahan tässä ei ole kyse, niitä nollakeleillä noille kentille ei varmasti saa tehdä.

 

 

EDIT: Meni kyllä nyt pahasti asian viereen kun kyseessä on verkkolentofoorumi mutta todettakoon että tällaista olisi todella vänkää kokeilla verkossa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kunnon hernerokkasumussa laskeutuminen käsipelillä on yksi mahtavimmista kokemuksista mistä simulaattorissa voi nauttia. Omilla silmillään voi lukea mittareista missäpäin liukupolkua mennään. Polulla pysyminen käsipelillä nollanäkyvyydellä on yksi haastavimpia tehtäviä simulaattorissa.

 

Ja jos lennetään vielä raw datalla (FD off) niin tulee vielä hieman lisää vaikeustasoa... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos lennetään vielä raw datalla (FD off) niin tulee vielä hieman lisää vaikeustasoa... :)

 

Jaa mikä FD?? :) ei mulla sellaista edes ole. MIKin simussa on kieltämättä kivasti tunnelmaa tymäkelissä tehdä lähestymistä, tosin FISD:in vantaa + huono näkyvyys + pimeä eivät oikein toimi hyvin yhteen, platan valotolppien valokeilat loistavat kilometrien päästä. Mutta defaulttikentällä tai esim. Turussa on ihan fiilistä kerrassaan. Varsinkaan kun sieltä kopista ei näe ulos mihinkään muualle kuin FS:n ulkonäkymään - jossa ei silloin näy mitään. Tulee väkisinkin mieleen että tässä kun mokaat, on takuulla henki pois IRL..

 

//Tuomas

 

(joo kyllä mä tiedän että se on flight director :))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään