Guest motojuzzi

Ongelmaa tekstuurien kanssa..

25 viestiä aiheessa

Juu eli nyt taas kesän mentyä vois alkaa jatkamaan tuota kauan paussilla ollutta Star-projektia, ja suurin ongelma on nyt lentomalli.

Tein alustavan lentomallin FsEditillä, mikä ei todellakaan ollut paras ratkaisu. Nyt kone kyllä lentää, mutta huonosti. Menin sitten ja latasin AAM:n mutta huomasin sen olevan tarkoitettu 2002-versiolle, ja sehän käsittelee air-filuja erilailla kuin fs2004, joten kannattaako ohjelmaa käyttää?

Tekstuureita olin kyhäillyt, mutta ne eivät toimineetkaan simuun kääntämisen jälkeen. Eli tarvitseeko tekstuureilla olla tietyt nimet toimiakseen, pitääkö ne myös gmaxin kautta asennettuina muuttaa jollain ohjelmalla, ja pitääkö jokaisen tekstuurinimen perässä olla "_t" lisäys (eikös se t-kirjain ollu...?), jotta simu tietää, että kyseessä on perustekstuurit?

Ja mikä ohjelma olisi paras paneelin kyhäämiseen? FsEdit tekee aivan idioottimaisia muutoksia panel.cfg:hen ja tuhoaa kaiken järkevän aikaansaadun.

Ja sitten, myöskään virtual cocpit ei ottanut toimiakseen. Näin minun käskettiin tekemään (kuva), muttei auta. Tai sitten en osannut lisätä oikeanlaisia rivejä panel.cfg:hen.

[ Attachment removed / expired ]

Jä tästähän siis oli kyse. Pilotti on saanut uudet tekstuurit, mutta on silti ruma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno kone on vaikka onkin tuossa vielä keskeneräinen. Odottelen innolla tuon ohjaimiin pääsyä ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tekstuureita olin kyhäillyt, mutta ne eivät toimineetkaan simuun kääntämisen jälkeen. Eli tarvitseeko tekstuureilla olla tietyt nimet toimiakseen, pitääkö ne myös gmaxin kautta asennettuina muuttaa jollain ohjelmalla, ja pitääkö jokaisen tekstuurinimen perässä olla "_t" lisäys (eikös se t-kirjain ollu...?), jotta simu tietää, että kyseessä on perustekstuurit?

se _T.bmp loppu vain kertoo simulle, että siinä tekstuurissa alpha channelilla kontrolloidaan kiiltävyyden, eli "reflectionin" määrää. Ilman _T -loppua alpha channelilla kontrolloidaan tekstuurin läpinäkyvyyttä... Niin juu, tietty sen tekstuurin nimen pitää olla sitten sama gMaxissa kuin lopullisesti FS:ssäkin...

Ja mikä ohjelma olisi paras paneelin kyhäämiseen? FsEdit tekee aivan idioottimaisia muutoksia panel.cfg:hen ja tuhoaa kaiken järkevän aikaansaadun.

Ilmainen CFGEdit on tietysti yksi vaihtoehto, mutta se ei tue XML:lä tehtyjä mittareita. Mutta sen sijaan sen maksullinen isoveli, FS Panel Studio tukee XML:ää. Itse käytän sitä pääasiassa... Sitten on tietysti aina vanha kunnon Windows Notepad :)

Ja sitten, myöskään virtual cocpit ei ottanut toimiakseen. Näin minun käskettiin tekemään (kuva), muttei auta. Tai sitten en osannut lisätä oikeanlaisia rivejä panel.cfg:hen.

Niin siis mikä tuo TL-96_star tuossa Exterior ja Interior groupien yläpuolella on? Semmoista ei siinä saisi olla, tai simu käsittelee koko systeemiä pelkästään exterior-modelina. Eli jos teet ne Exterior ja VC modelit tuolleen ryhmittämällä kumpaankin kuuluvat osat, niin näitä groupeja ei enää linkitetä mihinkään. JA myöskään groupien nimissä ei saa olla mitään muuta, kuin vain ne Exterior ja Interior tekstit... Toinen vaihtoehto tietenkin on tehdä molemmat modelit kokonaan linkittämällä kaikki osta Exterior- ja Interior-nimisiin osiin, kuten siinä gMax SDK:n mukana tulevassa Curtiss Jennyssä on tehty. Itse käytän tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa, koska keyframe-animoinneilla on taipumus mennä rikki, jos niitä ryhmitetään ja taas puretaan ryhmistä esim muutoksia varten...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu eli nyt taas kesän mentyä vois alkaa jatkamaan tuota kauan paussilla ollutta Star-projektia, ja suurin ongelma on nyt lentomalli.

Tein alustavan lentomallin FsEditillä, mikä ei todellakaan ollut paras ratkaisu. Nyt kone kyllä lentää, mutta huonosti. Menin sitten ja latasin AAM:n mutta huomasin sen olevan tarkoitettu 2002-versiolle, ja sehän käsittelee air-filuja erilailla kuin fs2004, joten kannattaako ohjelmaa käyttää?

AAM ja AirEd on ainoat vaihtoehdot, FsEdit kannattaa unohtaa. Ja vaikka FS2004 käsittelee joiltakin osin air-filuja eritavalla, ei se itse airfilun rakenteeseen vaikuta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin siis mikä tuo TL-96_star tuossa Exterior ja Interior groupien yläpuolella on? Semmoista ei siinä saisi olla, tai simu käsittelee koko systeemiä pelkästään exterior-modelina.

Olin yhdistellyt eri paikoista saamiani ohjeita, joten siitä tuo dummy, mihin minä nuo groupit liitin.

Täytyy näköjään sitten vaan asentaa tuo AAM ja toivoa parasta.. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin yhdistellyt eri paikoista saamiani ohjeita, joten siitä tuo dummy, mihin minä nuo groupit liitin.

Juu niitä groupeja ei tosiaan saa linkittää mihinkään. Molempien groupien pitää olla "vapaita" muista ja toisistaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toimii!

On tosin vielä erittäin karun näköinen.

Noita tekstuureita en ole vielä saanut toimimaan. Olen siis gMaxissa vain läiskäissyt tekstuurin (nimi ihan vain muodossa nimi.bmp) paikoilleen sen map-työkalun kanssa ja sitten kun olen exportannut modelin, olen siirtänyt bitmapin koneen texture-kansioon. Mutta ei toimi. Eli pitääkö minun lisäillä johonkin cfg-filuun jotain, vain kenties käsitellä bitmappeja jollain muulla ohjelmalla? Tarkistin myös, että aircraft.cfg:ssä oli flightsim-kohdassa pelkkä "texture =".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

jos et ole tallentanut sitä filua DXT muotoon niin ei välttämättä toimi,eli siis lataa DXTBMP ja tallenna tuo tiedosto uudelleen sillä.Niin tai siis kyllä normaalimuotoinen bitmappikin toimii,mutta sen pitää INDEX väreiltään ei siis RGB ja muistaakseni 8 bit

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

jos et ole tallentanut sitä filua DXT muotoon niin ei välttämättä toimi,eli siis lataa DXTBMP ja tallenna tuo tiedosto uudelleen sillä.Niin tai siis kyllä normaalimuotoinen bitmappikin toimii,mutta sen pitää INDEX väreiltään ei siis RGB ja muistaakseni 8 bit

Index? Siis RGB:hän on red, green, blue, joten tuo on varmaan sitten jotain muuta.. Täytyy kokeilla. Jossei muuten, niin ladataan sitten tuo dxtbmp.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, imuroi tekstuureita varten tosiaan se DXTBMP. Sillä tallennat sitten ne tekstuurit joko DXT-muotoon tai 32bittisenä jatkettuna bitmappina. Myös 256 värinen 8-bittinen bittikartta toimii, mutta tarvitaanhan niitä värejä yleensä vähän enemmän. Jokatapauksessa, gMaxille pitää olla mielellään 24bittinen bitmappi (32bit eikä DXT toimi) tai 8-bittinen, mutta FS:lle taas päinvastoin... Ja muista, että sillä tekstuurilla pitää gMaxissakin olla se _T pääte, jos haluat tekstuurille kiiltoa FS:ssä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, imuroi tekstuureita varten tosiaan se DXTBMP. Sillä tallennat sitten ne tekstuurit joko DXT-muotoon tai 32bittisenä jatkettuna bitmappina. Myös 256 värinen 8-bittinen bittikartta toimii, mutta tarvitaanhan niitä värejä yleensä vähän enemmän. Jokatapauksessa, gMaxille pitää olla mielellään 24bittinen bitmappi (32bit eikä DXT toimi) tai 8-bittinen, mutta FS:lle taas päinvastoin... Ja muista, että sillä tekstuurilla pitää gMaxissakin olla se _T pääte, jos haluat tekstuurille kiiltoa FS:ssä...

Urgh, taas menee vaikeaksi.. No, kokeilemalla sitä oppii..

Yritin nyt ruveta teksturoimaan tuota koneenmokomaa, mutta tekstuurit on ihan suttuisia (ks. kuva). (En tiedä tuon FsNordic-logon käyttöoikeuksista, mutta se ei ole jäämässä siihen, kunhan huvin vuoksi pistin ;).) Niin, korjaantuuko ongelma simuun siirryttäessä (eli suttuisuus vain, jotta gmax pyörisi sulavammin) vai onko joku pielessä? En ole kiinnittänyt huomiota tuon tekstuuri bitmapin bittimääriin, olen luonut nuo tekstuurit vain suoraan gmaxista otetun shotin päälle.

edit: kuva meinasi unohtua..

edit2: tässä vielä tuo tekstuuribitmappi. Tuo rungon osuus nyt on vielä mitä on..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole varma onko tästä mitään apua, mutta kannattaa silti kokeilla. ;)

- "Customize"

- "Preferences..."

- "Viewports"-välilehti

- "Configure Driver..."

Säädä "Background Texture Size" ja "Download Texture Size" isommalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä pitäisikö tuo tehdä ennen tekstuurien laittamista, mutta ainakaan jälkikäteen tehtynä ei auttanut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä pitäisikö tuo tehdä ennen tekstuurien laittamista, mutta ainakaan jälkikäteen tehtynä ei auttanut.

gMax pitää käynnistää uudestaan tuon muutoksen jälkeen.

Entäs mikäs driveri sulla on gMaxissa käytössä? Itse käytän OpenGL:ää:

Ja noilla asetuksillä näkyy näin tarkkana:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jup, nyt toimii.. Käytössä on DirectX, koska OpenGL teki sotkuisempaa jälkeä.

Ja Mikko, nuo sun kuvat saa meikäläisen aika masentuneeksi, kun katsoo tota yksityiskohtien määrää... ;D Kun vaikka vertaa noita kuulokkeita.. :P Tosin kokemuskin on ihan eri planeetalta, ei kannata meikäläisen heittäytyä liian kunnianhimoiseksi.

edit: Ja mahtaako tuo olla johonkin payware-pakettiin...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen nyt saanut vähän tekstuuria pintaan, mutta värejä pitäisi vielä vähän muuttaa.. :P (Ja lisäksi, jos tuo logo pitää poistaa)

En tiedä, ovatko nuo tekstuurit menneet vähän reisille, mutta sen näkee nyt sitten..

Ja sama lainatussa maisemassa.. (Alkuperäistä tuon maisemashotin ottajaa en muista, mutta ei ole minun..)

Ja Ville ja Anttihan sillon puhuivat, että voisivat UL-lennon paintin tehdä, niin tuo tekstuurifilu nyt on valmis, mutta luultavasti erittäin vaikea saada helpolla siistiä jälkeä tummoisen filun kanssa.. Nämä ovat ekat tekemäni kunnon tekstuurit, ja sen huomaa... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, kuva kertoo enemmän kuin 160 merkkiä:

Eli tekstuurit ovat aivan suttuisia. Käytin dxtbmp:tä ja tein noista dxt1:siä, ja tosiaan noin kävi. (Kun nyt oikein muistelen, niin tästä oli juuri tuon Cardinalin kohdalla juttua, mutta en ajattelin kysyä tarkemmin ennen kuin alan säheltämään mitään.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Älä suotta tee siitä DXT:tä. Mielestäni kaikista paras vaihtoehto ulkotekstuurien tekemiseen on 32bittinen Extended bitmap ILMAN mipmappeja...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Älä suotta tee siitä DXT:tä. Mielestäni kaikista paras vaihtoehto ulkotekstuurien tekemiseen on 32bittinen Extended bitmap ILMAN mipmappeja...

Ööh, siis? Nää tietokonetermit ei ole mun vahva alani. Eli valitsenko dxtbmp:stä vaan jonkun muun vaihtoehdon, vai käytänkö jotain muuta ohjelmaa vai mitä...?

Juu tunnustan, olen ihan pihalla. Luojan kiitos ihminen kykenee oppimaan jotain, muuten mä en osaisi mitään.. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulen että Mikko tarkoittaa että valitset tuon 32bit Extendend bitmap sieltä tallennus "valikosta"...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulen että Mikko tarkoittaa että valitset tuon 32bit Extendend bitmap sieltä tallennus "valikosta"...

Just noin... Ja muista vielä poistaa se ruksi siitä mipmap-kohdasta siinä ohjelmaikkunan oikeassa laidassa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa jälkeä Jussi! :)

Mahtavaa saada Eurostar vihdoinkin Flight Simulatoriin.. 8)

Innolla odotan julkaisua!

Eikös tuo ole TL-96 Star, eikö Eurostar? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään