Jukka Nisula

Fokker C.X valmistuu Hollannissa

44 viestiä aiheessa

Fly Past-lehden tuoreimmassa numerossa (May 2005) on uutinen, jossa kerrotaan, että Fokker C.X “repron” eli uudelleen rakennettavan koneen valmistuminen Hollannissa etenee hyvää vauhtia. Uusiokoneen mallina eli referenssinä on käytetty Suomen Ilmavoimien “Frans Kallen” FK-98 runkoa, jotta koneesta tulisi mahdollisimman autenttinen. Uusi runko ohjaamoineen on melkein valmis päällystystä varten. Kokonaan puisten siipien valmistuminen edistyy myös hyvin. Projekti alkoi vuonna 1993, jolloin “Military Aviation Museum at Kamp van Zeist” Soesterbergissä päätti hankkia kokoelmiinsa kyseisen konetyypin. Yhtään hollantilaisten käytössä ollutta konetta ei ole säästynyt, joten museo päätti rakentaa sellaisen. Suomesta hankittiin malliksi teräsputkirunko, joka oli säilynyt. Konetta rakennetaan entisillä Fokkerin tehtailla Schipholissa. Saas nähdä tuleeko siitä lentävä vai päätyykö suoraan museoon kuten meidän Fokker D XXI Keski-Suomen Ilmailumuseossa, sitä ei artikkelissa kerrota. Veikkaanpa että ei-lentävä, koska samassa museossa on myös vastaava "repro" Fokker D XXI.

 

Muistaakseni FK-98:n putkirunko toimitettiin Keski-Suomen Ilmailumuseon kokoelmista Hollantiin, olen nähnyt kuvan, jossa sitä lastataan koneeseen. Oliko kyseessä lahjoitus vai vaihtokauppa, sitä en muista.

 

Fokker FK-98:n aikaisemmat vaiheet löytyy linkistä alla. Kone poistettiin ilmavoimien rekisteristä 1.10.52.

 

http://www.kolumbus.fi/kari.stenman/2002_september_october_theme.html

 

Jukka

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hollantilaiset tekivät yhteistyötä myös aikaisemmin suomalaisten kanssa Fokker D.XXI:n osalta. Tässäpä heidän ilmavoimien museosta ostettu kuva Fokkerista ( 8/90 ). Muistaakseni heidän yksilöissään olivat pienemmät laskutelineet....jos en nyt väärin muista....

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Museosta löytyi tietenkin kaikki NATO-liittolaisten käyttämät suihkukonetyypit hollantilaisten väreissä. B-25 Mitchell, P-51 Mustang, Fokker G.1 ja Spitti myös ;).

 

T: JJ

 

linkki: http://www.militaireluchtvaartmuseum.nl/EN/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nähtävästi ovat käyttäneet kahta suomalaista runkoa apuna, FK-98:n ja jonkun muun.

 

Tuossa Fly Past-jutussa oli maininta vain FK-98:sta. Olisiko niin, että runko on kokonaan uustuotantoa. Tuossa kun etsiskelin googlesta tietoa FK-98:sta, niin tuo allaoleva linkki kertoisi FK-98:n rungon (kylläkin kysymysmerkillä) löytyneen Venäjältä ja olevan myynnissä. Tämä ei voi pitää paikkansa, jos vertaa sitä Stenmanin tietoihin ja että kone poistettiin vasta 1.10.52 Ilmavoimien kalustosta. Onko tietoa FK-98:n sodan jälkeisistä vaiheista?

 

http://www.preservedaxisaircraft.com/Finland/finnish.htm

 

Näyttäisi K-SIM:n varastoissa olevan FK-romua enemmänkin.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nähtävästi ovat käyttäneet kahta suomalaista runkoa apuna, FK-98:n ja jonkun muun.

 

Tällaista tietoa löytyy entisöintipaikasta ja koneista:

 

Schiphol VTOC "Fokker"

Anthony Fokker Business Park. Fokkerveg 300, Building 61, 1 st floor

1438 AN, Oude Meer.

tel.(0031)20-6054205

fax.(0031)20-6052900

www.vtoc.nl

 

This is a former Fokker factory School. They uses two former military planes as instructional airframe.

 

Instructionals airframe

 

Serial Type Former user Con.Nr. Remarks

P-172 F-84F ex RNLAF 53-6678

595 F-5B ex RNAF N.9004 former Kjevik

FK-98 Fokker C.X ex FinnAF

 

Replica Plane

 

Serial Type Former user Con.nr. Remarks

 

Fokker replica

 

The FinnAF Fokker C.X, FK-98 is used as model for the replica Fokker C.X.

 

Expected plane

 

Serial Type Former user Con.nr. Remarks

J-236 F-16A ex RNLAF 6D-25 formerly Soesterberg AFB

 

 

Ja löytyyhän nämä myös linkistä

http://www.vankaathoven.nu/Noord%20Holland.HTM

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä n vuotta sitten kun Valtonen oli vielä K-SIM johtaja, niin käydessämme ykköshallilla (?, muisti pätkii numerojen suhteen, kuitenkin entisen museon vieressä ollut kylmä halli jossa ovat mm Hanssin Jukka ja BL-200) niin siellä maassa oli ruosteinen putkirunko, jonka Hannu kertoi juuri tulleen lainasta Hollannista takaisin. Se oli varmaankin tuo FK:n runko...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä n vuotta sitten kun Valtonen oli vielä K-SIM johtaja, niin käydessämme ykköshallilla (?, muisti pätkii numerojen suhteen, kuitenkin entisen museon vieressä ollut kylmä halli jossa ovat mm Hanssin Jukka ja BL-200) niin siellä maassa oli ruosteinen putkirunko, jonka Hannu kertoi juuri tulleen lainasta Hollannista takaisin. Se oli varmaankin tuo FK:n runko...

 

 

Janne

 

Jep. Varmaan olikin, ovat kuvanneet ja mitanneet rungon. Tuon yhden nettisivun mukaan niillä olis muutama muukin C.X:n runko siellä Tikkakoskella.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä n vuotta sitten kun Valtonen oli vielä K-SIM johtaja, niin käydessämme ykköshallilla (?, muisti pätkii numerojen suhteen, kuitenkin entisen museon vieressä ollut kylmä halli jossa ovat mm Hanssin Jukka ja BL-200) niin siellä maassa oli ruosteinen putkirunko, jonka Hannu kertoi juuri tulleen lainasta Hollannista takaisin. Se oli varmaankin tuo FK:n runko...

 

 

Janne

 

Tuohon FK-98:n runkoon palatakseni: Lähetin emailia http://www.preservedaxisaircraft.com/Finland/finnish.htm sivuston pitäjälle koskien väitettä FK-98:n rungon löytymisestä Venäjältä. Pistin siihen linkin viitteeksi FK-98:n historiasta (Stenmanin sivut) ja jutun tuosta Hollannin entisöintiprojektista.

Sain seuraavan vastauksen:

 

Subject: Re: Fokker C.X FK-98 and it}s history

 

 

Hello Jukka,

 

Thank you for your e-mail and the information. It does seem quite right

that the wreck found in Russia can not be FK-98 as you indicate.

 

I've tried to locate the website again where I found the information

regarding the Aviascan groups recovery and claim that the identity was

FK-98. Unfortunately it seems like the website is down. I guess one day

information will surface regarding the identity of the aircraft recovered

by the aviascan group.

 

Best wishes

/Mikael

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Löysin linkin, josta löytyy vanhoja mv-kuvia Fokker C.X-koneesta Hollannin ilmavoimien tunnuksissa ja onpa mukaan mahtunut pari Suomessa otettua kuvaakin. Huomatkaa eri moottoriversio noissa Hollannin koneissa.

 

http://www.studenten.net/customasp/axl/plane.asp?cat_id=3&ple_id=577&page=0

 

Varmaankin maalaavat tuon museokoneen Hollannin tunnuksiin ja maalaukseen kuten se Fokker D 21 on tehty.

 

http://www.nkrmodels.com.au/czm-94.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääasiat: Kerran vuodessa saavat vierailijat katsoa Militaire Luchvaart Museumin verhojen taakse. Tänä vuonna museo avaa työpajansa ovet yleisölle 3. ja 4. syyskuuta. Vierailijat saavat tällöin ensiksi nähdä Brewster Buffalon nokan (bow=nokka?). Sieltä tie vie Koolhoven FK-51:n nokalle ja Fokker C.X:n luokse. Senjälkeen katsotaan Lockheed L-12A:n restaurointia ja voidaan ihmetellä Koolhoven FK-56:n ja Catalinan malleja. Tänä vuonna juhlitaan Avoimien Työpajapäivien merkeissä säätiön 25-juhlavuotta.

 

Ehkä yritän kääntää loput myöhemmin...

 

C.X:n mittaritaulussa mää ihmettele kauhiast pal, että kierroslukumittarissa on maksimi 4500 rpm ilman mitään punaista varoitusviivaa tms.

Vaikka kuinka googlaa Bristol Pegasusta tai Rolls Royce Kestreliä, niin kummankaan moottorityypin minkään version nousutehokierrosluvuksi ei mainita enempää kuin 3000 RPM...Miksi mittari yltää 4500:aan???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa mittaritaulun kuvassa oikealla alhaalla on kullan värinen nuppi jonka päällä on "rautalangasta" väännetty vipu. Mahtaisikohan tämäkin olla primer-pumppu niinkuin on hallussani olevassa Fairchildissa (24R, OH-FCH) oleva vastaavan näköinen viritys. Tuo vipu on primerin sulkuventtiili, siis ainakin Fairchidissä. Fokker CX on 30-luvun tuotteita, minun koneeni (noh, aihioni) on vuosimallia -42 ja vehkeet ovat vielä eri mantereilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä hollannista kääntäminen on minulta vähän hatusta vedetty, kun ei ole sanakirjaa, mutta kielihän on hauska yhdistelmä englantia ja saksaa, joten niilläkin pärjää jotenkuten. Jatketaan:

 

Päätyökeskuksessa tehdään töitä Fokker C.X:n, yhden tärkeän hollantilaisen sotilasilmailukonetyypin parissa, jota käytettiin ennen toista maailmansotaa. Kyseessä on museon ja Museon Ystävät-säätiön yhteinen projekti. Fokker C.X tehdään autenttisen esikuvan mukaisesti tekniikoilla, joita käytettiin myös 30-luvulla. Työkeskuksessa voidaan nähdä, kuinka Fokker C.X:n siipiä rakennetaan.

 

(Ihan viimeinen lause jää kääntämättä ilman sanakirjaa.)

 

Metallityökeskuksessa on keskeisessä osassa Lockheed L-12A:n restaurointi, jne...mutta tämä menee jo topicin ulkopuolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä hollannista kääntäminen on minulta vähän hatusta vedetty, kun ei ole sanakirjaa, mutta kielihän on hauska yhdistelmä englantia ja saksaa, joten niilläkin pärjää jotenkuten. Jatketaan:

 

Päätyökeskuksessa tehdään töitä Fokker C.X:n, yhden tärkeän hollantilaisen sotilasilmailukonetyypin parissa, jota käytettiin ennen toista maailmansotaa. Kyseessä on museon ja Museon Ystävät-säätiön yhteinen projekti. Fokker C.X tehdään autenttisen esikuvan mukaisesti tekniikoilla, joita käytettiin myös 30-luvulla. Työkeskuksessa voidaan nähdä, kuinka Fokker C.X:n siipiä rakennetaan.

 

(Ihan viimeinen lause jää kääntämättä ilman sanakirjaa.)

 

Metallityökeskuksessa on keskeisessä osassa Lockheed L-12A:n restaurointi, jne...mutta tämä menee jo topicin ulkopuolelle.

 

Kiitoksia käännöksestä, Ilkka. :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hii-op! Nostetaan tämä ketju ylös taas. Muutama uusi kuva linkissä tuosta Hollannissa tekeillä olevasta C.X-replikasta. Ylin kuva esittää Tikkakoskelta -90-luvulta lainassa ollutta C.X-runkoa, joka oli mallina Hollannissa. Se on palautettu takaisin Tikkakoskelle. Siivetkin alkavat olla valmiina.

 

http://www.militaireluchtvaartmuseum.nl/collectie/restauratie/fokkercx/start.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuipa yhtäkkiä tämäkin vanha projekti taas mieleen. Googlaamalla selvisi, että koneelle haettiin kuumeisesti uutta sijoitus- ja entisöintipaikkaa v. 2011 ja sellainen ilmeisesti löytyikin.

 

Onko kellään tarkempia tietoja tämän hetken tilanteesta, eli missä vaiheessa projekti on?

 

Tässä kuva kun konetta siirretään uuteen olinpaikkaansa. Lienee Aalsmeer-niminen.

 

http://www.airnieuws.nl/phregister/479/CX.jpg

 

http://www.airnieuws.nl/phregister/479/luchtvaartnieuws.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

moi,

ainakin tästä löytyy tuoreita kuvia ja linkkejä

 

Kiitos Armin. Toivotaan, että kone saadaan rakennettua. Löysin myös linkin jossa mainitaan sekä FK-113:n että FK-98:n runko. Kuvakin on ja paikka "Crash-museo."... Kuudes kuva ylhäältä, voisiko joku suomentaa:

 

"Het frame van de Finse Fokker C.X FK-113 dat als voorbeeld gebruikt werd voor de in aanbouw zijnde replica, ging weer terug naar Finland. Het andere Finse frame (FK-98) zou verschroot worden, maar gelukkig kwam het terecht in het CRASH Museum te Lisserbroek."

 

Ymmärsinkö, että kuvassa on FK-98:n runko?

 

http://www.airnieuws.nl/phregister/480/luchtvaartnieuws.html

 

http://www.airnieuws.nl/phregister/480/CX.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google Crhomen kääntäjä käänsi suoraan sivulta näin:

 

"edelleen Fokker CX pelastettiin vanhasta rautakaupasta ja ovat nyt esillä Crash museossa Lisserbroek. (Roger Soupart, 25. kesäkuuta 2011)

 

 

runko suomalainen Fokker CX FK-113 esimerkkinä, jota käytettiin rakentamiseen replica, meni takaisin Suomessa. Muita suomalaisia ​​runko (FF-98) olisi romutetaan, mutta onneksi se tuli esille CRASH museossa Lisserbroek."

 

Käyttäkää hakukoneena Crhomea niin käännökset ( vaikkakin aika suurpiirteiset ) saa yhdellä napin painalluksella.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Sippo, aika vekkuli käännös sinänsä. Palaan vielä "FK-98":n runkoon. Tässä ketjussa aiemmin jo vuosia sitten selvittelin, miksi netissä on ristiriitaista tietoa Hollannissa olevasta FK-98:n rungosta. Alkuperäinen FK-98 romutettiin Suomessa 1950-luvun alussa, ja netissä kerrtotaan FK-98:n löytyneen Venäjältä. Siis kaputtikone? Eihän tämä nyt stemmaa. Onko kellään tietoa, menikö Hollantiin referaatiksi kaksi vai yksi FK:n runko Tikkakoskelta? Oletan, että ainakin toinen on palautettu, eli todennäköisesti FK-113, kuten "käännöskukkasessakin" kerrotaan. Mikä tämä "FK-98" todellisuudessa siis on? Suomesta viety aito FK-98 vai Venäjältä löytynyt joku toinen FK?

 

Tällaisia pisti miettimään.

 

edit: jatkanpa tätä spekulaatiota vähän, kun löytyi lähdemateriaalia. "Vanha rouva Dakota ja muita ilmailukertomuksia" -kirjassa, jonka on julkaissut Keski-Suomen Ilmailumuseo v. 2004, kerrotaan sivulla 153 kuvatekstissä seuraavaa:

16.-21.11. 1994 vieraili Fokker-työryhmä Hollannista museolla tutkimassa Fokkereiden piirustuksia, kaksi Fokker C.X:n runkoa ja muuta materiaalia lainattiin Hollantiin. Tässä on Fokker C.X-koneen putkirunko palaamassa takaisin, laskutelineet ovat vielä palauttamatta".

 

Tekstissä ei mainita FK-koneiden tunnuksia, eikä sitä jäikö toinen runko Hollantiin. Puhutaan kyllä lainaamisesta. Jos tuo "FK-98"-runko on pelastettu jostain romuttamolta Crash-museoon, niin ihmettelen tätä lainaus-sanaa tässä yhteydessä. Tikkakoskelta se vastaus varmaankin löytyy, eli onko siellä vielä tallella molemmat rungot vai ei, ja minkä yksilöiden.

 

Itse olin mukana löytämässä FK-111:n vasenta korkeusvakaajaa/peräsintä ja muita osia, jotka ilmestyivät "ihmisten ilmoille" Vaasan kupeesta kesällä 2007 ja toimitettiin Tikkakoskelle talteen. Sen vuoksi aihe kiinnostaa.

 

FK-111. Kuva: J.Nisula

dscn1707__kopio.jpg.7384f5a88f1d1580efe9fd8c77a96e9c.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailussa 12-1994 kerrotaan, että "Hollannin sotilasilmailumuseon tutkimusryhmä vieraili syksyllä Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella vajaan viikon ajan. Matkan tarkoituksena oli tutkia hollantilaisvalmisteisen ja Suomessakin käytössä olleen Fokker C.X -koneen piirustuksia, valokuvia ja osia. Aineiston perusteella hollantilaiset valmistavat Fokkerin lentokonetehtaan ammattikoulussa replikan koneesta Soesterbergissä sijaitsevaan museoonsa. Kyseessä on vaihtotoiminta, jossa suomalaiset saavat vastalahjaksi siivet ja muuta aineistoa tulevaa C.X:n entisöintiä varten. Suomessa on säilynyt tyypistä enemmän tietoa kuin alkuperäismaassa...". Kuvatekstissä mainitaan, että C.X:n runkoa lastataan Herculekseen 22.11.1994.

 

FK-98 ei ole voinut löytyä Venäjältä, sillä se teki viimeisen lentonsa 17.11.1944 Suomessa. Poiston jälkeen kone siirtyi 11.12.1952 Oy Moser AB Tampere haltuun romutettavaksi. Samaan romuttamoon samalla päivämäärällä joutui myös FK-113, rikkouduttuaan pakkolaskussa metsään 26.4.1950. Muita Moserille (11.12.1952) päätyneitä FK-koneita olivat FK-110 ja -115. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että vielä jäi kaksi FK:ta jäljelle: FK-111 (jälkimmäinen 111) ja FK-114. Nämä menivät 21.4.1959 Yrjö Forssille. Onko voitu todeta säilyneiden runkojen olevan juuri FK-98 ja FK-113? Löytyikö rungon mahdollisesti jäljellä olevista kangasrepaleista maalattuja pieniä tunnistenumeroita, jotka tämän seikan kiistatta todistaa?

 

Hienoa Jukka, kun olet pitänyt aihetta vireillä usean vuoden aikana.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään