Guest hoitokoti

usaan kouluun

35 viestiä aiheessa

Terve kaikille! Toivottavasti joku vielä lukee tätä keskustelua..  :thmbup:

 

Luin suurella sydämellä juttua lento kouluista USAssa ym. ja toivoisin että jollain olisi tietoa ja kokemuksia myös muista kouluista kuin NAIAsta

 

Esim NAPLES AIR CENTER floridassa

 

http://www.naples-air-center.com/

 

Sieltähän saa both FAA & JAA paprut 36000 dollarilla + additionalit. Hinta pysyy silti ihan hallussa. Kokemuksia? miten euroopassa suhtauduttiin esim työnhaussa?

Sivujen mukaan molempien suorittajalle tulee eteen IR convertointi euroopassa mutta pelkän JAAn voi tehdä USASsakin.. noh sitä voi kysyä toki.

 

Toinen mikä tässä selaillessa pisti silmään oli

 

SCANDINAVIAN AVIATION ACADEMY

 

http://www.bfsaa.se/utbildningar.php?uid=3&aid=0

 

Valta osa koulutuksesta suoritetaan San Diego, CA, USA:Ssa ja lopuksi ruotsiin. Mukana MCC ja esim. B737 tyypit ja hieman ihanaa acrobatiaa  ;D

Hinta noin 56000 egee mikä ehkä vähäsen pienentyisi jo PPL NF:n omistavalle.. ei laisinkaan paha hinta tästä..

 

 

 

USA:ssa voi tietyissä lentokouluissa (ainakin yksi Floridassa ja yksi Californiassa) lentää JAA PPL-lupakirjan suoraan. Mutta ylemmän luokan lupakirjoja ei, eikä ihan helposti edes kelpuutuksia. Esim. euroopan ilmailuviranomaiset eivät myönnä lupia JAA IR(A):n kouluttamiseen jenkeissä. Menee siis aina konvertoinniksi (joka useassa tapauksessa tarkoittaa myös lisäkoulutusta euroopassa), paitsi jo mainitsemani PPL-koulutuksen kanssa, jota saa siis ainakin noista kahdesta koulusta suoraan JAA-luvilla.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukana MCC ja esim. B737 tyypit ja hieman ihanaa acrobatiaa

 

Sivuilla mainittiin, että halutessa voisi hankkia myös tyypit. Mielestäni ne ei kuuluneet peruspakettiin. Niihin voi varata ekstraa 15000 - 25000 EUR.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, olet oikeassa, niin se varmasti on. En ollut vielä lukenut noita sivuja täydellisesti. Etsin vain potentiaalisia mahdollisuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska asia on ajankohtainen, niin kerrotaan, että yksi PEA:n eli Phoenix East Aviationin 2-moottori-Seneca teki juuri äskettäin (19.07.) pakkolaskun moottorihäiriön takia Delandin kentälle Floridassa, kyydissä norjalainen oppilas ja Aldo-niminen opettaja (olisiko italialainen?), mutta kummatkin selvisivät naarmuilla. Kone kuitenkin kärsi vaurioita.

 

Norjalaisia näyttää PEA:ssa olevan senverran, että ovat panneet pystyyn omat nettisivut, http://www.squawk75.com/

ja kun siellä menee foorumille ja osastoon "Flygerutdanning i USA" ja siellä ketjuun "Flygstyrt ved PEA?" niin löytyy asiasta uutinen kuvien kanssa paikallisesta mediasta sekä myös oppilaan oma selostus siitä, mitä tapahtui. Jos siis norjaa osaa.

 

Suora linkki mediaan, jossa nuo kuvatkin ovat: http://www.wesh.com/news/9543324/detail.html

 

Oppilaan kertomuksesta ymmärsin senverran, että toinen moottori pysähtyi go-around-harjoittelun yhteydessä eikä oppilas eikä opettaja klaarannut tilannetta. No, Senecoita toki käytetään Suomessakin 2-moottoriharjoittelukoneina.

 

Sitten koulun omat sivut: http://www.pea.com/

 

ja siellä sanotaan, että JAA ATPL distance learning teoriakurssia pystyy jenkeistä käsinkin suorittamaan 24/7 eli silloin, kun aikaa riittää, mutta toisaalta siellä sanotaan selvästi: "Convert to JAA in the UK with Willow Air!" eli tämä antaisi ymmärtää, että tosiaan konvertointia JAA-alueella tarvitaan ennenkuin JAR-pahvit ovat kädessä.

 

Willow Airin sivuilta taas ei asiasta oikein löydy mitään tietoa: http://www.willowair.co.uk/

 

Elikkä, todennäköisesti nuo PEA:n norjalaiset konvertoivat pahvinsa Norjassa, jossa sen kai voi tehdä useassa paikassa, mutta hinta???

 

NEAR/NAIA-norjalais-jenkkiläinen yhteistyökouluhan kestää 2 vuotta Jenkeissä ja 6-12 kk Norjassa, kuten on tullut todettua.

 

Vielä NEARin Norjan sivut: http://www.nearas.no/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:ssa voi tietyissä lentokouluissa (ainakin yksi Floridassa ja yksi Californiassa) lentää JAA PPL-lupakirjan suoraan. Mutta ylemmän luokan lupakirjoja ei, eikä ihan helposti edes kelpuutuksia. Esim. euroopan ilmailuviranomaiset eivät myönnä lupia JAA IR(A):n kouluttamiseen jenkeissä. Menee siis aina konvertoinniksi (joka useassa tapauksessa tarkoittaa myös lisäkoulutusta euroopassa), paitsi jo mainitsemani PPL-koulutuksen kanssa, jota saa siis ainakin noista kahdesta koulusta suoraan JAA-luvilla.

 

t. tero

 

 

Katopas tätä:

 

http://www.bfsaa.se/utbildningar.php?uid=3&aid=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ainakaan minä löytänyt noilta SAA:n sivuilta mitään mainintaa siitä, että USA:ssa voisi suorittaa JAA-pohjaiset mittarilentokelpuutus- tai monimoottorikelpuutustarkastuslennot jne.

 

Se, mikä on Ruotsin viranomaisen valtuuttamaa, on ATPL- ja muiden teorioiden suorittaminen internetin välityksellä, mikä ei ole mikään uusi asia.

 

Kuinkas muuten suorittaisit tarkastuslennot internetissä?  ;)

 

Ruotsissahan tuon USA:n vuoden jälkeen pitää oleskella 6 kk Vesteråsissa ja Arlandassa. Veikkaanpa, että lentokokeet tehdään siellä. Varsinkin, kun yhdellä koulun sivulla sanotaan, että heidän Ruotsin koulutuspaikoillaan on JAR-koulutusluvat ja USA:n koulutuspaikalla FAR-luvat. Siis EI JAR-lupia USA:ssa, joten EI myöskään JAR-kelpuutuksia eikä JAR-lupakirjoja tule kouraan USA:n koulutusjakson päätyttyä. Vasta Euroopassa saadaan kaupalliset JAR-pahvit. Näin minä sen ymmärrän. Pienellä varauksella...

 

Tuossa linkin sivussa puhutaan n. 10 viikosta Ruotsissa. Se on kuitenkin ristiriidassa koulun muiden sivujen kanssa, jotka puhuvat vuodesta USA:ssa (edellyttäen täysipäiväistä koneenkäyttöä aamukuudesta puoleenyöhön), ja kurssi voi kestää pitempäänkin, kuten sivuilla sanotaan. Kuitenkin muilla sivuilla sanotaan 6 kk Ruotsissa, eikä 10 viikosta.

 

Ei näiden koulutusjuttujen selvittely todellakaan ole helppoa, koska homma on niin monimutkaista.

 

Onnea yritykselle. Ainahan kannattaa kysyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kohdassa weeks 57-67 sanotaan, että Västråssissa harjoitellaan FNPT mittariharjoittelulaitteella ja sen jälkeen siirrytään lentämään Duchessilla. Tämä käytännössä on se mittarivaihe. IR lennetään suurimmaksi osaksi FNPT:lla ja lopussa 15h (minimi) lennetään monimoottorisella lentolaitteella. Anyway, onnea matkaan!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

 

Itse kävin vuonna 2002 USA:ssa henkilökohtaisesti tutkimassa lentokoulua (Flight Safety Int.) ja juttelemassa koulun johtoportaan kanssa. Kaiken sen small talkin jälkeen oli selkeesti aistittavissa, että rahani olisivat kyllä kelvanneet, mutta rehellisesti sanoivat, että työnsaanti amerikkalaisessa lentoyhtiössä olisi aika utopiaa. Asiat ovat tietysti taas voineet muuttua, mutta työskentelyyn USA:ssa en ainakaan paljonkaan luottaisi. JAR-paprujen lennosta USA:ssa en osaa sanoa mitään. Toisaalta kannattaa miettiä mitä kaikkea muuta rahanmenoa on tiedossa kun asuu ulkomailla pidempiä aikoja, joten itse tulin siihen tulokseen, että JAR pahvit kantaa lentää Suomessa tai Euroopassa - sitten ne on ainakin sitä mitä halutaan.

 

T: Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohdintaahan tässä vain tehdään.. eihän tossa koulussa JAR papruja usassa suoraan "lennetä" vaan tunteja lähinnä.. Luulis että noin vilkkaat paikat on aika opettavaisia kuten San Diego.  Tiedän muutaman esimerkin jotka lähtivät USAan lentämään JAR pahveja mutta lentävätkin nyt usassa jotain ihan muuta  :o Onnekas tempaus.

 

Suomessa on noi hinnat aika tähtitieteellisiä, ja suunta taitaa jatkua samana ilmailun suhteen varsinkin

 

Onkos kukaan tehny laajempaa scannia euroopan kouluista?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohdintaahan tässä vain tehdään.. eihän tossa koulussa JAR papruja usassa suoraan "lennetä" vaan tunteja lähinnä.. Luulis että noin vilkkaat paikat on aika opettavaisia kuten San Diego.  Tiedän muutaman esimerkin jotka lähtivät USAan lentämään JAR pahveja mutta lentävätkin nyt usassa jotain ihan muuta  :o Onnekas tempaus.

 

Suomessa nyt tuskin kannattaa mitään pahveja opiskella omalla rahalla, on tää niin ylikallis maa.

 

Onkos kukaan tehny laajempaa scannia euroopan kouluista?

 

 

No ihan guuglaamallakin löytyy vaikka mitä, muutama esimerkki Euroopan alueelta.

Tietty tulee taas asumiskustannukset yms....  mutta tuohon "ylikallis" asiaan itse väitän että halpaa lentämistä ei ole,  joku sen aina maksaa ;)

 

halvemissa kouluissa ei varmasti lennetä glass cockpit koneilla, mutta lisenssin sieltäkin saa jos itse suoriutuu  ;D

 

www.airmed.es

 

www.aeromadrid.com

 

www.aerofanfto.com

 

// Kimmo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään