Olli Peranto

Sodankylä myymässä lentokenttänsä

36 viestiä aiheessa

YLE24 uutisista.

 

 

Sodankylä on myymässä lentokenttänsä ulkomaalaisille

28.05.2004, klo 15.45

 

Ulkomaiset matkailuyritykset haluavat ostaa Sodankylän lentokentän.

Tarkoitus on, että perustettava yksityinen lentokenttäosakeyhtiö aloittaisi turistilennot Euroopasta Sodankylään.

 

Tämä edellyttäisi kunnanjohtaja Martti Puran mukaan uusilta omistajilta vajaan kymmenen miljoonan euron investointeja muun muassa kiitoradan pidennykseen sekä matkustajatiloihin.

 

Kunta ehkä pienosakkaaksi

 

-Lähtökohtana on, että syntyy Sodankylässä toimiva yksityinen lenttokenttäyhtiö, joka ryhtyy tuomaan turisteja. Yhtiö vastaa lentokenttätoiminnasta ja toiminta on taloudellisesti kannattavaa, Pura kertoo.

 

-Minulla on neuvotteluvaltuudet kunnanhallitukselta keskustella vaihtoehdoista, joilla kunta myy omistamansa alueen, laitteita ja kiinteistöjä.

 

Kunta voi myös jäädä myös pieneltä osalta yhtiön omistajaksi, mutta siten, että investointi- ja toimintavastuu kuuluu tulevalle yhtiölle.

 

Pura neuvottelee lentokenttäkaupasta ostajaehdokkaiden kanssa kesäkuun puolivälissä.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Prkle! Mun kotikylän kenttää ei myydä! Barrikaadit esille >:( Juice varmasti järjestää adressinkeräyksen siellä S-marketin nurkalla?

 

Asiaan: Kyllähän tuo aika naurettavalta kuulostaa, kun ajattelee hyötyä. Esim. Pyhä-Luosto alueelle on ajallisesti sama matka kuin Rovaniemeltä ja lännessä (uusivat tietäkin) on Kittilän kenttä sekä saariselän lähellä on Ivalon kenttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitus on, että perustettava yksityinen lentokenttäosakeyhtiö aloittaisi turistilennot Euroopasta Sodankylään.

 

Hoho ;D Toi pura on viimeiset kaksi vuotta koko ajan neuvotellut eri lentoyhtiöiden yms. kanssa yhteyksien aloittamisesta ja joka kerta homma on mennyt puihin. :P Mitenköhän tämän kanssa menee... Sinällään olisi hienoa, että tulisi isoa liikennettä, mutta kentän myyminen kuulostaa pahalta näin paikkakuntalaiselle. Mitähän asukkaat pitäis kun 16:lle tulis joku päivä joku boeing laskuun.... (finaali menee suoraan Sodankylän yli)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

 

En tarkemmin tunne asiaa, mutta eikös tuo olisi hyvä sekä paikkakunnalle että Suomen ilmailulle.

Muutenkin, voitaisiin katsoa laajemminkin, että onko tarkoituksenmukaista valtion omistaa ja hallinoida kaikkia maakuntakenttiä. Nythän kentät eivät pysty kilpailemaan keskenään kun hinnat on kaikkialla samat, joitakin ns. yksityisiä lukuunottamatta.

 

Mielestäni riittäisi jos valtio hoitaisi esim. Helsinki-Vantaa, Tampere-Pirkkala, Oulu, ja Rovaniemen kentät, muuthan voisi yksityistää ja näin saada vähän elämää tänne tundran laidalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

 

En tarkemmin tunne asiaa, mutta eikös tuo olisi hyvä sekä paikkakunnalle että Suomen ilmailulle.

 

Sehän siinä hassua onkin että nykyinen kenttä on vähäisessä käytössä, eikä ihan lähellä ole mitään kunnon turistirysää. Jos hyvä tuuri käy niin atrain lennättää pari kertaa festareiden aikana vieraita helsingistä. Aikoinaan lensi ihan vuoro konekin päivittäin jonka tyyppiä en muista.

 

kiitotien 36:n kynnykseltä on n. 400m matkaa ensimmäiselle omakotitalo alueelle. Siitä kun Tupolev lähtee kohti Murmanskia niin lautaset ei pysy kaapeissa, mutta olispahan ainakin hyvät bonggaus paikat. ;D

 

Puran Mara on puhunut pelkkää p**kaa siitä lähtien kun tuli kunnanjohtajaksi maatalousministerin paikalta häädön jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän siinä hassua onkin että nykyinen kenttä on vähäisessä käytössä, eikä ihan lähellä ole mitään kunnon turistirysää. Jos hyvä tuuri käy niin atrain lennättää pari kertaa festareiden aikana vieraita helsingistä. Aikoinaan lensi ihan vuoro konekin päivittäin jonka tyyppiä en muista.

 

Finnair ainakin päristeli sinne ATR:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ainakin päristeli sinne ATR:llä.

 

Muistelen että se ei ollut atrain vaan joku reilu 30 paikkainen lensi muistaakseni edestakaisin väliä Ivalo - Sodankylä - Oulu. Ettei vain ollut ATR-42 versio?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänaamuisessa Lapin Kansassa oli lisää juttua tästä aiheesta. Mm. se, että nykyistä kiitorataa (16/34) ei voida pidentää vaan tulisi uusi kiitorata nykyiseen katsottuna poikittain. Kaksi matkailuyhtiötä on mukana, toinen mainittiin: Canterbury Travel, joka jo omistaa kylän toiseksi suurimman hotellinkin.

 

Illalla vielä lisätietoja, tämä oli niin kiireinen. Nyt täytyy lähteä tutun valmistujaisjuhliin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni riittäisi jos valtio hoitaisi esim. Helsinki-Vantaa, Tampere-Pirkkala, Oulu, ja Rovaniemen kentät, muuthan voisi yksityistää ja näin saada vähän elämää tänne tundran laidalle.

 

... ja siinä ne kaikki voittoa mahdollisesti tuottavat kentät olivatkin. Eli jos loput yksityistettäisiin niin lentomatkustus Suomen sisällä loppuisi hyvin pian muitten kenttien osalta.

 

Mun mielestä tuo alkuperäinen ajatus kuulostaa oikein mielenkiintoiselta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänaamuisessa Lapin Kansassa oli lisää juttua tästä aiheesta. Mm. se, että nykyistä kiitorataa (16/34) ei voida pidentää vaan tulisi uusi kiitorata nykyiseen katsottuna poikittain. Kaksi matkailuyhtiötä on mukana, toinen mainittiin: Canterbury Travel, joka jo omistaa kylän toiseksi suurimman hotellinkin.

 

Lapin Kansan juttu löytyy ainakin tällä hetkellä verkostakin1. Sivu vaatii maksuttoman rekisteröitymisen. Alma Median (Iltalehti, Aamulehti, Kauppalehti ym.) tunnukset käyvät.

 

Myös Kalevassa2 oli tänään juttu aiheesta.

 

Ilmeisesti muut pohjoisen kentät (Rovaniemi, Kittilä, Ivalo, Enontekiö) ja/tai kenttien lähistön matkailukeskukset ym. ovat vilkkaimpaan aikaan niin täynnä turisteja, että matkatoimistot ovat valmiita investoimaan uuteen kenttään. Äkkiseltään ajateltuna, mitään laskelmia tekemättä, tuntuu siltä, että investointi tuskin kannattaisi, jos nykyinen kapasiteetti olisi riittävä.

 

Sodankylän innon kentän kehittämisessä tietysti ymmärtää, haluavathan hekin varmasti päästä osille charter-lennoista.

 

1http://www.lapinkansa.fi/a/2004/05/29/1923184.shtml

2http://www.kaleva.fi/html/JTpage409467.html

 

--

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm mietitään kiitorataa 09/27 suuntaan. Silloinhan kenttä jouduttais käytännössä rakentaamaan ihan uudestaan rakennuksia myöten ja ratatöistä tulisi samaa luokkaa EFHK:n 04L/33L kans koska radasta osa olisi hiekkamaapohjalla ja osa olisi pehmeällä turvemaalla. Lisäksi meluhaitat menisi suoraan kylän herrojen asutusalueelle ;D

 

Paremman hyödyn saisivat kun rakentaisivat koko roskan Luoston Orresokan korpikentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisissa haastateltiin yhtä ilmailuasiantuntijaa jonka mukaan suunniteltu 2000 metrin kiitorata ei riittäisi talvella ollenkaan. Ihan mielenkiintoinen hanke jonka tietenkin toivoisi toteutuvan.

 

Mitä tulee siihen, että suomessa pitäisi olla vain muutama valtion omistama kenttä on vähän ristiriitainen asia. Muutamista kentistä ei voida luopua koska niillä operoi puolustusvoimat jne jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on kai ollut joku toinenkin ketju, mutta en löytänyt tähän hätään.

 

Stt kertoo ihan tuoreeltaan, että tulevan kenttäyhtiön omistusosuudet ovat nyt selvillä. Bisnismiehet englannista ja belgiasta vievät 70 pros, kunta ja Tieliikelaitos loput. Ymmärsin, että paikallinen ilmailukerho olisi myös havitellut pientä osuutta, mutta nyt siis näyttää jääneen rannalle.

Kunhan vain ei kävisi niin, että yksityiset omistajat nostavat kenttämaksut kohti pilviä..

 

Onkos paikallisilla jehuilla parempaa tietoa kentän tulevaisuudesta noin ilmailuharrastuksen kannalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä on kai ollut joku toinenkin ketju, mutta en löytänyt tähän hätään.

 

Stt kertoo ihan tuoreeltaan, että tulevan kenttäyhtiön omistusosuudet ovat nyt selvillä. Bisnismiehet englannista ja belgiasta vievät 70 pros, kunta ja Tieliikelaitos loput. Ymmärsin, että paikallinen ilmailukerho olisi myös havitellut pientä osuutta, mutta nyt siis näyttää jääneen rannalle.

Kunhan vain ei kävisi niin, että yksityiset omistajat nostavat kenttämaksut kohti pilviä..

 

Onkos paikallisilla jehuilla parempaa tietoa kentän tulevaisuudesta noin ilmailuharrastuksen kannalta?

 

Tarkempaa tietoa ei ole mutta tuskin ilmailukerho havitellut muuten kuin sillä että olis omistaja ja sais halvempia kenttämaksuja toisaalta kunta varmaan sponssaa kerhoa.

 

Nimim. A380:stä sodankylään odotellessa ;D

 

Edit: Muutenkin allekirjoittaneen mielestä koko projekti on älytön idea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä vielä suora kopio hesarin uutisesta:

 

"Sodankylän lentokenttähanke eteni maanantaina, kun osapuolet pääsivät sopimukseen lentokenttäyhtiön perustamisesta. Tulevan yhtiön suurimpia omistajia ovat Lapin charter-lentojen isäksi sanottu britti Adrian Collins sekä belgialainen liikemies Kian Franckaert, molemmat 35 prosentin osuudella.

 

Sodankylän kunta ja Tieliikelaitos tulevat omistamaan molemmat 15 prosenttia Sodankylän Lentokenttä Oy:stä, kunnanjohtaja Martti Pura kertoo. Perustamissopimus allekirjoitetaan tämän kuun aikana.

 

Nyt hanke etenee ympäristövaikutusten arvioinnilla. Sodankylässä on noin 1,5 kilometrin mittainen kiitorata. Sen tilalle halutaan laajentaa täysimittainen 2,5 kilometrin rata, jossa olisi jatkovaraa vielä puoli kilometriä. "Kentälle on erittäin laajaa kysyntää kansainvälisessä charter-liikenteessä", Pura kertoo. Sodankylän kentältä on 40 kilometriä Luoston tunturikeskukseen ja 60 kilometriä Pyhätunturille. Toiveiden mukaan kenttä olisi valmis jo joulusesongiksi 2006.

 

STT"

 

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101979106688

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sodankylän kunta ja Tieliikelaitos tulevat omistamaan molemmat 15 prosenttia Sodankylän Lentokenttä Oy:stä...

 

Tieliikelaitos?! Miksiköhän he ovat mukana tällaisessa bisneksessä? Liittyyköhän jotenkin kiitotien rakentamiseen ja sen kustannuksiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sodankyläläisenä täytyy sanoa, että onhan kyllä perhanan ihme jos tuo toteutuu. Tämä on sitten vain oma mielipide.

 

Näin kieltämättä itsekin ajattelin (vaikka en paikallisia olekaan), kun kuulin tästä viime keväänä ensimmäisen kerran. Mutta nyt kyllä näyttää lupaavalta/pahalta (lukijan kannalta tarpeeton yliviivataan). Ainakin kaksi rahakasta tekijää on taustalla, Collins ja tämä belgialainen.

Ja jos kunnan rahanmeno (1,5Me?) tai harrastusmahdollisuuksien kuihtuminen huolettaa, niin ajatelkaa asiaa siltä kantilta, että ainakin jettien spottailumahdollisuudet Sodiksessa paranee.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin kieltämättä itsekin ajattelin (vaikka en paikallisia olekaan), kun kuulin tästä viime keväänä ensimmäisen kerran. Mutta nyt kyllä näyttää lupaavalta/pahalta (lukijan kannalta tarpeeton yliviivataan). Ainakin kaksi rahakasta tekijää on taustalla, Collins ja tämä belgialainen.

Ja jos kunnan rahanmeno (1,5Me?) tai harrastusmahdollisuuksien kuihtuminen huolettaa, niin ajatelkaa asiaa siltä kantilta, että ainakin jettien spottailumahdollisuudet Sodiksessa paranee.. ;D

 

No mikä luokitellaan kuihtumiseksi? esim. tänä talvena lentokenttä on ollut peugeotin testiratana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tieliikelaitos?! Miksiköhän he ovat mukana tällaisessa bisneksessä? Liittyyköhän jotenkin kiitotien rakentamiseen ja sen kustannuksiin...

 

Tieliikelaitos, omaasukua TVH, pyrkii etsimään itselleen töitä, koska tieverkostojen rakentaminen ja kunnossapito ei enään ole kilpailuttamisen myötä sille itsestään selvyys. On ruvettava tähyilemään perinteisten toiminta-alueiden ulkopuolelle. Esimerkiksi kilpailuttamisen tuloksena se rupeaa 1.7.2005 alkaen hoitamaan Ratahallintokeskuksen rataverkon kunnossapidon Oulusta pohjoiseen. Perinteisesti sen on tähän saakka hoitanut Oy VR-Rata Ab. Sodankylän kentän osalta uskoisin, että sitä kiinostaa kiitotien rakentaminen ja jatkossa kentän kunnossapito työt.

 

Tämän aamun Lapin Kansassa sanotaan mm. seuraavaa.

 

Puran mukaan nyt on edessä ankara vääntö hankkia rahoitus lentokentän rakentamista varten. Rahoitusmahdollisuuksista neuvotellaan kauppa- ja teollisuusministeriön ja Euroopan investointipankin kanssa. Rakennuskustannukset ovat arviolta 6-8 miljoonaa euroa.

Puran mukaan uusi lentokenttä ja sen yhtiöomistu eivät vaaranna Sodankylän kentältä nykyisin tapahtuvaa siviili-ilmailua eikä helikopteri toimintaa.

 

Tästä eteenpäin siteeraan itseäni, en Lapin Kansaa.

Kustannus arvio rakentamisesta osakeyhtiöllä on, mutta onko mitään arviota kunnossapitokustannuksista. Kaikki asiaan vihkiintyneet varmasti tietävät, millaista kalustoa kentän talvikunnossapitoon tarvitaan ja kuinka paljon. Ei ole mitään halpoja investointeja eikä ylläpidettäviä. Kunnon myräkässä pitäisi saada paljon näkyvää aikaiseksi ja lyhyessä ajassa. Siihen ei millään halvoilla romuilla pystytä.

757 kokoluokan koneelle pitää olla määräysten mukainen pelastuspalvelu valmius. Vähintään kaksi paloautoa hyvillä purkaustehoilla. Paljonkohan mahtaa maksaa tuollainen paloauto ? Tuossa pari esimerkkiä kentän kunnossapito- ja käyttökustannuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

757 kokoluokan koneelle pitää olla määräysten mukainen pelastuspalvelu valmius. Vähintään kaksi paloautoa hyvillä purkaustehoilla. Paljonkohan mahtaa maksaa tuollainen paloauto ? Tuossa pari esimerkkiä kentän kunnossapito- ja käyttökustannuksista.

 

Sodankylän pelastuslaitoksen kalusto on hyvinkin nykyaikainen sis. mm. pari säiliöyksikköä. Kentälle ei tarvi koko aikaista päivystystä kun koneitakin tulis harvakseltaan eli laitos voi hoitaa homman. Pelastuspalvelu on yks pienimmistä ongelmista.

 

Mielenkiinnolla odotan mitä lähistöllä asuvat suuret herrat sanovat tulevasta lentomelusta. Nimim. ex. Rooperanten asiakas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sodankylän pelastuslaitoksen kalusto on hyvinkin nykyaikainen sis. mm. pari säiliöyksikköä. Kentälle ei tarvi koko aikaista päivystystä kun koneitakin tulis harvakseltaan eli laitos voi hoitaa homman. Pelastuspalvelu on yks pienimmistä ongelmista.

 

Mielenkiinnolla odotan mitä lähistöllä asuvat suuret herrat sanovat tulevasta lentomelusta. Nimim. ex. Rooperanten asiakas.

 

Kyllä me palolaitoksella ollaan jo keskuteltu mitä kaikkea tuo homma vaatii. Kalustonlisäyksiä tulee, mutta ei mitenkään merkittäviä, koska nykyinen kalusto on täysin mukana nykyajassa ja muutenkin kattavaa. Rahaahan tuo tietää koko laitokselle ja VPK:lle, kuin myös VPK:laisille. Ja Collins maksaa - en minä ainakaan laita vastaan. ;D Itse kylläkään en enää asu täällä sitten kun se kenttä on toiminnassa, jos on. Tai no eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka olen joskus paluumuuttaja ja sitten minua ei saa repimälläkään pois noista lentokenttäpäivystyksistä. ;)

 

Ja Sami: Sompiossa on ollut joka viikkoa jotain tuosta lentokenttähankkeesta ja yhtään negatiivista kirjoitusta en ole nähnyt. Ja ei ne rikkaat siinä 16:n finaalissa mitään valita, koska kiitotie ei ole samansuuntainen, kuin nykyinen 16/34 vaan se on melkeinpä poikittain ja lähestymislinja ei tule enää menemään suoraan keskustan yli ja koneita kuitenkin tulee aika harvoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti tulee pojille kaivettavaa kun ympärillä ei ole muuta kuin suota. ;D

 

Niinhän tuo nykyisenkin kiitoradan paikka on ollut alunperin suota, eli ei mitään uutta. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään