Guest pilot22

DME-kaari+Vatsim

16 viestiä aiheessa

Moro,

Millainen on tuo DME kaaren maksimi lento etäisyys annetusta etäisyydestä? Onko se jotain 1 nm ja mikä on yleinen käytäntö Vatsimissä lj:llä? Joissain paikoissa tuo kaari alkaa melkein 90 asteen kulmalla tuohon lentoreittiin verrattuna ja silloin meinaa hieman lipsua tuo raja joko sisäänpäin tai hieman ulospäin.

 

 

Miten on?

 

 

- Ilja- ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vatsim-lennonjohtajilla tuskin on aikaa tuollaista alkaa "kyylätä", mutta sanoisin että lentoteknisesti yli 1 nm:n alkaa jo olla rajoilla. Menetelmät on kyllä laskettu selvästi suuremmalla toleranssilla, joten muiden reitille joutumista ei kannattane pelätä.. Tietysti jos manuaalisesti lentää, niin etenkin tuo aloituksen paikka saattaa olla vähän hankala löytää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Sami! Lähinnä tarkoitin jos lentää IFR ja vaikka jossakin Starissa pitää ottaa suoraan reitiltä tuo etäisyys. No, mutta siis pysyttelen (tai siis yritän) siellä 1nm sisällä.

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jumatsuikka! Harjoittelin tuossa taas tuota "kaarelle venymistä" ja huomasin, että ainakin PMDG:n boeingin kanssa tuo homma luistaa paljon paremmin käsipelillä :D. Autopilotti pitää korkeuden ja kädellä käännetään. Miten on IRL, kuinka tämä tehdään?

Saapa nähdä josko tuo joskus onnistuisi Vatsimissakin (toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse tehdä tuota, ainakaan paljoa ;D) siellä vaan tuntuu että joku "huohottaa niskaan" lähinnä kiirettä tulee jaksojen vaihdossa. Minun pitää aina klikata kaksi kertaa tuota directory fileä. Ja AVC tunerista ei oikein tiedä milloin se toimii :(.

 

Harjoitellaan jatkossakin!

 

 

- Ilja- :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autopilotti ja LNAV. Käsin tartte sitten koskea.. :) Ihan yhtä toimiva ja fiksu tapa on ajaa AP:n Alt hold päällä ja HDG:n kautta sitten vaihtaa suuntaa jos kompuutteri ei osaa kaarta ajaa itse.

 

Isommalla koneella jos ajaa, niin tietysti autopilottia ja kaikkia muitakin koneen järjestelmiä kannattaa käyttää hyväksi niin paljon kuin mahdollista. Helpottaa kummasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan. Hmmm, jostain syystä en ole vielä bojoinkista löytänyt kaari ohjelmointia (liekö siinä ollenkaan sellaista)... Voihan sitä toki ajella hdg:lläkin, miksipä ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autopilotti ja LNAV. Käsin tartte sitten koskea.. :)

 

Tulikin tästä mieleen että mites se on oikeassa elämässä, eli onko konetta mahdollista ohjata itse ollenkaan kun on AP:sta esim. ALT hold päällä, vai onko konetta silloin mahdollista ohjata vain juuri esim. HDG:llä? On jäänyt mietityttämään tämä... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan. Hmmm, jostain syystä en ole vielä bojoinkista löytänyt kaari ohjelmointia (liekö siinä ollenkaan sellaista)... Voihan sitä toki ajella hdg:lläkin, miksipä ei.

Eipä taida suoranaista olla, mutta tarpeeksi tiukan kaaren saa vaikka FMC:hen ohjelmoitua esim. PBD(place-bearing-distance) reittipisteillä.

Jos vaikka DME-kaari on 12nm OUK-vor:sta, syötä 10-20 asteen välein PBD-pisteitä 12nm päähän vor:sta. Siinä pysyy helposti 1nm sisällä kaaresta käsin tai autopilotilla.

PMDG:n FMC:n manuaalissa on ohjeet noista custom-waypointtien teosta, ei ole vaikeaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja voihan sen DME -kaaren iskeä matolaatikkoon FIX -sivulla niin että se näkyy kartalla vihreänä katkoviivana (boeingit). Siitä on helppo lähteä seuraamaan sitä joko hdg sel:llä tai käsin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja voihan sen DME -kaaren iskeä matolaatikkoon FIX -sivulla niin että se näkyy kartalla vihreänä katkoviivana (boeingit). Siitä on helppo lähteä seuraamaan sitä joko hdg sel:llä tai käsin.

 

Helpointa on käyttää niitä "PBD"-pisteitä, jos mahdollisuus siihe on. Näin ei tule turhaa HDG:n vääntelyä, vaan lento onnistuu LNAV:lla ja näin ollen vaikka käsin FD:n opastamana. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helpointa on käyttää niitä "PBD"-pisteitä, jos mahdollisuus siihe on. Näin ei tule turhaa HDG:n vääntelyä, vaan lento onnistuu LNAV:lla ja näin ollen vaikka käsin FD:n opastamana. :)

Mikä sitten lasketaan helpommaksi, näpytellä pari numeroa cdu:lle ja pyöritellä hdg nuppia vai näpytellä monta pistetta cdu:lle ja iskeä lnav kehiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä sitten lasketaan helpommaksi, näpytellä pari numeroa cdu:lle ja pyöritellä hdg nuppia vai näpytellä monta pistetta cdu:lle ja iskeä lnav kehiin...

Totta, mutta kummassakaan kauaa mene kun kartasta suoraan kattelee pisteiden paikat ja useimmiten 3-4 riittää ja kun samalla kaavalla syöttää niin ei kauaa nokka tuhise :). Makunsa kullakin, itse pidän enemmän siitä, että kaari näkyy varsinaisena reittinä, ehtii seurailla muutakin vaikka käsin kepittäisi menemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä sitten lasketaan helpommaksi, näpytellä pari numeroa cdu:lle ja pyöritellä hdg nuppia vai näpytellä monta pistetta cdu:lle ja iskeä lnav kehiin...

 

Vai ladata DME-kaari valmiiksi tehtynä databeissistä ja iskeä LNAV kehiin ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai ladata DME-kaari valmiiksi tehtynä databeissistä ja iskeä LNAV kehiin ;)

 

No siitähän ei tässä puhuttu mitään.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha, täytyy vielä tutustua noihin manuaaleihin, jos sieltä vaikka löytyisi jotain. Yksi homma minua kuitenkin rassaa. Miten FMC:hen olisi helpointa luoda Vatsim-lentoreitti, kun siellä ei oikeastaan tiedä korkeuksia ja nopeuksia joka waypointilla. Siis FMC tarjoaa valmiit korkeudet ja nopeudet, mutta Vatsimissa (esim.!) lennonjohtaja kertoo korkeudet paikoille.

 

Ja mistä kaaren latauksesta puhuttiin?

 

- Ilja :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Miten FMC:hen olisi helpointa luoda Vatsim-lentoreitti, kun siellä ei oikeastaan tiedä korkeuksia ja nopeuksia joka waypointilla. Siis FMC tarjoaa valmiit korkeudet ja nopeudet, mutta Vatsimissa (esim.!) lennonjohtaja kertoo korkeudet paikoille.
(M)CDU kertoo optimiarvot tai käsinsyötetyt, mutta nämä ovat FMC:n arvioita. Tokihan ne voivat muuttua olosuhteiden muuttuessa. Sitten lennon profiili on vain hieman epätaloudellisempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään