Sami Puro

Häiriöitä 119.9:llä

32 viestiä aiheessa

Tässä parina viime päivänä on tullut vastaan EFHK:n arrival-jaksolla jostain venäjänsuunnasta tulevaa häiriölähetettä.. Tulipa vaan mieleen asia ottaa täällä puheeksi, kun joku varmaan keksii syyn. ;)

 

Missähän rajantakana on tuo taajuus 119.9 käytössä, vai voiko puheet peilautua sinne joltain toiselta taajuudelta..? Tai sitten on ihan randomilla valittu jollekin omalle puuhastelulle "sopiva" taajuus, koska Venäjällä ei pahemmin taideta välittää jos se sattuu jotain muuta toimintaa häiritsemään... (tosin sanaakaan venäjää ymmärtämättä, se puheensolkotus kyllä ilmailuun liittyvältä vaikutti ja kuului Hesan päälle vielä hyvin selkeästi, joten missään kovin kaukana lähete ei varmaan ole, tai sitten lähetin on "melko" voimakas)

 

Saa nähdä onko tilapäistä, vai tuleeko jaksoluvun muutos.. Koska eihän tästä ole kauaakaan kun EFES:n itäalueen jakso piti vaihtaa 125.4:stä muistaakseni nykyiseen 135.52:een venäläisen "häirinnän" takia, ja sama oli joku aika sitten myös yhdellä Hesa-Vantaan yhtiöjaksolla..

 

Miten muuten nuo ilmailutaajuudet ylipäätänsä jaetaan? Eli koordinoidaanko niitä jotenkin esim. ICAO:n toimesta tms (pakkohan jotenkin yhteisesti ainakin sopia, koska muuten kaikki olisi päällekkäin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites Sami onko Teillä häiriöitä standeilla 131-134 ?? Meillä on, puskee lähes kaikki jaksot läpi ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

häiriöitä standeilla 131-134 ?? Meillä on, puskee lähes kaikki jaksot läpi ???

 

Viesti eteenpäin - Hondaan uudet radiot siis. :) (= en ole ainakaan mitään huomannut)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viesti eteenpäin - Hondaan uudet radiot siis. :) (= en ole ainakaan mitään huomannut)

Juu, puskee läpi 121.9 ja 121.95 sekä 118.85...Juu uudet Hondat, eiku jotkut kunnon jenkkimaasturit ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, puskee läpi 121.9 ja 121.95 sekä 118.85...Juu uudet Hondat, eiku jotkut kunnon jenkkimaasturit ;D

 

Ei vaan trendin mukaisesti Hummer H2:et. :-X

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan trendin mukaisesti Hummer H2:et. :-X

ASIAA ;D ;D ;D Ja ei kun aloite menemään......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman kerran on sattunut, kun oululainen Radio Mega -radiokanava lähettää suoraa selostusta Lappeenrannasta Saipa-Kärpät pelistä, niin välillä on lähetys siirtynyt venäläiselle hockey night show-isännälle ;D Taitaa olla lähellä rajaa ongelmana tuo häirintä. Miten Lappeenrannassa päin muut paikalliset radiokanavat, toimiiko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuopiossa kuului skannerista vielä viime syksynä eräältä taajuudelta (en muista mikä se oli) joku venäläinen radioasema kansanmusiikkeineen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä parina viime päivänä on tullut vastaan EFHK:n arrival-jaksolla jostain venäjänsuunnasta tulevaa häiriölähetettä.. Tulipa vaan mieleen asia ottaa täällä puheeksi, kun joku varmaan keksii syyn. ;)

 

Missähän rajantakana on tuo taajuus 119.9 käytössä, vai voiko puheet peilautua sinne joltain toiselta taajuudelta..? Tai sitten on ihan randomilla valittu jollekin omalle puuhastelulle "sopiva" taajuus, koska Venäjällä ei pahemmin taideta välittää jos se sattuu jotain muuta toimintaa häiritsemään...

 

Juu, omat havaintoni ovat, että taajuushallinta itänaapurissa ei ole aina aivan ajantasalla. Ovatpa omat yhtiöjaksonsakin joskus missä sattuu. Jyväskylän APP:n jakso muutettiin vissiin joku aika sitten juurikin em. "häiriöiden" vuoksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, omat havaintoni ovat, että taajuushallinta itänaapurissa ei ole aina aivan ajantasalla. Ovatpa omat yhtiöjaksonsakin joskus missä sattuu. Jyväskylän APP:n jakso muutettiin vissiin joku aika sitten juurikin em. "häiriöiden" vuoksi

 

Niinpä. Myös Jyvälän tornin jakso on muutettu ainakin kahteen kertaan takavuosina.

Kun valittivat Vennäälle jaksolla olevasta ven. liikenteestä, oli vastaus vain, että heillä ei ole liikennettä ko. taajuudella vaikka todisteena meni mukana nauhoituksiakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Nyt täytyy kirjoittaa varovasti ettei joku radioamatööri rupea "kipinöimään" ;D )

 

Eletään sellaista vuodenaikaa että nuo VHF:t voivat "kantaa" uskomattomia matkoja. Häiriön lähde on saattanut olla olemassa jo jonkin aikaa, mutta tulee esiin vain "hyvän radiokelin" aikana. En tosin tiedä onko sellainen juuri nyt / viime aikoina.

 

Onkos ketään radioamatööriä joka vois viisastuttaa meitä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ymmärtääkseni sää/vuodenaika vaikuttaa myös ilmailuradioiden kantomatkaan.

 

Esim. Nummelan ja Hangon lähetykset kuuluivat hyvin usein niinkin alhaalla kuin 1000 jalan korkeudessa Malmin harjoitusalueilla, joskus, jos halusi kuunnella tapahtuuko Hangossa tai Nummelassa mitään.(Sama jakso muuten oli molemmilla).

 

Samoin Hangossa kuului esim. Utin liikenne suotuisina hetkinä, ja 90-luvun alun Tallinnan venäjänkielinen ATIS kuului pitkälle Etelä-Suomeen.

 

Jos näin matalallakin voi häiriölähetyksiä kuulua, niin toki vielä paremmin niissä korkeuksissa, missä Sami ja kumppanit lentävät.

 

VHF-ilmailutaajuuksien kantomatkasta normaalioloissa eri korkeuksissa ja eri lähetystehoilla (pikkukoneradioilla pienempi lähetinteho kuin liikennekoneissa jne) kertoo varmaankin mielellään joku radioekspertti. Varmaankin käppyröitä löytyisi netistäkin mutten nyt jaksa hakea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VHF:n kantaman voi laskea vaikka tästä: http://www.vwlowen.demon.co.uk/java/horizon.htm

 

Eli esim. jos lähetin 1 on 100 ft ja kone (lähetin 2) on 2000 ft, niin voidaan olettaa että lähete 1 kuuluu koneeseen vielä kun ollaan 77 NM päässä...

 

Perustuu siis "line of sightiin", eli ei kuulu suuren mäennyppylän taakse tai toiselle puolelle maapalloa. HF sitten jo kimpoilee takaisin ilmakehästä ja siksi kuuluu pidempiä matkoja. Ja varmaan samaa voi VHF:lläkin esiintyä (miksiköhän sitä kutsuttiin.. en taas millään muista), ja se sitten varmaan sitä ns.hyvää radiokeliä on.

 

--

Edit:

Itseasiassa tuosta voinee lueskella VHF:n ominaisuuksia: http://en.wikipedia.org/wiki/VHF ..heijastumaa kutsutaan nimellä "tropospheric ducting".

--

Hesan tapaukseen liittyen, kyllä lennonjohtajakin nuo samat mutinat sanoi kuulleensa ja ei konekaan siinä vaiheessa yli 5000 jalan ollut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hangon ja Nummelan jaksolla tuntuu olevan vaikka kuinka monta kenttää. Hangossa olen usein kuullut ruotsalaisen hyppykoneen lähetystä, ja Nummelasta puolestaan on kuulunut itärajalla olevan Immolan kentän lähetyksiä. Matkat ovat luokkaa yli 300km ja 230 km.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Perustuu siis "line of sightiin", eli ei kuulu suuren mäennyppylän taakse tai toiselle puolelle maapalloa. HF sitten jo kimpoilee takaisin ilmakehästä ja siksi kuuluu pidempiä matkoja. Ja varmaan samaa voi VHF:lläkin esiintyä (miksiköhän sitä kutsuttiin.. en taas millään muista), ja se sitten varmaan sitä ns.hyvää radiokeliä on.

 

Noinhan ne VHF-aallot etenevät pääsääntöisesti, kuten Sami kirjoitti. Joskus vai troposfääri on sellaisessa tilassa, että ns. kanavoituminen (tätäköhän tarkoitit Sami?) kantaakin lähetteen normaaliin verrattuna hyvinkin moninkertaisen matkan ja saataapa sattua niinkin, että tuolla kaukana vastaanotettu signaali ei kuulu kuin hyvin pienellä maantieteellisellä alueella. Sen lisäksi, minkä se suunnilleen normaalistikin kuuluu.

VHF etenee päivittäin vaihtelevasti, mutta tämä vaihtelu on kuitenkin tarkoitetulla maantieteellisellä alueella niin pientä, että se ei useinkaan aiheuta yhteysvaikeuksia.

 

Meilläkin Suomessa mitataan noitakin ilmiöitä jatkuvasti ja yhtenä parhaista asiantuntijoista on ollut Väinö Lehtoranta, lentävä radioamatööri, jonka varmaan monikin Nordicin porukastakin tuntee. Väiski saattaa olla jo eläkemiehiä. En ole aivan varma.

 

Aikaisemmin kertomani Jyvälän tornin liikenteen häiriintyminen ei kuitenkaan johtunut keleistä, vaan se oli lähes jatkuvaa pahimmillaan.

 

 

Lainaus korjattu, SP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä hyvistä kuuluvuuksista tuli viime kesänä kokemusta, kun olin purjekoneessa n. 500 metrin korkeudessa Nummelan kentän yläpuolella ja Goldenin Saab ilmoitteli menevänsä laskuun Seinäjoen kentälle (Seinäjoen AFIS-taajuus sama, kuin Nummelan kentän taajuus) ja vieläpä englanniksi.

 

Korekus vaikuttaa myös todella selvästi, Nummelan harjulta kuulin hyvin skannerillani EFHK:n Approachin lennonjohtajan äänen, mutta sitten Helsinki-Vantaata lähempänä sijaitsevasta (ja matalammalla olevasta..) Veikkolasta lj:n ääntä en kuullut.

 

EDIT: Nummelan kentän taajuudella :) ainakin: Immola, Seinäjoki, Pyhäjoki, Kiikala, Hanko, Kauhajoki ja Pyhäsalmi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs jos aloitettaisiin vaikkapa venäläisten taajuuksien häiriköinti ;)

 

Jos totta puhutaan niin radiotaajuudet on yks ihme asia. Tässä muutama kesä sitten kun oli viimeksi Hangon lappohjassa aloin soittamaan kaverille kännykälläni. puhelun puhuttuani huomasin, että olin päätynyt viron verkkoon. Aika hyvin, tämä masto oli noin 90-110km päässä minusta.

 

Toisena esimerkkinä voisin mainita ilmailuradiosta semmoisen, että ollessani mökillä aikoina aloin ihmetellä miksi mun mielestä sama reittikone veti pasharinkiä siinä mökin yläpuolella joten päätin kiivetä viereisen "vuoren" päälle kuuntelemaan liikennettä. Taajuuden läpi puski heikkoa EFHK:n liikennettä.

 

Ja mitä tulee tohon Hummerin H2:n niin se on jo vanha peli. Kohta tulee H3:n markkinoille.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hummer_crash.jpg

 

Tuo on muuten oikeaoppinen rusentuminen: auto antaa myöten ja siten pehmentää matkustamon hidastumista eli iskua.

 

Vanhoja maastureita on haukuttu epäturvallisiksi, koska eivät mene kasaan vaan ottavat iskun jäykkänä vastaan, jolloin matkustajat saavat melkoisen sivalluksen.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuopiossa kuului skannerista vielä viime syksynä eräältä taajuudelta (en muista mikä se oli) joku venäläinen radioasema kansanmusiikkeineen...

 

Joo, kyllä se joskus tuntuu edes lähellä Itä-Suomea ;) olevan todellinen ongelma. Ei tosiaan taida aina itänaapurit selvitellä mitä jaksoa käyttävät, kuten Sami taisi mainita.

Joskus on koneet raportoineet häiriöistä, joita ei maassa ole edes kuultu.

Tervehdys vaan forumille minunkin puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Nyt täytyy kirjoittaa varovasti ettei joku radioamatööri rupea "kipinöimään" ;D )

 

Eletään sellaista vuodenaikaa että nuo VHF:t voivat "kantaa" uskomattomia matkoja. Häiriön lähde on saattanut olla olemassa jo jonkin aikaa, mutta tulee esiin vain "hyvän radiokelin" aikana. En tosin tiedä onko sellainen juuri nyt / viime aikoina.

 

Onkos ketään radioamatööriä joka vois viisastuttaa meitä?

 

 

No kyllähän se foorumin radioamatöörikin löytyy... ;D

Mutta kyllä Henri aivan oikeassa asiassa on, sillä nimenomaan VHF:llä ns. kanavoitumisilmiö esiintyy tälläisenä vuodenaikana kun aurinko alkaa lämmittämään, eli puhutaan yleensä vain inversiokerroksista joissa eri lämpöisten ilmamassojen välissä sopivan taajuinen sähkömagneettinen säteily voi edetä huomattavan pitkiä matkoja "putkessa" juurikaan vaimentumatta, jolloin nämä ylipitkän matkan kuulumiset ovat mahdollisia.

 

Ilmavalvontatutkilla ko. ilmiö on myös tuttu, jolloin tutkien mittausetäisyys mahdollissti kasvaa normaalia suuremmaksi. Itse olen pitänyt VHF- ja UHF- taajuusalueilla radioyhteyksiä hyvin vaatimattomilla tehoilla ja antenneilla (5W ja ympärisäteilevä antenni) yli 500km etäisyyksille, kun normaalit yhteysetäisyydet ovat luokkaa kilometrejä - parikymmentä kilometriä.

 

Jos kuuntelette tavallista auto-/kotiradiovastaanotinta yleisradiotaajuuksilla, niin voitte hyvinkin saada alkukesästä kuuluviinne satunnaisesti keski-eurooppalaisia asemia jopa RDS-tunnuksineen <-- sama ilmiö :)

 

P.S. heinäkuussa muuten yhdistyy kaksi loistavaa harrastusta: nimittäin radioamatööritoiminta ja ilmailu. Tulee Cessnaan nimittäin antenni jos toinenkin Suomen Radioamatööriliiton kesäleiriä varten Räyskälässä 21.-24.7. Tullaan mahdollisesti siirtämään live videokuvaa ilmasta....

 

 

 

 

EDIT: Niin, äh.... Pentti kyllä opastikin jo tästä asiata! :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllähän se foorumin radioamatöörikin löytyy... ;D

 

Ilmavalvontatutkilla ko. ilmiö on myös tuttu, jolloin tutkien mittausetäisyys mahdollissti kasvaa normaalia suuremmaksi.

 

 

Hyvä että joku ilmoittautu!

 

Merivalvontatutkilla olen itse joskus todennut naama virneessä että mittausetäisyyttä on rajoittanut lähinnä pulssintoistotaajuus. ;D

 

Henkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iskempäs tähän jatkoksi itseäni jo jonkin aikaa kiinnostaneen jutun. Kun kuuntelen skannerilla Pirkkalan tornia (118.700), niin välillä taustalla alkaa kuulumaan Pirkkalan ATIS (133.550). Tämä ei tunnu häiritsevän radioliikennettä, eli kaikki asemat voivat lähettää normaalisti, vaikka ATIS pauhaakin taustalla. Onkohan vika omassa halpaskannerissani, mallia Maycom AR-108?

 

 

//basse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään