Jani Salo

Top-5 kauniit ?

126 viestiä aiheessa

Ei millään pahalla ketään kohtaa, mutta olis kiva etenkin kun moni tuntuu äänestävän 757:aa kuulla niitä perustelujakin ;).

Mutta katos kun Finnairilla ja Air Finlandilla on 757:aa, ja sitku 767 PIC on niiiin makee. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta katos kun Finnairilla ja Air Finlandilla on 757:aa, ja sitku 767 PIC on niiiin makee. ;D

 

Ööö oke on sekin yks peuste ;D. Mutta jos olis lisää niin ite ainakin haluaisin tietää, muuta kuin edellämainittuja 8).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö oke on sekin yks peuste ;D. Mutta jos olis lisää niin ite ainakin haluaisin tietää, muuta kuin edellämainittuja 8).

 

No minäpä lykkään tähän oman mielipiteeni. Kone on Edu Kettusta lainatakseni kaunis kuin lentäjän luusta tehty. Linjakas, solakka, erityisen onnistunut nokka, yhtä onnistunut suuri sivuvakaaja. Se vaan on niin upee. Kyllä näkee, että rungon perintö tulee 707:skasta, jonka kauneutta ei yksikään suihkumatkustajakone pääse lähellekään. No okei, Kasi (DC) menee pitkälti samaan suuntaan, mutta ei pärjää. Ai joo, B720 on kyllä aika vahvoilla tossa kastissa. Toisen kautta Kasi on kyllä ehdottomasti upeempi kuin 757, joten ei tämä homma ihan niin suoraviivaista ole... Ja mitä tulee 767:skaan, se on 737:n (varsinkin 300-500-mallien kohdalta) yksi tylsimmän näköisiä suihkareita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oma listalleni kelpuutan seuraavat:

1. Ehdottomasti lento-ominaisuuksiltaan paras lentämäni kone http://www.airliners.net/open.file/410669/M/

2. Samanlainen, mutta häviää kuitenkin:

http://www.multi.fi/kik/skotu003.html

 

Isot pojat ovat kertoneet, että tämä olisi paras http://www.airliners.net/open.file/328489/M/

ja luultavasti sen rakennan kun saan numero yhden valmiiksi.

 

Hur, jos Tumppu pätkii Tuulian, tahtoo oitis lentämään sellaista. Sen täytyy olla taivaasta seuraava...

 

Luin jostain Sport Aviatsiuunista joskus Falcosta juttua ja kehuivat mysö sen olevan erittäin selkeä rakennettava ja loistavasti suunniteltu. Matkaan saa tuhatsivuisen sangen ykstyiskohtaisen manuaalin. Voittanee monet ratkaisut, joissa saa kassillisen sameita paperirullia. Mullakin on yhdet lainassa. Sori vaan Kaipaisen Janne, pitäsköhän ne palauttaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei millään pahalla ketään kohtaa, mutta olis kiva etenkin kun moni tuntuu äänestävän 757:aa kuulla niitä perustelujakin ;).

 

Se nokka... Ne laskutelineet.. :-* ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai satana ku mainittiin tuo Tuulia.Eikö se ollu se tajuttoman parkuva harmaa Tuulia mikä(Auliksen)parku aikoinaan malmilla?Makee laite kaikenkaikkiaan.

T:Pygmi

PS:Oliko siinä kuus mukinen contin kannu?Sanokaa ken tietävät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin jostain Sport Aviatsiuunista joskus Falcosta juttua ja kehuivat mysö sen olevan erittäin selkeä rakennettava ja loistavasti suunniteltu. Matkaan saa tuhatsivuisen sangen ykstyiskohtaisen manuaalin. Voittanee monet ratkaisut, joissa saa kassillisen sameita paperirullia. Mullakin on yhdet lainassa. Sori vaan Kaipaisen Janne, pitäsköhän ne palauttaa...

 

Voisin suoralta kädeltä nimetä kymmenkunta ukkoa, jotka ovat vuosikausia, jos eivät jopa -kymmeniä, kuolanneet Falcon perään. Eipä ole kukaan vaan ryhtynyt hommiin. Pitänee perustaa Falco Oy, ja järjestää suunnattu osakeanti tekeville käsille...

 

Savonlinnassa, ainakin taannoin, oli vielä telineet hallin seinällä muistona.

 

Manu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai satana ku mainittiin tuo Tuulia.Eikö se ollu se tajuttoman parkuva harmaa Tuulia mikä(Auliksen)parku aikoinaan malmilla?Makee laite kaikenkaikkiaan.

T:Pygmi

PS:Oliko siinä kuus mukinen contin kannu?Sanokaa ken tietävät?

 

Eee, kun Tuulia on MOPU. Muistaakseni yksi moottorivaihtoehto on 1700 kuutioinen Limbach ja koneen "oikea" tyyppinimi Fournier RF-4 ja 2-paikkainen RF-5.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että peräti 5...

 

1. F-15 Strike Eagle

2. Mig-31

3. Fokker Dr.I Triplane

4. F-14 Tomcat

5. Mig-21

 

Lista saattaisi olla toisenlainenkin, eipä ole tullut absoluuttista järjestystä mietittyä :)

 

Edit: Hittolainen, Blackbird. Päivitetty lista on siis:

 

1. SR-71 Blackbird

2. F-15 Strike Eagle

3. Mig-31

4. Fokker Dr.I Triplane

5. F-14 Tomcat

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eee, kun Tuulia on MOPU. Muistaakseni yksi moottorivaihtoehto on 1700 kuutioinen Limbach ja koneen "oikea" tyyppinimi Fournier RF-4 ja 2-paikkainen RF-5.

 

Joo, ykspaikkanen on pilkkua viilaten Fournier RF4D, jossa on vakiona Rectimo 4AR1200 -mylly, eli ranskalaisten modifioima VW1200-boxer. Kokonaista 39 heppaa, mutta kulkee 180 km/ matkaa (melkein 100 kts) ja onpi temppukelpoinen. RF5:ssä on toi Limbach 1700 sitten, joka taas on saksalainen VW-modifikaatio.

 

Laitetaanpa tohon linkki galleriaan kaunokaisestamme, joka on pikkuista vaille valmis koelentämään pitkähkön peruskorjauksen jälkeen...

 

http://users.evitech.fi/~k0101928/370/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka muistaa legendaarisen tapauksen, jossa Finskin kippari lähti Tuulialla nousuun Malmilta ja yritti heti noususta suoraan silmukkaa, joka päätyi mahalleen kiitotielle ja kippari loukkasi selkänsä? En muista koneen vaurioita mutta pilotin nimen tiedän..Se opetti minulle aikoinaan syöksykierteitä OH-CSV:llä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai satana ku mainittiin tuo Tuulia.Eikö se ollu se tajuttoman parkuva harmaa Tuulia mikä(Auliksen)parku aikoinaan malmilla?Makee laite kaikenkaikkiaan.

T:Pygmi

PS:Oliko siinä kuus mukinen contin kannu?Sanokaa ken tietävät?

 

Nooh... se Vesan Auliksen kone oli Tuuli III (TL-1, OH-XTL) ja sen potkuri piti totta vieköön melkoista parkunaa. Mosa oli Cont IO-470.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka muistaa legendaarisen tapauksen, jossa Finskin kippari lähti Tuulialla nousuun Malmilta ja yritti heti noususta suoraan silmukkaa, joka päätyi mahalleen kiitotielle ja kippari loukkasi selkänsä? En muista koneen vaurioita mutta pilotin nimen tiedän..Se opetti minulle aikoinaan syöksykierteitä OH-CSV:llä

 

Kaikki muut Tuuliat paitsi tuolla Himangan paikkeilla jäähän lentänyt ovat jatkaneet elämäänsä enemmän tai vähemmän 70-luvun jälkeen, joten kaiketi tämäkin lentää yhä. Kuskihan oli tehnyt saman tempun Gnatilla ja kumma kun ei Tuulialla onnistunut... Se Rectimo on tosiaan hieman alitehoinen. Tumppu vetää tässäkin pidemmän korren.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin suoralta kädeltä nimetä kymmenkunta ukkoa, jotka ovat vuosikausia, jos eivät jopa -kymmeniä, kuolanneet Falcon perään. Eipä ole kukaan vaan ryhtynyt hommiin. Pitänee perustaa Falco Oy, ja järjestää suunnattu osakeanti tekeville käsille...

 

Manu

 

Suomeen on ostettu kahdet piirustukset tästä italiattaresta ja toisista aloin jo käydä kauppaa, kunnes rakastuin suomalaiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5. Ka-6CR/E

 

Okei... jos siihen listaan en laita Falcoa, niin sitten siihen täytyy laittaa höyryKutonen. Ohjainharmonia on jotain todella järkyttävän ihmeellistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka muistaa legendaarisen tapauksen, jossa Finskin kippari lähti Tuulialla nousuun Malmilta ja yritti heti noususta suoraan silmukkaa, joka päätyi mahalleen kiitotielle ja kippari loukkasi selkänsä? En muista koneen vaurioita mutta pilotin nimen tiedän..Se opetti minulle aikoinaan syöksykierteitä OH-CSV:llä

 

Minäkin tiedän kipparin, mutta koskas tämä tapaus tarkkaan ottaen sattui ja tietääkö kukaan, mikä yksilö mahtoi olla kyseessä?

 

Heinäkuun lopulla muuten Club Fournier International elikkä CFI järjestää retken, joka ylettää Suomeen saakka. Lentänevät parin- kolmenkymmenen Tuulia-voittoisen koneen jenginä. Tarkoitus olisi olla Oripäässä 26. päivä, mutta kuuluipa tänään huhua Hyvinkäästäkin. Ole siellä tai ole neliö...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Makuasioista ei tietenkään voi kiistellä, mutta omat valintani ovat: "Joutsenkaulainen" MD-90 ja melkein yhtä siro tosin "pidempiraajainen" Boeing-757.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään