Guest heiska91

Hyvä reitti EFHF-EFHN:ää varten?

16 viestiä aiheessa

Mikä olisi hyvä reitti kyseiselle lennolle?

 

Suosittelisin seuraavanlaista reittiä, jonka lentämiseen kannattaa hankkia VFR-lentokartta, mutta luulisin että reitin voi lentää myös tiekartan avulla. Eli tällainen reitti:

EFHF - NOKKA - KAUKLAHTI - SIUNTIO - KARJAA - TAMMISAARI - EFHN

 

Viime kesänä lensin tuon reitin IRL ja koneena oli Cessna 152. Lentoaika oli ainakin vanhan lentosuunnitelma lomakkeen mukaan 53 minuuttia silloisilla tuulilla.

 

Mikko

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hoh, jos nyt aluksi kertoisit lennätkö VFR vai IFR?

 

Mutta juise, eihän Hankoon saa lentää IFRää olleskaan ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voihan jos lähtee Malmilta IFR:nä ja jatkaa loppumatkan VFR:nä.

 

äääääh! voitit :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt asiaan. Onko tuo Mikon esittämä reitti hyvä? Siis kirjotanko nuo sitten sinne FP juttuun VATSIM:n sivulla?

 

Tuo on hyvä reitti, mutta itse ainakin olen niin käsi karttojen kanssa etten tahdo löytää noita paikkoja ;D. Itse laittaisin reitiksi pelkän NOKKA:n (tosin lähtö- ja tulokentät täytyy muistaa).

 

Ja jos olet vatsimiin menossa, voin auttaa alussa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko tuo Mikon esittämä reitti hyvä?
Esitänpä vastakysymyksen: Onko reitintuntemustaitosi kyseisen reitin osalta hyvä? Tiedätkö, miten suunnata esimerkiksi Siuntioon?

 

 

Viime kesänä minun ja Kuosmasen Tuomaksen reitti "koksilla" oli suunnilleen seuraava:

 

NOKKA KAUKA INKOO TAMMISAARI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis kirjotanko nuo sitten sinne FP juttuun VATSIM:n sivulla?

 

Nyt tulee ottaa huomioon se, että tuo reitti oli se minkä olin laittanut operatiiviseen lentosuunnitelmaan, jota käytin ohjaamossa lennon kulun seuraamiseen. ATC plaaniin kirjoitin reitiksi NOKKA. Kun lento lennetään valvomattomassa ilmatilassa ei ATC:n tarvitse tietää reittiä tuon tarkemmin.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juupas.. kaivanpa kartan esiin ja tuumitaan vähän.

 

VFR-reittien suhteenhan se oleellinen asia on valita riittävän selkeitä maamerkkejä jotka varmasti löytää ja joita ei vahingossa sotke johonkin toiseen kohteeseen. "Kylä jonka läpi menee tie" ei ole tässä mielessä hyvä :) Mutta "Iso järvi jonka itärannalla on kaupunki ja kaupungin läpi menee päätie" on parempi (Lohja)

 

Samoin VFR-plaanin kanssahan se reitti ei ole sillai pilkunviilaus-tarkkaa vaan lähinnä se reitti laitetaan sen takia, että jos kone ei saavukaan perille, on etsijöillä vähän helpompi yrittää löytää onnettomuuspaikka nopeammin. Siis ihan järkevä asia oman hengen kannalta jos joku asia meneekin lennolla pieleen.

 

Tuo EFHF-KIRKKONUMMI-INKOO-TAMMISAARI-EFHN on ihan hyvä. Toinen hyvä paikka siinä ennen Kirkkonummea on se Espoon iso Kauklahden radiomasto. Inkoossa on IRL iso voimala joka kanssa näkyy pitkälle. Finnmastiin se on kai tulossa muttei ole vielä. Inkoon kohdalta sitten lentää suoraan länteen kunnes tulee se tie + rautatie, sitä pitkin löytää taas hyvin Tammisaareen joka myös löytyy helposti, se on siinä merenlahden pohjukassa ovelasti keskellä vettä oleva kaupunki.

 

VFR-suunnistuksessahan oleellista on juuri tuo että kiintopisteet löytää kartalta - toki voi käyttää VOR-radiaaleja ym apuna, mutta ne eivät ole se pääasiallinen tapa löytää perille - eihän kaikissa koneissa edes ole VORia tai ADF:ää. Kompassi taas on pakollinen, ja kompassin ja kartan avulla kyllä löytää perille, tosin siinä pitää vain olla tarkkana.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on hyvä reitti, mutta itse ainakin olen niin käsi karttojen kanssa etten tahdo löytää noita paikkoja ;D. Itse laittaisin reitiksi pelkän NOKKA:n (tosin lähtö- ja tulokentät täytyy muistaa).

 

Ja jos olet vatsimiin menossa, voin auttaa alussa

 

Oletkos Mats muuten paljon jo lentänyt tänä keväänä? Keliä näyttää olevan jo varsin kivasti..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun lento lennetään valvomattomassa ilmatilassa ei ATC:n tarvitse tietää reittiä tuon tarkemmin.

 

Väärin. Riippuu täysin siitä onko lentosuunnitelma voimassa vai ei. Jos on, annetaan lennolle myös hälytyspalvelua. Silloin jos jotain käy (riittää ettei tule ARR-ilmoitusta 30min kuluessa arvioidusta saapumisajasta), käynnistyy etsintä-ja pelastuspalvelu ja lentoa etsitään lentosuunnitelman mukaiselta reitiltä, oletuksena aina suora viiva reittiin merkittyjen käännepisteiden välillä. Jos taas lentää valvomattomassa ilmatilassa ilman lentosuunnitelmaa, ei kukaan ole kiinnostunut reitistä sen kummemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

Ja tuohon Pontuksen oikaisuun sen verran vielä, että onhan se hyvä, että lennonjohto osaa antaa vinkkiä esim. Nokan kautta saapuvalle liikenteelle, että siellä on toinen tulossa vastaan, jos ovat risteävällä reitillä.

 

Turussa ainakin lennonjohto hihkasee, jos tietävät, että plaanit kulkee samaa reittiä, esim. OBI, sieltä on Malmilta tulossa Salon kautta Piper 28 jne. Osaa ainakin sitten kahtella ympäriinsä.

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletkos Mats muuten paljon jo lentänyt tänä keväänä? Keliä näyttää olevan jo varsin kivasti..

 

//Tuomas

 

 

Nääh... Varsinainen hinuri huollossa ja C172 hoitaa yksipaikkaisten hinauksia. Eikä ole vielä kevättarkkaria lennetty joten ei pääse yksipaikkasten kimppuun

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuo EFHF-KIRKKONUMMI-INKOO-TAMMISAARI-EFHN on hyvä kans koska se on aika helppo lentää. Koska ei tartte melkein kun seurata rantaviivoja..

 

Jep olen lentänyt reitin IRL monta kertaa ja saaristo on aina yhtä kaunis :).

 

Tässä muutamia vinkkejä:

 

Hyviä maamerkkejä IRL ovat Kauklahden masto, Inkoon hiilivoimala, Tammisaaren silta ja Koverharin terästehdas. (onkohan scenery-tekijät kuulolla ?? 8) )

 

Lentäessä on sitten muistettava väistellä rajoitusalueita joita reitin varrrella on sekä Upinniemessä että Hangon itäpuolella. Ellet sitten selvitä ovatko ne inaktiivisia. Reitin varrella on myös Torbackan kenttä jota ohittaessa kuuluu tehdä radioilmoitus.

 

Ja paikalliset kerholaiset sitten arvostavat suuresti jos jaksat kiertää kenttää oikeaoppisesti ennen laskua, vaikka pitkän finaalin tekeminen onkin varsin houkuttelevaa Tammisaaren suunnasta tullessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään