Sami Puro

Häiriöitä 119.9:llä

32 viestiä aiheessa

Iskempäs tähän jatkoksi itseäni jo jonkin aikaa kiinnostaneen jutun. Kun kuuntelen skannerilla Pirkkalan tornia (118.700), niin välillä taustalla alkaa kuulumaan Pirkkalan ATIS (133.550). Tämä ei tunnu häiritsevän radioliikennettä, eli kaikki asemat voivat lähettää normaalisti, vaikka ATIS pauhaakin taustalla. Onkohan vika omassa halpaskannerissani, mallia Maycom AR-108?

//basse

Oletko siinä ihan lähettimen vieressä? Lemminkäisellä kanssa monesti kuuluu ATIS (114.2) läpi aika monelta jaksolta kun se on siinä ihan nurkalla se vorri. Voi olla AR-108:n syytä osittain myös, mutta ei sitä tapahdu mulla kuin ihan siinä lähellä.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko siinä ihan lähettimen vieressä? Lemminkäisellä kanssa monesti kuuluu ATIS (114.2) läpi aika monelta jaksolta kun se on siinä ihan nurkalla se vorri. Voi olla AR-108:n syytä osittain myös, mutta ei sitä tapahdu mulla kuin ihan siinä lähellä.

No nyt kun tarkemmin ajattelen, niin tuota kuuluukin vain ykkös- ja kakkosterminaalien välissä. Olisiko tuo lähetin sitten siinä vanhan tornin vieressä olevassa antennirivissä... Uuden tornin luona ja yleisilmailuplatalla ei ole tainnutkaan koskaan kuulua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Merivalvontatutkilla olen itse joskus todennut naama virneessä että mittausetäisyyttä on rajoittanut lähinnä pulssintoistotaajuus. ;D

Hei onkos täällä muitakin RT:n veteraaneja?

Nim: "joskus muinoin FIKA:n ja DECCA:n kuvaruutuja tuijotellut" ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En löytänyt sinua ja kutsuasi callbookista. Oletko Liitossa?

Minun kutsuni onkin tuossa laatikon alalaidassa.

Juu, kyllä ollaan! OH8JXR on oma kooli ja kesän koitos on nimeltään OI6A/AM

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sillä nimenomaan VHF:llä ns. kanavoitumisilmiö esiintyy tälläisenä vuodenaikana kun aurinko alkaa lämmittämään

:-[

TV-lähetyksissä etenkin kanavat 2-4 saattavat heijastua maasta toiseen. Aiemmin Suomessa näkynyt TV-lähetin ja Ylöjärven TV2 -lähetin olivat ko. taajuudella. Etenkin huhtikuussa saattoi ko. taajuudellla TV-kuvaan ilmaantua esim. pätkä Saksan lottoarvontaa hetkellisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aiemmin Suomessa näkynyt TV-lähetin ja Ylöjärven TV2 -lähetin olivat ko. taajuudella.

Siis aiemmin Suomen puolella näkynyt Viron TV-lähetin oli ko. taajuudella...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, kyllä ollaan! OH8JXR on oma kooli ja kesän koitos on nimeltään OI6A/AM

OK.

Kai laitat Vipuseen infoa suunnitelmastasi.

Mukavia juttuja nuo, kun on intoakin. Itse alan olla jo aika laiska.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään