Guest BluesmanSF

Pitot Heat ja valot...

25 viestiä aiheessa

Tuli tuossa mieleen kun lentelin Cessnalla 10000 jalassa ja lämpötila näytti olevan -2 C, että mistähän sen tietää millon tuota Pitot Heat namiskaa pitää painaa? Sillon varmaan viimestään kun tuo Pitot tube on jäässä... ;D (onkohan sitä muuten edes mallinnettu? )

 

Ja sitten vielä noista valoista, eli millon pitäs mitkäkin valot olla päällä? Esim yöllä lähes kaikki, paitti landing ja taxi- valot, ellei tietysti ole laskeutumassa..

 

Kiitoksia!

 

Juce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se pitot heatti pidä laittaa päälle, jos lämpötila laskee miinus nollaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se pitot-putken jäätyminen mallinnettu. Jäätymisen seurauksena nopeusmittari menee lakkoon. Eli päälle vaan jos keli vähänkään näyttää jäätävältä.

 

nimim. omakohtaista kokemusta omaava

Jaana

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oolrait! Kiitoksia avustuksesta! Mutta valojen käyttö on vielä epäselvää.. ;)

 

Juce

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tre

 

 

valoista senverran että eiks ne ollut beaconit kun kytketään silloin kun on aikeissa käynnistää moottorit. Toimivat siis kentällä varoituksena. Taxivalot rullaukseen ja kun siirrytään kiitoradalle niin landinglights ja taxilights off. Taas landinglights sammutetaan kun ylitetään 10000ft ja sytytetään taas sen korkeuden alapuolella. Muut valot kuten navi ja strobo sunmuut saa kait olla aika vapaasti päällä kun liikutaan, vai kuinka gurut?

 

niin ja fasten seatbelts ja nosmoking -valoja käytetään silloin kun halutaan kiusata matkustajia ;)

 

 

BTW - lisään kysymyksen tähän notta mitäs virkaa noilla runway turnoff lights:lla on? käytetäänkö vain silloin kun halutaan etsiä ramppi pimiässä???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vedän ulkomuistista. Tarkistan ja korjaan kun pääsen kotiin materiaalin ääreen.

 

Beacon: Sytytetään heti kun kytketään virta koneeseen ja sammutetaan vasta ennen päävirran sammutusta.

Strobe: Päälle kun mennään kiitoradalle ja radalta poistuttaessa pois päältä.

Navi: Käytetään aina yölento olosuhteissa

Taxi: Rullatessa

Landinglights: kiitoradalla nousuissa ja laskuissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka. :)

 

Eiköhän se pitot heat kannata napata päälle siinä koneitten käynnistyksen jälkeen ja luullakseni useimmissa koneissa on tarkastuslistoissa pitot heat - On jossain ennen lentoonlähtöä. Sehän unohtuu kuitenkin kun sää rupeaa muuttumaan lähelle jäätävää.

 

ps. kaivoin esiin NAMC YS-11 ns. Normal Checklist ja siinä on kohdassa TAXI ensimmäisenä Pitot Heater........ON

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei, yritänpä muistaa nuo.. :D Kiitoksia hirviästi!

 

Mutta eikö Strobeja pidetä edes yöllä päällä? Muutaman kerran olen yöllä huomannut koneissa, jotka lentävät melkein taloni päältä, koska asun kohtailaisen lähellä Pirkkalan lentokenttää, että niissä on ollut kaikennäköstä vilkkuvaloa päällä.. :)

 

Juce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pmdg manuaalin mukaan before takeoff landing lights on, strobe lights on,

 

Taxi in: landing lights off, taxi lights as desired, strobe lights off

 

BTW Sami, oletkos muuten varma ettei tuo beacon liity siihen moottoreiden käynnistykseen/päälläoloon? Meinaan ettei niitä hetimiten napsauteta päälle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuon strobon kanssa? Kun pienkoneilla sitä käytetään rullaillessakin ja jotkut isommat koneetkin näyttää sitä käyttävän maassa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuon strobon kanssa? Kun pienkoneilla sitä käytetään rullaillessakin ja jotkut isommat koneetkin näyttää sitä käyttävän maassa...?

oiskos suositus/säädös ??? jättää hieman liukumaa se käytölle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Beacon päälle ennen moottorin/moottoreiden käynnistystä. Strobeja en ole kyllä koskaan nähnyt rullatessa käytettävän, eikä kyllä kuuluisikaan käyttää. Lentoonlähtöä varten päälle ja laskun jälkeen taas pois päältä. Bussissahan strobet saa automaattisesti sammumaan kun päälaskutelineet koskettavat maahan.

Laskeutumisvalon suhteen on FAA:n suositus että päällä alle 10 000ft. Itse pistän sen päälle jo hyvän matkaa ennen saapumista kentälle sekä vilkkaassa ilmastilassa se on aina päällä. Se meinaa näkyy kauas! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitot-putki tosiaan jämähtää jäähän helposti, mutta onko kellään potkurit tai siivet jäätyneet?

 

Mulla on tapana napsauttaa pitot heat päälle kun lämpötila koneen ympärillä on alle +3 astetta. Suihkareillahan mennään pakkasessa joka lennolla, joten niillä varmaan onkin syytä pitää se aina päällä, mutta 1000' pörrätessä kesähelteellä se on turhaa. Samaten tuo 10 kilojalan raja laskuvaloille on luonnollisesti suihkareille. Minä oon pitänyt ne päällä kentän lähialueella, mutta onko pienkoneiden laskuvalojen käytöstä oikein sääntöä olemassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

BTW Sami, oletkos muuten varma ettei tuo beacon liity siihen moottoreiden käynnistykseen/päälläoloon? Meinaan ettei niitä hetimiten napsauteta päälle?

 

Sori meni beacon ja navi sekaisin. Tässä parempaa tietoa. Edelleen jos on virheitä niin pitää korjata.

 

Navigation: Päälle heti virtojen päälle kytkennän jälkeen. Sammutus ennen virtojen katkaisua

Beacon Päälle ennen moottoreiden käynnistämistä.Sammutus moottoreiden sammutuksen jälkeen.

Strobe Päälle kun lentoonlähtölupa on saatu. Sammutus laskeutumisen jälkeen kun kiitotie on vapautettu.

Taxi Maassa rullatessa

Landing Sama kuin Strobe, mutta sammutus ja päälle kytkentä FL100:ssa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös laskuvalojen kanssa ole niin, että ne laitetaan päälle, kun lentoonlähtölupa on saatu ja otetaan pois kymmenessätuhannessa jalassa. Sitten ne laitetaan vasta päälle, kun ollaan saatu laskulupa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös laskuvalojen kanssa ole niin, että ne laitetaan päälle, kun lentoonlähtölupa on saatu ja otetaan pois kymmenessätuhannessa jalassa. Sitten ne laitetaan vasta päälle, kun ollaan saatu laskulupa.

Alaspäin tultaessa laitetaan päälle myöskin 10000ft:ssä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pikkukoneilla kuten cessnoilla nyt harvoin noin korkealle edes mennään ja VFR olosuhteissa ei usein edes varsinaisia laskuvaloja edes käytetä...

Joo, no jos puhutaankin oikeista lentokoneista nyt ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Strobeja en ole kyllä koskaan nähnyt rullatessa käytettävän, eikä kyllä kuuluisikaan käyttää. Lentoonlähtöä varten päälle ja laskun jälkeen taas pois päältä.

 

Kyllä ne vaan Joensuussakin monesti pistävät stobot päälle jopa ennen moottoreiden käynnistystäkin, niin Finnairin vehkeet, kuin pienemmätkin kapistukset. Ja monesti rullaavat laskun jälkeen plattalle strobot päällä. Harmi vaan, että ei minultakaan löydy yhtään kuvaa Finnaireista, missä strobot olisi päällä rullatessa tai plattalla töröttäessä. Yksi onnekas shotti löytyy, mutta sekin on vaan tuommosesta pikku-Citationista...

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Tässäpä nyrkkisäännöt :).

 

päälle:

 

Nav: Aina päällä, kun olet koneessa ja kone on sähköissä.

Beacon (red anti-coll): Käynnistysluvan saannin jälkeen (isot), tai ennen starttia (yleispätevä).

Strobot (white anti-coll): Kiitotielle siirryttäessä (ei siis rullatessa tai platalla)

Landing: lentoonlähtöluvan saannin jälkeen ja alaspäin tultaessa läpi FL100

 

pois:

 

Nav: ennen koneesta poistumista ja sähköjen katkaisua

Beacon: tietyn N1 lukeman alapuolella (isot), sammutuksen jälkeen (yleispätevä).

Strobot: siirryttäessä pois kiitotieltä

Landing: läpi FL100 ylöspäin mentäessä

 

Pienkoneessa Landing-lightia kannattaa käyttää vähän enemmän harkiten, mutta jos alueella on muuta liikennettä, itse en näkisi mitään syytä olla käyttämättä sitä vaikka koko lennon ajan. (lentoonlähtölupa -> ON, vapautettaessa kiitotie -> OFF)

 

No smoking & Seat Belt -valoista joku mainitsi.

 

Normaalisti: No smoking aina päällä. Seat Belt valot päälle ennen käynnistystä. Ennen lentoonlähtöä kabiiniin tupla-dingdong. Nykyään ei ainakaan finnair tuota enää taida käyttää, vaan tulee se "cabin crew, prepare for takeoff" -kuulutus. Seat Belt pois heti kun ollaan selvästi ohitettu alun kiireisin vaihe ja keli sallii, yleensä >F50. Ja päälle taas joko just ennen descenttiä tai vaihtoehtoisesti läpi F200 alaspäin tultaessa.

 

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaima pisti vahiten korjattavan viestin. Aihe nimittain on sellainen, jota olen seurannut ja tarkastellut ja pohtinut vuosikausia. Vaikuttaa silta etta eri firmoilla on erilaiset tavat ja eniten olen seurannut yllatys yllatys Finskin tapoja.

 

päälle:

 

Nav: Aina päällä, kun olet koneessa ja kone on sähköissä.

Beacon (red anti-coll): Käynnistysluvan saannin jälkeen (isot), tai ennen starttia (yleispätevä).

Strobot (white anti-coll): Kiitotielle siirryttäessä (ei siis rullatessa tai platalla)

 

Usein juuri nain. Strobeista sen verran etta MD-80-koneissa ne menee paalle vasta kun nokkapyoralta on paino pois ja ilmeisesti lahtee myos pois paalta kun paino tulee takaisin.

 

Lisaksi vasta nain Finskin MD-11:sta rullaavan strobet paalla rullaustiella. Epailen etta oli vahinko, kertaakaan aiemmin en ole sellaista nahnyt. Tosin rullatessa toisen kiitotien yli monesti nayttavat strobet laittavan hetkeksi paalle. Vahinkoja sattuu myos bussikuskeille, kerran nain tyhjan bussin (myos ohjaamo) tuubilla strobet paalla.

 

 

Landing: lentoonlähtöluvan saannin jälkeen ja alaspäin tultaessa läpi FL100

 

Finskin koneissa en ole juuri nahnyt laskeutumisvaloja laitettavan paalle FL100 lapi mentaessa vaan vasta kun laskeutumislupa on saatu, usein kuitenkin, varsinkin hyvalla kelilla, vasta n. 200-400ft:n korkeudessa.

 

Taitavat pistaa FL100:n jalkeen noita flood lighteja, niiden kaytosta on kertynyt turhan vahan havaintoja kun niiden sijainnin suhteen rungossa ja niiden vastaavuus paneelissa oleviin hanikoihin on vielakin osin epaselvaa.

 

pois:

 

Nav: ennen koneesta poistumista ja sähköjen katkaisua

Beacon: tietyn N1 lukeman alapuolella (isot), sammutuksen jälkeen (yleispätevä).

Strobot: siirryttäessä pois kiitotieltä

Landing: läpi FL100 ylöspäin mentäessä

 

Pienkoneessa Landing-lightia kannattaa käyttää vähän enemmän harkiten, mutta jos alueella on muuta liikennettä, itse en näkisi mitään syytä olla käyttämättä sitä vaikka koko lennon ajan. (lentoonlähtölupa -> ON, vapautettaessa kiitotie -> OFF)

 

Isojen laskuvaloista ja FL100:sta tulikin jo aiemmin. Pienissa ei varmaan tule laskuvaloja kaytettya (kuten muitakaan) niin ahkerasti kuin isommissa. Varmaankin koyhat kerhot saastavat polttimoita.

 

 

No smoking & Seat Belt -valoista joku mainitsi.

 

Normaalisti: No smoking aina päällä. Seat Belt valot päälle ennen käynnistystä. Ennen lentoonlähtöä kabiiniin tupla-dingdong. Nykyään ei ainakaan finnair tuota enää taida käyttää, vaan tulee se "cabin crew, prepare for takeoff" -kuulutus. Seat Belt pois heti kun ollaan selvästi ohitettu alun kiireisin vaihe ja keli sallii, yleensä >FL50. Ja päälle taas joko just ennen descenttiä tai vaihtoehtoisesti läpi F200 alaspäin tultaessa.

 

Tupla dingdong tulee edelleen MD-80 koneissa, busseissa (ja varmaan muissakin, en ole juuri matkustanut) kuulutus cabin crew, prepare / take your seats for takeoff / landing ja tietysti cabin crew, landing in x minutes.

 

Seat belt valot paalle yleensa descentissa, korkeutta en osaa sanoa kun sita harvemmin matkustamossa saa tietaa, Stellanin neuvo oli joskus n. 10 min ennen laskua eli n. FL150 tienoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATR:

 

+ Navit aina

+ Logovalo pimeällä/hämärässä (aina päällä silloin)

+ Beacon kun moottoreita aletaan käynnistää, ja pois kun potkurit ovat pysähtyneet

+ Strobet kun rullataan kiitotielle / pois sieltä

+ Rullausvalo rullatessa. Lentoonlähdön jälkeen otetaan pois kun teline ylhäällä, ja laitetaan takaisin päälle kun laskulupa on saatu

+ Laskeutumisvalot päälle kun lentoonlähtölupa on saatu, pois siinä FL80-100 kieppeillä. Vastaavasti alaspäin tullessa päälle samoihin aikoihin (sumukeleissä laskuvalot voidaan laittaa vasta kun rata näkyy).

+ Wing-valo kuten laskuvalot

 

+ Seat belt pois kun pahimmat turbulenssit ohi (eli riippuen n.4000-FL80 tms). Päälle turbulenssien mukaan, mutta yleensä noin TMA:lle tultaessa / noin läpi pinnan 100 (yleensä siinä kun aletaan lukea descent tai viimeistään approach listaa, samalla kun valot heitetään päälle).

 

+ No smoking kilautetaan pois-päälle "prior to takeoff" listassa ja samaten uudelleen "final" listassa. Ja n.10 min ennen laskua "cabin crew prepare for approach" kuulutus. Lähdössä ei kuulutella mitään (koska lienee aika ilmeistä että lähdössä ollaan...), tuo ding-dong vastaa sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seurailin ctrl+w komennolla yhtä pain konetta rullauksen alusta niin pitkälle ilmaan kuin ohjelma suostui konetta seuraamaan eli olikohan jotain reilu 20000ft kun kuva palautui takaisin oman koneeni luokse. Tuo pain kone käytti valoja aivan kuten Sami Virkkula tässä kertoili. Siinä kone laittaa landing valot ja strobet päälle kiitoradalla kun saa luvan "clear take off" ja landingit sammuu sitten heti 10000ft ohitettuaan. Strobet jää päälle ja ei ne sammu siinä niin pitkälle ainakaan kun simu antaa sitä konetta seurata.

Sitten katsoin yhtä lähestyvää konetta ja seuraaminen alkoi 16000ft kohdalla. 10000ft alitettuaan syttyi landingit ja maahan päästyään kone jarrutuksen jälkeen pysähtyi hetkeksi ja sitten kääntyi rullaustielle ja samalla sammui landingit ja strobet.

Eli jos Pai koneet on koodattu "oikean elämän mukaan" noin valojen osalta niin niin Virkkulan ohje on todellisuutta vastaava. Beacon niissä syttyy aina ennen käynnistämistä ja kun seuraa koneen porttiin menoa niin ensin sammuu kaikki moottoria myöden, sitten vasta beacon..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienkoneissa Malmilla tuntuu käytettävän menetelmää:

 

Beacon Aina päällä, ei sammuteta koskaan vaan on kätevästi heti virrankytkemisen jälkeen päällä

NAV Ei käytetä päivällä lähes koskaan

Strobe Useimmissa ei edes ole, mutta näytetään käytettävän jo maassa jos on koneessa

Landing Käytetään usein vasta kun saavutaan lähialueella, tämä kyllä kovin pilotti kohtaista, eräät jopa jo kaupungin edustalla. Laskukierroksessa finaalissa päälle, sammutuksesta en ole varma, mutta varmaankin sivutuulessa tai ei sammuteta ollenkaan

 

Santtu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori meni beacon ja navi sekaisin. Tässä parempaa tietoa. Edelleen jos on virheitä niin pitää korjata.

 

Navigation: Päälle heti virtojen päälle kytkennän jälkeen. Sammutus ennen virtojen katkaisua

Beacon Päälle ennen moottoreiden käynnistämistä.Sammutus moottoreiden sammutuksen jälkeen.

Strobe Päälle kun lentoonlähtölupa on saatu. Sammutus laskeutumisen jälkeen kun kiitotie on vapautettu.

Taxi Maassa rullatessa

Landing Sama kuin Strobe, mutta sammutus ja päälle kytkentä FL100:ssa

 

 

ÖÖÖ mistäs noi saa sitte päälle? ::) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienkoneissa Malmilla tuntuu käytettävän menetelmää:

 

Beacon Aina päällä, ei sammuteta koskaan vaan on kätevästi heti virrankytkemisen jälkeen päällä

NAV Ei käytetä päivällä lähes koskaan

Strobe Useimmissa ei edes ole, mutta näytetään käytettävän jo maassa jos on koneessa

Landing Käytetään usein vasta kun saavutaan lähialueella, tämä kyllä kovin pilotti kohtaista, eräät jopa jo kaupungin edustalla. Laskukierroksessa finaalissa päälle, sammutuksesta en ole varma, mutta varmaankin sivutuulessa tai ei sammuteta ollenkaan

 

Santtu

 

Juu, esim joissain Pipereissä ei ole Beaconia (sitä punaista vilkkua) ollenkaan vaan strobet ja navi-valot. Strobet sitten käytetään beaconin sijaan. Useinhan koneen tarkistuslistoissa on nuo myös.

 

Ja laskuvalonheitintä pikkukoneissa aika moni säästelee niin että sitä ei käytä päivällä ollenkaan, polttimon käyttöikä on luvattoman lyhyt ja ne ovat turkasen kalliita. Toisaalta monesti se laitetaan tarvittaessa sitten päälle esim jos on tiedossa vastaan tulevaa liikennettä mutta esim. vastavalon takia sitä ei näe - oman näkyvyyden parantamiseksi usein silloin sytytetään valonheitin.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään