Guest Anakonda

Verkkolentämään vai ei?

29 viestiä aiheessa

Moro!

Eli pientä vuodatusta verkkolentämisestä.

Olen itse tässä lueskellut kaiken näköisiä ja kokoisia ohjeita jo jonkun aikaa ja

seuraillut arsc:n avulla toimintaa pääsääntöisesti Suomen osalta. Ja samoin

asentanut kaikki tarvittavat ohjelmat ja hankkinut headsetit sekä tulostanut myös kartat Suomen osalta.

Omasta mielestä rupeaisin olemaan "valmis" siirtymään online lentämiseen, mutta

olen huomannut muutamia negatiivisiä asioita näiden nyyppien mukaan tuloon.

Niitä on aika paljon, enkä rupea niitä tässä sen enempää luettelemaan.

Mutta ihmetyttää kummasti kun rekisteröityneitä henkilöitä on varmaan

paljon, mutta Suomen ilmatila verkossa on jokseenkin tyhjä muutamaa aktiivista

lentäjää lukuun ottamatta.

Mistähän tämä mahtaa johtua?

En halua tässä syyttää ketään sen enempää, mutta keskustelu positiivisesti ja rakentavasti aiheesta olisi paikallaan :)

 

Terv. Antti

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, kun sinä tulet lentämään niin sitten on yks lentäjä lisää :)

 

Muttajoo, onhan se vähän niin että Suomessa ei tahdo olla hirveitä määriä liikennettä...tosin yleensä se on niin että on hiljaisia hetkiä ja sitten ihan varoittamatta onkin koneita lentelemässä enemmänkin...

 

EDIT: Jos tuntuu ettei ole riittävästi liikennettä niin arki-iltana klo 22-24 tienoolla Suomen aikaa tuolla brittilän suunnalla on yleensä aika riittoisasti liikennettä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulen kyllä jossain vaiheessa! Lähinnä tuntuu että monella on aika

kova kynnys lähteä lentämään, eli suoraan sanoen mokaamisen pelko.

Homma on varmaan mukavaa, mutta ainakin minusta tuntuu että vähän liian vakavaa. Kukaanhan ei ole seppä syntyessään ja ainakin omalta osalta osaan

sen verran sanoa, että tekemisen kautta oppii kuin myös virheistä.

 

Terv. Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Omasta mielestä rupeaisin olemaan "valmis" siirtymään online lentämiseen, mutta olen huomannut muutamia negatiivisiä asioita näiden nyyppien mukaan tuloon. Niitä on aika paljon, enkä rupea niitä tässä sen enempää luettelemaan.
Se ei pelaa, joka pelkää. Tosin hyvät pelimiehet nielevät tappiotkin ja ottavat oppia niistä tulevaisuuden uudelleenyrityksiä varten. Ilmapiiri pidetään melko rentona, mutta ihan kaikkea ei silti sallita. Tahattomat virheet toki ymmärretään.

 

Mutta ihmetyttää kummasti kun rekisteröityneitä henkilöitä on varmaan paljon, mutta Suomen ilmatila verkossa on jokseenkin tyhjä muutamaa aktiivista lentäjää lukuun ottamatta. Mistähän tämä mahtaa johtua?
Käynnistin muutama päivä sitten VACC Finlandin foorumissa keskustelun aiheesta.

 

Vanhat johtajat takaisin!

 

 

En halua tässä syyttää ketään sen enempää, mutta keskustelu positiivisesti ja rakentavasti aiheesta olisi paikallaan :)
Keskustelu on ihan paikallaan, mutta josko kerkiäisit siltä jossain vaiheessa mukaan itse toimintaankin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhat johtajat takaisin

 

Nii-ih... Ei vaan oikein napsaise tuota ASRC:tä opetella (alkaa tulla isoisäilmiö kun "pelkää" uutta tekniikkaa.. :P). PC:llä jos voisi johtaa vielä niin mikäs siinä, voisi aina silloin tällöin tylsän illan sattuessa jotain tehdäkin. Tosin ne tylsät illatkin aika vähissä viime aikoina.

 

Mutta Antille... Mukaan vaan. Tuo aika yleinen "mokaamisen pelko" voi varmaan tulla monelle sen takia, koska epäilen että välillä yritetään olla vähän liian proota Vatsimissa, ja unohdetaan miten iso opetteleminen nettilentämisen aloittamisessa on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisättäköön että eikös tänään ois hyvä aloittaa kun hesassa on varmuudella ainakin kaksi LJ:tä paikalla sillä toisella on tornikoulutusta... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo aika yleinen "mokaamisen pelko" voi varmaan tulla monelle sen takia, koska epäilen että välillä yritetään olla vähän liian proota Vatsimissa, ja unohdetaan miten iso opetteleminen nettilentämisen aloittamisessa on.

Kyllä, paikoitellen joskus näin käy, mutta kyllä mun mielestä asenteet on parantunut parissa vuodessa todella paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Omasta mielestä rupeaisin olemaan "valmis" siirtymään online lentämiseen, mutta

olen huomannut muutamia negatiivisiä asioita näiden nyyppien mukaan tuloon.

Niitä on aika paljon, enkä rupea niitä tässä sen enempää luettelemaan.

 

Mukaan vaan. Itsekkin olen vielä nyyppä (n. 10krt lentoa takana). Itsellä ainakin suurin kynnys oli ensimmäisen kerran tangentin painaminen. Siitä kun pääsee yli niin homma alkaa rullaamaan omalla painolla. Tähän asti ollut hyviä lj:tä johdossa ja opastusta on tullut erittäin hyvin. Terveisiä vaan :)

 

Kannattaa valita sellainen hetki että kentällä ei ole hirveää hässäkkää menossa niin ehdit kysellä neuvoja ja lj:llä on silloin aikaa niitä antaa.

 

Edit: Viime aikoina on TWR ja APP tasolla ollut kiitettävästi lj:tä tarjolla mutta koskahan ne aluejohdon pojat toipuvat Iron Mic maratoonista kun sillä rintamalla on ollut aika hiljaista.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyypä tässä lähipäivinä järjestää aikaa sen verran että kerkiäis kokeilemaan.

Taitaa itselläkin olla jonkin sortin kynnys ;)

 

Kiitosta vaan kannustavista kommenteista!

 

Terv. Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa sitten aivan ensimmäisenä kertana vaikka mennä johonkin syrjäiselle pikkukentälle jonkun kessnan kanssa ja siellä varmistaa squawkboxin & muiden säätöjen toimivuus.

Vaikka kysyä lennonjohtajalta näkyykö konetta kentällä X.

 

Squawkboxissa muuten yksityiset viestit lentäjien/lennonjohdon välillä toimii .msg komennolla, jonka jälkeen tulee tunnus ja sitten itse viesti.

(esim. .msg efes_v_ctr viesti )

Sitä komentoa voi sitten käyttää toisten kanssa jutusteluun niin, ettei häiritse toisia yleisillä lennonjohdon taajuuksilla.

 

Oli se joskus vuosi sitten itselläkin pienoisen pohdinnan alla uskaltaako vatsimiin mennä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutamilta meni ainakin maku koko lentämiseen, kun flaikkarin aikana flaikkarikenttä oli ihan tyhä. Lennonjohtaja päivysti siellä monta tuntia ja liikenteenä oli 1 kone. Tosin monta konetta oli Hesassa ja lähtivät jonnekin etelään.

 

Servinfo näytti muistaakseni suomessa 10 lentokonetta. 1 oli flaikkarikentällä (en muista mikä... oliskohan ollut EFKA) 1 Vaasassa lähdössä hesaan. 1 hesassa lähdössä rovaniemelle ja luokkaa 7 lähdössä etelän lämpöön...

 

Yksin saa lentää offlinessäkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan vain tarpeeksi moni ajattelee Jukan tavoin, varmasti saamme kaikki lentää yksin - niin verkossa kuin muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro.

 

Ilman muuta mukaan vaan. Mullakin on tässä pöydän reunalla läjä papereita, joissa on vacc:n sivuilta printattu malli, jonka mukaan siihen radioon höpötetään :P

 

Se on hyvä, kun sulla on headsetti, sillä mulla ei ainakaan hommasta tahtonu tulla mitään, kun piti lentää ja kirjoittaa samaan aikaan. :-[ Parempi kun puhuu siihen mikkiin. Mäkin joudun vielä juttelemaan suomeksi, että oppisi nuo fraasit. Vaihdan kyllä myöhemmin englanniksi kun taidot on riittävät. Vieläkään ei tahdo aina saada selvää, mutta kun kysyy, että mitä, niin ohjetta tulee uusintana.

 

Ja toisiaankin tuota .msg hommaa tulee kyllä käytettyä. Parempi kysyä kuin arvailla.

 

Ja turhat tressit pois. Parhaansa kun yrittää ja ei tahallaan kohella, niin hyvä tulee. Kaikkea kun ei paperilla pysty oppimaan. Jossain vaiheessa on pakko tarttua härkää... ööh siis ohjaussauvaa sarvista kiinni ja lentämään.

 

Kyllähän tämä lentäjämäärä taas tästä talvia kohti piristyy. ;D

 

Hei VPC:n väki. Koskas teillä alkaa kurssit?

 

 

T:Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja toisiaankin tuota .msg hommaa tulee kyllä käytettyä. Parempi kysyä kuin arvailla.
Eikä ole mikään häpeä kysellä niiden selvitysten perään jaksollakaan, itse teen sitä aina tarvittaessa. Ja niin tehdään todellisessakin elämässä, ainakin toivottavasti.

 

Hei VPC:n väki. Koskas teillä alkaa kurssit?
Materiaalin deadline on lokakuun alkupuolella, jonka jälkeen pidämme parin viikon tarkastusjakson. Silloin käymme materiaalin läpi ja testaamme myös tekniikan toimivuuden. Tämän jälkeen pitänemme kouluttajien kesken yhteisen palaverin, jossa sovitaan tarkemmasta jatkoaikataulusta. vPPL-koulutus päässee alkamaan Marraskuun ensi päivinä. Pahoittelen pitkää odotusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan vain tarpeeksi moni ajattelee Jukan tavoin, varmasti saamme kaikki lentää yksin - niin verkossa kuin muutenkin.

 

Totta. Mutta minä sentään olin yrittämässä, ei vain jaksanut yksin lentäminen innostaa, varsinkin kun ensin piti liimata purkalla kasaan monta softaa että sai lentää verkossa yksin.

 

Mutta yritetään SB3:n julkaisun jälkeen uudestaan. Nyt FS2004:n julkaisun jälkeen mulla ei pysy purkkaviritys enää kasassa enkä pääse ollenkaan lentämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ilmatila verkossa on jokseenkin tyhjä muutamaa aktiivista

lentäjää lukuun ottamatta.

Mistähän tämä mahtaa johtua?

 

Ainakin minun osaltani innostus kutakuinkin kuoli sirryttyäni FS2002:sta 2004:ään. Kun vanhalla simulla ja softavirityksillä vielä pääsi ehkä 8 lentoa kymmenestä perille ilman että simu, squawkbox, rogerwilco tai ihan vaan vatsimin palvelin jysäytti yhteyden tai pelin poikki, niin uudella 2004:llä suhde alkoi olla lisäpurukumiviritysten jälkeen ehkä 6/10.

 

Ei Vatsimiin viitsi mennä lentämään jos homma ei toimi. Tuota uutta flightprojectia kokeilin sitten kerran pari, ja helppokäyttöisyytensä puolesta se olisikin ollut ihan ok verkkolentosysteemi. Sielläkään vaan ei ole tarpeeksi lentelijöitä eikä sen puoleen lennonjohtoakaan.

 

Jos homma taas kohtuudella SB3:ssa toimii, ja se tulee joskus jakoonkin, niin saattaa vielä virtuaalitaivaat alkaa innostamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä SB3 auttaa asiaa edes vähän...

Auttaa varmasti. Luultavimminkin suurimmalla osalla on kynnys lähteä säätämään nykyistä SB2: sta FS2004 yhteensopivaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tuokin asenne FS2004:n "vaikeudesta" on hieman liioiteltua...ei mene minuuttiakaan kauempaa laittaa FS2004:sta VATSIMiin kuin FS2002:sta...ja sen ohjelmien käynnistysjärjestyksen kyllä oppii ulkoa aika nopeasti. Eikä se mulla ole kaatunut noiden eri ohjelmien vuoksi juuri kertaakaan, lähinnä itse simussa jotain fibaa ollut.

Niimpä, enemmäkin asenteesta ja siitä että haluaako todellakin lentää siellä on kyse...mutta kyllähän simppelimpi on softa on aina parempi juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täytyy sanoa et ei meitsi uskalla ainakaan viellä tulla vattiin lentelemään kun yleensä näkee ja kuulee juttuja et elä tuu lentelemään jos et oo perfect kaikkiin lentoreitti juttuihi/ei se osaa ees lentää tai et sä pilaat koko jutun lentämällä täällä ja sit kaiken kukkuraksi hitauden kanssa vastauksiin pläjähtää ruutuun BLOCKED. Silloin tulee mieleen kiitti V......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
täytyy sanoa et ei meitsi uskalla ainakaan viellä tulla vattiin lentelemään kun yleensä näkee ja kuulee juttuja et elä tuu lentelemään jos et oo perfect kaikkiin lentoreitti juttuihi/ei se osaa ees lentää tai et sä pilaat koko jutun lentämällä täällä ja sit kaiken kukkuraksi hitauden kanssa vastauksiin pläjähtää ruutuun BLOCKED. Silloin tulee mieleen kiitti V......
Mistä sä tällästä oot kuullut.. Btw, Sky Airlinesin lentäjät koulutetaan jatkossa mitä ilmeisimmin Virtual Pilot Collegessa.. Ja VPC:n koulutushan tunnetusti on VATSIM-pohjaista. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä sä tällästä oot kuullut.. Btw, Sky Airlinesin lentäjät koulutetaan jatkossa mitä ilmeisimmin Virtual Pilot Collegessa.. Ja VPC:n koulutushan tunnetusti on VATSIM-pohjaista. ;)

 

No viestin oon pannu VA pilot gollegeen ja halu on suurenmoinen oppia lentämään vatissa OIKEIN. Näin oon, en nyt muista mutta joltain luin rivien välistä tommotta juttua. Totta kai haluan oppia ja viellä lennän joku päivä vatissa kunhan pääsen koulutukseen. Ilman sitä luulen et ei kannata mennä on sen verran kauhu juttuja kuullu tai sit oon 27v super yllytys hullu ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se mahdotonta ole. Käy läpi ne vacc.fi:n "newbie fly-in" -tapahtumien esimerkkilennot, niissä on hyvin selitetty mitä radioon pitää höpistä. Samoin aloita vfr-lennosta ja hitaammalla koneella (cessna, maule tms) jotta "kone ei vie miestä" vaan pysyt mukana - siinä on paljon hommaa alussa mitä tulee yhtäaikaa.

 

IFR-kuvioita sitten kun alkaa vähän homma hahmottua, jos se kiinnostaa, mua ei edes kauheasti vielä se innosta kun finnterrainin ja vfr-kartan kanssa lentäminen on niin kivaa.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä sä tällästä oot kuullut..

 

Varmaan joku käynyt irkissä tutustumassa käytäntöön ;D ;)

 

 

Ilkka Kärki,

 

VATSIMissa lähinnä kammotaan tyyppejä jotka eivät millään ota oppiakseen asioita ja jotka tulevat sinne heti kun saavat FS:n asennettua, näin ollen pahimmillaan hädin tuskin osaavat laskeutua(!).

Aika turhaa lentää VATSIMissa jos hädin tuskin onnistuu laskeutuminen, vai mitä luulet ;D

 

Jos on FS2004 ja käynyt läpi niitä pelin omia treenejä, niin sekin auttaa jo pitkälle.

Ainakin perusasioita oppii.

Tosin pieniä eroja tähän euro systeemiin on, sillä se on tehty jenkit mielessäpitäen, mutta muuten suurimmaksi osaksi samoja asioita.

 

VATSIMissa ei kannata ottaa lennonjohtajalta vastaan ohjeita, joita ei osaa/usko osaavansa noudattaa ja silloin pitäisi ilmoittaa siitä, jolloin annetaan ohjeistus jonka lentäjä pystyy tekemään.

Esimerkiksi SID/STARien kanssa... jos ei osata/pystytä lentämään niitä, silloin niitä ei oteta vastaan ja saadaan vaihtoehtoinen selvitys. (ja sekin on ihan realistista, tosin IRL usein ratkaisee enemmän lentokoneen varustus ;))

 

Lennonjohtaja on kaiketi hiukan liian painostava sana ja kaiketi luo auktoriteetin pelkoa uusiin tulokkaisiin... asiaa kai kuvaisi paremmin "lentoliikenteen ohjastaja", sillä varsinaisia "johtajia" he eivät kuitenkaan ole.

Eikä lentoliikennettä pysty ohjaamaan, mikäli lentäjät mukisematta ottavat vastaan ohjeita, joita eivät pysty noudattamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään