Guest Jawe

FS2004 MUSTA näyttö???

16 viestiä aiheessa

Nyt ois ongelma. Aloittelin tossa vähänaikaa sitten VATSIM jutskan ja rekisteröidyin sinne ja sain ID koodit ym ym. Kun yritän päästä pelaamaan FS2004:sta niin ongelmat alkaa. Teen ihan normaalit proseduurit eli SBrelay päälle sit peli päälle ja sieltä multiplayer ym ym.Luon lennon Host SB päälle sit takas desktopille ja Squawkbox päälle.(sieltä kaikki yhistykset ym ok) sit meen takas peliin ja luon siellä SB:ssä Flight Planin ja squawkin STBY ja connect. Sit valitsen serverin ja syötin pilot registration tiedot ja painan OK... kuuluu "pinpong" ja tiputtaa taas desktopille.SIT ONGELMA...kun painan alapalkista FS ikonii et pääsis takas peliin ni mitään ei tapahdu. Task Managerista aplication ja siel lukee et fs running ja kun siellä kokeilen Switch To niin näyttö menee MUSTAKSI ja ei näy muutakuin SB HOST ikkuna! Et tämmöstä. teenkö jossain virheen vai eikö ohjelma vaan toimi! Käyttis win XP pro ja palomuuri Norton 2003

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käynnistätkö SBHostin simun sisältä? siis sieltä modules... valikosta. Jos käynnistät niin kokeile käynnistää se simun ulkopuolelta suoraan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vinkeistä mutta sain sen toimimaan siten että ennenkuin painan connect nappulaa otan FS näytön window modelle! siten ei tarvii painaa WIN nappulaa ja mennä käynnisteleen Squawii. Ja mä en ainakaan voi käynnistää sitä SB Hostia muutakuin modulesta kun se mun sbhost tiedosto ei sisältänyt muutakuin .dll tiedoston. Mutta onneks nyt toimii ni pääsee treenaamaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SBHost tulee ihan SB:n mukana, se moduuli on ylimääräistä sälää.. SB:n kansiosta löytyy SBHost.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

juu niinpä taisi löytyä! peli toimii kuitenki nyt ihan ok. en ole vielä kerinnyt kaikkea lukea vatsim osiosta mutta "kokeet" suoritin jo 100%:lla mutta aattelin kysyä semmosta että miten se vatsimissa oleva flight plan teko vaikuttaa fs2004 lentämiseen! kun sen flight planin voi tehä siellä itse simussakin. Ja semmosta vielä että onko radiopuhelin kieli vain ja ainoastaan englanti vai voiko suomessa käyttää suomea! Ja kiitokset vielä kerran kaikille vastanneille

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

se vatsimissa oleva flight plan teko vaikuttaa fs2004 lentämiseen! kun sen flight planin voi tehä siellä itse simussakin. Ja semmosta vielä että onko radiopuhelin kieli vain ja ainoastaan englanti vai voiko suomessa käyttää suomea! Ja kiitokset vielä

 

Simuun tekemäsi plaani menee vain simun GPS:lle, ja Vatsimiin tehty plaani on se minkä mukaan sitten lennät ja se näkyy Vatsimin lennonjohtajalle. Eli käytännössä, jos et simun GPS:llä navigoi, niin 'simuplaania' on turha tehdä.

 

Kieli maan mukaan, Englanti kelpaa tietysti kaikkialla, mutta Suomessa saa puhua myös suomea (Ruotsissa ruotsia etc ;)). Tosin käytäntö on (isoilla koneilla), että jos samassa ilmatilassa on sellaisia, jotka eivät paikallista kieltä puhu, niin sitten englanniksi. (eli Hesa, ja aluelennonjohdot englanniksi, maakuntakentillä yleensä suomeksi jos ei ole ulkomaan ihmeitä liikenteessä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Sami!!! Toi plaanin tekeminen olikin tosiaan hieman mieltä askarruttava asia mutta hyvä että selvis. Tosin kyllä varmaan vatsimin sivuilta ohjeet löytyy mutta en ihan kaikkea ole vielä kerinnyt lukea.... ei muutakuin lukemaan ja sitten kokeilemaan. Vakaat lennot pojille ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Sami!!! Toi plaanin tekeminen olikin tosiaan hieman mieltä askarruttava asia mutta hyvä että selvis. Tosin kyllä varmaan vatsimin sivuilta ohjeet löytyy mutta en ihan kaikkea ole vielä kerinnyt lukea.... ei muutakuin lukemaan ja sitten kokeilemaan. Vakaat lennot pojille ;D

 

Siellä http://vacc.fi :ssä on hyviä ne "Newbie" -päivien ohjeet siellä fly-in osastolla: http://vacc.fi/services/fly_in/

 

Vaikka nuo onkin "vanhoja", siellä on esimerkit ja kartat ym kaikki tallella ja mun mielestä varsin hyvin kirjoitettu kaikki radioliikenteet ym. Niitä kun siitä lueskelee, lentää vaikka offline ensin jos hirvittää muuten ja sitten printtaa ne ohjeet siihen viereen ja kokeilee lentää saman lennon vatsimissa (jos tornia ei ole paikalla ko. kentällä, voi tietty sitten soveltaa toiseen kenttään ne samat) - siitä se lähtee. Noista esimerkkilennoista kyllä tajuaa aika paljon kun ne lukee ajatuksella läpi.

 

Ei se ihan helppoa ole, mutta siinä sen viehätyskin on, kun oppii asioita ja alkaa kokemusta karttua, siihen ei myöskään sitten heti kyllästy :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo nyt rupee noitten plaanien tekokin sujumaan ja on tullut muutama onnistunu lento lennettyä IFR:llä hesasta turkuun ja jyväskylään. onkos olemassa mitään "sääntöä" kuinka kauan kannattaa kirjottaa plaaniin newbie? esim alle 100FLH tai jotain vastaavaa. sit viel semmonen et mistä löytää karttoja esim turku departure kun löydän vain approach karttoja. hesan ja oulun kentät ainoita mistä löytyy kummatki. ja jos kyseiseltä kentältä ei ole DEP karttaa niin miten kyseinen lentoon lähtö ja radiaalille liityntä suoritetaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onkos olemassa mitään "sääntöä" kuinka kauan kannattaa kirjottaa plaaniin newbie?

On. Kirjoita se siihen niin kauan kun tunnet olevasi aloittelija eikä hommat vielä suju niin luontevasti kuin kokeneemmilta. Ja vaikka et laittaisi sitä sinne niin kyllä se lennonjohtaja huomaa jos olet ekaa kertaa/ekoja kertoja asialla.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo nyt rupee noitten plaanien tekokin sujumaan ja on tullut muutama onnistunu lento lennettyä IFR:llä hesasta turkuun ja jyväskylään. onkos olemassa mitään "sääntöä" kuinka kauan kannattaa kirjottaa plaaniin newbie? esim alle 100FLH tai jotain vastaavaa. sit viel semmonen et mistä löytää karttoja esim turku departure kun löydän vain approach karttoja. hesan ja oulun kentät ainoita mistä löytyy kummatki. ja jos kyseiseltä kentältä ei ole DEP karttaa niin miten kyseinen lentoon lähtö ja radiaalille liityntä suoritetaan?

 

No sun reittis on yleensä ollu FIX TO FIX, esim kun olet EFHK-EFTU lentänyt reitillä ARTUR MEDOT niin siihen tulisi Q1 väylä väliin.. ARTUR Q1 MEDOT, eli tuo Q1 on lentoväylä.. Turkuun ei ole DEP karttoja joten lentoonlähdön jälkeen käännytään kutakuinkin suoraan reitille..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin kiitoksia taas. Kyllä tässä tosiaan itsensä aika Newbieksi tuntee vielä varsinkin Vatsimin puolella. Vielä senkin takia kun joutuu kirjoittamaan kesken lentoa niin meinaa välillä kädet loppua kesken ;D kun ei ole tuota mikrofonia vielä tullu hankittua. Mutta pikkuhiljaa eteenpäin. Toi Q oli hyvä selvennys. Elikkä esimerkiksi reitillä hesa turku Q1 lento reittiä saa lentää vain turun suuntaan ja esim Q1:n pohjoispuolella menevää T86:sta voi lentää molempiin suuntiin vai ymmärsinkö oikein nuo "laatikot" reitti tunnuksen alapuolella? Eipä tällä kertaa muuta :D. Jos tänään on ketään tornissa suomen kartalla niin olisin tulossa vähän harjoittelemaan n.23.30

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin kiitoksia taas. Kyllä tässä tosiaan itsensä aika Newbieksi tuntee vielä varsinkin Vatsimin puolella. Vielä senkin takia kun joutuu kirjoittamaan kesken lentoa niin meinaa välillä kädet loppua kesken ;D kun ei ole tuota mikrofonia vielä tullu hankittua. Mutta pikkuhiljaa eteenpäin. Toi Q oli hyvä selvennys. Elikkä esimerkiksi reitillä hesa turku Q1 lento reittiä saa lentää vain turun suuntaan ja esim Q1:n pohjoispuolella menevää T86:sta voi lentää molempiin suuntiin vai ymmärsinkö oikein nuo "laatikot" reitti tunnuksen alapuolella? Eipä tällä kertaa muuta :D. Jos tänään on ketään tornissa suomen kartalla niin olisin tulossa vähän harjoittelemaan n.23.30

 

T86 saa lentää molempiin suuntiin, mutta AIP:n mukaan T86 ei ole käytettävissä EFHK/EFHF:lta länsisuuntaan lähtevälle liikenteelle, eli Turkuun et siitä voi ajaa, vaan tuo Q1 on oikea valinta (siinäkin on sellainen rajoitus, että EFHK/EFHF-EFTU-liikenteen maksimi reittipinta on FL80).

 

Tuo mainitsemani T86:n rajoitus johtuu käytännössä siitä, että LAKUT:lle, josta se "lähtee" Helsingin päässä, ei johda SID:ia Vantaalta. Helsingistä kun lähdet, niin katso aina, että reitin ensimmäiseen pisteeseen menee SID, tulee vähemmän ongelmia ;) Ja kirjoitanpa vielä ne pisteetkin, joihin lähtoreitit menevät: ANT, ARTUR, ELMUT, EESTI, MILSI, PIVAK, PVO ja RUNEN.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

selväpä homma. kokoajan oppii uutta. eilen taas lentelin vaihtelevalla menestyksellä joten kiitos kärsivällisyydestä LJ porukalle. päivällä kokeilinilman vatsimia ja ilman LJ:tä kunnon sumussa niin meni hiton hyvin mut on tää tosissaan aika erinlaista kun on livenä lentelemässä, voin sanoo että nalkkiin jäin tähän hommaan :D .Muutama kysymys vielä jos jaksatte. Hesan scenerystä. onko kenelläkään ilmennyt ongelmia terminaali rakennusten sijainnin kanssakoneeseen nähden. kun sijoitan itteni johonki gatelle niin kone on terminaalin joko sisällä tai väärällä puolella (ei sinänsä haittaa kun näiden uusien rakennusten läpi voi rullata, myös 3,6 ja 7-halli ym ym) mutta ois kiva jos toimis oikein. sit viel ainakin mulla on toi 04R ILS hieman pielessä. vaikka tulee "pampulat" keskellä niin kone tulee radan oikealle puolelle, ja senhän arvaa mitä siitä seuraa... vähän sama juttu kuin silloin kuin 7-halli rakennettiin niin norjan poikien piti tulla asentamaan meiän ILS uusiks heh. mulla on libraryssä nämä kamat tässä järj. EFHK,Helsinki,Finnmast41,Finnterrain,Finnclass,addon scenery ym ym. Oon yrittäny opiskella tota hold kierrosta tai niinkuin viime yönä kuulin niin "orbit" ;D mu ei oikein ota sujuakseen. voiko sitä lentää AP:lla vai lennetäänkö manuaalisesti (nyt lähtee tahkoon manuaali rundii niin pirusti) sit on toi lähestyminen esim turkuun 08:lle niin sama homma voiko ton "arc" kaarron lentää AP:llä vai ei (tai mä lensin AP:llä ja naksutin HDG numikkaa että sain pidettyä DME:n vakoina ei taida olla oikea proseduuri kait?) tässä tuli taas aika paljon kamaa mutta jos innostusta riittää niin vastauksia ja neuvoja otetaan ilomielin vastaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kanssakoneeseen nähden. kun sijoitan itteni johonki gatelle niin kone on terminaalin joko sisällä tai väärällä puolella (ei sinänsä haittaa kun näiden uusien

 

Jep, lataa maisemalle AFCAD-tiedosto. Löytyy meidän tiedostoalueelta. (korjannee tuon ILSsin myös?)

 

voiko sitä lentää AP:lla vai lennetäänkö manuaalisesti (nyt lähtee tahkoon

 

Automaatilla voi lentää. Tietysti tarkemmin siitä kiinni, että mitä lisäosaa käytät tuon navigoinnin hoitamiseen, eli osaako automaatti itse itsestään ajaa koko odotuskuvion vai pitääkö se ajaa normaalilla HDG-moodilla.

 

ARC:n voi myös lentää automaatilla, ihan sillä normaalillakin HDG-moodilla. Tai edelleen, jos on vähän kehittyneempi lisäosa, niin sen flight management compuutteriin voi syöttää ko.reitin sisään ja se sitten lentää sen.

 

Mutta simun oma GPS-systeemi ei noita osaa (ellen ihan väärässä ole).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitosksia Sami, nyt sain maisemat toimimaan niiltäosin että koneeni on siinä paikassa mihin sen haluan kun käynnistän pelin. tosin vieläkin voin rullata talojen läpi mutta ei se haittaa :D. Mitä tulee tuohon AP:lla lentelyyn niin mulla on 737:ssa ihan perus ohjaamo eli ei mitään päivityksiä. Jos tarkoitit tuolla FMS jutulla sitä SB:n omaa FMS juttua niin siitä mulla ei ole mitään kokemuksia. olen vain lennellyt AP:ta koneen omalla FCU:lla (eli en ole syöttänyt mitään reittipisteitä SB:n FMS:lle). Tosin voi olla että jos kokeilis käyttää tuota SB:n FMS jutskaa niin lentelykin vois helpottua kun ei tarviis kokoajan olla NAV jaksoja muuttamassa ja CRS/HDG numikoita vääntelemässä. mutta ainahan pitää haasteita olla ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään