Guest motojuzzi

Auttakaa alkuun

2 viestiä aiheessa

Näitä ohjeita löytyy varmaan edellisistäkin ketjuista, mutta ajattelin, että minulle olisi selkeintä aloittaa uusi, jotta voin kysellä jatkokysymyksiä ym. En myöskään saanut kaipaamaani infoa faq-osion kautta. On myös aina helpompaa saada ohjeita suomeksi.

Eli ensinnäkin, Objektithan tehdään gmaxilla (jota olen hyvää vauhtia oppimassa käyttämään), mutta tarvitaanko objektien muuttamiseen Fs:n hyväksymään muotoon eri ohjelmaa? Tallennetaanko objektit mihin muotoon?

Sitten kun haluan tehdä lentokenttäalueen yleisympäristöä tarvitsen jonkin toisen ohjelman, mutta millainen se on käyttää? Löytyykö ohjelmasta hyvä visuaalinen käyttöliittymä? (En viitsi modeemilla ladata ohjelmia, ennen kuin tiedän, kannattaako.) Asetellaanko objektit paikoilleen tällä samalla ohjelmalla?

Tarkoituksena olisi luoda kuvitteellinen saari tai saariryhmä jonnekin päin maailmaa, ja tehdä sinne erilaisia "harjoitusalueita" ja luolastoja ym., joissa voisi esim. temppuilla helikopterilla. Siis tällainen vähemmän vakava leikkikenttä. (Ideoita/kommenttia otetaan vastaan)

Voidaanko näillä äskeisillä ohjelmilla "nostattaa" saaren merestä? AI-liikennettä sinne ei tulisi, joten siitä ei tarvinne vielä välittää.

Sitten jos voisitte listata Fs:n käyttämien eri tiedostoformaattien sekä sceneryjen kansioiden sisällön ja tarkoituksen, että tietäisin mistä noissa lontoonkielisissä tutoriaaleissa milloinkin puhutaan. (Esim mitä sisältää xxx.bgl filut jne...) Voisitte myös valaista minua lentokonepakettien filumuotojen sisällöistä.

Siinä kysymyksiä ensi hätään, kiitokset jo etukäteen vaivannäöstä! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näitä ohjeita löytyy varmaan edellisistäkin ketjuista, mutta ajattelin, että minulle olisi selkeintä aloittaa uusi, jotta voin kysellä jatkokysymyksiä ym. En myöskään saanut kaipaamaani infoa faq-osion kautta. On myös aina helpompaa saada ohjeita suomeksi.

Aihetta on sivuttu tällä foorumilla jo aikaisemminkin, mutta kommentoidaan vielä.

Eli ensinnäkin, Objektithan tehdään gmaxilla (jota olen hyvää vauhtia oppimassa käyttämään), mutta tarvitaanko objektien muuttamiseen Fs:n hyväksymään muotoon eri ohjelmaa? Tallennetaanko objektit mihin muotoon?

Objekteja voi tehdä monella eri työkalulla. On sekä ilmaisia että maksullisia ohjelmia. Ilmaisista Gmax lienee yleisin, maksullisista taas Abacuksen FSDS2. Itse käytän Abacuksen FSDS2:sta, syystä että aikoinaan tuli FSDS tutuksi ja toisaalta itse en jaksanut opiskella Gmaxia. Gmaxin kanssa tarvitaan muutama plugin, jotta ko. värkillä saadut objektit saadaan näkyviin FS:ssä. Nämä pluginit löytyy esim. allaolevasta osoitteesta: www.microsoft.com/games/flightsimulator/fs2004_downloads_sdk.asp#gmax

Mukana on tarvittava dokumentaatio lontoon kielellä, joten sanakirja käteen jos ei muuten selviä.

Sitten kun haluan tehdä lentokenttäalueen yleisympäristöä tarvitsen jonkin toisen ohjelman, mutta millainen se on käyttää? Löytyykö ohjelmasta hyvä visuaalinen käyttöliittymä?

Toinen ohjelma tosiaankin tarvitaan tähän tarkoitukseen. Näitä ohjelmia on useita:

Flight Simulator Scenery Creator - www.avsim.com/fssc

Airport for Windows - www.airportforwindows.com/

SceneGenX - www.airportforwindows.com/

Itse käytän nykyisin kokonaan Airporttia. Ohjelmassa on graafinen käyttöliittymä ja sen avulla voidaan helposti asetella halutut objektit halutulle paikalle. Mukana tulee myös tutorial ja jos se ei riitä, niin verkosta löytyy lisää.

(En viitsi modeemilla ladata ohjelmia, ennen kuin tiedän, kannattaako.) Asetellaanko objektit paikoilleen tällä samalla ohjelmalla?

Kyllä.

Sitten jos voisitte listata Fs:n käyttämien eri tiedostoformaattien sekä sceneryjen kansioiden sisällön ja tarkoituksen, että tietäisin mistä noissa lontoonkielisissä tutoriaaleissa milloinkin puhutaan. (Esim mitä sisältää xxx.bgl filut jne...) Voisitte myös valaista minua lentokonepakettien filumuotojen sisällöistä.

Periaatteessa jokaisessa maisemassa on kaksi kansiota - scenery ja texture.

Scenery hakemisto sisältää bgl -tiedostot, jotka sisältävät objektien mallit, kentän mallit yms FS:n ymmärtämässä muodossa. Eli loppujen lopuksi sitten tekemäsi GMAX objektit päätyvät tähän kansioon.

Texture hakemistossa on sitten nimensä mukaisesti maiseman objektien yms. tekstuurit bmp muodossa. Joskus bmp:t on muutettu esim. tilan säästämiseksi dxt muotoon.

Lopuksi vielä jonkinlainen prosessikaavio asiasta:

Objektin teko FSDS2:lla -> outputtina API tiedosto -> API sijoitetaan paikoilleen Airportilla -> outputtina SCA tiedosto -> SCA tiedosto käännetään SCASM kääntäjällä -> outputtina BGL tiedosto, joka siis siirretään maiseman scenery hakemistoon.

Ja tuohon aikaisempaan threadiin laitoinkin sitten pari tutustumisen arvoista linkkiä - laitan ne vielä tähän:

http://www.scenerydesign.org

http://www.scenery.org

http://www.freeflightdesign.com

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään