Guest TonyRO

Viellä kerran apua...Nyt nuppi niin turvoksissa

13 viestiä aiheessa

Elikki... Luulin jo kerran ratkonneeni miten tämä homma toimisi mutta eipä todellakaan..

Nyt 2 päivän taistelut ohi joten apuva.. Koko kentän peittävä pohjatextuuri kyseessä.. Miten sellainen kasataan? Textuurit on 512X512 kokoisia ja valmis palapeli, ohjelmat: GroundMaker, fsds2, Fssc ja konstit joilla itse olen kokeillut aiheuttava vilkku-välkky saumat palojen liitoksiin tai eivät muuten vaan ole soveltuneet tuohon hommaan. Vika voi myös käyttäjässä ::) mutta jos noilla sen voi tehdä niin miten..?jos ei niin millä?

Kuva viellä GrounMaker yrityksestä...

Kiitos...

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoin, voisiko joku guru selvittää mitkä ovat mahdollisuudet, nyt kun ne ruohokaistaleet väärin olleista baanoista on excludella saatu pois, miten semmoiset tehdään uusien baanojen alle? Pitääkö tehdä vain FS:n tekstuurien värinen "fotopohja" eli ihan custom- bitmappi mikä sitten tuolla ErreurPro++:lla (Ground2k4) laitetaan jotenkin paikalleen? Tahtoo oppia, mutta kun ei tajua. Tuo AFCAD2 on loistava softa. Ground2k4 ei ole. Sen kanssa hajoaa pää, siinä luomisen riemu saa Dantemaisia piirteitä.. Eikä siitä googlellakaan tunnu löytyvän mitään ohjeita..

Apuuuva! :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen tehnyt näin:

- excludella default-ruohikko pois ja mahdollisesti myös baana jos se on väärällä paikalla

- G2K4:llä uusi ruohikko VTP2-polygonina paikoilleen.

(Lyhyt ohje: Muodosta projekti ja laita karttakoordinaatit kuntoon. Tämä on ehkä se hankalin vaihe... Paina sen jälkeen G2K4:ssä tuota oikealle suunnattua nuolinäppäintä, sitten sen oikealla puolella olevaa N-näppäintä (New). Klikkaa kartasta kohta johon haluat ensimmäisen polygonipisteen. Valitse 'Poly without shores', VTP2-poly. VTP2-välilehdeltä laitat tekstuuriksi landclasstextuuri 'Grass'. Sitten vaan muut pisteet paikoilleen ja lopuksi painat Esc. Samalla tavalla voi pikkasen korjailla lähialuetta vtp-polyja ja erilaisia landclass-muotoja käyttäen jos haluaa... Tallenna, ja paina lopuksi tuota keltaista lampunnäköistä nappia, jolloin G2K4 tekee BGL-tiedostot. Vinkki: Jos nuo eri polyt joutuvat osittain päällekkäin pitää käyttää tuota 'Imbrication'-kenttää määrittelemään mikä poly on toisen yläpuolella. Tapahtuu niin että kenttään jokaisen polyn osalta kirjoitetaan esim AA_xx, AA_yy jne, jossa xx ja yy ovat kokonaislukuja. Esim AA_10 jää AA_16 alle ja AA_34 peittää ne molemmat).

Ei se G2K4 niin kauhea ole kun pikkasen pääse sinuksi.... Kysy lisää neuvoja siitä jos tarviit...

- AFCADilla ja/tai FSSC:llä uusi baana, rullaustiet ja platta (tai sitten customtekstuureja käyttäen esim gMaxilla plane, johon laitetaan platan ja rullaustien ja baanan tekstuurit, mutta se vaati sitten vähän muitakin työkaluja ja tietoja: grafiikkatyökalu jolla saa tekstuurit kuntoon ja alphat kohdalleen, FS texture converter... :P )

- rakennukset gMaxilla

Mulla on eräs pieni kenttä työn alla, joka on tehty juuri näin... ;)

Terv.,

Bamce

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lyhyt ohje: Muodosta projekti ja laita karttakoordinaatit kuntoon.

Mikä se bitmappi on minkä se Ground2K4 haluaa siinä ihan aluksi? Mä en pääse siitä alkuun ollenkaan kun en tiedä miten tuo käyttöliittymähirviö toimii alkuunkaan.. Ja mä sentään olen aika nörtti näiden kanssa..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä se bitmappi on minkä se Ground2K4 haluaa siinä ihan aluksi? Mä en pääse siitä alkuun ollenkaan kun en tiedä miten tuo käyttöliittymähirviö toimii alkuunkaan.. Ja mä sentään olen aika nörtti näiden kanssa..

Kartta, ilmakuva tms. jonka avulla saat sitten polyt kohdalleen. Tuon kohdistaminen koordinaattien avulla on G2K4:ssä se hankalin puoli... Mutta jos kyseessä ei ole mikään suuri alue (esim. vaan yhden lentokentän alue eikä esim. koko Helsingin alue ympäristöineen) niin kyllä tuo onnistuu....

Vinkkinä myös että projektia kannattaa aina silloin tällöin tallentaa uudella nimellä että pääse helpommin takaisinpäin jos tekee jotain virheitä... Mutta tuohan on jo tuttua kuvankäsittelijälle...

Bamce

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kartta, ilmakuva tms. jonka avulla saat sitten polyt kohdalleen. Tuon kohdistaminen koordinaattien avulla on G2K4:ssä se hankalin puoli... Mutta jos kyseessä ei ole mikään suuri alue (esim. vaan yhden lentokentän alue eikä esim. koko Helsingin alue ympäristöineen) niin kyllä tuo onnistuu....

AH! Nyt selkiää. Jeppesenit skannaukseen siis. Kannattaako tuolla Erreur2k4:llä tehdä muuta kuin maapohja? Toi AFCAD2 vaikutti erittäin pätevältä tuohon muuhun hommaan. Saako Ground2k:lla rakennuksia tms? Ei tartte nyt mitään hienoja tässä vaiheessa, kunhan jotain tönöjä niin hyvä on.

Miten se FISD:in tuulipussi? Voiko semmoista käyttää ja miten? Olisi nääs kiva saada tuonne pussukka.

Vinkkinä myös että projektia kannattaa aina silloin tällöin tallentaa uudella nimellä että pääse helpommin takaisinpäin jos tekee jotain virheitä... Mutta tuohan on jo tuttua kuvankäsittelijälle...

Juu tämä on. ;D

Mutta suurkiitos, nyt alkaa selvitä.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

AH! Nyt selkiää. Jeppesenit skannaukseen siis. Kannattaako tuolla Erreur2k4:llä tehdä muuta kuin maapohja? Toi AFCAD2 vaikutti erittäin pätevältä tuohon muuhun hommaan. Saako Ground2k:lla rakennuksia tms? Ei tartte nyt mitään hienoja tässä vaiheessa, kunhan jotain tönöjä niin hyvä on.

G2K4:llä ei pysty sijoittamaan objekteja yms. Se on pelkästään maa/vesialueiden muotojen määrityksiin ja niiden ulkonäön korjailuun (niin, ja jotakin re-mesh-toimintojakin taitaa olla...). AFCAD on minunkin mielestäni hyvä. Rakennukset pitää sitten tehdä jollain muulla työkalulla, parhaiten gMaxilla.

Miten se FISD:in tuulipussi? Voiko semmoista käyttää ja miten? Olisi nääs kiva saada tuonne pussukka.

Kysyppä joltakin FISDiläiseltä, että saatko siihen käyttölupaa :-X Ei taida olla ennakkotapauksia... Tuolle löytyy makro joka voidaan sijoittaa maisemaan esim FSSC:llä. Itse mallihan on mukana FISD_libraryssä.

Mutta suurkiitos, nyt alkaa selvitä.

Hyvä jos näin nopeasti... :P ;D Tervetuloa joukkoon :)

Bamce

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

G2K4:llä ei pysty sijoittamaan objekteja yms. Se on pelkästään maa/vesialueiden muotojen määrityksiin ja niiden ulkonäön korjailuun (niin, ja jotakin re-mesh-toimintojakin taitaa olla...). AFCAD on minunkin mielestäni hyvä. Rakennukset pitää sitten tehdä jollain muulla työkalulla, parhaiten gMaxilla.

Okei. Joo, afcad on selkeästi noista työkaluista paras ja oikeasti laadukas. Noi muut on vähän semmosia hampaat irvessä käytettäviä "kun ei ole mitään muutakaan" -härveleitä..

Kysyppä joltakin FISDiläiseltä, että saatko siihen käyttölupaa :-X Ei taida olla ennakkotapauksia... Tuolle löytyy makro joka voidaan sijoittaa maisemaan esim FSSC:llä. Itse mallihan on mukana FISD_libraryssä.Hyvä jos näin nopeasti... :P ;D Tervetuloa joukkoon :)

FISD: Saako sitä käyttää? :) Kun ei ihan viitsi heksaeditorilla käydä sen kimppuun, muuten saattaa fisd-setä suuttua :)

Se olisi kätevä kyllä olemassa, muillekin pikkukentille kun yleensä niissä tuulipussi on, ja kun tuo kerran toimii.

Toinen hieno juttu olisi semmoinen hassu automaatti: Olisi webisivu tms, missä lomake, erilaisia objekteja, ja kentät koordinaateille ja objektin rotaatiolle. Sitten syöttäisi tiedot, painaisi nappia ja vehje pulauttaisi BGL-tiedoston. Esim. tuo tuulipussi kävisi tuollai kätevästi, ja noita moni voisi laittaa muillekin korpikentille. Samoin jotain perushalleja sun muita.

Hitto, voisikin Jeppesenin vfr-karttojen ja ill:n korpikenttäkarttojen mukaan tehdä esmes rullaustiet noille kentille, niissä aina on kuitenkin jotain, FS:ssä on vaan baana aina.

Oliko joku softa tosiaan millä sai jotain defaulttirakennuksia tökittyä vai onko se vain ja ainoastaan GMAX-hommaa?

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hitto, voisikin Jeppesenin vfr-karttojen ja ill:n korpikenttäkarttojen mukaan tehdä esmes rullaustiet noille kentille, niissä aina on kuitenkin jotain, FS:ssä on vaan baana aina.

GA AI-paketin mukana tulee AFCADit kaikille pikkukentille, mistä vaan kartat löytyy. Ne on jo lähes kaikki valmiina ja sisältävät mahdolliset rullaustiet, jos kentiltä semmoisia löytyy ja myöskin plattat... Oli pakko tehdä tuommoinen, kun nuo pikkukoneet ei muuten olisi osanneet lennellä niille sopiville kentille :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FISD: Saako sitä käyttää? :)

Vaikka tähän asti tuota tuulipussia on käytetty vain FISD:in sisäisessä käytössä, voitanee tällä kertaa ihan hyvin tehdä tästä poikkeus. Minun puolestani on siis ihan ok, että laitatte sen maisemaa mukaan, kunhan mainitsette readmessa, että se on minun tekemäni.

Pistätkö Tuomas vaikka tähän tietoa siitä, mihin koordinaatteihin haluat tuulipussin ja kuinka korkeaa tankoa siihen saisi olla, niin voin asetella sen paikoilleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään