Guest Rakettii

Lentäjäksikö?

47 viestiä aiheessa

Tämä kannattaa katsoa niiten keillä ei ole samaa ongelmaa kuin mulla

http://www.suomenilmailuopisto.fi/fin/index.shtml

Kuinka vaikea muuten tätä Ansio Lentäjän lupakirjaa on saada?.Tuli vaan mieleen sellainen juttu että kun menen tänne metsäopistoon,niin jos sen jälkeen vaikka hakisi tonne Ilmailu opistoon.Sitten jos pääsisi sisään niin jos ajaisi vaikka tollasen niin perustaisi vaikka oman Lentoyhtiön.Tai vaikka hakisi johonkin pienempään Firmaan toihin esim.Turku Airiin. Sitten jos tätä englentia olisi vähän enemmän opiskeltuna ja tämä Lupakirja taskussa niin auttaisko se tollaseen juttuun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja täältä http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/jar/m/jarfcl3a3.pdf

-Ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa

taittovirhe ei saa ylittää ±3 dioptriaa

Huomioikaa myös tuon yllä olevan dokumentin liite 13 kohta 2 (a) Luokka 1. Jos taittovirhe on enintään +- 5 dioptriaa, ilmailulääketieteenjaos voi harkita luokan 1 myöntämisen edellyttäen että... jne... Eli tuossa on tulkitsemisvaaraa jätetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka vaikea muuten tätä Ansio Lentäjän lupakirjaa on saada?.Tuli vaan mieleen sellainen juttu että kun menen tänne metsäopistoon,niin jos sen jälkeen vaikka hakisi tonne Ilmailu opistoon.Sitten jos pääsisi sisään niin jos ajaisi vaikka tollasen niin perustaisi vaikka oman Lentoyhtiön.Tai vaikka hakisi johonkin pienempään Firmaan toihin esim.Turku Airiin. Sitten jos tätä englentia olisi vähän enemmän opiskeltuna ja tämä Lupakirja taskussa niin auttaisko se tollaseen juttuun?

 

Oikeasti. Kannattaa tulla alas sieltä pilvistä ja ajatella ihan muuta uraa. Tietenkin ilmailualan kouluihin kannattaa hakea, mutta herran jumala älkää luottako siihen pätkän vertaa vaan todellakin miettikää ihan muita kouluja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kuvaa antaa varmaankin vähän se, että joskus jossain mainittiin, että pitkä matikka pitäisi olla 7 tai lyhyet 8. Eli tuo on se ero osapuilleen.

 

Noin vuonna 1989-90 panivat painoa sille, että takana oli jokin tutkinto. Silloiseen Finnairin Ilmailuopistoon pääsi sisälle aivan tavallinen ihminen: matemaattinen päättelykyky ja sen nopeus ratkaisivat sekä hyvä fysiikka. Kun kurssille pääsi, tuli kuitenkin ilmoitus, että "vallitsevan lentäjätilanteen takia emme järjestäkään kurssia". Pari vuotta myöhemmin tilanne oli toinen. Kosiskelivat takaisin henkilöitä, jotka olivat läpäisseet testit.

 

Kohta isojen Finskien cockpiteistä eläköityy kovasti väkeä. ATPL-teoriat takana ja tarpeeksi monimoottoritiimaa, niin perämiehen paikka löytyy parhaimmille...

 

Mikään ei suinkaan ole mahdotonta. Mitään supermiehiä esim. Finnair ei etsi. Ja kuten sanottu: maailma on varsin avoin työpaikkojen suhteen, jos ei ota huomioon Jenkkilää, jossa tuntuu olevan ylitarjontaa 9/11-tilanteen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikään ei suinkaan ole mahdotonta. Mitään supermiehiä esim. Finnair ei etsi. Ja kuten sanottu: maailma on varsin avoin työpaikkojen suhteen, jos ei ota huomioon Jenkkilää, jossa tuntuu olevan ylitarjontaa 9/11-tilanteen jälkeen.

 

Koskahan jenkki pilotit tekee invaasion eurooppaan? esim. "työpaikka varmalle" finskille? Ei kai siihen tarvi kuin JAR-upgrade? Ei varmaan mikään mahdottomuus kun esim. Delta teki Q1:llä vajaa 1,1miljardia dollaria tappiota. Lentäjiä alkaa varmasti kiinnostamaan eurooppa ja firmoja varmasti houkuttelee ottaa ennemmin pilotti joka on lentänyt tuhansia tyyppitunteja kuin juuri koulun penkiltä tullut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskahan jenkki pilotit tekee invaasion eurooppaan? esim. "työpaikka varmalle" finskille? Ei kai siihen tarvi kuin JAR-upgrade?

 

Ei pelkoa että Finskille tulisivat. Tänne kun tarvitaan erinomaiset suomen kielen taidot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pelkoa että Finskille tulisivat. Tänne kun tarvitaan erinomaiset suomen kielen taidot.

 

Ööh tyhmä kysymys mutta miksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskahan jenkki pilotit tekee invaasion eurooppaan? esim. "työpaikka varmalle" finskille? Ei kai siihen tarvi kuin JAR-upgrade? Ei varmaan mikään mahdottomuus kun esim. Delta teki Q1:llä vajaa 1,1miljardia dollaria tappiota. Lentäjiä alkaa varmasti kiinnostamaan eurooppa ja firmoja varmasti houkuttelee ottaa ennemmin pilotti joka on lentänyt tuhansia tyyppitunteja kuin juuri koulun penkiltä tullut?

 

Suomen liikennelentäjien palkkaustaso on sen verran vaatimaton, ettei jenkkejä kiinnosta. Suoraan sanoen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Mikä on työllisyystilanne?

 

Viime perjantain Talouselämässä olleen SLL:n puheenjohtajan haastattelun mukaan Finnairilla on miehistössä 50 lentäjän vaje, mutta yhtiö ei suostu palkkaamaan lisää pilotteja. Saman lähteen mukaan SIO:sta valmistuneita tulijoita on jonossa 75 kappaletta odottamassa töihin pääsyä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Viime perjantain Talouselämässä olleen SLL:n puheenjohtajan haastattelun mukaan Finnairilla on miehistössä 50 lentäjän vaje, mutta yhtiö ei suostu palkkaamaan lisää pilotteja. Saman lähteen mukaan SIO:sta valmistuneita tulijoita on jonossa 75 kappaletta odottamassa töihin pääsyä.

 

Onko tietoa ovatko jonossa olevat pelkkiä SIO:sta valmistuneita vai onko jonossa myös kavereita entisestä Finnairin Ilmailuopistosta?

 

Onkohan tuohon sitten muitakin syitä kuin taloudellisia, että lennetään ns. 50 lentäjän vajeella kuten sanoit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonossa olevat ovat nimenomaan Finnairille meneviä (alusta asti sinne hakeneita), ja Finnairin opistosta valmistuneita... Kuten ylempänä sanoin, niin tietääkseni ei yhtään SIO:n omaa kurssia ole vielä ehtinyt valmistua (?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh tyhmä kysymys mutta miksi?

 

Koska Finnair on suomalainen lentoyhtiö. Eipä kai siinä kummempia. Tuollahan tietenkin minimoidaan turvallisuusriskejä, kun suurin osa lentäjistä kuitenkin puhuu äidinkielenään suomea, ja milläpä muulla kielellä sitä ymmärtäisi/saisi itsensä ymmärretyksi paremmin kuin äidinkielellään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuohon sitten muitakin syitä kuin taloudellisia, että lennetään ns. 50 lentäjän vajeella kuten sanoit?

 

Ahneus. Mutta se lienee taloudellinen syy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen liikennelentäjien palkkaustaso on sen verran vaatimaton, ettei jenkkejä kiinnosta. Suoraan sanoen.

 

Noo, miten sen nyt ottaa. Suomessahan sitten kulutkin ovat hieman erilaiset. Täällä mm. taitaa vakuutukset olla halvempia, asuminen (?), mahdollisten lasten koulutuskulut, sosiaalihuolto jne... Että eipä taida loppupeleissä rapakon takana pilotille jäädä yhtään enempää käteen kun täälläkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noo, miten sen nyt ottaa. Suomessahan sitten kulutkin ovat hieman erilaiset. Täällä mm. taitaa vakuutukset olla halvempia, asuminen (?), mahdollisten lasten koulutuskulut, sosiaalihuolto jne... Että eipä taida loppupeleissä rapakon takana pilotille jäädä yhtään enempää käteen kun täälläkään.

 

Ja eihän sitä jenkkiparka tiedä mitä tekisi sen järjettömän pitkän kesälomansa aikana mitä täällä on...

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahneus. Mutta se lienee taloudellinen syy?

 

Eipä ne lentäjätkään tupoon halua tyytyä, ainakaan median mukaan. Eli taitaa olla ahneutta yleisemminkin ilmassa.. ;)

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy nyt itsekin pistää juttua tästä aiheesta... en tosin jaksanut lukea kuin ensimmäisen sivu, eli jos tästä on jo korjauksia aiemmin niin älkää nyt lynkatko ainakaan...

 

Tuolla puhuttiin aiemmin näkövaatimuksista jotka olisivat kuulemma niin, että lasien vahvuus ei saisi likinäköisyydessä ylittää miinus kahta. Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, vaan esim itse olen syksyllä aloittamassa liikennelentäjäkoulutuksen ja itselläni vahvuudet ovat kummassakin linssissä miinus kolmosen luokkaa. JAR:n vaatimuksethan toteavat että jos vahvuus on miinus kolmosen ja miinus vitosen välillä niin on pystyttävä todentamaan ettei silmissä ole mitään degeneratiivistä (=rappeuttavaa tms) silmäsairautta. Sitten jos mennään miinus vitosen yli, tuli jotain muitakin vastaavanlaisia kriteereitä plus säännölliset tarkastukset.

 

Eli loppujen lopuksi lentäjät voivat olla sokeampaa porukkaa kuin autoilla liikkuvat... ;D

 

Mitä tuohon pyrkimisen helppouteen tulee, niin minusta ainakin suhteellisen helppoa oli pyrkiä ja päästä sisään. Pari päivää psykologisa testejä, simulaattoritesti, haastattelut ja Tilkassa päivän verran fysiologisia testejä.

 

Mitä taas tulevaan työpaikkaan/työllisyyteen tulee, niin keskustelua hämmentääkseni sanon seuraavaa: Finnair olisi varmaan ihan mukava ja mielenkiintoinen työpaikka, mutta jos/kun sinne sitä jonoa kerran on, on todettava että ei se nyt maailman ainoa työpaikka ole. Pallohan on täynnä erilaisia lentoyhtiöitä.

 

Että tällaisia ajatuksia mulla nyt tuli ensi hätään...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako kukaan sanoa, että millaiset mahdollisuudet Aerolta on päästä Finnairille töihin? Onko helpompaa kuin muilta yhtiöiltä kun Aero kerran on Finnairin tytäryhtiö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nyt ysillä ylästeella. Liikennelentäjän ammatti olisi mielessä. Muutama kysymys:

 

-Onko lentäjäksi niin vaikea päästä kun puhutaan?

 

-Mikä on työllisyystilanne?

 

-Mitä aineita kannattaisi opiskella lukiossa/onko pitkä matikka pakollinen?

 

-Mihin kannattaisi mennä intissä (onko AUK pakollinen)?

 

-Voiko SIO:on päästä suoraan lukion ja intin jälkeen?

 

Taidan olla vähän aikaisin liikkeellä :)

Kiitos Vastauksista!

 

Kannattaa ehdottomasti panostaa hyvään keskiarvoon. Muuten ei ole mitään, ei siis pienintäkään, mahdollisuutta päästä paperikarsinnan läpi, koska hakijoita on niin julmetusti. Ei auta vaikka olisit hyvä pitkässä matematiikassa ja engannissa, jos keskiarvosi on lähempänä 7.0 kuin 8.0, ei tule mitään. Äläkä aliarvioi äidinkielen numeron tärkeyttä. Sama homma haettaessa ilmavoimien kursseille. Mutulla ehkä hieman enemmän siellä katsotaan myös "tärkeiden" aineiden numeroihin, mutta varma en ole.

 

Kannattaa myös se fyysinen kunto pitää sellaisella tasolla ettei pieni jännitys laukaise sydäninfarktia. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kuten sanottu: maailma on varsin avoin työpaikkojen suhteen, jos ei ota huomioon Jenkkilää, jossa tuntuu olevan ylitarjontaa 9/11-tilanteen jälkeen.

 

Ylitarjontaa millä saralla? Part 135 puolella on kuulemma krooninen pula puskapiloteista. Myös lennonopettajille töitä löytyy. Varmaan suuremmissa lentoyhtiöissä (part 121) on työttömyyttä enemmän.

 

www.climbto350.com katsokaa itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se niin, että hyvät numerot auttavat ja varsinkin Ilmailuopiston paperikarsintavaiheessa. Tunnen kuitenkin kavereita, jotka ajavat lentokonetta Suomessa perämiehinä - lukion päästötodistus alle 7 ja matikka 6 ja yksi pakollinen kurssi fysiikkaa käytynä.

 

Tsemppiä kouluun, mutta muista, että kympin keskiarvo ei tee kestään lentäjää. Lentäjältä vaaditaan sisäänrakennettuja ominaisuuksia, kuten hyvä simultaanikapasiteetti. Useita ominaisuuksia voi kehittää harjoittelemalla, mutta joillakin vain homma kerrasta loksahtaa kohdilleen.

 

Hyviä lukuja kevään kynnykselle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään