Mikko Sokero

Ja AY:n Aasian liikenne sen kuin kasvaa...

4 viestiä aiheessa

Finnairin Aasian-liikenne kasvoi kolmanneksen

 

Finnair-konsernin henkilökilometreissä mitattava kokonaiskysyntä kasvoi maaliskuussa 12,1 % ja tarjonta nousi 8,5 %. Matkustajakäyttöaste oli siten 74,1 %, 2,3 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna. Aasian-liikenne kasvoi 33,7 %. Konsernin lentoyhtiöt kuljettivat maaliskuussa yhteensä 762 100 matkustajaa, joka on 0,5 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Vertailulukuihin vaikuttaa se, että pääsiäinen oli vuonna 2004 huhtikuussa. Lisäksi lentovarauksia peruutettiin matkustamohenkilöstön lakonuhkan takia. Vähennys koski erityisesti kotimaan liikennettä.

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi 12,6 % edellisvuoteen verrattuna. Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä oli 67,5 %, joka on 3,4 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuoden maaliskuussa. Matkustajamäärä oli 645 200, laskua 2,0 %.

 

Finnairin reittiliikenteen lennoista 86,8 % lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta, muutos edellisvuoteen oli -2,9 %-yksikköä. Lomalennot mukaan lukien täsmällisyysprosentti oli 84,9 % (-4,0 %-yks.). Finnairin reittiliikenteen lentojen saapumistäsmällisyys oli maaliskuussa 87,6 % ja kaikkien lentojen osalta 85,2 %.

 

 

 

 

Finnairin konserniyhtiö Aero kuljetti maaliskuussa 65 700 matkustajaa (+358,5 %) Helsingin ja Baltian pääkaupunkien välisillä sekä Etelä-Suomen reiteillä. flynordic kasvatti edelleen markkinaosuuttaan ja kuljetti maaliskuussa Skandinavian reiteillään 92 300 matkustajaa (+58,7 %). Aeron ja flynordicin suoritteet sisältyvät Finnair-konsernin liikennelajikohtaisiin lukuihin.

 

Reittiliikenne 1.   Reittiliikenteen (kansainvälinen + kotimaa) kysyntä (myydyt henkilökilometrit) nousi 12,6 %. Tarjonnan muutos oli +6,9 %. Matkustajakäyttöaste oli 67,5 % eli 3,4 %-yksikköä korkeampi kuin viime vuonna.

 

2.   Kansainvälisessä reittiliikenteessä koko matkustajamäärä kasvoi 12,3 %. Tarjonta henkilökilometreillä mitattuna nousi 11,2 %, ja kysyntä (myydyt hkm) kasvoi 18,9 %, joten matkustajakäyttöaste nousi 4,5 %-yksikköä.

 

•   Euroopan reittiliikenteessä tarjonta väheni 1,2 %, ja kun kysyntä lisääntyi 8,3 %, matkustajakäyttöasteeksi muodostui 60,6 %, 5,3 %-yksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin.

 

•   Pohjois-Amerikan reittiliikenteessä tarjonta lisääntyi 16,4 %. Myydyt henkilökilometrit nousivat 14,3 %, ja siten käyttöaste oli 82,3 %, laskua viime vuodesta 1,5 %-yksikköä.

 

•   Aasian reittiliikenteen henkilökilometritarjonta kasvoi 30,0 % johtuen kapasiteetin lisäyksestä Shanghain ja Osakan reiteillä viime vuonna. Kysyntä nousi 33,7 %. Matkustajakäyttöaste nousi 2,1 %-yksikköä 76,0 %:iin.

 

3.   Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 18,8 %, tarjonnan muutoksen ollessa -13,6 %. Matkustajakäyttöaste laski 3,7 %-yksikköä 58,1 %:iin.

 

 

 

Lomaliikenne 1.   Lomaliikenteen tarjonta nousi maaliskuussa 12,6 %, ja kysyntä puolestaan nousi 11,0 %. Matkustajakäyttöaste oli 90,1 %, 1,3 prosenttiyksikköä matalampi kuin viime vuonna.

 

 

 

Rahti 1.   Kuljetetun rahdin määrä tonneissa mitattuna nousi 4,6 %. Reittiliikenteessä kasvu oli +3,1 %. Aasian reittiliikenteessä muutos oli +10,7 %. Euroopassa volyymit laskivat 4,4 % ja Pohjois-Amerikassa ne pysyivät viime vuoden tasolla. Rahtikoneilla kuljetetun rahdin määrä nousi 15,3 %. Rahtiliikenteen kokonaiskäyttöaste oli 58,0 %. Rahtiliikenteen käyttöaste Aasian liikenteessä oli 78,2 % ja Pohjois-Atlantin liikenteessä 64,2 %.

 

 

 

 

Täydelliset liikenneluvut 

[ http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittaja/Monthly_traffic_data_Mar_2005_Finnish.pdf ]http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittaja/Monthly_traffic_data_Mar_2005_Finnish.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3. Kotimaan reittiliikenteen kysyntä laski 18,8 %, tarjonnan muutoksen ollessa -13,6 %. Matkustajakäyttöaste laski 3,7 %-yksikköä 58,1 %:iin.

Tästä voitaneen varmaan aika pitkälle syyttää Blue1:stä kun tunkivat Oulun reitille...ja nyt myöhemmin muillekkin kotimaan reiteille, mutta se ei vielä tässä tilastossa näy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai uhannutta lakkoa.

Sekin. Tosin eka katsoin että nuo ois ollu pidemmältä ajalta, jos kerran vain viimekuulta niin sitten hyvinkin mahdollista että tuo on vaikuttanut. Tosin viimevuoden maaliskuuhun jos vertaa niin on tuossa varmasti Blue1:llä näpit kanssa pelissä kun juuri huhtikuussa alkoi niiden kotimaan reitit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään