Guest Mara

Kysymys Fs Terrain Calculatorista

14 viestiä aiheessa

Eli olen tuota tekemässä Lahdesta photoreal sceneä, niin tuota Fs Terrain Calculatoria ajaessa on kohta "move scenery (meters)". Niin mitä siihen kohtaan pitää pistää. Luin ReadMe:n mutta en ymmärtänyt sitä. Kaikki muut kohdat menny kunnolla mutta tuohon en tiedä mitä pistää.

Apua?

 

Tuo taisi ratketa, mutta nyt kun ajoinCalculatorin ja jatkoin ohjeiden mukaan, niin kun menen FS9:ään ja Scenery libraryyn, en voi valita tuota sceneä...

Pitäisikö tuon maiseman Scenery ali hakemistossa olla jotain, kun minulla se on vain tyhjä..... On texture hakemistossa vain se bitmap joka meni sinne convdxt:n yhteydessä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FSTerrainCalcin jäljiltä pitäisi scenery hakemistossa olla xxxx.bgl tiedosto (xxxx on bittikarttakuvan nimi) ja texture hakemistossa koko bmp tiedostoja, jotka on nimetty tyyliin: 01121103213201Su.bmp 011211032132013Su.bmp jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa... No sitten olen jotain tehnyt väärin :-[ :P

Mulla ei ole kuin yksi bmp. siellä teksture kansiossa eikä mitään tuolla scenery ´kansiossa... Mitäköhän olisin voinut tehdä väärin?? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakemisto jää tyhjäksi jos ohjelman mielestä ei synny ainuttakaan tekstureruutua. Näin voi käydä jos kämmäät esim. mittakaavan annossa (metriä/pixel).

 

Tuo 'move scenery' on tarkoitettu helpottamaan maiseman kohdistamista ympäristöönsä (esim. ilmavalokuvan kohdistaminen olemassa olevaan lentokentän pohjaan). Laita noihin kohdistuskenttiin nollat niin maisema tulee juri siihen paikkaan mihin haluat.

 

Lahden mastojen koordinaatit löytyvätkin sekä lentoesteluettelosta että simusta joten maiseman kohdistuksen oikeellisuus on helppo todeta.

 

Muistaakseni laitoin pakettiin joskus myös suomenkieliset ohjeet mukaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun teet sitä fotopohjaa, ilmoittele jos on testattavaa, MIKissä on pienenä harjoitteluprojektina tehdä EFLA-scenery ja olisi toki hienoa kun ne sopisivat yhteen. Finnterrain toki tietty sanelee kentän tarkan paikan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siihen metriä pixeli kohtaan tulee kun on tälläinen kuvan suuruus.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Ja koko kuva on 2128x2559 pixeliä.

 

Ei muuten tule texture hakemistoonkaan tiedostoja.

 

Ennen kun painan "calc" näppäintä näyttää ruutu tältä jos tästä on apua:

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo kuva on alkuperäisessä koossaan, eli siinä koossa missä sitä TerrainCalcille syötät: Tuon kuvassa olevan 300m janan pituus on tarkkaan 100 pikseliä. Eli 300 m/100 pikseliä = 3 m / pikseli .....

 

Bamce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu... Laitoin tuon Meter/pixel nyt 3 mutta ei mitään muutosta.... :-\

Eli kun menee tuonne TEXTURE_RAW kansioon ni siellä on vai tuo asennustiedot tiedosto, eli ei ole mitää, kuva tiedostoa mitä käyttää tuossa ConvDxt:ssä........

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kaikki nämä vaiheet tehty ohjeiden mukaan:

 

Vaihe 1:

1. Hanki Microsoftin 'resample.exe' ja 'tmf2bgl.exe' maisemantekotyökaluohjelmat käsiisi.

Nämä ohjelmat kuuluvat 'FS2000 Terrain SDK' pakettiin joka löytyy mm. FSNordicin

sivustoilta.

2. Hanki Martin Wrightin tekemän 'ConvDTX.exe' tektureiden pakkausohjelman.

Huomaa, että 'ConvDTX.exe' ohjelma ei toimi ilman 'mwgfx.dll' dynaamista kirjastoa.

Nämä ohjelmistot löytyy täältä:

http://www.mnwright.btinternet.co.uk/index.htm

3. Asenna 'mwgfx.dll'

 

 

Vaihe 2:

1. Käynnistä 'FS Terrain Calc' softa.

 

 

Vaihe 3:

1. Syötä maisematiedostosi nimi (.BMP).

2. Määrittele maiseman referessikoordinaatit. Näiden koordinaattien perusteella maisema

sijoitetaan oikeaan paikkaansa. Koordinaatit voivat olla vaikkapa teiden risteys,

rakennus tai jokin muu sellainen kohde, joka näkyy BMP-kuvassa selvästi ja jonka

koordinaatit ovat tiedossa.

- Pikselin (x,y)-koordinaatit BMP-kuvassa. Käytä kuvankäsittelyohjelman kursoria apuna.

Huomaa, että kuvan vasen yläkulma on (0,0) ja oikea alakulma on kuvan leveys

ja korkeus miinus yksi.

- Kuvassa näkyvän kohteen koordinaatit ilmoitetaan WGS84-järjestelmässä.

Ohjelma tukee kahdenlaista formaattia

- Asteet ja niiden osat (Huom! N tulee asteiden eteen!)

N50.55 --> 50.55 astetta pohjoista (N=North) leveyttä (Latitude)

- Asteet, minuutit ja sekunnit sekä sekunttien osat (Huom! E tulee lukeman jälkeen!)

202514.5E --> 20 astetta, 25 minuuttia ja 14.5 sekunttia itäistä (E=East)

pituutta (Longitude)

3. Anna BMP-tiedoston tarkkuus metriä/pikseli.

Jos käytät vaikkapa Karttpaikasta löytyviä peruskarttoja kokeiluihisi, niin niiden

tarkkuus on 10 m/pixel.

4. Anna projektihakemistosi nimi. Luoduille maisemille 'FS Terrain Calc' tekee omat

alihakemistot projektihakemiston alle.

5. Klikkaa 'Calc'-painiketta.

6. Voit tutustua .inf-tiedoston sisältöön teksti-ikkunassa.

7. Klikkaa 'Exit'-painiketta.

 

 

Vaihe 4:

1. Kopioi 'resample.exe', 'tmf2bgl.exe' ja 'ConvDTX.exe'

projektihakemistoosi (sama hakemisto kuin Vaiheessa 3, kohta 4).

 

 

Vaihe 5:

1. Käynnistä 'Make_BGL.bat' komentotiedosto (tupla-klikkaa hiirellä)

 

 

Vaihe 6:

1. Odota kunnes komentotiedoston suoritus on edennyt 'ConvDXT' ohjelmaan asti

2. Valitse vasempaan listaan näkymä 'TEXTURE_RAW' hakemistoon.

3. Valitse kaikki (All) hakemistosta löytyvät BMP-tiedostot.

4. Valitse oikeanpuoleiseen listaan näkymä projektisi 'TEXTURE'-alihakemistoon.

5. Klikkaa 'Convert'-painiketta.

6. Poistu 'ConvDXT' ohjelmasta

 

 

Vaihe 7:

1. Kopioi koko maisemahakemistopuu (mukaanlukien 'SCENERY' ja 'TEXTURE' alihakemistot)

 

FS2002:n 'ADDON SCENERY' alihakemistoon.

 

Vaihe 8:

1. Käynnistä FS2002

2. Lisää uusi maisema-alue

FS2002 Menu -> World -> Scenery Library -> Add Area -> 'Sinun Maisemasi'

 

 

Vaihe 9:

1. Lennä ja nauti!

 

 

Jos on, niin miltä näyttää inf tiedoston sisältö?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on tehty kaikki tuon mukaan :)

 

Tältä näyttää, jos tämä on se mitä tarkoitat?

 

*************************************************

 

; W A R N I N G !

 

;*************************************************

; The 'resample.exe'-tool do not handle

; correctly BMP-files which width or height

; is more than 2560 pixels.

;*************************************************

;

; Source BMP File

; ---------------

; Name = 'C:\Program Files\Lahti scene\TEXTURE_RAW\koko roska.bmp'

; BMP File Dimensions

; Width = 2961

; Height = 3561

; Reference Point in BMP File

; X-Coordinate = 744

; Y-Coordinate = 2122

; Source BMP Resolution

; 3.000 x 3.000 m/pixel

;

; Real World

; ----------

; Reference Point

; Latitude = N605844.000000

; Longitude = E253855.000000

; Reference Point Correction Offset

; North-South: None

; West-East: None

; Covered Area

; 8.883 km x 10.683 km = 94.9 Sq. km

; 4.797 NM x 5.769 NM = 27.7 Sq. NM

; Top-Left

; Lat = 605844.057294 Lon = 253854.975170

; Bottom-Right

; Lat = 605843.987049 Lon = 253855.073990

 

[Destination]

DestDir = "C:\Program Files\Microsoft Games\Lahti3\koko roska"

DestBaseFileName = "koko roska"

UseSourceDimensions = 1

 

[source]

Type = CUSTOM

SourceDir = "C:\Program Files\Lahti scene\TEXTURE_RAW"

SourceFile = "koko roska.bmp"

Lat = 605844.057294

Lon = 253854.975170

CellXdimensionDeg = 0.000033

CellYdimensionDeg = 0.000027

SampleIsCentered = 1

NumOfCellsPerLine = 2960

NumOfLines = 3560

ScaleinMeters = 1.000000

 

Tuolta näyttää.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti et lukenut inf tiedoston sisältöä:

 

; The 'resample.exe'-tool do not handle

; correctly BMP-files which width or height

; is more than 2560 pixels.

 

ja toisaalla:

 

; BMP File Dimensions

; Width = 2961

; Height = 3561

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on ihan sama juttu vaikka pienensin sen oikean kokoiseksi.

Ei valita tusta mutte ei myöskään muutosta aikaisempaan.... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen, että vika on tuossa hakemiston nimessä. Käytä välilyönnin tilalla alaviivaa. Resamle käynnistetään komentotiedoston avulla ja epäilen että välilyönti aiheuttaa hämminkiä.

 

Jos teen softastani vielä joskus uuden version niin otan huomioon mahdollisen välilyönnin käytön hakemistopoluissa.

 

Tuo varoitus, että MS:n resample voi kämmätä suurien kuvien paloittelun on ehkä liioittelua. Silloin joskus foorumeilla varoiteltiin resamplen käyttäjiä suuren kuvakoon ongelmista. Omissa kokeiluissani resamle on toiminut aina oikein tai sitten en ole huomannut´, että jokin menee pieleen.

 

Omien rakennuskiireitteni vuoksi en ole ehtinyt tutustumaan uusimpaan Scenery SDK:hon. Onko siinä mitään sellaista uutta joka vaatisi uuden version FS Terrain Calcista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo nimen vaihdos auttoi :D Nyt on scenery ja texture hakemistoissa filejä :D

Mutta kun laitoin tuon simuun niin, ei sitä siellä ollut........ Onko jokin tietty kohta mihin se pitää laittaa tuonne scenery libraryyn?

Kiitos avusta tähän mennessä :) Vielä kun saisi tuon toimimaan :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään