Guest heiska91

Lähestymisestä..

9 viestiä aiheessa

Elikkä olin tänään lennolla EFHK-EFVA. Olin jo liittynyt itse vasemmanpuoleiseen laskukierrokseen kun tuli LJ:tä paikalle ja sainoi että "cleared to ROLSI via VAS VOR for ILS approach"(jotenkin noin) eli miten minun pitäisi tuosta sitten jatkaa? Siis meenkö Vaasan VOR:n suuntaan ja kun on ROLSI:lla niin käännyn finaaliin? Ei tuo kyllä kuulosta kyllä minusta ihan oikealta.. Elikkä miten tuossa pitäisi toimia?

 

Jesse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä menen eka VAS Vorrin suuntaan ja siitä ROLSIlle ja jos saan sitten selvityksen ILS lähestymistä varten niin saan mennä loppuosalle mutta jos en saa selvitystä ennen kuin olen siellä niin jään holdaamaan siihen?

 

Kiitoksia nopeasta vastauksesta!

Jesse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis tapahtuuko tuo käytännössä niin että lennetään Vas vorrille ja siinä liitytään radiaalille 158 kunnes ollaan Rolsilla ja siitä lennetään minuutti vielä radiaalilla 158 ja sitten käännytään oikean kautta suuntaan 008 kunnes liitytään radiaalille 158 sisäänpäin(rinnakkaisliittyminen?) ja siitä sitten ILSsiin?

 

nimim.

Vatsimiä harkitseva

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kannata tehdä asiasta vaikeampaa kuin se on. Kuvan tilanteessa tullaan jostain sattumanvaraisesta etelänpuoleisesta suunnasta kohti Vaasaa, ja edelläsanotun selvityksen jälkeen lennetään seuraavan kuvan mukaisesti. Eli Rolsilta tehdään liittyminen (tässä tapauksessa offset, eli 30 asteen kulmalla uloslentosuuntaan nähden noin minuutti ulospäin, ja siitä sitten kaaro loppulähestymislinjalle). Liittymistä aloitettaessa (Rolsille 1.kerran tultaessa) ilmoitetaan "Rolsi ulos", jolloin (yleensä) joko saadaan lähestymisselvitys, tai "odota lähestymistä aikaan xx", jolloin jäädään odotuskuvioon Rolsin päälle. ...Niin, ja saa tuon liittymisen tehdä myös parallelina, eli minuutti uloslentosuuntaa jatkaen ja sitten oikealla kaarrolla finaalilinjalle, mutta tuo offset on huomattavasti helpompi.

 

Tietysti lennonjohtaja voi selvittää myös suoraan Rolsille, silloin vain liittyminen on ehkä erilainen - riippuen ihan siitä mistä suunnasta pistettä lähestytään.

 

Ja sitä en sitten tiedä, että minkä ihmeen takia sinut (Jesse) piti selvittää tekemään tuo instrumenttikuvio, jos jo kerran olit laskukierroksessa (eli tekemässä näkölähestymistä)...

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Sami! Nyt tajusin tuon, kuten sanotaan "kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa" :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäi sen verran vaivaamaan, että saapiko tuon lentää myös rinnakkaisliittymisenä eli lennetään eka minuutti Rolsilta ulos ja sitten pyöräytetään takaisin radiaalille, vai onko se edes rinnakkaisliityntä?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitä en sitten tiedä, että minkä ihmeen takia sinut (Jesse) piti selvittää tekemään tuo instrumenttikuvio, jos jo kerran olit laskukierroksessa (eli tekemässä näkölähestymistä)...

 

Muutenhan se olisi ollut melkein sujuvaa lentämistä ilman IFR-kiemuroita? ;-)

 

Ehkä lennonjohtaja halusi päteä? ;D

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäi sen verran vaivaamaan, että saapiko tuon lentää myös rinnakkaisliittymisenä eli lennetään eka minuutti Rolsilta ulos ja sitten pyöräytetään takaisin radiaalille, vai onko se edes rinnakkaisliityntä?

 

Juu, taisin mainita tuossa ylhäällä että voihan sen niinkin tehdä.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, taisin mainita tuossa ylhäällä että voihan sen niinkin tehdä.. :)

Nyt Hannu otat sen silmän käteen ja luet ne viestit kunnolla ;D

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään