Juho Hannukainen

HEL:n edesmenneet kaukoreitit

23 viestiä aiheessa

(Yritin etsiä, mutta laihoin tuloksin, joten pahoittelut niille, joiden mielestä tämä aihe on jo keskusteltu.)

 

Mitä kaukoreittejä Helsinkiin on aiemmin lennetty ja sittemmin lopetettu? Kenen operoimana, minä vuosina? Millä koneilla? (Chartereita ei lasketa.)

 

Itse lensin LAX-HEL vuonna 1988 Finnairin DC-10-30:llä. Seattlekin on kai ollut Finnairin verkossa joskus? Thai ilmeisesti lensi jonkin aikaa Bangkokista 747:lla, minä vuosina? Entäs PanAm, Tukholman kautta New Yorkistako? Muita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on muistaakseni lentänyt San Fransicosta Helsinkiin MD-11, 90-luvun puolivälissä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thai ilmeisesti lensi jonkin aikaa Bangkokista 747:lla, minä vuosina? Entäs PanAm, Tukholman kautta New Yorkistako? Muita?

 

Satuneesta syystä muistan aivan varmasti, että Thai lensi Helsinkiin ainakin vuonna 1991, tuskin muulloin, taisi olla aika lyhytaikainen juttu.

PanAm lensi reittiä JFK-HEL-ARN-JFK A310:llä. Joskus jo muinoin lensi myös 707:llä Helsinkiin, mutta siitä on niin kauan, että edes minä en muista muuta kuin pienenä poikana kerran nähneeni peräti kaksi PanAmin 707:ää samanaikaisesti Helsingissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuneesta syystä muistan aivan varmasti, että Thai lensi Helsinkiin ainakin vuonna 1991, tuskin muulloin, taisi olla aika lyhytaikainen juttu.

PanAm lensi reittiä JFK-HEL-ARN-JFK A310:llä. Joskus jo muinoin lensi myös 707:llä Helsinkiin, mutta siitä on niin kauan, että edes minä en muista muuta kuin pienenä poikana kerran nähneeni peräti kaksi PanAmin 707:ää samanaikaisesti Helsingissä.

Aivan sattumalta nokkani edessä on Ilmailu 11/1990, jossa sanotaan, että Suomi astui Jumbokauteen. Thai aloitti säännöllisen reittilennon jumbolla reitillä Bangkok- Lontoo- Helsinki- Bangkok. Artikkelin sanamuodoista on pääteltävissä, että Jumbokausi alkoi 1990. Samassa artikkelissa mainitaan, että Tover Air lentää Jumbolla chartteria Floridaan.

Eikös Pan Am aloittanut 60-luvulla reitin Helsinkiin DC-8:lla. Reitti lennettiin kumpaankin suuntaan Oslon kautta.

Pan Am oli äveriäs yhtiö aikanaan. 50-luvun lopulla se osti ensimmäisenä yhtiönä 707:ja 25 kpl ja samana päivänä saman verran kaseja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Yritin etsiä, mutta laihoin tuloksin, joten pahoittelut niille, joiden mielestä tämä aihe on jo keskusteltu.)

 

Itse lensin LAX-HEL vuonna 1988 Finnairin DC-10-30:llä. Seattlekin on kai ollut Finnairin verkossa joskus?

 

Mikäli nyt oikein muistan, niin n. vuonna 1983-84 Finnair aloitti lennot länsirannikolle DC-10:llä reittiä Helsinki-Seattle-Los Angeles.

 

Koska miehistön työaikarajoitukset tulivat vastaan, niin Seattleen perustettiin miehistöbase, jossa oli kymmenkunta pilottia ja lentoemoa, jotka lensivät vain Seattle- LAX - Seattle-väliä. Pesti kesti kerrallaan vuoden verran tai vähän yli.

 

Luppoaikoinaan emot joutuivat muuten myyntitöihin/matkatoimistovisiitteihin sekä Seattlessa että Los Angelesissa. Tämän USA:n miehistötukikohdan ylläpito taisi lopulta tulla liian kalliiksi Finnairille, enkä tiedä, milloin ne lennot loppuivat.

 

Hämärä muistikuva olisi siitä, että Finnair olisi joskus lentänyt Montrealiin. Torontoonhan olisi haluttu, mutta Kanada ei suostunut. Tästä en kuitenkaan ole lainkaan varma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hämärä muistikuva olisi siitä, että Finnair olisi joskus lentänyt Montrealiin. Torontoonhan olisi haluttu, mutta Kanada ei suostunut. Tästä en kuitenkaan ole lainkaan varma.

 

Vuonna 1990 lensin Finnairilla edestakaisin Torontoon. Joskus aikanaan osa New Yorkin lennoista lennettiin muistaakseni Montrealin Mirabelin kautta.

Vuonna 1988 lensin myös Finnairilla HEL-LAX-HEL, ilman Seattlen pysähdystä.

Joku varmaan tietää paremmin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Koska miehistön työaikarajoitukset tulivat vastaan, niin Seattleen perustettiin miehistöbase, jossa oli kymmenkunta pilottia ja lentoemoa, jotka lensivät vain Seattle- LAX - Seattle-väliä. Pesti kesti kerrallaan vuoden verran tai vähän yli.

 

Hämärästi muistan jonkun jutun, joko radiossa tai jossakin lehdessä Seattle- LAX - Seattle- reitistä. Sen mukaan Finnairin väkeä (ainakin ohjaamo) lennätettiin matkustajina New Yorkista Seattleen suorittamaan lento LAX:iin ja takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainenhan lounge mahtoi Towerilla olla 747:n yläkerrassaan:

 

http://www.airliners.net/open.file/500248/M/

 

(Vaan kolme ikkunaa, kuten kai aluksi jumboissa oli tapana.)

 

Pan Amilla ainakin tuohon aikaan oli 747:n yläkerrassa ravintola ja baari. Ravintolaan piti bookata paikka etukäteen. Muuten sai/joutui syömään paikaltaan.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Pan Am lentänyt Saksassa kotimaanlentoja? Muistelisin näin olleen, justiin noilla 727 ja 737 koneilla. Voihan olla että ovat sitten lentäneet Helsinkiinkin Saksasta. Enpä ole tosin varma, mutta jos joku tietää niin varmistaa.

 

Ja sittenhän oli se Finnairin julma 13.5 tunnin lento N345HC:llä (DC-10-30ER) pohjoisnavan ylitse Helsingistä Tokioon. Lennolla sai oikein todistuksen että on lentänyt pohjoisnavan yli. ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Pan Am lentänyt Saksassa kotimaanlentoja? Muistelisin näin olleen, justiin noilla 727 ja 737 koneilla. Voihan olla että ovat sitten lentäneet Helsinkiinkin Saksasta. Enpä ole tosin varma, mutta jos joku tietää niin varmistaa

 

 

Kuten olen ennenkin jossakin tällä foorumilla todennut, ainakin itse lensin vuonna 1986 PanAmin 727:llä Helsingistä Oslon (Fornebu) kautta Heathrowiin ja Frankfurtista Helsinkiin.

Ainakin TWA lenteli samoihin aikoihin myös Euroopan sisäistä syöttöliikennettä 727:llä.

Osasyynä saattoi olla Berliinin tilanne. Silloiseen Länsi-Berliiniinhän saivat lentää vain miehitysvaltojen, eli USA:n, Ranskan ja Ison Britannian lentoyhtiöt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osasyynä saattoi olla Berliinin tilanne. Silloiseen Länsi-Berliiniinhän saivat lentää vain miehitysvaltojen, eli USA:n, Ranskan ja Ison Britannian lentoyhtiöt.

 

Mistäs alkaen Finnair on sinne saanut lentää?

Olen 80-luvulla ennen muurin kaatumista lentänyt

länsi-Berliiniin Finnairilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs alkaen Finnair on sinne saanut lentää?

Olen 80-luvulla ennen muurin kaatumista lentänyt

länsi-Berliiniin Finnairilla.

 

Tästähän tuli mielenkiitoista.... :)

 

Tuota noin, voisiko olla että Finnair ei aluksi lentänyt Tegelille? Jaa, paitsi että Tempelhof ei tainnutkaan olla länsi-Berliinissä. :-\

 

Näin lukee Tegelin historia sivulla, vuosi on 1990:

October 2: The first Lufthansa aircraft lands at Tegel after 1945.

October 3: Air sovereignty is handed over to the German authorities. The Federal Agency for Air Traffic Control assumes responsibility for the controlled air space of Berlin and former East Germany.

October 24: Swissair is the first non-Allied airline to land at Tegel with a DC-3.

October 28/29: With the beginning of the winter timetable numerous German and international airlines again arrive and depart from Tegel.

 

 

EDIT

 

Blah, olihan se Tempelhof lännessä vaan eipä sinne tainnut ainakaan Finnair lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota noin, voisiko olla että Finnair ei aluksi lentänyt Tegelille? Jaa, paitsi että Tempelhof ei tainnutkaan olla länsi-Berliinissä. :-\

 

Siis Tegel ja Tempelhof olivat Länsi-Berliinissä ja Schönefeld Berliinin ulkopuolella DDR:ssä. Saksojen yhdistymiseen asti Länsi-Berliiniin eivät saaneet lentää kuin USA:n, Ison-Britannian ja Ranskan lentoyhtiöt. Finnair lensi tuolloin Schönefeldiin. Tegel ja Tempelhof avautuivat muiden maiden mukaanlukien myös Saksa lentoyhtiölle Saksojen yhdistymisen myötä. Tällöin myös Finnair siirsi reittinsä Schönefeldistä Tegeliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs alkaen Finnair on sinne saanut lentää?

Olen 80-luvulla ennen muurin kaatumista lentänyt

länsi-Berliiniin Finnairilla.

 

Finnairin nettisivulta löytyy yhtiöhistoriasta vuodelta 1990 seuraava tieto:

 

Saksojen yhdistyttyä Finnairin toiminta siirtyi entiseen Länsi-Berliiniin ja 27.10 lähtien Schönefeldtin lentokentän sijasta liikennöitiin Tegelin kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista mikä oli kentän nimi jolle Finnairilla

lennettiin joko 1988 tai 1989 mutta matkan

varrella keskustaan oli se kenttä joka ei ollut

enää käytössä ja jonne ilmasilta johti aikanaan

eli eikös se ole Tempelhof ?

Jolloin Finnair lensi kai siis silloin Tegeliin(?)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin nettisivulta löytyy yhtiöhistoriasta vuodelta 1990 seuraava tieto:

 

Saksojen yhdistyttyä Finnairin toiminta siirtyi entiseen Länsi-Berliiniin ja 27.10 lähtien Schönefeldtin lentokentän sijasta liikennöitiin Tegelin kentälle.

 

Olisiko ollut mahdollista että Finnair olisi 80-luvun

lopulla lentänyt Tegeliin jonkun charterin ?

Olin silloisen Finnair Top Clubin matkalla Berliinissä

ja mielestäni kone laskeutui länteen sillä ensimmäinen

puolen vaihto silloin oli kun mentiin itäpuolelle

Checkpoint Charlien kautta bussilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jolloin Finnair lensi kai siis silloin Tegeliin(?)

 

Kyllä aika varmasti voin väittää, että Finnair ennen lokakuuta 1990 lensi vain ja ainoastaan Schönefeldiin itäpuolelle, koska Saksan jakosopimus ei antanut muuta mahdollisuutta. Edes Lufthansa ei saanut lentää Länsi-Berliiniin.

 

Schönefeldistä pääsee (ainakin nykyisin) junalla Berliinin keskustaan entiselle länsipuolelle ja yksi junaradoista kulkee Tempelhofin kentän eteläpuolelta. Sinne ei operoida suihkukoneilla, koska kenttä on aivan asutuksen keskellä.

 

Jos Tegelista matkustetaan keskustaan, niin silloin ei kuljeta Tempelhofin ohitse. Eikä Tempelhofia ole ainakaan vielä poistettu käytöstä vaikka niin olikin lähellä käydä viime syksynä. Käytöstä poistettu kenttä (muistaakseni vuoden 1994) on Gatow, jossa on nykyisin Luftwaffen museo ja joka sijaitsee entisellä länsipuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä aika varmasti voin väittää, että Finnair ennen lokakuuta 1990 lensi vain ja ainoastaan Schönefeldiin itäpuolelle, koska Saksan jakosopimus ei antanut muuta mahdollisuutta. Edes Lufthansa ei saanut lentää Länsi-Berliiniin.

 

Schönefeldistä pääsee (ainakin nykyisin) junalla Berliinin keskustaan entiselle länsipuolelle ja yksi junaradoista kulkee Tempelhofin kentän eteläpuolelta. Sinne ei operoida suihkukoneilla, koska kenttä on aivan asutuksen keskellä.

 

Jos Tegelista matkustetaan keskustaan, niin silloin ei kuljeta Tempelhofin ohitse. Eikä Tempelhofia ole ainakaan vielä poistettu käytöstä vaikka niin olikin lähellä käydä viime syksynä. Käytöstä poistettu kenttä (muistaakseni vuoden 1994) on Gatow, jossa on nykyisin Luftwaffen museo ja joka sijaitsee entisellä länsipuolella.

 

Tältä pohjalta voi siis sanoa että laskeuduimme silloin

Schönefeldiin ja bussilla kuljimme Tempelhofin ohitse.

Opas vain silloin mainitsi että nyt ikkunasta näkyy se

käytöstäpoistettu ilmasiltakenttä.

 

Ilmeisesti muodollisuudet lännen puolelle oli silloin

kevyet kun niistä ei ole jäänyt mitään muistikuvaa.

Bussilla sitten kun mentiin Checkpoint Charlien kautta

idän puolelle tutkittiin bussikin tarkkaan molempiin suuntiin

mennessä.

 

Junalla kun tuli vielä käytyä idän puolella niin Suomen

passi oli silloin ainoa jolla sai melkeinpä kävellä suoraan rajan

läpi molempiin suuntiin. Muilla passeilla sai jäädä

jonoon odottelemaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin vuonna 1977 vetäisin Finskin tyylikkäällä nakkikannuisella DC-8:lla Bangkokiin, välilasku oli Tashkentissa. Jatkoin sieltä Qantasin 747:llä Sydney´hin ja sieltä Anzettín DC-9:llä Canberraan. Meinasi dödö pettää, vaimo ja kaksivuotias pojan koltiainen mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään