Olli Mattila

Allianssi-gallup


60 viestiä aiheessa

Ainakin Finnair osaa tasokorttilaisten käsittelyn omasta kokemuksestani sekä mitä olen tutuilta korttilaisilta kuullut.

Tämä on totta... Tarpeeksi kun lentoja keskittelee, pisteitäkin alkaa putoilla.

 

Nimim. tällä viikolla 170.000 pojoa lähtee ilmaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Starilla vastaavissa tapauksissa sentään kuppiin jää edes jotakin pisteitä.

 

Onhan niitä Starillakin luokkia mistä ei tule mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. jos sattuu että lento on fyysisesti Finnairin kone, mutta lippu on kirjoitettu BA:n codeshare koodilla ja jollakin kehnolla varausluokalla, niin pisteitä saa pyöreät nolla.

 

Starilla vastaavissa tapauksissa sentään kuppiin jää edes jotakin pisteitä.

 

Saman osaa SkyTeamkin: Korean Air Osaka-Seoul-Tianjin/Peking-Seoul-Osaka Air Francen kortilla ja tuloksena on euroviisumaisesti zero points. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäi oikeasti tämä vähän vaivaamaan, toivottasti ehdit tarkentaa tuon BA:n koodin josta et mitään saanut..onko muilla palstalaisilla vastaavia kokemuksia kun ei enempää vastaväitteitä ilmaantunut...?

 

Vuonna 2001 lensin Helsinki - Stansted - San Diego - Los Angeles - Heathrow - Helsinki. Lippu oli kirjoitettu BA:lle koko tuolle välille vaikka Helsinki - Stansted ja Heathrow - Helsinki olivatkin fyysisesti Finnarin koneita. Valitettavasti minulla ei ole enää tallessa matkavarausta eikä lippujen kantoja joten en pääse tarkastamaan mikä oli varausluokka. Sen kuitenkin katkerasti muistan, että Finnair Plussan pisteraportissa oli noitten lentojen kohdalla pyöreät nolla pistettä.

 

Pistesäännöt on saattaneet muuttua tuon päivämäärän jälkeen, nykytilanne www.finnair.fi sivuilta kertoo, että BA:n lennoista saa 100 % pisteet vaan YBHTW varausluokista ja GKMLNOQRSV saa 50% pisteet. Bisneksen CDIJ antaa 200% ja förstin AF peräti 300%.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, kiitos tarkennuksesta, nykyään ei pitäisi olla OW:n sisällä "julkisia" luokkia joista ei tule mitään, jos joku tietää niin käsi ylös :)

 

finnair.fi:

 

1.2.2005 alkaen

[ Attachment removed / expired ]

 

Onko noitten BA:n luokkien lisäksi joitakin luokkia, joita ei taulukossa ole ollenkaan (0 %)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että tuli seurattua tätä ketjua, meinasin ottaa SFO:hon BA:n lennot M-luokasta, koska muistelin AY:n M-luokkaa ja täysiä pisteitä.

Hyvä ettei tullut tilattua. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään AY:llä 100%-pisteen lipun hankintakin on tehty tavalliselle palkansaajalle tosi vaikeaksi. Bangkokiin halvin 100% lippu on K ja se maksaa noin 1500e. Tallinnasta muuten 950e. ;)

Samaten New Yorkiin Helsingistä halvin K-luokkalainen noin 950e ja Riikasta noin 700e. Eli kannattaa vähän kikkailla jos haluaa pisteitä.

 

M-luokkaa saa joihinkin kaukomatkapaketteihin, joissa on muutama yö perillä mutta nyt huhu pyörii, että Finnair yrittää tukkia näitäkin niin että majoitus on oltava koko matkan ajalle. Aurinkomatkoistahan ei ole saanut moneen vuoteen enää täysiä pisteitä.

Thaimaan-seuroille saatiin ennen hyvät tarjoukset Finnairilta M-luokkaan mutta tänä keväänä tiputtivat nekin jo T-luokkaan ja nostivat hintaa. :-[ M-luokkaa saa vielä mutta pitää maksaa lisää.

 

Yksi hyvä väylä on Top Club, heidän liput maksetaan rahalla+pisteillä ja liput ovat L-luokkaa eli 100% pisteitä. Kohteet vaihtelevat Plus-kortin tason mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä mä en oo koskaan ymmärtäny, miksei CX codeshareta Finnairin HKG-BKK-HEL-reitillä tai kesäisellä suoralla HKG-HEL-reitillä?

 

Tällä hetkellähän jos haluaa ostaa Cathaylta lipun Hongkongista Helsinkiin, pitää kiertää Lontoon kautta. Tämä on toki päivittäinen yhteys, josta pitkä osa lennosta CX:n siivillä ja Finski vain 3 kertaa viikossa, mutta miksei oneworld-partrerit voisi tehdä yhteistyötä HEL-HKG-reitillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Finnair käytä Hong Kongissa Cathayn loungeakaan.

 

Ei Dragonairin loungessa ainakaan matkustajan kannalta ole mitään vikaa.

 

Finnair käyttää Frankfurtissa muuten Air Francen loungea eikä vieressä sijaitsevaa OW-kumppanin Iberian loungea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Dragonairin loungessa ainakaan matkustajan kannalta ole mitään vikaa.

 

Finnair käyttää Frankfurtissa muuten Air Francen loungea eikä vieressä sijaitsevaa OW-kumppanin Iberian loungea.

 

Dragonairin lounge on toki hieno. Mukavan avara ja valoisa siellä yläkerrassa. Dragonin lounge on yleensä ollut aika lähellä Finnairin porttia.

 

Frankfurtissa toisaan on Air Francen lounge käytössä, iso ja avara sekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lisätään vielä että ehkä CX ei juurikaan kehtaa myydä omalla koodillaan lippuja finskin koneisiin sillä on aika vissi ero lentää, missä tahansa luokassa, CX:llä vs. finski....

 

Oli ehkä heitoksi tarkoitettu mutta miten Finnair eroaa epäedukseen esimerkiksi British Airwaysista tai Aeroflotista joiden kanssa CX:llä on code sharet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vaikka finskillä hyvät safkat, ja ennenkaikkea viinit, onkin, niin sillä ei yksistään nykyään enää pärjää liikematkustajien markkinoilla.

 

Noh, mikä sitten mielestäsi AY:ltä puuttuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, liikematkaajilla on mielessä muukin kun penkki tai tarjoilu. Työkeikat yleensä ovat businesluokassa koska lipun pitää olla muutettava ja siksi että meno ja paluu voivat olla keskellä viikkoa. Tarjoilu ja muu tilbehööri tulee siinä sitten sivussa. Toki joillain firmoilla myös matkasuunitelmaa tehdessä arvioidaan levon tarve lentomatkalla.

 

Yhä enemmän nykyään painaa kupissa se, että ennen lähtöä ehtii tekemään työpäivän, lento on suora ja se, että paluu on mahdollisimman lyhyt ja vaivaton, jotta ollaan taas sorvin ääressä mahd. pian. Näin siis suomalaisille.

 

Niinkun yhden erään Taipeihin menossa olevan liikematkustajan kanssa asiasta joskus Bangkok-Hong Kong välillä keskustelin, ei hänenkään työnantajalle lipun hinta merkinnyt lähes tulkoon mitään vaan se, että mies saadaan takaisin työpaikalle Espooseen mahdollisimman pian ja ilman matkasta johtuvia rokulipäiviä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työkeikat yleensä ovat businesluokassa koska lipun pitää olla muutettava ja siksi että meno ja paluu voivat olla keskellä viikkoa.

 

Sitten on semmoisiakin yrityksiä - aika isojakin, joissa matkustuspolitiikat määräävät, että kaikki matkat on tehtävä halvimmassa mahdollisessa luokassa eli juurikin siellä karjaluokan peräpenkissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten on semmoisiakin yrityksiä - aika isojakin, joissa matkustuspolitiikat määräävät, että kaikki matkat on tehtävä halvimmassa mahdollisessa luokassa eli juurikin siellä karjaluokan peräpenkissä.

 

Mutta on aika harvassa ne lentoyhtiöt, jotka myy kaukolentoja ilman viikonloppuyön yöpymistä turistiluokkaan.... tai todella kalliin turistivarausluokan voi saada, mutta se ei pahemmin halvimmista business-hinnoista eroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Harvalle enemmän työkseen matkustavalle on se ja sama tekeekö esim. aasianmatkansa kallen lukijamatkalaisten seurassa vai (ainakin useimmiten) hiukan rauhallisemmassa ympäristössä

Näin juuri.

 

Yhden kerran tulin Australiassa asuvan suomalaisen kaverin kanssa HKG-BKK -välin. Hänen sanoin se meni jotenkin näin:

"On niitäkin firmoja jotka laittaa porukkansa istumaan tuolla takana Sydneystä Helsinkiin mutta ei toivoakaan että seuraava(t) päivä(t) Helsingissä olisi jotenkin tuottava tai että saisi mitään aikaan." :)

 

Itse hykertelen itsekseni kaukoidän lennolla jos jostain syystä istun businekessa kun itse saa katsella leffoja ja nukkua kun viereisessä penkissä naputellaan läppäriin puoli yötä jotain budjettiraameja. :D

Lomalaisena on kiva laiskotella ja nauttia kun muut tekee töitä ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä mä en oo koskaan ymmärtäny, miksei CX codeshareta Finnairin HKG-BKK-HEL-reitillä tai kesäisellä suoralla HKG-HEL-reitillä?

 

Tällä hetkellähän jos haluaa ostaa Cathaylta lipun Hongkongista Helsinkiin, pitää kiertää Lontoon kautta. Tämä on toki päivittäinen yhteys, josta pitkä osa lennosta CX:n siivillä ja Finski vain 3 kertaa viikossa, mutta miksei oneworld-partrerit voisi tehdä yhteistyötä HEL-HKG-reitillä?

 

Tämä on ihan heitto hatusta, mutta jos Cathaylla ei ole oikeuksia lentää kyseistä väliä. Varmaankin maiden välinen liikenne perustuu joihinkin kaksipuolisiin sopimuksiin, joissa on määrätty yhtiöt, jotka kyseisellä välillä saavat liikennettä harjoittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oneworldin sivujen mukaan Malev olisi tulossa mukaan allianssiin.

 

Eikös Malev ole ihan p.a -firma ja talous kuralla? Onkohan kriteerit jäsenille alentuneet ja nyt aletaan Star Alliancen malliin haalimaan mukaan kaikkea mitä eteen tulee...

 

http://www.oneworld.com/pressroom/releases/details.cfm?ObjectID=5051

 

Onhan jo oneworldillä aikakin ottaa uusi yhtiö mukaan alliansiin. Malevillahan menee nyt suht huonosti, mutta liittyminen oneworldiin tuo varmasti lisää rahaa yhtiöön. Sitä paitsi, onewordiltä puuttuu tällä hetkellä yhtiö kasvavilta Itä-Euroopan markkinoilta.

 

Luulen kyllä että Malev ei jää ainoaksi uudeksi liittyjäksi oneworldiin. Uusia ehdokkaita voisi aivan hyvin olla esim. Japan Airlines, China Eastern ym.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähes 100% varma, koska Virgin ei olisi HKG-SYD legin lupia saanut ilman, että CX saa LHR-JFK luvat.

 

Näin on. Siitä oli juttua jossain tämän vuoden Airliner Wordissä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään