Guest Mara

Gmax textuurit? Miten?

26 viestiä aiheessa

Eli olen vasta aloittanut tämän maisema suunnittelun ja ajattelinkin kysyä että miten saan tekstuureja itse tekemiin rakennuksiin? Esin ikkunat ym.?

JA sitten toinen kysymys joka liittyy myös Gmax:iin, eli pystyykö siinä tekemään vain tasakattoisia taloja vai myös esim. harjakattoisia taloja? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli olen vasta aloittanut tämän maisema suunnittelun ja ajattelinkin kysyä että miten saan tekstuureja itse tekemiin rakennuksiin? Esin ikkunat ym.?

JA sitten toinen kysymys joka liittyy myös Gmax:iin, eli pystyykö siinä tekemään vain tasakattoisia taloja vai myös esim. harjakattoisia taloja? ???

Tervetuloa Gmaxkäyttäjien joukkoon! 8)

Katsoppa tässä foorumissa hieman alempana olevaa threadiä 'GMAX feissit' - siinä on jonkun verran tietoa. Jos haet täältä FSnordicista sanalla GMAX niin varmaan löytyy muitakin ohjeita ja linkkejä tutoriaaleihin yms.

GMaxilla pystyy tekemään ihan mitä muotoja tahansa, harjakattoisia mukaan lukien. Kannattaa tutustua tutoriaaleihin (muistaakseni sellainen tuli Gmaxin mukana tai löytyy discreet.comin sivuilta...). Tässä esimerkki vähän monimutkaisemmasta kattorakenteesta (pikkurakennus EFHN:llä):

[ Attachment removed / expired ]

Bamce

Edit: Kuva lisätty

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa tutustua tutoriaaleihin (muistaakseni sellainen tuli Gmaxin mukana tai löytyy discreet.comin sivuilta...).

Simun ykkös-cd:llä on osiossa extras (samassa missä koko ohjelmakin) suunnilleen semmonen kun tutorials.exe, jonka purkamalla gmaxin kansioon, saat tutoriaalit esille ohjelman help-valikosta.

Ne on todella hyvin tehty, aluksi neuvotaan melkein ihan hiiren liikkeistä lähtien perusasiat. (Tosin englanniksi.) Kun etenee eteenpäin, turhat välivaiheiden selitykset karsiintuvat sopivaa tahtia. Itse olen käyttänyt gmaxia vasta pari päivää, ja jo nyt alkaa, kiitos tutorialien, jotain järkevää muodostumaan ruudulle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Gmaxilla voi tosiaan tehdä ihan minkälaisia muotoja tahansa.. Kyseessä on erittäin monipuolinen ohjelma, ja ilman ohjeita on hyvin vaikeata lähteä liikkeelle; monelta lentääkin tässä vaiheessa hanskat tiskiin.. ;)

Alla vielä esimerkki siitä mitä ohjelmalla (tosin tässä kyseessä 3dstudiomax renderointityökaluineen..) saa aikaseks kun taitoa löytyy.. Niin ja kyllä, harjakattoja voi tehdä ;D..

Kuva

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, Gmaxhan on kevytversio tuosta. Se on tosiaan vähän erilainen kuin ne 3D-CAD-ohjelmat, joihin itse olen tottunut. Sen verran ehdin kokeilla, että totesin sen vaativan jonkin verran perehtymistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä siinä aikaa ihan kivasti saa palamaan ennenkuin homma alkaa sujua kuin itsestään. Perinteinen p**se edellä puuhun menetelmä toimi ainakin omalta osaltani vallan mainiosti. Muutama sata tuntia tuskaa ja vot homma alkaa olla hallussa ;D

EDIT: Öööh... ja tutorials.exe .. ööh... taisipa jäädä lukematta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luin ton Gmax feissit jutun aika monta kertaa mutta en tajunnut siitä mittään! :-[

Täytyy kahtoa toi tutorials.exe jos siitä olisi apua aloittelialle :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luin ton Gmax feissit jutun aika monta kertaa mutta en tajunnut siitä mittään! :-[

Täytyy kahtoa toi tutorials.exe jos siitä olisi apua aloittelialle :-\

Hyvä ohje gmaxiin aloittelijalle on mielestäni Microsoftin julkaisema FS2004:n Scenery SDK. Siinä selitetään askel askeleelta talon tekeminen ja tekstuuroiminen. SDK:n voi ladata tästä (osana BGL Comp SDK:ta).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä ohje gmaxiin aloittelijalle on mielestäni Microsoftin julkaisema FS2004:n Scenery SDK. Siinä selitetään askel askeleelta talon tekeminen ja tekstuuroiminen. SDK:n voi ladata tästä (osana BGL Comp SDK:ta).

Tuo on totta. Ei tuommoisia vaan muista, kun tähän asti ne SDK:t ovat olleet lähinnä yhtä tyhjän kanssa :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy kahtoa toi tutorials.exe jos siitä olisi apua aloittelialle :-

Tässä harjakaton pikaohje ja kuinka saat reikiä taloon (jos et siis aio / halua tehdä ikkunoita tekstuuriin)

Työaikaa kannattaa varata minuutti tai jopa pari.

Tee ensin laatikko 'box'. Muuta 'editable polyksi' ja valitse ylimmäinen polygoni laatikosta. Valitse 'Slice plane' ja paina 'Slice' (keltainen neliö kertoo missä kohden slice tapahtuu, ja se tapahtuu vain valituille polygoneille). Klikkaa 'Vertex' ja valitse 'Slicen' tekemät uudet nodet (2 pistettä). Nosta niitä vähän ja vot siinä on harjakattoinen talo.

Ovet ja ikkunat, mikäli siis et halua tehdä niitä tekstuureina, vaan ihan reikinä seinissä, onnistuvat siten että luot haluamasi ikkunan tai oven näköisen 'Editable Polyn' (tässä mallissa taas box) ja laitat sen siihen kohtaan taloasi mihin haluat reijän, siten että se läpäisee kohdan johon reikä tehdään. Sen jälkeen (olio johon reikä tehdään valittuna) valitset 1. 'Compound Objects' ja painat 2. 'Boolean'

Sitten painat 3. 'PickOperand B' ja 4. klikkaat sitä oven/ikkunan näköistä objektiasi. Taikaa, reikä syntyy juuri kohdalleen. Tähänkin kannattaa varata minuutti tai jopa pari ;D.

Toivottavasti selkis eli auttoi.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh, tuo íkkuna ovi juttu selkis, mutta tuota kattoa en oikein ymmärtänyt.

Tein ohjeiden mukaan mutta tuon "vertex" jutun jälkeen en voi nostaa sitä mistään? Ja tuon "slice plane" jutun keltainen neliö oli tämänlainen:

Hiukan erilainen kun vertaa tuohon sinun sliceen.

Ja nuitten slice yms:n ettimiseen meni vähän aikaa kun taitaa sinulla olla vähän eri versio tuosta Gmax:ista

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Njaah. Arvelin että tuo rotate olisi jo tuttua. Elikkäs kaikkea voi pyöritellä 3:n akselin ympäri kun valitsee tuon kaarevan nuolen ja kirjoittelee asteita noihin alalaidan ruutuihin. Eiköhän se neliö jo käänny. Kun olet valinnut tuon 1. polygon valinnan, klikkaa 3d mallistasi se polygoni aktiiviseksi jonka halkaiset, eli katto. Sitten valitset tuon 2. 'Slice Plane'. 3. kohdassa kääntelet sen keltaisen neliön ja kun saat sen asentoon jossa se halkaisee katon painat 4. SLICE.

Huomaa että nuo Slicet löytyy myös tuolta "Edit Geometry":stä.

Ja kyllä tämä Gmax varmaan on sama versio kuin sinullakin. Niiden valikoiden takaa löytyy kaikkea jännää kun jaksaa tutkia. Käyttöliittymääkin pystyy muokkailemaan sellaiseksi kuin itse haluaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulta tuo "Slice plane" löytyy tuolta modifer list:ista.

Sulla taitaa olla tuo vanhempi versio ni siks on kaikki vähän eri paikoissa.

Tein taas ohjeiden mukaan, mutta ei toimi.

miten sulla on tossa kun teet slice planen, niin 3D modelin ympärillä tuo keltainen neliö?

Mulle se tulee vain tuohon keton päälle niin kuin tuossa kuvassa jonka äsken pistin kun sulla se taas on rakennuksen ympärillä ja katon ympärillä? >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no nyt menee siihen asti ihan oikein, mutta kun valitsen vertex:in, niin eipä tule yhtään pisteitä lissää, mutta silti voin muotoilla box:ia kulmissa olevista sinisistä palloista.

Mikä on mennyt vielä väärin?

tuo slice plane on ihan samalla tavalla kuin sun kuvissa mutta noi punaiset pisteet puuttuu...... >:(

1.hyvin menee, vai meneekö? ???

2.Vertex? eipä näy punaisia pisteitä!

3.Muotoilla voi sinisistä pisteistä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeile tehdä tuo homma vähän toisella tavalla. :)

- Tee ensin laatikko.

- Siirry sitten Modify välilehdelle ja lisää leveyssuuntaan yksi segmentti.

- Muuta laatikko "editable meshiksi".

- Siirtele vertexit paikoilleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja mitenköhän se muutetaan enitable meshiksi?

Paina tuon Box-modifierin päällä oikeata nappia ja valitse Convert to Editable Mesh.

EDIT: Lisätään vielä, että vaihtoehtoisesti voit myös lisätä Box-modifierin päälle Edit Mesh -modifierin, jolloin alkuperäinen Box-modifier säilytetään. Itse kuitenkin pidän enemmän suoraan Editable Meshiksi muuttamisesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ei se pysty vieläkään venyttämään niitä vertex:ejä!

Mikä mahtaa olla vikana?

EDIT: Nyt toimii!

Piti vaan sen punaisen pallon kohdalla painaa hiiren oikeaa ja sieltä "move" :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JA nyt siihen toiseen aiheeseen, eli miten saan tekstuureja niihin valmiisiin taloihin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eikö kukaan tiedä?

Kysymykseesi on jo vastattu.

Ihan sinnikkäästi vain sitä taloa rakentamaan niin opit enemmänkin kuin tekstuurien asettelun gmaxissa.

Myös Google löytää esim. gmax fs2002 tutorial sanoilla ohjeita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti selkis eli auttoi.....

Kiitoksia suuresti näkemästäsi vaivasta! Itsekkin innostuin hakemaan Gmaxin ja tekemään ensimmäisen mallin antamillasi ohjeilla.

Muuten ei ole ollut "suurempia" ;) ongelmia mutta en osaa pienentää pisteitä vain yhdessä akselissa, vaan vaikka mitä poppakonsteja olen yrittänyt pienennys tapahtuu aina kaikissa akseleissa.

Eli sivulta runko näyttää jokseenkin ok:lta mutta päältä pitäisi vielä muokata. Jos valitsen "select and uniform scale" ja pienennän päältä saan sen kätevästi pysymään kasassa ja pienenemään mutta silloin pienenee malli myös z-akselisssa. ("z restrict" on voimassa" - ei yleensäkkään mitään vaikutusta?!?!?)

Käytössäni on valitettavasti 56 modeemi joten en viittinyt 20mb tutorialia downloadata. >:(

EDIT: Kirjootus virheetä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuten ei ole ollut "suurempia" ;) ongelmia mutta en osaa pienentää pisteitä vain yhdessä akselissa, vaan vaikka mitä poppakonsteja olen yrittänyt pienennys tapahtuu aina kaikissa akseleissa.

Tuo onnistuu ainakin valitsemalla "Select and uniform scale" ja tämän jälkeen muokkaamalla gamxin alareunassa olevia X, Y, Z -lukuja. Oletko muuten huomannut että jos pidät hiiren nappia pohjassa tuon "Select and uniform scale" -kuvakkeen kohdalla, niin avautuu valikko jossa voi valita erilaisia scale muotoja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo onnistuu ainakin valitsemalla "Select and uniform scale" ja tämän jälkeen muokkaamalla gamxin alareunassa olevia X, Y, Z -lukuja. Oletko muuten huomannut että jos pidät hiiren nappia pohjassa tuon "Select and uniform scale" -kuvakkeen kohdalla, niin avautuu valikko jossa voi valita erilaisia scale muotoja?

Tattista vaan kovasti! Olin sentään oikeilla jäljillä (olen yllättynyt :P) ja nyt homma popittaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään