Guest TonyRO

kenttien pohjien teko

15 viestiä aiheessa

Miten vakio rullaustiet ym. muut textuurit saisi pois? Rakennukset osaan hävittää mutta pohjatextuurit jäävät näkyviin ja omat textuurit jäävät vilkkumaan niiden päällä... Ja toinen kysmä, eli mitkä ohjelmat sopivat rullausteiden tekemiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rullausteitä varten täytyy tehdä samanlainen exclude-alue kuin rakennuksille. Jossakin kohtaa kenttää (yleensä aika lailla keskellä) on piste, jonka excludoimalla rullaustiet häviävät. Yleensä riittävän iso alue keskellä kenttää riittää tuohon, mutta jos se hävittää myös autogen-puita, voi ruveta pistettä etsimään siirtämällä pientä exclude-aluetta ympäri kenttää.

 

Pohjan tekoon sopii FS2002:ssa esim. FS Scenery Creator (http://www.fssc.avsim.net/). FS2004:ään käy samainen työkalu, mutta default-tyylisiä rullausteitä saa vielä helpommin väsättyä AFCAD2-ohjelmalla. Samalla hoituvat AI-liikenteen rullausreitit. Kolmas tapa on tehdä rullaustiet omana objektina kuten rakennuksetkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jari nopeasta vastauksesta :o ! Ilmeisesti en vain ole osunut sen "pisteen" kohdalle, mutta hyvä että selkeni sellaisenkin olemassa olo! jo pistetään kokeiluun tuo ohjelma myös!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä oli samaa ongelmaa, yritetään Antin kanssa säätää tuota Vesivehmaata harjoitusmielessä..

 

Ei mennyt ihan putkeen.. :)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Eli nuo ruohokaistaleet mitä default-baanoissa on pitäisi kadota kanssa excludella?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli nuo ruohokaistaleet mitä default-baanoissa on pitäisi kadota kanssa excludella?

 

Excludella toki, mutta ei samanlaisella kuin rullaustiet. :) Jos haluaa ainoastaan eroon tuosta kaistaleesta, onnistuu se ehkä yksinkertaisimmin avsimistä löytyvällä DefArea-ohjelmalla (defarea20.zip). Toisaalta, jos haluaa luoda uuden alueen sen tilalle, tai käsitellä lähiseudun maastoa, kannattaa tuo hoitaa Ground2k4:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äröörr..

 

Siis, mitäs softia nyt sitten pitää käyttää ja mihin, jos halutaan:

 

1) Muokata olemassaolevaa kenttää

 

2) Tehdä siihen rullaustiet, ja siirtää kiitoteitä jotka ovat päin seiniä defaultissa (EFLA)

 

3) Pistää muutama hassu tönö sinne näin aluksi kun GMAX ei vielä suju..

 

Ja miten toi DefArea oikein toimii? Noi softat on lievästi sanoen hirveitä.. :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä oli samaa ongelmaa, yritetään Antin kanssa säätää tuota Vesivehmaata harjoitusmielessä..

 

Ei mennyt ihan putkeen.. :)

 

//Tuomas

 

 

LOL, mä joskus 2 vuotta sitten yritin samaa Vesivahmaalle tehä ja tulos oli vastaava rotkona :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehe :)

 

Meillä on nyt homma siinä vaiheessa että nuo ruohokentät saatiin pois, koska olivat väärässä kohtaa, ja tehtiin nyt apron-polygonilla semmoinen platta ruohikkona alle väliaikaisesti.

 

1) Miten noita "ruohokaistaleita" tehdään siihen maapohjaan? Tuo polygoni on turhan teräväreunainen joten olisi kiva tehdä jollain tavalla toi kentän pohja vähän epämääräisemmin..

 

2) Miten nuo puut saa pois? FSSC:llä otettiin exclude, ja katosi sitten kaikki, myös afcadilla tehdyt jutut.. FSSC:llä tietty voi tehdä kaiken myös, mutta tuo AFCAD2 on niin loistava työkalu että ei kauheasti huvittaisi muita käyttää - kerrankin käyttöliittymä missä on jotain ideaa ja softa toimii ilman Erreureja :)

 

Ruohot saatiin siis pois DefArealla hinenosti, mutta onko puilla ja taloilla joku oma layerinsä? Saako ne defarealla pois?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) Miten noita "ruohokaistaleita" tehdään siihen maapohjaan? Tuo polygoni on turhan teräväreunainen joten olisi kiva tehdä jollain tavalla toi kentän pohja vähän epämääräisemmin..

 

Onnistuu helpoiten tuolla Ground2k4-ohjelmalla (avsimistä). FS2002:n ja 2004:n sceneryn voi käytännössä jakaa kahteen osaan, scenery ja terrain. Sceneryyn tehdään muutoksia gmaxilla, AFCAD2:lla, FSSC:llä yms., sisältäen rakennukset, rullaustiet, kiitotiet yms. Terrain taas sisältää rantaviivat, tiet, default-ruohokaistaleet, landclassit, meshit yms., näitä editoidaan esim. tuolla Ground2k4:llä.

 

Ruohot saatiin siis pois DefArealla hinenosti, mutta onko puilla ja taloilla joku oma layerinsä? Saako ne defarealla pois?

 

Jos tuolla G2k4:llä iskee siihen uuden oman ruohokaistaleen, siinä ei puita kasva. Jos taas metsäpohjalta pitää saada puita pois, kannattaa se tehdä useilla pienillä FSSC-excludeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuu helpoiten tuolla Ground2k4-ohjelmalla (avsimistä). FS2002:n ja 2004:n sceneryn voi käytännössä jakaa kahteen osaan, scenery ja terrain. Sceneryyn tehdään muutoksia gmaxilla, AFCAD2:lla, FSSC:llä yms., sisältäen rakennukset, rullaustiet, kiitotiet yms. Terrain taas sisältää rantaviivat, tiet, default-ruohokaistaleet, landclassit, meshit yms., näitä editoidaan esim. tuolla Ground2k4:llä.Jos tuolla G2k4:llä iskee siihen uuden oman ruohokaistaleen, siinä ei puita kasva. Jos taas metsäpohjalta pitää saada puita pois, kannattaa se tehdä useilla pienillä FSSC-excludeilla.

 

Miten tuolla ground2k4:llä tehdään mitään? Se tahtoo joka asiaan näemmä .bmp-filen..? Erreurit tulee korvista jo :) Tuolla FAQ:ssa ei ole noiden käytöstä oikein mitään, ja softan käyttöliittymä on hirvein viritys pitkään aikaan.. :) Jos jotain pointtereita olisi mistä voisi lueskella apua, se olisi hienoa.. Tarvinee googlettaa myöhemmin vähän..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viellä olis sellasta kysyttävää että kentän pohjassa on nyt ikäviä saumoja.. Olen fsds2:lla liittänyt polygonit toisiinsa täsmälleen ja sen jälkeen yhdistänyt "join" toiminnolla. Mutta silti saumat hieman irvistelevät. Onko tähän mitään kikkaa?

 

Kiitos..

 

[ Attachment removed / expired ]

 

****Ongelma on ratkaistu ****

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä oli samaa ongelmaa, yritetään Antin kanssa säätää tuota Vesivehmaata harjoitusmielessä..

 

Ei mennyt ihan putkeen.. :)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Eli nuo ruohokaistaleet mitä default-baanoissa on pitäisi kadota kanssa excludella?

 

//Tuomas

 

 

Aaaah must have kenttä extreme piloteille ja hirmumyrskylaskeutumisille, laittakaa ihmeessä jakoon ;-).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on nyt homma siinä vaiheessa että nuo ruohokentät saatiin pois, koska olivat väärässä kohtaa, ja tehtiin nyt apron-polygonilla semmoinen platta ruohikkona alle väliaikaisesti.

 

Perkskuta, tunnin oon taas hakannu tuota defAreaa eikä lähde ruoho minnekkään. Ennen vanhaan se onnistui seuraavalla tavalla.

 

1. FS käyntiin.

2. defArea käyntiin.

3. Valitaan layer 4 defAreasta ja START

4. Slewataan koneella sen alueen ympäri mistä ruohon toivottaisiin häviävän

5 Lopuksi STOP

6 Syntynyt .bgl sitten scenery-kansioon ja johan toimii.

 

Vaan ei perskutarallaa toimi enää. Mikä vikana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se ihmeellistä. Eilen tein sekä layerillä 4 että 7 (polys and bridges) eikä pelittäny. Nyt se sitten toimi. En tiiä, on nämä niin salatiedehommia että.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään