Guest svirkkul

gmax ja export

17 viestiä aiheessa

 

Kokeilin tuossa exportata gmax fileä bgl:ksi mutta tuo 2004 makemdl SDK ei tee suoraan bgl filejä. Mitä pitäis kaveriksi asentaa että homma onnistuis suoraan gmax:sta bgl:ksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä tein kylläkin .mdl filuja, mutta se ei ainakaan onnistunut, ennen kuin sain siinä gmax sdk:ssa olevan tiedoston. En ymmärrä, miksi ne on pitänyt pistää eri sdk:ihin.. Mikkisoftan viisauksia.

 

http://www.microsoft.com/games/flightsimulator/fs2004_downloads_sdk.asp#gmax

 

Tuossa se nyt olikin. Eli tuolta semmonen filu kuin FSModelExp.dle siirretään Gmaxin plug-in kansioon, ja johan pelittää.

 

Siis näin ainakin koneiden modelien kohdalla, mutta pitäis päteä myös bgl:iin.

 

Siis ei mittään.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS2004:n MakeMDL tekee BGL-tiedoston sijasta MDL- ja XML-tiedostot. Näistä MDL-tiedosto sisältää itse objektin ja XML-tiedosto taas sen sijoitteluun FS:n maisemaan tarvittavat tiedot. Jotta nämä tiedostot saisi yhdistettyä BGL-tiedostoksi, tarvitaan BGLComp-niminen ohjelma, joka suotaa ulos BGL:iä. Tämä löytyy erillisestä BGLComp SDK:sta. Ohjeet XML-tiedoston editoimiseen siten, että objekti ilmestyy oikeaan paikkaan FS:ssä ja BGLCompin käyttöön löytyy esim. FS2004 Gamepackin mukana tulevasta gmaxSceneryTutorial.doc-tiedostosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjeet XML-tiedoston editoimiseen siten, että objekti ilmestyy oikeaan paikkaan FS:ssä ja BGLCompin käyttöön löytyy esim. FS2004 Gamepackin mukana tulevasta gmaxSceneryTutorial.doc-tiedostosta.

 

Juu tavailinkin tuota doc tiedostoa mutta mieleen jäi se lauantainen demo jossa pistelit suoraan gmax:sta bgl:ksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu tavailinkin tuota doc tiedostoa mutta mieleen jäi se lauantainen demo jossa pistelit suoraan gmax:sta bgl:ksi.

 

Taitaapi siinä tapauksessa olla niin, että Mikaelilla on siinä ollut käytössä FS2002 Makemdl...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu tavailinkin tuota doc tiedostoa mutta mieleen jäi se lauantainen demo jossa pistelit suoraan gmax:sta bgl:ksi.

 

Jep. Kuten Mikkokin totesi - siinä oli käytössä FS2002 gamepack ja vanha makemdl, eli teki suoraan FS2002-tyylillä bgl. Mulla on gMax asennettuna kummallakin gamepackillä joten voin valita kumpaa käytän. Esimerkiksi ground polygoneja, eli kiitotetä, platta-alueita, rakennuksien varjoja yms. on edelleen pakko tehdä vanhalla versiolla...

 

Bamce

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pitkästä aikaa aloin leikkimään scenery hommilla.

 

Tein rakennuksen gamepackissä olevilla ohjeilla (Ei LODeja). Sain exportattua mdl filet. ImageToolilla käänsin tekstuurit DXT1 muotoon ja sain bgl tiedoston luotua . Laitoin filet simuun mutta rakennusta ei näy.

 

Onko ideoita mistä kannattais lähteä ongelmaa selvittämään. Tässä vielä käytetty xml koodi.

 

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

<FSData version="9.0" xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd">

 

   <!-- Sample object placement. Remove comment markers to place object east of 34R at Sea Tac. -->

   <!--

   <SceneryObject lat="60 53.89" lon="26 55.39" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="0" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">

      <LibraryObject name="EB137C73497DB0812EC014B396EE4423" scale="1.0" />

   </SceneryObject>

 

   -->

 

   <!-- Inclusion of model data. Use the 'Name' of this object to place -->

   <!-- it in other locations. -->

   <ModelData name="EB137C73497DB0812EC014B396EE4423" sourceFile="talo.mdl" />

</FSData>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poista ne ylimääräiset tekstit:

 

><?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<FSData version="9.0" xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd">
  <SceneryObject lat="60 53.89" lon="26 55.39" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="0" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">
     <LibraryObject name="EB137C73497DB0812EC014B396EE4423" scale="1.0" />
  </SceneryObject>
  <ModelData name="EB137C73497DB0812EC014B396EE4423" sourceFile="talo.mdl" />
</FSData>

 

 

[ Attachment removed / expired ]

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poista ne ylimääräiset tekstit:

 

 

Ei näyttänyt auttavan. Jotain siinä on sitten modelissa/images kuralla. Vaikuttaako se että en ole määritellyt LODeja ollenkaan kuten SDK:n oppaassa oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei näyttänyt auttavan. Jotain siinä on sitten modelissa/images kuralla. Vaikuttaako se että en ole määritellyt LODeja ollenkaan kuten SDK:n oppaassa oli?

 

EI niitä lodeja tarvi olla.

 

En tiedä sitten mikä on vikana, kopsasin sinun koodin, vaihdoin tuon modelin, kaikki muu on samaa.

 

Aluksi mitään ei näkynyt mutta kun poistin ne ylimääräiset tekstit niin homma toimi.

 

Onhan sulla projektille oma kansio simussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan sulla projektille oma kansio simussa?

 

Juu Hakemistossa olevat Ground2K4 muutokset toimii ihan ok eli hakemisto kyllä löytyy.

 

Jos sulla Tatu viitselliäisyyttä löytyy katsoa minun gmax fileä. niin laitan sulle yv:llä viestin mistä voit ladata gmax ja kuva filet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sulla Tatu viitselliäisyyttä löytyy katsoa minun gmax fileä. niin laitan sulle yv:llä viestin mistä voit ladata gmax ja kuva filet.

 

Roger, jos heti laitat niin mulla on aikaa sitä vilkaista. Muuten menee sitten jollekin muulle päivälle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bouttiarallaa tämmönen:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

En minä löydä mitään vikaa mistään, nuo on kaikki tehty niillä sinun palasilla, en muuttanut mitään.

 

Tosin kun teet DXT1 tai DXT3 tekstuureita, (tai mitä tahansa muitakin formaatteja) niin lisää niihin mip mapit. Mip mapittomilla maisematekstuureilla saattaa ilmetä muita ongelmia.

 

Ihan niin kuin joku muu maisema poistaisi tämän objektin sinulla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tosin kun teet DXT1 tai DXT3 tekstuureita, (tai mitä tahansa muitakin formaatteja) niin lisää niihin mip mapit. Mip mapittomilla maisematekstuureilla saattaa ilmetä muita ongelmia.

 

Ihan niin kuin joku muu maisema poistaisi tämän objektin sinulla...

 

Joo itse asiassa vika oli siinä että gmaxissa talon nimi oli väärä. Korjasin sen aikaisemmin mutta käytin väärää gmax fileä käännöksessä. Prkleen kopiot.

 

Suuret kiitokset!

 

Ööh Mip Mapit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo itse asiassa vika oli siinä että gmaxissa talon nimi oli väärä. Korjasin sen aikaisemmin mutta käytin väärää gmax fileä käännöksessä. Prkleen kopiot.

 

Siis se mdl filu oli vääränniminen? Muullahan ei olekaan väliä.... no anyway, hyvä kun toimii.

 

Ööh Mip Mapit?

 

Jep, Mip Mapit. ;D

 

Tälleen:

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis se mdl filu oli vääränniminen? Muullahan ei olekaan väliä.... no anyway, hyvä kun toimii.Jep, Mip Mapit. ;D

 

 

Joo mdl file oli oikean niminen mutta talo objekti oli väärä.

 

Pistetään vielä samaan ketjuun yks kyssäri: Jos on useita eri rakennuksia ja objekteja niin kannattaako ne tehdä samaan gmax fileen vai kaikki erikseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään vielä samaan ketjuun yks kyssäri: Jos on useita eri rakennuksia ja objekteja niin kannattaako ne tehdä samaan gmax fileen vai kaikki erikseen?

 

Riippuu siitä mitä olet tekemässä. Mitä enemmän tavaraa sitä enemmän autogen taloja ja metsää katoaa näiden gmax tuotosten ympäriltä. Eli siis jos tämä ei ole ongelma niin voit tehdä vaikka koko kaupungin gmaxissa. Yleensä kuitenkin Suomen maisemissa on parempi tehdä talo kerrallaan ja asetella me myöskin talo kerrallaan maisemaan.

 

Hyvä tapa tehdä nuo siististi on kirjasto-bgl, eli keräät ne kaikki rakennukset yhteen kirjasto-bgl:n ja sitten asettelet ne paikoilleen toisella bgl:llä, eli näin XML kielellä:

 

Kirjasto esimerkki: (Jos käytät tätä niin muuta nuo pitkät numero/kirjainsarjat joksikin muuksi, muuten menee minun objektien kanssa sekaisin)

 

><?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<FSData version="9.0" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd">
   <ModelData name="6F1AF76C422DD778CF483ABEDCFC2603" sourceFile="Citris.mdl" />
       <ModelData name="5BF713F644DFAC6DAEB557BD23770A65" sourceFile="Prisma.mdl" />
   <ModelData name="B6737209402C16EB866F2D91FCA997B9" sourceFile="Rinne.mdl" />
   <ModelData name="79D83FBF4A908D97D5980DBDBE84DB72" sourceFile="Laavu.mdl" />
</FSData>

 

Tuohon voit siis noita ModelData rivejä lisätä niin paljon kun vain jaksat taloja tehdä.

 

Sitten nämä objektit asetellaan paikalleen tällaisella koodilla, tunnuksena joka objektille käytetään siis tuota numero/kirjainsarjaa.

 

><?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<FSData version="9.0" xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd">
   <SceneryObject lat="66.49293995225" lon="25.6875526937623" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="25" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">
      <LibraryObject name="5BF713F644DFAC6DAEB557BD23770A65" scale="1.0" />
   </SceneryObject>
   <SceneryObject lat="66.5031772566698" lon="25.7252861023273" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="35" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">
      <LibraryObject name="B6737209402C16EB866F2D91FCA997B9" scale="1.0" />
   </SceneryObject>
   <SceneryObject lat="66.5078198804305" lon="25.7362901895204" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="223" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">
      <LibraryObject name="c545a29811d2e2ec1000849c2ae60c5a" scale="0.9" />
   </SceneryObject>
   <SceneryObject lat="66.5077006834352" lon="25.7365378874053" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="223" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">
      <LibraryObject name="c545a29511d2e2ec1000849c2ae60c5a" scale="0.9" />
   </SceneryObject>
   <SceneryObject lat="66.5074186988426" lon="25.7360264147159" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="223" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">
      <LibraryObject name="c545a29811d2e2ec1000849c2ae60c5a" scale="0.7" />
   </SceneryObject>
   <SceneryObject lat="66.5072823746129" lon="25.7365172659987" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="223" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">
      <LibraryObject name="c545a29a11d2e2ec1000849c2ae60c5a" scale="0.6" />
   </SceneryObject>
   <SceneryObject lat="66.5074700501191" lon="25.7366162292789" alt="-2" pitch="0" bank="0" heading="223" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">
      <LibraryObject name="a293cef94d8fcd06a9add99cb867b3a0" scale="0.6" />
   </SceneryObject>
   <SceneryObject lat="66.5072085798528" lon="25.7364739939152" alt="-1" pitch="0" bank="0" heading="133" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">
   </SceneryObject>
</FSData>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään