Guest AL

Lennonjohtajaksi....

7 viestiä aiheessa

Morjesta vaan kaikille,

eli nyt pistän tällaista kyselyyn.

Mitä pitäis tehdä että pääsisi lj:ksi? Voiko joku antaa semmoset yksinkertaiset ohjeet... ::)

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
yksinkertaiset ohjeet
Realistisuuden takia VATSIM:ssa homma ei ainakaan Suomen osalta ole helpoimmasta päästä. Opeteltavaa on ja paljon, teoriakokeitakin on pari kappaletta ennen ensimmäistäkään käytännön harjoittelua. Harjoittelujakson jälkeen pääsee pikkuhiljaa ylenemään tässä virtuaalisessa ammatissa lennontiedottajasta lennonjohtajaksi ja sitten korkeammalle kelpuutetuksi johtajaksi opiskelemalla lisää ja suorittamalla kokeita. Lentokokemus on myös suositeltavaa ennen lennonjohtopuuhien aloittamista.

 

Sanan "yksinkertainen" voit unohtaa, eivätkä ne ohjeetkaan aina niin selkeitä ole. Opiskelua tarvitaan, mutta edellytyksenä sille on pitkäjänteisyys. Muista kuitenkin, ettei mikään ole mahdotonta - onhan meitä jo monia, jotka ovat koulutuksen läpi käyneet (toki käytännön koulu jatkuu ikuisesti). Olet tervetullut tiimiimme, ja otamme sinut vastaan yhtä avoimin mielin, kuin sinä otat meidät! :)

 

 

Terveisin Matti,

Pitkän linjan virtuaalilennonjohtaja.

 

 

P.S. Omat mielipiteeni eivät vieläkään ole sidoksissa mihinkään viralliseen instanssiin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P.S. Omat mielipiteeni eivät vieläkään ole sidoksissa mihinkään viralliseen instanssiin..

 

Alat Kemppi muistuttamaan kohta erästä nimeltä mainitsematonta Pohjois-Amerikassa sijaitsevaa valtiota, kun pitää laittaa disclaimeri jokaiseen viestiin :P ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjesta vaan kaikille,

eli nyt pistän tällaista kyselyyn.

Mitä pitäis tehdä että pääsisi lj:ksi? Voiko joku antaa semmoset yksinkertaiset ohjeet... ::)

 

Terve itsellesikin!

 

Kallin Juhan antamasta linkistä selviävät lj-uran "alkuvaiheet", vielä kertauksen vuoksi: http://vacc.fi/tutorials/general/ukk/'>http://vacc.fi/tutorials/general/ukk/ .

 

VATSIM-lentämistä koordinoi meillä Suomessa VACC Finland, joka on VATSIM:n virallinen Suomen osasto. Ylipäätään sekä verkkolentämisen että erityisesti -lennonjohtamisen ensimmäinen askel on tutustua VACC Finlandin Internet-sivuihin osoitteessa http://vacc.fi/

 

Lennonjohtajana aloittaminen vaatii todellakin hieman panostusta harrastukseen. Ellet ole VACC Finlandin jäsen, täytä ensi töiksesi hakemus osoitteessa http://vacc.fi/services/register/ . Täytä tiedot huolella ja varmasti oikeilla tiedoillasi. Kun hakemus on hyväksytty (saat siitä ilmoituksen sähköpostitse), voit seurata UKK-sivun ohjeistusta Student-tason saamiseksi.

 

Jo tässä vaiheessa on hyvä siirtyä linjoille ns. observerina seuraten virtuaalitaivaan liikennettä ja radiokeskusteluja. Pääset siis linjoille tavallaan lennonjohtajana - näet ja kuulet samat asiat kuin lennonjohtaja, et kuitenkaan voi esimerkiksi ottaa koneita kontrolloitavaksi tai lähettää koneille jaksoilla viestejä. Ohjeet "observeroimiseen" löytyvät myöskin VACC Finlandin sivuilta http://vacc.fi/tutorials/general/obs/ .

 

Kun VATSIM:n suhteen on "byrokratia" hoidettu, toisin sanoen olet läpäissyt Student-tason kokeen VATSIMin suuntaan, ota yhteyttä VACC Finlandin henkilökuntaan Student-tason testitulosten yhteydessä annetuilla ohjeilla. Tällöin siirryt VACC Finland koulutusjärjestelmään, ensimmäisenä tasona (Stage 1) AFIS- eli lennontiedottajan hommat. Siitä eteenpäin jatkat VACC Finlandin koulutusohjelman mukaisesti, vähitellen, mutta varmasti: http://vacc.fi/tutorials/atc/trg/ .

 

Koulutuksessa tutustut kouluttajien antamaan itseopiskelumateriaaliin ja suoritat VACC Finlandin omat kokeet joka tasolla. Kouluttajat opastavat henkilökohtaisesti koulutusprosessissa niin "olan yli" -tapahtuvien harjoitteluiden myötä verkossa lj-positiossa, kuin teorian kanssa vastaamalla esittämiisi kysymyksiin. Kun homma alkaa sujua sekä käytännössä että teoriassa hyvin, kouluttaja antaa sinulle kelpuutuksen joko rajoitetusti tai kokonaan. Yleensä harjoitussessioita kertyy linjoilla kouluttajan kanssa n. 5-10 tuntia, jonka jälkeen yleensä kouluttaja antaa luvan jatkaa treenausta toisen, kokeneemman lennonjohtajan valvonnassa (ts. toinen lj tekee "normaalia työtään" ja pitää silmällä uutta lennonjohtajaa samalla). Kun homma alkaa sujua, saat "rajoittamattomat" kelpuutukset. Sitten on aika keräillä kokemuksia kärsivällisesti ja aikanaan siirtyä hommassa eteenpäin seuraavalle tasolle.

 

Koulutuksessa on suurena apuna lentokokemus verkossa, joten observoimisen lisäksi on hyvä myös lentää aktiivisesti. Tällöin kentät, menetelmät ja fraseologia tulevat tutuksi lentäjän näkökulmasta.

 

Eli kärsivällisyyttä tarvitaan, mutta kärsivällisyys palkitaan! VACC Finlandin lennonjohtajat ovat kyllä *kopkop* huippuluokkaa maailmassa, kiitos kärsivällisten ja innokkaiden harrastajien.

 

Lisätietoa verkkolennonjohtamisesta saat VACC Finlandin keskustelufoorumista http://vacc.fi/df/ , jossa on hyvä kysyä apua ohjelmien käyttöön, koulutukseen ja yleiseen verkkolentotoimintaan.

 

Tervetuloa virtuaalitaivaalle!

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ehkä haen vielä sitä kokemusta netistä vähän eka lentämällä ja sitten jos ehtii niin varmaan voisi harkita lj:n hommia.. ;D

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään