Ilkka Linnamäki

Ohjelmat koneen tekemiseen

13 viestiä aiheessa

Modelin teet gMax ohjelmalla (löytyy simun ekalta cd:ltä), sitä oppii käyttämään samasta paikkaa löytyvän tutorial-osuuden avulla. Modelin exporttaamiseen (simu-muotoon saamiseksi) tarvitset makeMDL-ohjelman ja gMax sdk:n. Tuolta http://www.microsoft.com/games/flightsimulator/fs2004_downloads_sdk.asp

Sitten tekstuurit voit tehdä ihan tavallisella kuvanmuokkausohjelmalla, simun ymmärtämään muotoon ne muutetaan DXTbmp-ohjelmalla. Tuolta englanninkielisestä FAQ osiosta löytyy linkki, mistä sen voi ladata. http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=22;action=display;threadid=5719

edit: tarkempia ohjeita löytyy etsimällä vanhoja threadyja ja googlella. Mutta tuo tekstuurien tekeminen on käytännössä uuden bitmapin luomista vanhan tilalle, ei sen kummempaa.

edit2: gMaxin saa ladattua myös tuolta: http://www4.discreet.com/gmax

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia. Nyt se herjää jonkinlaista koodia. Onkos teillä joku avaus koodi?

Ai gmax. No se pitää muistaakseni rekisteröidä netissä, silloin saa sen koodin sähköpostiin. Ohjelman pitäisi antaa neuvoja tähän. Ja tämä on siis ilmaista, eikä aiheuta mitään mainospostivyöryä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa, toi näyttää siltä, ettei siellä ole tuota plug-in kansiota ole. Minä itse en ladannut tuota gMax SDK:ta, koska mulla oli sillon vielä modeemi. Sain sieltä tarvittavan filun sähköpostissa. Siellä gMaxin kansiossa pitää nyt ainakin olla tuommonen kansio:

[ Attachment removed / expired ]

Ja siellä kansiossa pitäis olla tämmöstä tavaraa. Nuo ylivedetyt on lisäosia, joita ei aluksi ole. (Mutta tarvitset ne kyllä modeleiden exportaamiseen)

[ Attachment removed / expired ]

Tämän enempää minä en osaa auttaa, en tiedä mistä moinen voi muuten johtua.

edit: Ja siis noi SDK:t ei ole (ainakaan ne mitä minä olen ladannut) ohjelmia, vaan niissä on ohjeita ja tässä kyseisessä on plug-inejä gmaxiin. Ne pitää siis laittaa tuonne plugins-kansioon. Ja mä en ymmärrä, miksi tuossa lukee 3DSMAX, sehän on gMaxin kaupallinen isoveli.

edit2: unohdin vetää tuosta jälkimmäisestä kuvasta tuon FsModelExp.dle:n yli, sekään ei ole siellä alunperin, mutta on tärkeä filu exporttaamisen kannalta. Se tulee just tuon gMax SDK:n mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ei kyllä harmi auttanut...

Okei, no musta ei ole tämän enempää apua, shamaanit osaa varmaan valaista paremmin..

Mutta jos gmax toimi jo jossain vaiheessa (?), niin kokeileppa vaikka palata taaksepäin, jos olet sorkkinut sen kansioita tai jotain muuta niin palauta entiselleen. Siinä kaikki mitä minä keksin.

edit: ja kannattaa tutkia SDK:n mukana tulleet manuaalit huolella, niistä saattaa löytyä apua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä kokeilin asentaa myös tuon gmax SDK:n, ja kaikki toimi ihan normaalisti. Mutta kokeileppa vielä yhtä konstia (ellet ole jo kokeillut). Lataa sieltä samalta mikkisoftan sivustolta MakeMDL SDK ja pistä sieltä tuossa mun jälkimmäisessä kuvassakin näkyvä MakeMDL.exe sinne gmaxin plugins-kansioon. Ehkäpä se tahtoo tuon ohjelman, kun kerran tuo gmax SDK asentaa sinne jo sen dle:nkin. En tiedä, mutta eipä se mitään maksa kokeilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En muista ihan nyt justiin mitä kaikkea gmax SDK:ssa on mutta eikös se asenneta gamepacks kansioon gmaxissa jolloin sinne ilmestyy FS2004. Tämän jälkeen gmax käynnistetään siitä shortcutista joka on siellä gmax/gamepacks/FS2004 kansiossa. Tämän gmax SDK asennuksen jälkeen asennetaan MakeMDL SDK jka homman pitäisi toimia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitosta Tatu nyt toimii :D

No problem.

Muuten mitäs eroa on noilla gMax ja gMax SDK minusta ne näytti samanlaisilta ohjelmilta...

SDK ei ole gmax. SDK sisältää muutamia tiedostoja joita gmax käyttää simulaattorimallien tekemiseen. Ne ovat siellä plugin kansiossa. Ja SDK:n mukana tulee tietysti iso kasa ohjeita ja malleja ja muuta sellaista tarpeellista FS mallien tekemiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään