Guest Xilex81

Käytkö Lidl myymälöissä?

245 viestiä aiheessa

Siis Prahassa keskustassa hintataso on kohtuullinen kunhan pysyttelee n. 500 m päässä Kaarlensillasta. Ja sielläkin oluen sai € 3,00. Prahan lentoaseman hintataso (ehkä onneksi) jäi kokeilematta oluen osalta, koska oli autoilua tiedossa Vantaan päässä. Eli empiirisen tutkimuksen tulos tältä kesältä: Halvin 0,5 l olut tuli pöytään kannettuna Prahassa, seuraavaksi edullisin oli LIDL.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Prahassa maksoi 0,5 l olut pöytäänkannettuna € 1,37. Helsinki Vantaan lentoasemalla tiskiltä haettuna € 9,10. Kahden lentoasematuopin hinnalla kaksi henkilöä söi ja joi Prahassa ylenpalttisen illallisen. 0,5 l tölkki olutta Lidlissä € 1,50 ja tsekkiläinen olut K-kaupassa 0,5 l tölkissä € 3,07.

Ostan oluet joko Tallinasta tai Lidlistä.

Suomen Tasavallan hallitus  :thmbdn: on veropolitiikallaan ajamassa Suomea konkurssiin. Pahinta ei olla vielä nähty.

P.S. Liikaa vedettynä olut saattaa aiheuttaa iloista mieltä  ;D ja myöhemmin heikotusta  :'(.

Ostan oluet  prismasta, 0.33 l tölkki 0.92 euroa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

roskaruoka ei ole halpaa. Halpaa on syödä perunaa, makaroonia ja jauhelihaa ja kanankoipia, mutta roskaruoka valmisruokien ja pikaruokien ominaisuudessa on hävyttömän kallista.

Mutta niin on se terveellinenkin ruoka. Hedelmät ja hyvät vihannekset ovat järjettömän kalliita, perunaa mä välttelen muutenkin, samoin kuin vehnää - tai ainakin pitäisi. Ne eivät ole hyviä ruoka-aineita, samoin kuin sokerikaan.

Mä olen niitä vähätuloisia opintotuella tällä hetkellä ja viimeiset kolme vuotta ansiosidonnaisella ja työttömyysturvalla. Roskaruoka ei todellakaan ole halpaa. Mutta jos peruna ja pasta lasketaan roskaruoaksi, siinä ollaan oikeassa - se lihottaa.

Hanna puhuu asiaa.

Roskaruoan syöminen normaalin kotiruoan kustannuksella johtuu enemminkin laiskuudesta, yleissivistyksen ja tiedon puutteesta sekä eräänlaisesta näköalattomuudesta (tämäkin on tietenkin eliitin vika) kuin einesten ja roskaruoan edullisuudesta. Esimerkiksi normaali makaroonilaatikko viidelle hengelle kustantaa reilut neljä euroa; kaveriksi joku porkkanaraaste tms. niin menee juuri ja juuri femma rikki. Sama homma vaikkapa jauhelihakeiton kanssa. Tuosta syö sen kaksi ateriaa / hlö. Jokainen voi laskea kuinka paljon roskaruokaa ja eineksiä saa viidellä eurolla. Tai bisseä ja röökiä.

En tiedä mitä vasemmistopiireissä syödään, mutta ainakaan ruoan hinnasta ei näytä olevan minkäänlaista käsitystä mikä taas ei ole mitenkään yllättävää. Toki onhan se kiva jeesustella ja leikkiä uhria, mutta jotain rajaa tuohon vähäosaisilla ratsastamiseen voisi harkita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä esimerkki. Tänään aikataulujen ja laiskuuden takia päädyin pikaruokaan. Kaksi hesen kebabia. Hintaa 16 euroa. Samalla rahalla olis tehnyt jo makaronilaatikon, josta meidän kahdenhengen perhe syö kolme päivää ja jauhelihakeiton, kun jos tekis pienemmän laatikon, riittäis soppaankin sama 400g paketti jauhelihaa. Ja siihen saa jo maidot ja muut tarvittavat kilkkeet mukaan.

Viikon safkat. Really.

Okei, toki sitä syödään muutakin, puuro aamulla, leipää illalla, hedelmää / kasvista välipalaksi..... Mutta noin niinkuin lämpimän ruoan osalta olis viikko plakkarissa.

Että Mikko, samalla linjalla mennään. Roska/pikaruoan ja einesten käyttö on just tuota, laiskaa, ja jossain osin myös aikatauluongemia, niinku mulla tänään. Jos pääsee neljältä koulusta ja treenit alkaa ennen kuutta, ja jotain pitäis saada pennulle eteen ennen sitä, ei kauheesti ehdi tekemään, ettei syö just ennen harkkoja. Niin tänään. Huomenna taas toisin.

Ja mä oon muuten niitä, jotka käyttää pakastinta tehokkaasti raaka--aineiden suhteen: Tänävuonna on pakastettu niin vadelmaa kuin iso määrä sieniä ja kalaa - Mökkirannasta kun perattuna heitti pakastimeen ja kuskasi kotiin - on aika moneksi kerraksi silakkaa, ahventa ja siikaa. Ja varsinkin siian kohdalla voi suoraan sanoa että itse kalastin ja säästin :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

roskaruoka ei ole halpaa. Halpaa on syödä perunaa, makaroonia ja jauhelihaa ja kanankoipia, mutta roskaruoka valmisruokien ja pikaruokien ominaisuudessa on hävyttömän kallista.

...

Tarkoitin roskaruoalla kaikkea tyhjiä kaloreja sisältävää ruokaa. Mikäli sillä tarkoitetaan "Mäkkärien" ja muiden vastaavien ruokaa en tiedä niiden nykyisestä hintatasosta mitään, sillä en (käytännössä) ole koskaan syönyt niiden ruokaa. Yhden kerran ulkomailla oli pakko turvautua sellaiseen, kun lennon jälkeen yöllä mikään muu paikka ei ollut auki. Samoin olemme Thaimaassa (35-40 asteen kuumuudessa) muutaman kerran joutuneet turvautumaan näiden yhdysvaltalaisten ketjujen tarjoamiin siisteihin ilmastoituihin tiloihin, kylmiin Cocal Cola-juomiin ja niin ikään siisteihin WC-tiloihin. Paikalliset vaihtoehdot eivät oikein kiehtoneet. Noillakaan kerroilla emme syöneet mitään. Thai-ruoka muuten voittaa Mäkkärit 10-0 (makuasia). Uskoisin kuitenkin, että näin on myös terveellisyydessä.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Thai-ruoka muuten voittaa Mäkkärit 10-0 (makuasia). Uskoisin kuitenkin, että näin on myös terveellisyydessä.

Olet kyllä täysin asian ytimessä. Mä olen käynyt mäkkärit ja muut pikaruokapaikat, enkä voi kyllä oikein parhaalla tahdollakaan sanoa, että pitäisin niistä ruuista. Okei, muutamat hesen jutut on ihan ok, plus niistä saatavat salaatit, mutta joku mäkkärin kerroshamppari ei kyllä mun makuhermoja heilauttele.

Toisin on taas thairuoan, tai muun "oikean" ruoan.

Nyt kun olen ollut kouluruokien parissa pari vuotta, ei voi kuin ihmetellä miten perusruoasta saa niinkin mautonta, kun se meillä on. No, ainakaan se ei maistu pahalta, kunnei maistu miltään :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

En tiedä mitä vasemmistopiireissä syödään, mutta ainakaan ruoan hinnasta ei näytä olevan minkäänlaista käsitystä mikä taas ei ole mitenkään yllättävää. Toki onhan se kiva jeesustella ja leikkiä uhria, mutta jotain rajaa tuohon vähäosaisilla ratsastamiseen voisi harkita.

Totta tuo hintatietoisuus/-tietämättömyys on siltä osin, että Mäkkärien nykyisestä hintatasosta en tiedä mitään. Terveellisen ruoan hintatason suomalaisissa marketeissa sen sijaan näen kukkarostani viikottain. Se on kallista. Kyllä - minut voi myös luokitella vasemmistolaiseksi. Toivottavasti sitä ei vielä sentään luokitella rikokseksi. Muiden vasemmistolaisten (tuttaviani lukuun ottamatta) ruokailutottumuksista en niin ikään tiedä mitään.

En myöskään puhun... kirjoittanut tuossa omasta puolestani. Olen ihan hyvin toimeentuleva, vaikka eläkeläinen olenkin. Eivät ne suuret tulot, vaan pienet menot ... vai miten se menikään. Verrattaessa köyhimmän kansanosan tulotasoa ja suomalaisen ruoan hintatasoa pitäisi jokaiselle kuitenkin olla selvää, että heikompiosaiset joutuvat ostamaan sitä mitä halvalla saavat. Yleensä se ei ole sieltä terveellisemmästä päästä.

Kaikkein köyhimpien rahat eivät riitä ruokaan lainkaan, vaan he joutuvat turvautumaan "ruokajonoihin" eli ilmaiseen tarjontaan. Minun nuoruudessani ruokajonoja ei Suomessa tunnettu. Ehkä tällä seikalla on jotain tekemistä sen kanssa, että siihen aikaan vasemmisto oli voimissaan ja verotus oikeudenmukaista.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

en mä ihan tuolle linjalle lähtisi. Mutta mä en olekaan vasemmistolainen ;) Ja kohtapian todellisessa köyhyysloukussa omien valintojen takia, joita ovat mm. nykyinen opiskelu.

Mutta jos palataan Lidliin.....

Kaveri kehui ostaneensa maaliruiskun, oli kuulemma hyvä. Onko muilla kokemuksia työkaluista ko putiikista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Nyt kun olen ollut kouluruokien parissa pari vuotta, ei voi kuin ihmetellä miten perusruoasta saa niinkin mautonta, kun se meillä on. No, ainakaan se ei maistu pahalta, kunnei maistu miltään :D

Olin 37,5 vuotta opettajana ja söin siis kouluruokaa (arki)päivittäin tuon ajan. Muistaakseni eri kouluilla ruoan maku vaihteli paljonkin (makuasia tosin tämäkin - eli ilman todistusvoimaa). Viimeisimmässä (ja vakituisessa) työpaikassani kouluruoka oli niin hyvää (myös maultaan) kuin se niillä vähillä varoilla oli mahdollista. Eräs tekijä tuohon oli varmaan se, että koulullamme oli oma keittiö ja ruoka siten aina tuoretta. Ei ollut "kumiperunoita" tai muuta sellaista. Nykyään kunnilla on rahapulassaan pyrkimys suuriin yksiköihin eli keskuskeittiöihin. Ruoka joudutaan niistä kuljettamaan kouluille eikä se ainakaan paranna ruoan makua.

Kouluruoka on muuten monen köyhän lapsen ainoa kunnon lämmin ateria päivässä (tai esimerkiksi sellaisen, jolla kotona on uusavuttomat tai alkoholisoituneet vanhemmat). Maanantaisin ruoan menekki oli paljon suurempi kuin muina päivinä. Sinä tietenkin puhut ylemmän/keski-asteen kouluista, vaikka kouluruoka lienee niissäkin samantapaista.

Pekka

P.S. Alkaa tämäkin keskustelu tosiaan rönsyilla otsikon ohi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, puhuin omassa tapauksessa ammattioppilaitoksen, eli toisen asteen oppilaitoksen ruoasta, joka tosiaan kuljetetaan meille hallille ja jonka sitten koululla henkilökunta laittaa tarjolle  ja josta juniorit saa valittaa :D

Suurkeittiöstä se tulee ja meillä pääkoululla on aina enemmän vaihtoehtoja kuin se yksi mikä meille tulee (kuljetustekniset syyt?), sitä on myös siellä aina riittävästi - meillä saattaa loppua kesken, ja saattaa tulla jotain ihan muuta kuin mitä listalla on. Monesti ruoka on sellaista, mitä ei tulisi kuuloonkaan valmistaa kotona, niin kummallista suttua, mutta niin kauan kun se on ilmaista, mä sitä aion syödä - lähes valittamatta.

No juu, se siitä aiheesta. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä esimerkki. Tänään aikataulujen ja laiskuuden takia päädyin pikaruokaan. Kaksi hesen kebabia. Hintaa 16 euroa. Samalla rahalla olis tehnyt jo makaronilaatikon, josta meidän kahdenhengen perhe syö kolme päivää ja jauhelihakeiton, kun jos tekis pienemmän laatikon, riittäis soppaankin sama 400g paketti jauhelihaa.

Itse tehdyn ruoan vertaaminen ulkoa ostettuun ruokaan ei tietenkään oikein toimi koska samalla maksaa väkisinkin myös tiloista ja palvelusta. Hesen settiä olisi järkevämpää verrata vaikka tyypillisiin lounasravintoloiden hintoihin, jotka alkavat olla lähempänä kymppiä per annos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähinnä olikin ehkä kyse siitä, miten rahansa sijoittaa. Maksaahan sitä kaupassakin tiloista ja mahdollisesta palvelusta, jos ei muuten niin kassalla.  Mä voisin ajatella asian niin, että tänään maksoin ekstraa ajansäästöstä....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tavallinen arkiruoka on halpaa, jos viitsii suunnitella ja seurata tarjouksia. Tarvittaessa ostaa vähän enemmänkin tarjouslihoja pakastimeen. Noin 70-80 eurolla (varmaan aika tavallinen opiskelijan ruokaraha?) saa jo aika hyvin ruokaa kuukaudeksi. Enemmänkin einesruoalla eläminen kuulostaa tiedon/ajan puutteelta. Esimerkiksi broilerinkoivet (noin 2 euroa kilo) ja riisi maksaa noin euron/annos. Sillä saa tietysti myös 2 mikropizzaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tavallinen arkiruoka on halpaa, jos viitsii suunnitella ja seurata tarjouksia. Tarvittaessa ostaa vähän enemmänkin tarjouslihoja pakastimeen. Noin 70-80 eurolla (varmaan aika tavallinen opiskelijan ruokaraha?) saa jo aika hyvin ruokaa kuukaudeksi. Enemmänkin einesruoalla eläminen kuulostaa tiedon/ajan puutteelta. Esimerkiksi broilerinkoivet (noin 2 euroa kilo) ja riisi maksaa noin euron/annos. Sillä saa tietysti myös 2 mikropizzaa.

Riisiä kannattaa ostaa jostin aasialaisesta kaupasta, jos mahdollista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, ruokaahan saa suhtkoht halvalla mutta päälle vielä maidot, leivät, margariinit yms. vie kuukaudessa lähes saman verran päälle. Litra maitoa maksaa euron ja leipäpussi vähintään pari euroa. Takaisin topicciin, Liiteristä saa halvalla arkipäivän tuotteet, kuten juustot, tomaattimurskat, makaroonit ja jauheliha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Liiterilläkin" on eri hinnat eri maissa. Olimme eukon kanssa syystalvella pari viikkoa Espanjassa ja kyllä sen ruoan hinnan eron selvästi kaupassa huomasi (eikä pelkästään Lidleissä). Muovikassillinen ruokaa (oluet ja viinit mukaan lukien) maksoi siellä harvoin yli parikymppiä. Samasta tavarasta saa täällä pulittaa vähintään 50 jöröä (ilman viinejäkin).

Suomessa on "kahden kauppa - kuluttajan korvapuusti (ei se syötävä)". On ollut jo kauan. EU ei ennen vuotta 1995 tiedotusvälineissä taajaan esiintyneen mainostamisen vastaisesti ole tuonut asiaan mitään muutosta. Mukavaahan se on Lidlinkin kannalta tämä iät ajat jatkunut suomalainen kaupan kartelli. Ei tarvitse panostaa kilpailuun ja voittoa tulee silti vaikka asettaa hinnat jonkin verran "kahden kartellin" hintatasoa alemmas.

Suomen poliittisilta päättäjiltä puuttuu "munaa" hajottaa tämä kartelli useammaksi toimijaksi, jotka tosissaan kilpailisivat markkinoilla. Kilpailu ei toimi suomalaisessa päivittäistavarakaupassa, ei ole toiminut vuosikymmeniin.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Litra maitoa maksaa euron ja leipäpussi vähintään pari euroa.

Litra maitoa maksaa esim. Jyväskylässä Citymarketeissa 67 senttiä (Pirkka rasvaton, kevytmaito pari senttiä enemmän). Myös Prismat myy maitoa 70 sentin pintaan litra. Cittarissa joku Elosen viipaloitu pitkä sekaleipä tasan euron pussi, saman firman rouhesämpylät 10kpl pussi myös about euron. Tuli vaan mieleen, vaikka en vaaleaa pul... leipää syökään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Litra maitoa maksaa esim. Jyväskylässä Citymarketeissa 67 senttiä (Pirkka rasvaton, kevytmaito pari senttiä enemmän). Myös Prismat myy maitoa 70 sentin pintaan litra. Cittarissa joku Elosen viipaloitu pitkä sekaleipä tasan euron pussi, saman firman rouhesämpylät 10kpl pussi myös about euron. Tuli vaan mieleen, vaikka en vaaleaa pul... leipää syökään...

Reiissumies 4kpl 37snt ja 12kpl reilun euron.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, ruokaahan saa suhtkoht halvalla mutta päälle vielä maidot, leivät, margariinit yms. vie kuukaudessa lähes saman verran päälle. Litra maitoa maksaa euron ja leipäpussi vähintään pari euroa. Takaisin topicciin, Liiteristä saa halvalla arkipäivän tuotteet, kuten juustot, tomaattimurskat, makaroonit ja jauheliha.

Tuohon on laskettu kaikki, tosin en syö paljoa leipää (leipä ja lisukkeet ehkä 5-10 euroa kuukaudessa).

Lidlin suklaat on kans hyviä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lidlin toimari L. Sipponen laukoi haastattelussa näemmä vitsinkin: "Asiakkaita kiinnostavat myös laatu, valikoimat ja myymälöiden houkuttelevuus"

Suomen suurista ketjuista Lidl on myymälöiden vastenmielisyydessä ylivoimainen ykkönen omalla kohdallani. Valikoimissakaan ei ole kehumista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään