Guest pilot22

SID,radiaali ja LJ

20 viestiä aiheessa

Heippa taas.

Multa ei nämä kysymykset/ongelmat koskaan lopu, siis kun lennän vaikka jotain sidiä ilman R-NAVia niin paikoissa, joissa pitää ottaa radiaali niin kone vähän heittelehtii, siis hakee sitä suuntaa, mutta lähinnä olen huolissani siitä, että ärtyykö Vatsim:in lennonjohtaja tuollaiseen epäpuhtaasee, jokseenkin SID mallia muistuttavaan lähtöön vai olenko siinä pilannut lj:n päivän? No enpä kai, mutta sitä itse toivoisi pystyvänsä lentämään hieman puhtaammin muutamat kohdat ;D!

 

 

- Ilja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järkevää kysellä foorumilla, jos itse vastaa omaan kysymykseensä samantien. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hehee, mutta hainkin teidän lennonjophtajien mielipiteitä ja lentäjien myös omista proseduureistaan.

 

;DIlja ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä ei ole kenenkään syytä "ärtyä" ei sitten VATSIM:issä tai tosielämässä. Todellisuudessa olisi lennonjohtajalla pakkoloman paikka ja verkossa kaverin syytä katsoaan peiliin että onkohan nyt ihan oikea harrastus tullut valittua.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se ainoa asia mikä eniten vatsimissa johtaessa voi ärsyttää, voi olla tyypit jotka eivät yksinkertaisesti välitä oppia lentämään jokseekin "oikea oppisesti". Sitten toilailevat ihme plääneillä ja lentämisellään viikosta toiseen.

 

 

Mutta mitä tulee esimerkiksi helsinki-vantaalla sideihin ja stareihin, niin niitä ei todellakaan ole välttämätöntä oppia lentämään heti puhtaasti - jos et usko pystyväsi lentämään sid/staria, niin saat kyllä vektoritkin nousun jälkeen, sikäli kuin paikalla on EFESin tai EFHKn tutka.

RNAV SID/STARit ovatkin sitten semmoisia joita ei "pysty" lentämään radiaaleja pitkin.

 

Itse reitillä pysyminen ja lentäminen tuskin on ongelma?

 

 

Mutta niin noista RNAVeista lisää, niissä pitää voida lentää suoraan reittipisteelle X ja tämä sitten onnistuu käytännölliseltä kannalta vain koneissa, jotka ovat varustettu jonkunlaisella FMC:llä (flight management computer - bojoinkilla ja airbussilla nyt on hiukan omat käsityksensä sen vehkeen nimestä... ootahan vain kun herra Kemppainen näkee tämän)

GPS ei ole kovin käytännöllinen näiden kanssa. Varsinkaan koska GPS useimmiten on FS:n oma ja pelissä taas ei ole uusimpia AIRACeja, joissa on ajantasalla olevat reittipisteet jne. (FS:n reittipisteet, väylät jne. ovat kivikautisia ja niistä ei vatsimissa lennonjohto älyä hölkäsen pöläystä. Elleivät satu muistamaan vanhojen aikojen havinoita liian hyvin)

 

EFHK:lla esimerkiksi RNAVeja ovat kaikki kiitoteiden 22R/04L SIDit ja kaikki "STAR:it" ( STARit ovat ko. kentällä oikeastaan RNAV transitioneja)

22L/04R ja 15/33 löytyy sitten perinteisiä SIDejä, joita pystyy lentämään radiaalein, mutta niille ei löydy "perinteisiä" STAReja.

Tietenkin ILS Approach charteista löytyy mielenkiintoisia radiaaleja IAFeilta saakka kiitotielle, mutta niitä ei vissiin käytetä lähes koskaan, ellei sitten ole tutka rikki tjsp.

 

 

Yksinkertainen suunnistus olisi hyvä osata, varsinkin jos mennään menetelmäkentille.

Siellä voi tulla helposti selvityksiä tyyliin "cleared to tango-papa direct...", joka tarkoittaisi että selvitysrajaksi on annettu NDB nimeltä TP, johon sitten pitäisi lentää (jos ei tule lisäselvistystä TP:n mennessä, niin sitten jäädän siihen holdiin)

Selvitys voi olla myös tyyliin "Cleared to Tango-Papa via Vaasa..", jolloin lennettäisiin Vaasa VORin kautta TP NDB:lle

Toki sitten joskus selvitetään STARin kautta johonkin saakka. (mikä menetelmäkentillä usein on DME-kaarta suurimmaksi osaksi, mikä on oma mielenkiintoinen homma käsin lennettäväksi ;))

 

 

Et tommosia olisi hyvä osata odottaa ja sitten osata lentää näille/näiden kautta.

Menetelmäkentillä ei aivan heti aleta vektoreita antamaan.

 

 

 

 

Vieras,

 

Harvempi kuitenkaa jaksaa paimentaa puolen tusinaa alokasta, varsinkaan ruuhkan aikaan ;)

Ruuhkan aikaan paritkin huonosti asiansa osaavaa pilottia voi tehdä yhtä helvettiä ajattelukyvystä, kun pitää miettiä niitä muita koneita ja sitten mitä näiden parin nyypän kanssa tekisi.

Mutta se on hyvä jos pilotit ovat ottaneet asiakseen oppia tärkeimmät asiat navigoinnista ennen kuin tulevat VATSIMiin ja sitten kehitellä taitojansa, eikä vain odottaa muiden tekevän kaiken puolestaan. (et sitä RTFM & harjoittelu taitoa enemmän kuin 0)

 

 

 

 

Mut juu.. eipä tuosta pidä niin kovaa stressiä kuitenkaan ottaa, jos ei turhaan kiirehdi heti-toisena-iltana-VATSIMiin-kun-FS:ssä-pääsen-ilmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK:lla ei-RNAVikoneille 22R:ltä lähdettäessä on lähes poikkeuksetta selvitys 280/4.0 lähdön jälkeen. Joskus tuo vaihdetaan myös viime tipassa suunnaksi 330 muun liikenteen takia... Etelään ja Itä-Suomeen lähteävät proppikoneet laitetaan sitten ilmaan 22L:ltä (rightin ollessa käytössä), joko etelän kautta kiertävän SID:n mukaan (Eesti/Porvoo...jotain) tai 195-suunnalla.

 

Jos molemmilta radoilta on lähtevää samaan aikaan, niin silloin torni ei näytä antavan lentoonlähtöselvityksen yhteydessä ohjetta vaihtaa tutkalle kun ilmassa, vaan käskee tämän vasta kun kone poistuu lähialueelta eli tornin vastuulta (>1300 ft)..

 

Alkup.kyssäriinhän tämä ei liittynyt..........

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän mä reitillä pysyn, ei ongelmaa.

Ainoastaan tuossa inbound radiaalin lentämisessä ongelma ilmenee.---> Pitäisikö mun lentää inbound radiaali HDG:llä vai VOR:illa A/P päällä. Jos esim. lennän jotain sidiä ja siinä pitäisi lentää kohti jotakin vor-majakkaa radiaalilla 100, asetan course kohtaan 100 joka sitten kuitenkin osoittaa ulospäin vorista, eikä sisäänpäin. Enkö pääsisi VOR:lle suoraan HDG:llä? Tässä se ongelma on.

 

- Todella noloa, mutta jostainhan sitä on opittava ;D :-[.

 

- ILja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lennät kohti VOR:ia, radiaali ja suunta eroaa toisistaan 180 astetta. Jos poispäin VOR:sta niin radiaali ja suunta on sama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lennät kohti VOR:ia, radiaali ja suunta eroaa toisistaan 180 astetta. Jos poispäin VOR:sta niin radiaali ja suunta on sama.

 

Aivan, eli siis asetanko inbound cousecsi tuolloin 280?

ks. edellinen esimerkki.

 

- Ilja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Todella noloa, mutta jostainhan sitä on opittava ;D :-[.

Eihän siinä mitään noloa ole. :) Kunhan mielummin kysyt(tosin eka kannattaa tutkia nuita helppejä yms. vaccin sivuilta, siellä on aika paljon asiaa selitetty) jotain epäselvää asiaa kuin koitat arvailla...jos arvailee niin yleensä tulokset on ei-niin-hyviä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos molemmilta radoilta on lähtevää samaan aikaan, niin silloin torni ei näytä antavan lentoonlähtöselvityksen yhteydessä ohjetta vaihtaa tutkalle kun ilmassa, vaan käskee tämän vasta kun kone poistuu lähialueelta eli tornin vastuulta (>1300 ft)..
Ilmatilaluokka C.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, eli siis asetanko inbound cousecsi tuolloin 280?

ks. edellinen esimerkki.

 

Kuten muistat, kompassihan on 360 astetta ympäriinsä. Tällöin vastakkaisten suuntien "ero" on 180 astetta, ei 100 astetta.

 

Jos tahdot lentää radiaalia 180 kohti VOR-majakkaa, ruuvaa mittariin "vastaradiaali" eli 000/360 (taitaa suurimmassa osassa mittaristoista ulla 360 kuten pitääkin). Kun taas tahdot lentää poispäin majakasta, käytä ihan tuota "oikeaa" radiaalia.

 

Ylipäätään mielenkiintoinen ja äärimmäisen hyödyllinen sivu menetelmälentämisestä, IFR-lentämisen aatelistosta, löytyy http://www.navfltsm.addr.com/index.htm

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, kiitti ville. Eikös kartoissa lue inboundradiaalit "outbound radiaaleina, vai kuinka?

 

 

:-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jees, kiitti ville. Eikös kartoissa lue inboundradiaalit "outbound radiaaleina, vai kuinka?
Radiaalit eivät lennä sisään- tai ulospäin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis, kuten tässä on nyt todettu moneen otteeseen niin noi Vor-majakoile/majakalta lentämiset tapahtuu edellä mainituin tavoin. ;D ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis, kuten tässä on nyt todettu moneen otteeseen niin noi Vor-majakoile/majakalta lentämiset tapahtuu edellä mainituin tavoin. ;D ;D

 

 

Mutta radiaali osoittaa vain yhteen suuntaan. Voit toki lentää esim. radiaalia 360 sisäänpäin, mutta silloin lennät yhä radiaalilla 360 vaikka suuntasi olisikin 180. Kun ohitat majakan, silloin lennät normaalisti radiaalilla 180.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos molemmilta radoilta on lähtevää samaan aikaan, niin silloin torni ei näytä antavan lentoonlähtöselvityksen yhteydessä ohjetta vaihtaa tutkalle kun ilmassa, vaan käskee tämän vasta kun kone poistuu lähialueelta eli tornin vastuulta (>1300 ft)..

 

Jos lähtevälle koneelle annetaan muu selvitys kuin SID, niin antaako torni silloin koneen "manuaalisesti" (käskemällä vaihtaa taajuutta kun kone ilmassa) tutkalle? Koska SID:eissähän lukee (tai ainakin joskus luki) että yhteys tutkaan kun 1500ft läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, nimenomaan noin, että jos lähdetään headingillä, niin silloin joko lentoonlähtöselvityksen yhteydessä, tai ilmassa vaihto-ohje. SID:ssä tuo 1500 ft on vieläkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos kyseessä on VATSIM-toiminta, on siitä vaihdosta hyvä muistuttaa vaikka olisikin SID. Oma tapani on antaa se aina, ellen ole aivan satavarma että lentäjä tietää että ilmassa pitää ottaa yhteyttä tutkaan. Ei siitä haittaa ole vaikka sen sanookin, varmistellaanhan sitä ilmailussa monia muitakin asioita moninkertaisesti... ;)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän mä reitillä pysyn, ei ongelmaa.

Ainoastaan tuossa inbound radiaalin lentämisessä ongelma ilmenee.---> Pitäisikö mun lentää inbound radiaali HDG:llä vai VOR:illa A/P päällä. Jos esim. lennän jotain sidiä ja siinä pitäisi lentää kohti jotakin vor-majakkaa radiaalilla 100, asetan course kohtaan 100 joka sitten kuitenkin osoittaa ulospäin vorista, eikä sisäänpäin. Enkö pääsisi VOR:lle suoraan HDG:llä? Tässä se ongelma on.

 

Ei sillä ole väliä lennätkö heading holdin kanssa vai ihan käsin kunhan kone pysyy reitillä. Suuntaa ajettaessa tietty pitää sitten ottaa tuulikorjaus huomioon. Eli seurata että tosiaan pysyy radiaalilla.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään