Guest sasu

AI-trafiikkikysymyksiä, mm. vesitasoista (RATKESI!?)

15 viestiä aiheessa

Virittelen tässä GA-trafiikkia metsäjärville ja tarvitsisin hieman apua. Manuaaleista ja tutoriaaleista en löytänyt näihin vastauksia.

 

Kysymys 1

 

Mistä johtuu, että kun vesitason lähdön aika koittaa, se vain katoaa parkkiruudusta?

 

Olen luonut AFCAD:lla järven päälle lentokentän, jossa on vesikiitotie, vesirullausreitit, lähtöpisteet, parkkiruuduista (Dock GA) kaksi on nokka kohti rantaa, yksi kyljittäin laiturissa. Mistään näistä ei kone suostu lähtemään liikkeelle.

 

Saapumiset onnistuvat hyvin - vesitaso laskeutuu nätisti ja seilaa parkkiruutuun.

 

Kysymys 2

 

Miten saan pyörä- ja vesikoneet menemään oikeille kiitoteille, jos kentältä löytyy sekä maa- että vesikiitotiet?

 

Kaikki koneet, myös vesitasot, pukkaavat väkisin maalle - ja kipinät sinkoilevat.

 

Nyt kiersin ongelman luomalla kaksi erillistä kenttää, toinen vesitasoille, toinen pyöräkoneille. Haluaisin kuitenkin yhdistää ne samaan kenttään, jos mahdollista.

 

Kysymys 3

 

Rakentelemani järvialue on vuorten välissä, mistä aiheutuu että osa AI-liikenteestä törmää vuoreen yrittäessään lähestyä kenttää. Onko mitään keinoa opastaa niitä tekemään esim. korkeudenpudotusta holding-kuviossa laakson sisäpuolella? Tai edes keinoa käskeä niitä saapumaan tietystä suunnasta (pitkittäin laaksoon, ei poikittain)?

 

Kiitos!

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys 3

 

Rakentelemani järvialue on vuorten välissä, mistä aiheutuu että osa AI-liikenteestä törmää vuoreen yrittäessään lähestyä kenttää. Onko mitään keinoa opastaa niitä tekemään esim. korkeudenpudotusta holding-kuviossa laakson sisäpuolella? Tai edes keinoa käskeä niitä saapumaan tietystä suunnasta (pitkittäin laaksoon, ei poikittain)?

 

Ei taida simun AI olla vielä noin kehittynyttä, että pystyy holding-kuviot yms. "hienoudet" määrittelemään.

Mille järville olet tenhyt noita reittejä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mille järville olet tenhyt noita reittejä?

 

Harjoittelen Alaskassa Fairbanksista pohjoiseen, järven nimi on Big Lake ja avsim'sta löytyy sinne Naji'n tekemä maisemapaketti BFU Brooks. Järven rannassa on Moose Lodge. Laitoin sinne vähän AI-liikennettä ja taistelen nyt vesitasojen kanssa.

 

Googletin taas, mutta en löytänyt mitään apua. Joku pikku juttu on väärin, kun vesitasot eivät suostu lähtemään liikkeelle "parkkiruudusta".

 

Aavistelinkin, että AI-koneet eivät juuri osaa vaikeita lähestymisiä tehdä, mutta toivoin että sittenkin olisi joku niksi millä ne saisi pudottautumaan laaksoon luotettavasti. Yritän vaihtaa lähtökentän, josko sillä saisin tulosuunnan muutettua.

 

sasu

 

PS. Sain hankalimman koneen (Piper Cub) tulemaan laaksoon sopivasta suunnasta muuttamalla lähtökenttää. Nyt on ongelma, että idiootti AI-pilotti yrittää kiertää kiitotien väärään päähän sen sijaan että laskeutuisi suoraan. Tästä kyllä oli ohjeissa mainintakin, että FS9 ei tottele suuntaohjeita kiitotien valinnassa. Pahus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virittelen tässä GA-trafiikkia metsäjärville ja tarvitsisin hieman apua. Manuaaleista ja tutoriaaleista en löytänyt näihin vastauksia.

 

Kysymys 1

 

Mistä johtuu, että kun vesitason lähdön aika koittaa, se vain katoaa parkkiruudusta?

 

Olen luonut AFCAD:lla järven päälle lentokentän, jossa on vesikiitotie, vesirullausreitit, lähtöpisteet, parkkiruuduista (Dock GA) kaksi on nokka kohti rantaa, yksi kyljittäin laiturissa. Mistään näistä ei kone suostu lähtemään liikkeelle.

 

Saapumiset onnistuvat hyvin - vesitaso laskeutuu nätisti ja seilaa parkkiruutuun.

 

Kysymys 2

 

Miten saan pyörä- ja vesikoneet menemään oikeille kiitoteille, jos kentältä löytyy sekä maa- että vesikiitotiet?

 

Kaikki koneet, myös vesitasot, pukkaavat väkisin maalle - ja kipinät sinkoilevat.

 

Nyt kiersin ongelman luomalla kaksi erillistä kenttää, toinen vesitasoille, toinen pyöräkoneille. Haluaisin kuitenkin yhdistää ne samaan kenttään, jos mahdollista.

 

Kysymys 3

 

Rakentelemani järvialue on vuorten välissä, mistä aiheutuu että osa AI-liikenteestä törmää vuoreen yrittäessään lähestyä kenttää. Onko mitään keinoa opastaa niitä tekemään esim. korkeudenpudotusta holding-kuviossa laakson sisäpuolella? Tai edes keinoa käskeä niitä saapumaan tietystä suunnasta (pitkittäin laaksoon, ei poikittain)?

 

Kiitos!

 

sasu

 

 

Eiköhän tuolta alueelta löydy paremmin "Know howta" esim. Avsimin foorumeilta, tai muilta alan saiteilta, "Engelsmanneja" kun kaikki nykyään ollaan. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys 1

 

Sasu, joko kokeilit sitä AFCADin omaa Fault Finderia? Näin sanotaan AFCAD 1.4:n manuaalissa (luulen, että sama pätee myös AFCAD v2:een):

 

Ensure all parking spots are connected to the taxiway system. An unconnected parking spot will lock out all other parking spots of the same size further down the parking list, even if they are properly connected. Run the Fault Finder from the Tools menu to check for unconnected parking spots.

 

Kysymys 3

 

Voit määrittää AFCADisi myös niin, että koneet käyttävät lähestymiseen vain tiettyä kiitotietä tai sen puolta (esim. laskussa käytössä vain RWY 6R), jos se on maaston väistämisen kannalta edullisempaa. Nousut voi myös määrittää samoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesitaso-AI:sta puhuttiin juuri tuossa toisella puolella. Mainitsin siellä Holger Sandmannin float-ai-paketin - oletko koeillut sitä vai teetkö itse "pitkästä puusta?" Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksista enemmänkin. Tämä on nimittäin pitkään ollut itselläni suunnitteilla, mutta en ole ehtinyt vielä edes aloittaa. Valitettavasti en siksi voi antaa kuin joitakin yleisiä komentteja

 

1. koneen katoaminen lähtöhetken koittaessa on aika yleinen ongelma muillakin kuin vesitasoilla. Omissa virityksissäni viaksi on yleensä paljastunut plaani, jos lähtökenttä on kunnossa (AFCADin fault finder ei herjaa jnpp.)

-- aikataulu on liian kireä; monilegisessä plaanissa täytyy jättää välikentillä kääntymiselle riittävästi aikaa.

-- ko. kone ei voi operoida saapumiskentälle (ei ole sopivaa/tarpeeksi suurta gatea - tai ehkä tässä tapauksessa dock:ia?)

 

2. ai-helikoptereita kokeillessani sain täysin saman kokemuksen. Ilmeisesti ei ole muuta konstia kuin tuo kokeilemasi, eli tehdä hekoille tai vesitasoille kokonaan oma kenttä. Sillä tavalla minäkin ongelman kiersin.

 

3. kaiken lukemani, kokemani ja kokeilemani perusteella - sitä on jonkin verran, mieluisimmat virtuaalilentomaailmani sijaitsevat poikkeuksetta vuoristoisilla alueilla - tähän vuoriin törmäilemiseen ei ole lääkettä. Muistan kyllä joskus lukeneeni, että myös ai-koneiden nousun ja laskun jyrkkyyttä voisi säädellä FDE:tä säätämällä, mutta en ole kokeillut.

 

Kuten Mario sanoi, PAI:n ja AVSIM:in foorumeilla kirjoitetaan näistä paljon.

 

--- terv. Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkoin työstämistä.

 

Yritin muuttaa lentokentän koordinaatteja ja korkeutta aircraft_xxx.txt -tiedostossa. Ei auttanut.

 

Huomasin että Classic Piper Cub lensi liian matalalla, vaihdoin tilalle toisen koneen, joka osasi lentää lähestymiskuvion oikein.

 

Vieläkään en saa vesitasoja lähtemään liikkeelle. Kun moottorin pitäisi käynnistyä, katoaa koko kone. Kyse ei siis ilmeisesti ole rullauksen epäonnistumisesta.

 

Kohdekenttä on kunnossa, kone saapuu sinne, vaikkei koskaan pääsekään toisesta päästä liikkeelle. Kyllä on outoa! :o

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkään en saa vesitasoja lähtemään liikkeelle. Kun moottorin pitäisi käynnistyä, katoaa koko kone. Kyse ei siis ilmeisesti ole rullauksen epäonnistumisesta.

 

Kuulostaa ihan vaan AFCAD-ongelmalta. Tarkistappa, että se "taxi line", joka lähtee siitä parkkiruudusta, on kiinnitetty toiseen taxi linkkiin. Siinä käy hyvin helposti niin, että se ei vain ole tarttunut kiinni...

 

Kohdekenttä on kunnossa, kone saapuu sinne, vaikkei koskaan pääsekään toisesta päästä liikkeelle. Kyllä on outoa! :o

 

Juu, tuo on ihan normaalia FS:n AI-toimintaa. Ajattele homma sillä tavalla, että FS ei piirrä sitä AI-konetta, eikä laske sen lentorataa, ennenkuin on pakko (rupeat vaikka CTRL+W:llä katselemaan AI-koneita). Sitten kun se kone on tarpeeksi lähellä kohdekenttää (ennakoitu saapumisaika flightplans.txt:stä on tarpeeksi lähellä), simu alkaa "hahmottamaan" sen saapuvan koneen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Kannattaa tutustua myös Holger Sandmannin pakettiin väännettyihin AI - Float koneiden parametreihin, muistaakseni aikoinaan paketin readmessä oli maininnat koneiden soveltuvuudesta slaidihommiin. Holgerin pakka kyllä toimi ongelmitta samaa kenttää kierrettäessä, mutta toiselle kentälle aikoessa alkoi tapahtua kummia. :o Eli kokeile laittaa lähtö ja paluu samalle kentälle xxxx vaikka 2 H välein, niin näet missä vika piilee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin Holger Sandmannin paketin tekstit, ja Lee Swordyn ohjeet, ja paljon muutakin.

 

Minulla vesitasot toimivat oikein hienosti eikä mitään ongelmia ole, paitsi etten saa pirulaisia lähtemään liikkeelle ollenkaan.

 

Äsken vielä viimeisenä niksinä lisäsin kentälle Tower ja Ground Control -taajuudet, mutta ei auttanut mitään. Lähtöajan koitettua Beaver heilahtaa kerran kuin keinutuoli kevyessä tuulessa ja sitten katoaa.

 

Yksi pieni vesitaso tekee muuten komea go-aroundin laskeutuessaan - joka kerta. Ensimmäinen laskeutumisyritys menee pitkäksi, vastarannan lähestyessä kaasu täysille ja kone vedestä takaisin ilmaan. Toinen yritys onnistuu.

 

Siirryn nyt avsim'in forumin puolelle, josko sieltä saisin jonkun vinkin. Kerron sitten tänne, jos ratkaisu löytyy.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin Holger Sandmannin paketin tekstit, ja Lee Swordyn ohjeet, ja paljon muutakin.

 

Minulla vesitasot toimivat oikein hienosti eikä mitään ongelmia ole, paitsi etten saa pirulaisia lähtemään liikkeelle ollenkaan.

 

Äsken vielä viimeisenä niksinä lisäsin kentälle Tower ja Ground Control -taajuudet, mutta ei auttanut mitään. Lähtöajan koitettua Beaver heilahtaa kerran kuin keinutuoli kevyessä tuulessa ja sitten katoaa.

 

Yksi pieni vesitaso tekee muuten komea go-aroundin laskeutuessaan - joka kerta. Ensimmäinen laskeutumisyritys menee pitkäksi, vastarannan lähestyessä kaasu täysille ja kone vedestä takaisin ilmaan. Toinen yritys onnistuu.

 

Siirryn nyt avsim'in forumin puolelle, josko sieltä saisin jonkun vinkin. Kerron sitten tänne, jos ratkaisu löytyy.

 

sasu

 

 

Kokeiles AFCAD:n Fault finderiä tools-valikosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeiles AFCAD:n Fault finderiä tools-valikosta.

 

Monta kertaa jo. Puhdasta näyttää.

 

Olen jopa vaihtanut rullaustiet vedestä betoniin (Holgerin AFCAD:ssa oli tehty näin). Olen vaihtanut parkkipaikkojen sijaintia ja suuntaa. Kokeillut Dock GA- ja Ramp GA -parkkipaikkoja. Tehnyt rullausreitit parkkipaikoille loivasti sisään ja loivasti ulos. Mikään ei auta.

 

Katsoin tänään tarkemmin mitä tapahtuu kellon lyödessä. Kone "putoaa" suksille (muutaman sentin) ja katoaa. Edes potkuri ei ehdi pyörähtää.

 

AFCADini on mielestäni samanlainen kuin Holgerin paketissa.

 

Pitänee seuraavaksi kokeilla Holgerin paketissa tulleita muokattuja lentokoneita. Holger muistaakseni määrittelee kosketuspisteet koneille kuin kovalla maalla eli pyörillä ja siksi tekee betoniset rullaustiet veteen. En kuitenkaan usko tämänkään auttavan, sillä vesitasoni saapuvat näyttävästi. Ne jopa pysähtyvät rullatessaan hold-pisteeseen ja kiihdyttävät taas liikkeelle.

 

Liikkeellelähtö uudelle lennolle ei vain meinaa sitten millään onnistua.

 

Avsimin TTools-forumista ei ole vielä tullut apuja. Odottelen neuvoja ja teen omia kokeiluja. Hullua hommaa tuhlata näin paljon vapaa-aikaa lentosimun AI-liikenteen virittelyyn, varsinkin kun se ei edes etene nyt yhtään. ;D

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutin AFCAD:llä kiitotien pinnan betoniksi - ja jo lähti lentokone liikkeelle!

 

Kaikki rullausreitit olin jo muuttanut betoniksi, mutta kiitotie oli unohtunut.

 

Määrittelen kaikkien leveydeksi 1 ft, jolloin ne eivät näy, mutta ohjaavat koneita.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avsimin TTools-forumista ei ole vielä tullut apuja. Odottelen neuvoja ja teen omia kokeiluja. Hullua hommaa tuhlata näin paljon vapaa-aikaa lentosimun AI-liikenteen virittelyyn, varsinkin kun se ei edes etene nyt yhtään. ;D

 

hmm... kannattaa varmaan kysellä myös Scenery design alueella AVSIMissa. Tässä on varmaan joku AFCAD ongelma.... Olethan AFCADissa kokeillut sitä Find Faults-nappulaa, tai komentoa tai mikä se nyt olikaan. Sillä näkee helposti virheet mistä Mikko kirjoitteli.

 

Mitä tulee tuohon sinun kysymykseen kuinka vesitasot ja tavalliset koneet saa samalla kentällä käyttämään eri kiitotietä sanoisin että se ei ole mahdollista muuten kuin että teet kaksi eri AFCADia samalle kentälle. Vesitasot erikseen ja muut erikseen. Sitten tietysti niiden kenttien tunnukset pitää olla erit ja sinun pitää ohjata liikenne oikein TToolsilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teen AFCAD:iin siis veden päälle betoniset 1 ft leveät rullaus- ja kiitotiet. Jos määrittelen ne vedeksi AFCAD:issa niin koneet eivät lähde liikkeelle.

 

Jäi kuitenkin vielä pieni kiusa...

 

Tavalliset vesitasot lähtevät nyt liikkeelle, mutta jos ne pysähtyvät hold-pisteeseen tai start point:iin, niin ne eivät siitä enää lähde liikkeelle.

 

Holger Sandmannin modifioimat koneet sen sijaan toimivat oikein. Holger on käsittääkseni muokannut aircraft.cfg:tä niin, että koneilla on pyörät, vaikka visuaalisessa mallissa onkin vesisukset. Ne siis FS9:n mielestä rullaavat pyörillä betonin päällä, vaikka pelaajasta näyttää siltä kuin ne liikkuisivat vesisuksilla veden päällä.

 

Oli miten oli, kohta alkaa Alaskan järven ja joet vilistä vesitasoja!

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään