Guest ToniH22

Ongelmia Alphan kanssa.

9 viestiä aiheessa

Morjensta, eli tuossa tekasin paintin Aerostarille ja ajattelin lisätä mukaan alphaa hieman, että koneen paintti olisi vielä elävämmän näköinen. Ongelmana on se, kun lisään tuota alphaa tiettyyn tekstuuri tiedostoon jossa on mukana lentokoneen rengas tekstuurit, niin se alpha tarttuu ikävästi niihin renkaisiinkin.

Eli miten voi rajoittaa sen alphan siten, ettei se tulisi renkaisiin.

Tässä kuvaa paintista ja siitä miltä alpha renkaat näyttää :)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajaat textuuriin niin että rengas jää ulkopuolelle. Eli se mitä väriä käytät alpha textuurissa ei ylety renkaan päälle asti, vaan ainoastaan on niiden runko-osien päällä.. Saikohan tästä selvää juuri heräilin ?? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu selvää sai, pitääkös se rajaus tehdä sitten jollain käsittelyohjelmalla.

DXTBmp:llä tallensin 512x512 trans tiedoston joka on vaalean harmaa ja liitin sen DXTbmpllä siihen tekstuuri tiedostoon jossa on tekemäni maalaus aerostarille ja tallensin sen DXT 3 Alpha bmp muotoon, mutta se silti laittaa ne renkaat alphalla vaikka kokeilin vielä sen Trans tiedoston pienentää 256x256 kokoon.

Itselläni löytyy PSP7 sekä Photoshop 7. Onkos sitten jotain muita ohjelmia millä voi tuon alphan lisätä, kuin pelkästään DXTBmp:llä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu selvää sai, pitääkös se rajaus tehdä sitten jollain käsittelyohjelmalla.

DXTBmp:llä tallensin 512x512 trans tiedoston joka on vaalean harmaa ja liitin sen DXTbmpllä siihen tekstuuri tiedostoon jossa on tekemäni maalaus aerostarille ja tallensin sen DXT 3 Alpha bmp muotoon, mutta se silti laittaa ne renkaat alphalla vaikka kokeilin vielä sen Trans tiedoston pienentää 256x256 kokoon.

Itselläni löytyy PSP7 sekä Photoshop 7. Onkos sitten jotain muita ohjelmia millä voi tuon alphan lisätä, kuin pelkästään DXTBmp:llä?

 

Ei tarvii pienentää textuuria. Ite käytän liittämiseen myös DXTbmp:tä..

 

Eli rajaus tehdään siihen vaaleanharmaaseen textuuriin jonka liität alkuperäiseen textuuriin, Elikkä photoshopilla tai psp:llä teet niin että vertaat alkuperäistä textuuria ja tätä vaaleanharmaata textuuri toisiinsa ja poistat sen harmaan alueen joka osuu renkaan kohdalle ja jätät sen alueen täysin valkoiseksi (tai kaikki sellaiset alueet joita et halua heijastavaksi.) ja ne alueet joiden haluat heijastavan annat olla vaalean harmaina

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia suuresti avusta. Sain toimimaan ne ja opin taas lisää :) Karman olet ansainnut ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en haluis nipottaa mut vähän näyttäs olevan paljon kiiltoa.. ;D tosin hmm ehkä on ollu vahaalennuksessa sitten.. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, mie käytän tuossa sitä MS paintin default vaalean harmaata väriä.

Suositteleppas joku sopiva alpha väri tuohon :)

 

aero2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, mie käytän tuossa sitä MS paintin default vaalean harmaata väriä.

Suositteleppas joku sopiva alpha väri tuohon :)

 

aero2.jpg

 

Älä nyt hyvä mies käytä saman verran alphaa kaikkialla, vaan aina sen mukaan mitä materiaalit oikeastikin heijastaisivat.. ;) Eli metalliosiin eniten jne, jolloin syntyy toimiva kokonaisuus!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo meinasin sanoa just samaa - siitä voi lähteä että esim. paintkitin (jos semmonen on) valkoisesta tekstuurista aloittaa jolloin peltien saumat ja semmoiset on vähemmän kiiltävät, sitten voi niittien päitä vähän pistää kanssa kiiltämään jne - ihan sillai niinkuin valokuvista voi katsoa ja järkeään käyttämällä huomata - esim. antennit usein ovat muovipintaisia jotka kiiltävät vähemmän kuin vahattu pelti, kaikki paskaraidat pakoputkien takana ym ovat taas aika mattapintaisia jne - siitä tulee hirveästi elävyyttä kun sen alphan tekee kunnolla. Katso vaikka sitä defaultti C172:n punamustaa maalia - siinä on muistaakseni aika hyvä se paintti jota alpha täydentää hienosti - siitä mistä maali on kulunut puhki kiiltää myös enemmän kuin se kulahtanut väripinta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään