Guest JHA

Kovaa kyytiä Finnairilta

28 viestiä aiheessa

Matkustelin juuri LHR-EFHK A320:lla ja vaakalennossa 35 kft korkeudessa suurin nopeus oli 1 022 km/h ja kun pudoteltiin korkeutta niin 1 050 km/h. Yleensä nopeudet on luokkaa 840 - 880 km/h. Tuulen nopeutta ei näytetty, mutta oletan, että oltiin myötäisessä syöksyvirtauksessa. Muistan joskus nähneeni 160 km/h myötätuulta matkustamon näytössä (eri lennolla).

 

Mikä on teidän kokemanne suurin nopeus matkustajakoneella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelästä tänne pohjolaan asti kova suihkuvirtaus pinnalla 300... 120 kts näyttäisi olevan vauhtia merkitty karttaan.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

(Lontoo ja Hesa punaisillä täpillä, jetti laatikoidussa alueessa)

 

 

Niin, ja jos jotakuta kiinnostaa, nappasin kartan Ruotsin "ILL:n" sivuilta: http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_Bred____16637.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-11:sta mentiin Teneriffalle, vauhtia oli silloin muistaakseni 1090km/h....kovaa kyytiä, mutta taitaa olla normaalia MD-11:sta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu, tuo selittää asian. Tattista vaan :)

Oli myös melko kylmä; -63°C.

 

Eikös MD-11 normaali matkalentonopeus ole 910 km/h? Eli kyllä siinäkin kai on kaasua annettu.

Onko muuten tuo suihkuvirtaus aina etelästä pohjoiseen tai leveyssuunnassa, muttei koskaan pohjoisesta etelään? Jotain tällaista muistan joskus kuulleeni...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten tuo suihkuvirtaus aina etelästä pohjoiseen tai leveyssuunnassa, muttei koskaan pohjoisesta etelään? Jotain tällaista muistan joskus kuulleeni...

 

Kyllä tuossa itseasiassa jos karttaa katsot, niin samanlainen menee pohj-eteläsuunnassa juuri Brittien ruokaparatiisisaaren yli :) ..eli tuo yhtenäinen musta kaareva paksu viiva, kulkee juuri tuosta Lontoon pisteen vasemmalta puolelta.

 

Taisi muuten joskus tulla telkastakin joku hyvä ohjelma näistä? Ainankin muistan katsoneeni...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi muuten joskus tulla telkastakin joku hyvä ohjelma näistä? Ainankin muistan katsoneeni...

 

Muistan myös nähneeni (en ilmeisesti seurannut tarpeeksi tarkasti...), taisi olla BBC:n tekemä. Niiltä hemmoilta tulee aina loistavia dokkareita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1160km/h Kanarialta :o :o 8)

 

EDIT: Tämä siis 757:lla :-* Viime kerralla kun tulin sieltä... nyt ihan kuukausi pari takaperin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös MD-11 normaali matkalentonopeus ole 910 km/h? Eli kyllä siinäkin kai on kaasua annettu.

 

Ei varmaankaan sen lujempaa ole ajettu kuin normaalistikaan, tuo myötätuuli vain antaa helposti maanopeuteen sen 100+ km/h lisää nopeutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelästä tänne pohjolaan asti kova suihkuvirtaus pinnalla 300... 120 kts näyttäisi olevan vauhtia merkitty karttaan.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

(Lontoo ja Hesa punaisillä täpillä, jetti laatikoidussa alueessa)

 

 

Niin, ja jos jotakuta kiinnostaa, nappasin kartan Ruotsin "ILL:n" sivuilta: http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_Bred____16637.aspx

 

Miten nämä suihkuvirtaukset tiedetään ja miten niiden nopeus kyetään ilmoittamaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus MD-11:sta hesasta friscoon niin tais olla parhaimmillaan vauhti 1100km/h

 

Olen itsekin kerran tullut jostain Epsanjan suunnasta kapteenin sanoin: "Nyt mennään muuten tuhatta ja sataa!" Ja melkoinen myöhästyminen lähdössä saatiin korkojen kera kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi Jokioisten luotauskäyrä. Siinä näkyy todellinen tuulennopeus ja suunta 1200Z eri korkeuksilla kuvan oikeassa reunassa. Tuon mukaan tuolla 9-10km korkeudella puhalsi n. 95 solmua lounaasta päin.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa jo edellä viitattiin BBC:n dokumenttiin, jossa on puhuttu suihkuvirtauksista. En ole ihan varma, onko tässä kyse samasta ohjelmasta ja edes samasta ilmiöstä; itse näin tämän BBC Worldilta ehkäpä vuosi sitten... Ja nyt on vakavasti varoitettava hatarasta muististani, mutta jotenkin näin se meni:

 

Joskus sodan jälkeisinä vuosina, jossain Etelä-Amerikassa, matkaan lähti kone jostain Andien itäpuolelta. Tarkoitus oli ylittää vuoristo ja laskeutua sitten jonnekin sen länsipuolelle.

 

Kone ei koskaan tullut perille. Ilmeisesti siinä oli ehditty jotain viestejä lähettää, sillä sitä kyllä etsittiin mutta väärästä paikasta... eli vuoriketjun länsipuolelta. Mysteeri ja legenda oli syntynyt.

 

Vuosikymmeniä myöhemmin romut alkoivat paljastua ällistyttävän kaukana vuorten itäpuolelta. Kun tutkittiin jäätikön liikkeitä - se oli sulaessaan siirtänyt jäännöksiä kauas alaspäin - törmäyspaikka voitiin joltisellakin varmuudella paikallistaa.

 

Asiantuntijat hahmottelivat sitten uskottavan tuntuisen teorian tapahtumien kulusta.

 

Siihen aikaan niillä seuduin ei ollut käytettävissä VORreja, ei vissiin juuri NDB-tyyppisiäkään laitteita. Oli mentävä merkintälaskulla (vai mitä sanaa ilmailussa käytetään "dead reckoning:ista?"... minä kun olen enempi merirosvo.)

 

Ja tässä on nyt se jutun ydin, joka muistui heti mieleeni, kun tätä threadia luin: siihen aikaan - siis 1940/50 -lukujen taitteessa - ei tunnettu suihkuvirtauksen olemassaoloa! Oli täysin pilvistä ja näkyvvys nollassa. Koneen miehistö ilmeisesti uskoi jo ylittäneensä korkeimman kohdan ja ilmoitti aloittavansa korkeuden vähentämisen. Mutta tietämättään he olivat polkeneet melkein paikallaan, olisiko se nyt ollut jotain 180 kmh vastatuulessa.

 

Ja ajoivat pahki vuoren seinään. Ja etsijät kampasivat vuoria väärältä puolelta, eivätkä tietenkään löytäneen mitään.

 

Täällä varmasti joku muistaa tapauksen ja osaa kertoa jutun tarkemmin. Olisin kiitollinen tiedoista (tietysti siitäkin, liittyykö tämä näihin suihkuvirtauksiin, vai onko kyseessä ihan eri juttu.) Koetin silloin aikoinaan laiskasti haeskella netistä, mutta ei ollut menestystä.

 

--- Jorma

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otin itseäni niskasta ja koetin uudelleen nettihakua tuosta aikaisemmin mainitsemastani jutusta. Tärppäsi heti... milläköhän sanoilla oikein koetin aikaisemmin hakea... Pieni lohtu on se, että kohtuullisen hyvin muistini pelasi.

 

Niille, joita pieni off-topic kiinnostaa, tämä on todella kiehtova tarina. Liittyy myös jetstreamiin:

 

http://www.bbc.co.uk/science/horizon/2000/vanished.shtml

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennätykset minun kohdalla osuu varmaan johonkin Atlantin ylitykseen taikka Kanarian tulojen suhteen, alkumatka on joskus saatettu taitaa hyvässä myötäisessä, jolloin nopeutta on ollut 1000-1100km/h.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Kovaa mennään! Vastatuulikin painaa päälle, alkumatkasta tosin oli yli tuplat enemmän.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustelin juuri LHR-EFHK A320:lla ja vaakalennossa 35 kft korkeudessa suurin nopeus oli 1 022 km/h ja kun pudoteltiin korkeutta niin 1 050 km/h. Yleensä nopeudet on luokkaa 840 - 880 km/h. Tuulen nopeutta ei näytetty, mutta oletan, että oltiin myötäisessä syöksyvirtauksessa. Muistan joskus nähneeni 160 km/h myötätuulta matkustamon näytössä (eri lennolla).

 

Mikä on teidän kokemanne suurin nopeus matkustajakoneella?

Concordella LHR-JFK 1990-luvun lopulla. Ääntä nopeammin. Todistuskin löytyy ja platinainen laukkutagi... ;D

 

Menikös välillä alle kolme tuntia? Nyt ei muistu mieleen. Liian nopeasti ahdas putki syöksyi tuon välin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa jo edellä viitattiin BBC:n dokumenttiin, jossa on puhuttu suihkuvirtauksista. En ole ihan varma, onko tässä kyse samasta ohjelmasta ja edes samasta ilmiöstä; itse näin tämän BBC Worldilta ehkäpä vuosi sitten... Ja nyt on vakavasti varoitettava hatarasta muististani, mutta jotenkin näin se meni:

 

Joskus sodan jälkeisinä vuosina, jossain Etelä-Amerikassa, matkaan lähti kone jostain Andien itäpuolelta. Tarkoitus oli ylittää vuoristo ja laskeutua sitten jonnekin sen länsipuolelle.

 

Kone ei koskaan tullut perille. Ilmeisesti siinä oli ehditty jotain viestejä lähettää, sillä sitä kyllä etsittiin mutta väärästä paikasta... eli vuoriketjun länsipuolelta. Mysteeri ja legenda oli syntynyt.

 

Vuosikymmeniä myöhemmin romut alkoivat paljastua ällistyttävän kaukana vuorten itäpuolelta. Kun tutkittiin jäätikön liikkeitä - se oli sulaessaan siirtänyt jäännöksiä kauas alaspäin - törmäyspaikka voitiin joltisellakin varmuudella paikallistaa.

 

Asiantuntijat hahmottelivat sitten uskottavan tuntuisen teorian tapahtumien kulusta.

 

Siihen aikaan niillä seuduin ei ollut käytettävissä VORreja, ei vissiin juuri NDB-tyyppisiäkään laitteita. Oli mentävä merkintälaskulla (vai mitä sanaa ilmailussa käytetään "dead reckoning:ista?"... minä kun olen enempi merirosvo.)

 

Ja tässä on nyt se jutun ydin, joka muistui heti mieleeni, kun tätä threadia luin: siihen aikaan - siis 1940/50 -lukujen taitteessa - ei tunnettu suihkuvirtauksen olemassaoloa! Oli täysin pilvistä ja näkyvvys nollassa. Koneen miehistö ilmeisesti uskoi jo ylittäneensä korkeimman kohdan ja ilmoitti aloittavansa korkeuden vähentämisen. Mutta tietämättään he olivat polkeneet melkein paikallaan, olisiko se nyt ollut jotain 180 kmh vastatuulessa.

 

Ja ajoivat pahki vuoren seinään. Ja etsijät kampasivat vuoria väärältä puolelta, eivätkä tietenkään löytäneen mitään.

 

Täällä varmasti joku muistaa tapauksen ja osaa kertoa jutun tarkemmin. Olisin kiitollinen tiedoista (tietysti siitäkin, liittyykö tämä näihin suihkuvirtauksiin, vai onko kyseessä ihan eri juttu.) Koetin silloin aikoinaan laiskasti haeskella netistä, mutta ei ollut menestystä.

 

--- Jorma

 

Aviation safety networkissa on tapauksesta lyhyt juttu. Kone oli Avro Lancastrian ja yhtiö BSAA. Paikka oli Argentina. http://aviation-safety.net/

Minäkin olen oletettavasti kyseisen dokumentin nähnyt ja tapahtumat meni niinkuin edellä kirjoitit. Dokumentissa kerrottiin, että epäilyt suihkuvirtauksien olemassa oloon alkoi, kun Amerikkalaiset B-29:t pommittivat japania ja kahtena perättäisenä päivänä meni pommit pahasti huti. Pommittajan tähtäimen tarkkuus oli sidoksissa määrättyyn maanopeuteen. Mainittiinko tästä näkemässäsi ohjelmassa ?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään