Guest jahu

Toiminta-aika?

5 viestiä aiheessa

Kyselisin aloittelevana vatsim lentäjänä (jos hyvä tuuri käy) että kun täytetään lentosuunnitelmaa miten lasketaan toiminta-aika? Sekä lentosuunnitelmissa kun voi rastittaa tämän: "TCAS" niin onko siinä koneessa sitten tämä kyseinen juttu? Ja eikös tämä ole semmoinen koneiden törmäyksen esto juttu vai miksi sitä nimitetään? Nämä on jäänyt epäselväksi ja olisi mukavaa saada vastaus ettei yrittäessäni sinne vatsimiin niin ei tule ongelmia väärin tehtyjen suunnitelmien kanssa. Tuhannesti kiitoksia niille jotka auttavat aloittelijaa. :)

 

Ps. vielä tulisi yksi kysymys. Mitä tarkoittaa tuo suffix ja mitä siihen laitetaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiminta-aika, se aika jonka koneesi pysyy ilmassa tankeissa olevalla polttoainemäärällä. TCAS rastitetaan jos sinulla on sellainen koneen laitteissa (= jos lennät jollain liikennekoneella niin sellainen on aina)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiminta-aika, se aika jonka koneesi pysyy ilmassa tankeissa olevalla polttoainemäärällä.

 

 

Eikö pitäisi tietää koneen polttoaineen kulutus että sen voisi laskea. Ja jos pitää mistä sen saa selville?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Toiminta-aika selviää polttoaineita lentoa varten laskettaessa. Itse suunnittelen lentoni PMFP:llä (Pilotmedia Flight Planner, www.pmfp.com) Sillä saa sitten jonkin näköisen toiminta-ajan selville. VATSIM-operaatioissa tämän toiminta-ajan kanssa ei ole niin hirveän tarkkaa.

 

TCAS:n kohdan voi ruksittaa, mikäli TCAS-järjestelmä on koneessa. Tämänkään ilmoittaminen VATSIM:ssa ei ole välttämätöntä. Eräät lentäjät ilmoittavat myös TCAS:n olemassa olosta lisäämällä lisämerkintöjä(remarks)-kenttään "RMK/TCAS". Helpointa lienee kuitenkin ruksata tuo TCAS:n ruutu SB:n FP:stä.

 

Ja jos tarkoitat suffixia mikä on SB:ssä siinä konetyypin valinnan vieressä. Se on koneen pyörrevanakategoria ja ne määräytyvät niin, että L = Low, M = Medium ja H = Heavy. Esim. C172 on L, A320 M ja MD11 H. Lennon kutsutunnuksessa voidaan käyttää myös erillistä "kirjainsuffixia". Tämä helpottaa radiokeskustelua ruuhkaisina aikoina, jolloin samankaltaisilla kutsutunnuksilla on muita lentoja liikenteessä. Esimerkkinä Lontoon suffixi H (= Hotel), joten AY831 muuttuu FIN831H:ksi.

 

Toivottavasti selkeytti asiaa edes hieman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TCAS kannattaisi ruksata joka tapauksessa. Ainakin ennen sen pois jättäminen tuntui aiheuttavan ongelmaa näkymisessä muille koneille.. Eikä kyseisellä jutulla ole mitään käytännön merkitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään