Guest hoitokoti

usaan kouluun

35 viestiä aiheessa

no niin. taitaa olla aika usein kysyttyä mutta haulla en löytänyt yhtään vastauksia. eli onko jollakulla kokemuksia usan lentokouluista.. miten asiat menee viisumit, haku ym.. eli jos jollain on koemuksia tai tietoa niin kertoilkaa ihmeessä.. kiitoksia jo etukäteen kaikille vastanneille..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vielä että jos joku on menosa tai harkitsee menevänsä ottaisi minuun ystävällisesti yhteyttä.. muistakaa että kaksin aina kaunehimpi.. ja muutenkin olisi mukavaa jos saisi oikein tuoretta tietoa. yms.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

90-luvulla tuo jenkkikoulutus oli ilmeisesti jonkin verran suositumpi ilmiö kuin nykyään, taitaa JAR selittää sen.

 

Halvemmallahan tuolla rapakon takana pääsee, siitä ei pääse mihinkään.

+saa paremmat tunnit ja lennonopettajan kokemuksen

+oppii kielen vähintäänkin erinomaisesti

 

Huonona puolena on tuo vuoden kestävä käännöskurssi, ulkomailla taitaa päästä lyhyemmällä ajalla ja halvemmalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olisi vielä uksi insinööri kysymys.. onko mahdollista päästä tuonne rapakon taakse opiskelemaan jos on lasit vahvudeltaan 1.75.. ? tuli vaan mieleen ja millai ne siellä ajattelee laser leikkauksista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olisi vielä uksi insinööri kysymys.. onko mahdollista päästä tuonne rapakon taakse opiskelemaan jos on lasit vahvudeltaan 1.75.. ? tuli vaan mieleen ja millai ne siellä ajattelee laser leikkauksista?

 

Ei tuollainen lasikorjaus ole itse maksetussa koulussa haitaksi missään. JAR- FCL:n mukaan 1 luokan medikaalin voi saada vielä 5.0 lasikorjauksella ja uusia enintään 8.0 lasikorjauksella. Edellyttäen tietysti, että näkö saadaan laseilla riittävän hyväksi korjattua. Silloin kun lentoyhtiö sposoroi koulutusta, niillä on tietysti oikeus asettaa tiukempia vaatimuksia. Ei varmaan kannata ruveta leikkaamaan noin hyviä silmiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olisi vielä uksi insinööri kysymys.. onko mahdollista päästä tuonne rapakon taakse opiskelemaan jos on lasit vahvudeltaan 1.75.. ? tuli vaan mieleen ja millai ne siellä ajattelee laser leikkauksista?

 

Uskoisin että noilla vahvuuksilla onnistuu helposti, ellei sinulla ole sitten muita ongelmia silmien kanssa. Ensimmäisessä tarkastuksessa rajat ovat +/- 3 dioptriaa. Tuo 1.75 (+/- ??) arvo on vain osa totuutta, lisäksi vaikuttaa hajataitto, sekä silmien väliset erot. Taisi olla niin että ero ei saa olla ensimmäisessä tarkastuksessa yli 2 dioptriaa.

Rapakon takanahan on yleisesti ottaen löysemmät vaatimukset, olikohan peräti niin että CPL:n voi lentää Class 2 medikaalilla. En tuosta vanno mutta muistelen että asia oli niin.

Tuota JAR-FCL3 :sta kun lukee niin useassa kohdassa on lisätty noihin vaatimuksiin ja rajoituksiin "ilmailulääketieteen jaos voi harkita..." eli kannattaa soittaa sinne tai laittaa s-postia.

 

J

 

 

Edit: Lisätäänpä vielä että ilmailulaitoksen sivuilta löytyy yhteystiedot henkilöön joka osaa vastailla noista FAA-lääketieteellisistä vaatimuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen pariin otteeseen tainnut mainita noista laserkorjauksista, mutta mainitsen taas, ni kenties joku uusikin hahmo herää... Mulla rupesi joskus lukioaikoina kääntymään näkö likinäön puolelle, mikä tietysti oli huonompi juttu lentohommia ajatellen. Niihin aikoihin kun Finskin "silmälasit eivät ole este" tarkoitti, etteivät sangalliset ikkunalasit ehkä ole este. Siinähän sitten mietittiin kaikenlaista jenkkikouluista laserleikkaukseen. Onneksi tuli lama (joka henk.koht. jatkuu edelleen) eikä ollut kapasiteettia lähteä jenkkikouluihin menettämään rahojaan.

 

En halua väittää, etteikö monille olisi urakin auennut sitä kautta. Finnairillakin lentää useampi rapakon takana koulut käynyt pilotti - aina 11:n kipparina saakka. Moni menetti rahansakin jääden vaille suurempaa riemua hommasta.

 

Joka tapauksessa, palatakseni tähän näköhommaan, aika muuttui ja vuosien varrella juurikin -1.75:ssä käväisseet linssit ovat palanneet takaisinpäin ja nyt ollaan -0.5:ssä, eli näillä silmillä ei olisi enää ollut edes niiden Finskin 90-luvun alun säännösten kanssa ongelmia. Silmälääkäri tuossa juuri syssyllä laseja uusiessa totesi, että jos nämä olisi aikanaan leikattu, nyt oltaisiin todella pahasti pielessä.

 

Kaveri leikkautti silmänsä. Sai kyllä kohtuullisen näön huomattavan voimakkaiden lasien jälkeen, mutta silmiin jäi jotain heijastuksia, jotka kiusaavat aina vaan. Henkilökohtaisena mielipiteenäni olen ollut kovasti tyytyväinen lentämiseen piilolinssien kanssa, koskapa näkökenttä ei kavennu (auttaa varsinkin laskun tekemisessä) sekä voi käyttää aurinkolaseja ongelmitta. Tietty piilareissa on omat ongelmansa, mutta harvoin niistä riesaa on ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen pariin otteeseen tainnut mainita noista laserkorjauksista, mutta mainitsen taas, ni kenties joku uusikin hahmo herää... Mulla rupesi joskus lukioaikoina kääntymään näkö likinäön puolelle, mikä tietysti oli huonompi juttu lentohommia ajatellen. Niihin aikoihin kun Finskin "silmälasit eivät ole este" tarkoitti, etteivät sangalliset ikkunalasit ehkä ole este. Siinähän sitten mietittiin kaikenlaista jenkkikouluista laserleikkaukseen. Onneksi tuli lama (joka henk.koht. jatkuu edelleen) eikä ollut kapasiteettia lähteä jenkkikouluihin menettämään rahojaan.

 

En halua väittää, etteikö monille olisi urakin auennut sitä kautta. Finnairillakin lentää useampi rapakon takana koulut käynyt pilotti - aina 11:n kipparina saakka. Moni menetti rahansakin jääden vaille suurempaa riemua hommasta.

 

Joka tapauksessa, palatakseni tähän näköhommaan, aika muuttui ja vuosien varrella juurikin -1.75:ssä käväisseet linssit ovat palanneet takaisinpäin ja nyt ollaan -0.5:ssä, eli näillä silmillä ei olisi enää ollut edes niiden Finskin 90-luvun alun säännösten kanssa ongelmia. Silmälääkäri tuossa juuri syssyllä laseja uusiessa totesi, että jos nämä olisi aikanaan leikattu, nyt oltaisiin todella pahasti pielessä.

 

Kaveri leikkautti silmänsä. Sai kyllä kohtuullisen näön huomattavan voimakkaiden lasien jälkeen, mutta silmiin jäi jotain heijastuksia, jotka kiusaavat aina vaan. Henkilökohtaisena mielipiteenäni olen ollut kovasti tyytyväinen lentämiseen piilolinssien kanssa, koskapa näkökenttä ei kavennu (auttaa varsinkin laskun tekemisessä) sekä voi käyttää aurinkolaseja ongelmitta. Tietty piilareissa on omat ongelmansa, mutta harvoin niistä riesaa on ollut.

 

Olen sitä mieltä myös että kohtalaisen pienieä taittovirheitä ei kannata lähteä leikkamaan. Komplikaatiotita voi tulla, kuten nuo heijastukset, lisäksi vaaditaan silmän taittokyvyltä tietty "stabiilisuus" eli vuorokausi vaihtelu pitää olla tietyn rajan alla (0.75 D). Tuossa voi helposti käydä niin että laseilla sais lentää, mutta leikkauksella onnistutaan loppuiäksi pilaamaan se mahdollisuus. Eikä tuo leikkaus kelpaa sitten jos se on korjattu yli 5:stä dioptriasta. Leikkaustulos on yleinsä parempi mitä pienempi se korjaustarve on.

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eli olette sitä mieltä että ei kannata lähteä leikkauttamaan.. jos nyt oikein ymmärsin.. ja toinen silmä on -1.75 ja toinen -2.75 eli en nyt mikään lepakko sentään ole.. mutta pistin nyt tonne kouluun kuiteskin kyselyn ihan vain uteliaisuuttani..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eli olette sitä mieltä että ei kannata lähteä leikkauttamaan.. jos nyt oikein ymmärsin.. ja toinen silmä on -1.75 ja toinen -2.75 eli en nyt mikään lepakko sentään ole.. mutta pistin nyt tonne kouluun kuiteskin kyselyn ihan vain uteliaisuuttani..

 

Kannattaa soittaa sinne laitokseen lääkäreille ja keskustella asiasta, siellä annetaan mielellään neuvoja medikaaliin liittyvien asioiden suhteen. Puh: (09) 8277 2441 (klo 9-15)

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa soittaa sinne laitokseen lääkäreille ja keskustella asiasta, siellä annetaan mielellään neuvoja medikaaliin liittyvien asioiden suhteen.

 

Vastaavat meileihinkin varsin nopeasti... AMS@fltsafety.fcaa.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no niin toivon mukaan tuolta saa sitä faktaa sitten.. ;) huomasin myös tuon pea koulun..( http://www.pea.com/ )ainakin tuntuivat hakevan kansainvälisiä oppilaita. tietoa kenelläkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pistäppäs google hakuun. :P

 

---

 

pistin itse ja tässä yksi tuloksista:

 

"STAY AWAY FROM PHOENIX AVIATION!!!" at Daytona Beach, Florida. I swear

> and promise you can do better if you got flying lessons in HELL just

> don't do it here EVER!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdysvalloissa on yksi koulu jossa melkein kaikki suomalaiset ovt käyneet ja sen nimi on North American Institute of Aviation. Kävin siellä elokuussa ja tein jutun siitä tänne, eli pistäkää searchiin vaan. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdysvalloissa on yksi koulu jossa melkein kaikki suomalaiset ovt käyneet ja sen nimi on North American Institute of Aviation. Kävin siellä elokuussa ja tein jutun siitä tänne, eli pistäkää searchiin vaan. 8)

 

Jep. NAIA:n käymällä nämä muutamat minunkin tuttavani ovat jenkkikouluista pisimmälle edenneet. Lafka on nimekäs ja ollut pystyssä pitkään, joten sitä ehkä kannattaa kokeilla. Nettifoorumeilta varmaan saa informaatiota nykyisin huomattavassa määrin.

 

Tosin NAIA:n kanssakin kävi sillä lailla, että käytiin kaverin kanssa joskus 90-luvun alussa "infotilaisuudessa". Infotilaisuus eteni silleen, että pikkuesittelyn jälkeen selvisi, että homma jatkuu pääsykokeilla ja ko. tilaisuus maksaa 50 taalaa, mikä nyt sinällään ei ollut ihan älytön summa edes tuolloin, mutta olipahan kuitenkin, koska mainoksessa ei asiasta mitään puhuttu. Niinpä tehtiin kokeita aamupäivä ja lähdettiin haneen. Myöhemmin lähestyivät kirjeitse ja kehuivat hyvin menneitä testejä...

 

No tästä pikku episodista huolimatta olen vakuuttunut kyseisen koulun olevan tutustumisen arvoinen, mikäli koulutus USA:ssa kiehtoo. Toisaalta kannattanee tutkia myös kouluja, jotka antavat JAR-lupien mukaista koulutusta Jenkeissä. Niitäkin on kuulemma. En tiedä NAIA:sta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NAIA:n sivut http://www.naiasc.com/ eivät oikein puhu JAR-koulutuksesta mitään muuta kuin että sitä tehdään yhteistyössä norjalaisen North European Aviation Resources AS:n kanssa, kesto Norja/USA 30-36 kk. Tästähän taisi jo olla juttua.

 

"Ilmoittautumismaksu" on 100 $ etukäteen.

 

Kotisivut puhuvat luokkaopetuksesta 30 henkeä kerrallaan luokassa. No, sehän on vanha koettu tyyli, ei siinä mitään.

 

Kuitenkin näyttäisi siltä, että siellä USA:ssa saa vain FAA:n lupakirjan, joka sitten pitänee käännättää Norjassa JARrien mukaiseksi?

 

No, kaipa siellä käyneet tietävät paremmin.

 

EDIT: hidas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyt kommentti vielä T.Siekkiselle, kahlasin läpi noita FAA:n medikaali standardeja ja niitä tiukasti tulkatessa jäi se käsitys että lasien vahvuuksilla ei ole väliä siellä kunhan ne näkökyvyn minimit täyttyy kauas ja lähelle. Missään julkisissa dokumenteissä en törmännyt dioptria määriin (paitsi piilokarsastuksen suhteen). Myös kuulorajat olivat löysemmät kun JAR-maissa.

 

Tuolta voi kurkkia lisää tietoa rapakontakana vallitsevista vaatimuksista.

 

Pienenä kuriositeettinä mainittakoon että koneen kapteenilla pitää olla Luokka 1 kelpoisuus, mutta peräsmiehellä voi olla 2:nen jos lentoyhtiölle asia sopii. :o

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa PrivatePilotissa oli useamman sivun juttu Regional Airline Academy:stä. Takaavat ainakin kurssin loputtua työpaikkahaastattelut jonnekin jenkkilän commuter firmaan. En tiedä ottavatko ulkomaalaisia.

 

http://www.raajobs.com

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa PrivatePilotissa oli useamman sivun juttu Regional Airline Academy:stä. Takaavat ainakin kurssin loputtua työpaikkahaastattelut jonnekin jenkkilän commuter firmaan. En tiedä ottavatko ulkomaalaisia.

 

http://www.raajobs.com

 

 

 

kyllähän nuo haastattelut ovat ihan kivoja, mutta kun duuniakin pitäisi saada, pistää hymyilyttämään tuo haastattelujuttu. Sitte ne sanoo sulle että "et pääse hommiin" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla ei ole tuohon kouluun mitään yhteyksiä, kunhan luin tuon jutun PrivatePilotista, joten seuraavat on pelkkää omaa pohdintaa...

 

Itse olen tähän mennessä rekrytoinyt koko joukon porukkaa (en osaa edes arvata pitämieni työpaikkahaastatteluiden lukumäärää; varmaankin luokkaa 500) - en tosin ilmailualalle - ja on toki tullut käytyä myös tekuissa/yliopistoilla haastattelemassa väkeä. Joskus sattuu kohdalle huipputapaus - joskus taas ei. Sitten on ollut opinahjoja, johon on pyydetty rekrytoimaan, mutta "koulun maineen ja laadun tietäen" ei ole ollut kiinnostusta lähteä.

 

Tosiaankin haastatteluun pääseminen on vain yksi steppi koko rekrytointiprosessissa, eikä tae siitä että työpaikka irtoaisi. Mutta jos valittavana on kaksi koulua jossa toisessa firmat käyvät säännöllisesti rekrytoimassa ja toisessa taas ei, niin ainakin minä valitsisin koulun jolla on yhteyksiä alan firmoihin.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve kaikille! Toivottavasti joku vielä lukee tätä keskustelua..  :thmbup:

 

Luin suurella sydämellä juttua lento kouluista USAssa ym. ja toivoisin että jollain olisi tietoa ja kokemuksia myös muista kouluista kuin NAIAsta

 

Esim NAPLES AIR CENTER floridassa

 

http://www.naples-air-center.com/

 

Sieltähän saa both FAA & JAA paprut 36000 dollarilla + additionalit. Hinta pysyy silti ihan hallussa. Kokemuksia? miten euroopassa suhtauduttiin esim työnhaussa?

Sivujen mukaan molempien suorittajalle tulee eteen IR convertointi euroopassa mutta pelkän JAAn voi tehdä USASsakin.. noh sitä voi kysyä toki.

 

Toinen mikä tässä selaillessa pisti silmään oli

 

SCANDINAVIAN AVIATION ACADEMY

 

http://www.bfsaa.se/utbildningar.php?uid=3&aid=0

 

Valta osa koulutuksesta suoritetaan San Diego, CA, USA:Ssa ja lopuksi ruotsiin. Mukana MCC ja esim. B737 tyypit ja hieman ihanaa acrobatiaa  ;D

Hinta noin 56000 egee mikä ehkä vähäsen pienentyisi jo PPL NF:n omistavalle.. ei laisinkaan paha hinta tästä..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään