Sami Puro

"Finnair ottaa käyttöön kännykänpaljastimet"

15 viestiä aiheessa

05.09.1998, MTV3:

 

"Finnair ottaa käyttöön kännykänpaljastimet

 

Finnair aikoo ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa ottaa käyttöön laitteen, joka paljastaa päälle unohtuneen matkapuhelimen. Matkapuhelimien paljastinta kokeillaan lokakuusta lähtien, kertoo Aamulehti.

 

Laitetta voidaan käyttää lentokoneen sisäänkäynnissä tai kannettavana versiona lentohenkilökunnan hallussa. Lentoturvallisuutta tehostavaa paljastinta testataan syksyn ajan yhdessä koneessa kerrallaan.

 

Finnair kokeili kännykän paljastimia jo kaksi vuotta sitten, tuolloin kokeilu ei vielä onnistunut, vaan kannettavat laitteet antoivat useita vääriä hälyytyksiä.

(MTV3-Aamulehti) "

 

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9809/980905/9809050198.html

 

 

Osuipa vain vahingossa silmiin tuolta maikkarin sivuilta. Vuodelta miekka ja kirves, eli 98 siis tuo uutinen. ;D Onko kukaan tuollaiseen laitteeseen törmännyt, ja miten se muuten edes toimii?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita asennettiin aikanaan jonkin verran sairaaloihin, silloin kun kännykkä hysteeria oli kuumimmillaan, elikkä juuri tuossa vuosituhannen vaihteessa. Ne mitä minä asensin, oli varustettu sellaisella isolla valolaatikolla, jossa oli kännykkäkieltomerkki ja joka vilkkui havaitessaan kännykän signaalin.

 

Toiminta periaate on kutakuinkin sama, kun niissä kynissä, jotka alkaa vilkkua, kun puhelin soi, eli sisällä on vastaanotin kännykän taajuudelle, joka tunnistaa kännykän aina kun se puhelee tukiaseman kanssa. Ei nuo koskaan oikein toimineet, vaan vilkuttelivat useinkin ihan omia aikojaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen hatara muistikuva, että kannettavat "paljastimet" hälyttelivät koneessa omia aikojaan. Muistaakseni esim. MD-80 koneissa kabiinin etupäässä tuli turhia hälytyksiä, eli laite reagoi johonkin koneen omaan järjestelmään.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän offtopiccina, mutta mitä tuo kännykkä edes lentokoneissa haittaa? Olen kuullut, että se ei juurikaan mitään häiriöitä aiheuta vain sen käyttö olisi kielletty siksi koska sillä ei oikein voi puhua useimmissa koneissa koska niistä puuttuu tukiasema.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän offtopiccina, mutta mitä tuo kännykkä edes lentokoneissa haittaa? Olen kuullut, että se ei juurikaan mitään häiriöitä aiheuta vain sen käyttö olisi kielletty siksi koska sillä ei oikein voi puhua useimmissa koneissa koska niistä puuttuu tukiasema.

 

Terve!

 

Eiköhän se saata aiheuttaa häiriötä koneen erillaisille elektronisille laitteille...

 

Samaa vähän kaikissa elektronisissa laitteissa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja toinen ongelma on tukiasemaverkolle aiheutettu murhe. Maan pinnalla kännikkä on yhden tukiaseman alueella, tai kahden rajalla. Mutta systeemi selviää tuosta kuten se on suunniteltu. Mene ilmaan niin äkkiä 10 tukiasemaa havaitsee kyseisen laitteen, joka vielä liikkuu perkuleen nopeasti. Systeemi ei rikkoudu moisesta, mutta aiheuttaa kuitenkin melkoisesti ylimääräsistä kuormaa tukiasemaverkkoon.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mites se menikään, että DC-3:ssa ei saa käyttää kännykkää, ei sen takia että aiheuttaisi häiriöitä koneen järjestelmille kun koneessa ei paljon elekrtoniikkaa ole, vaan sen takia että saattaa aiheuttaa häiriöitä lentäjien sydämmentahdistimille ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuntuu jälkijättöiseltä touhulta... Trendi kun on että seuraavaksi pääsemme "nauttimaan" säkkijärven polkan pirinästä jopa reittilennolla.

Norjassahan on jo ollut koekäytössä lentokoneeseen asennettu tukiasema kännyille eli Pico-cell joka pitäisi kännyjen lähettämät signaalit matalalla tasolla.

Firman nimi ei nyt muistu mieleen mutta yhteistyössä Airbussin kanssa kuitenkin tuota puuhaavat!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös jokin lentoyhtiö sallinnut, ainakin koeluontoisesti, kännyjen käytön lennoillaan ja taisivat vielä pistää koneeseensa oman tukiaseman ratkomaan nopeat vyöhykevaihdot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maan pinnalla kännikkä on yhden tukiaseman alueella, tai kahden rajalla. Mutta systeemi selviää tuosta kuten se on suunniteltu. Mene ilmaan niin äkkiä 10 tukiasemaa havaitsee kyseisen laitteen, joka vielä liikkuu perkuleen nopeasti.

 

Aivan, verkko on se joka sekoaa.

 

gsm-verkko on suunniteltu niin, että puhelin on korkeintaan 32km (jos muistan oikein) säteellä tukiasemasta, ja tukiasemat on suunniteltu niin, ettei samoja taajuuksia käytetä tuon alueen sisällä (säde 32km). Jos puhelin on kauempana, niin verkko ei hyväksy puhelinta. Ilmassa puhelin "näkee" tukiasemia pilvin pimein, myös samalla taajuudella toimivia (esim 100km päässä toisistaan) ja silloin alkaa tulla verkossa ongelmia. Samoin puhelin on vähän hukassa jos tulee samalla taajuudella erilaisia "tulikomentoja". Fiksummat voi kertoa lisää... :)

 

Lentokoneen sisälle voidaan asentaa tukiasema, joka pakottaa puhelimet minitehoille, ja estää näin maa-asemien sekoamisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, verkko on se joka sekoaa.

 

gsm-verkko on suunniteltu niin, että puhelin on korkeintaan 32km (jos muistan oikein) säteellä tukiasemasta, ja tukiasemat on suunniteltu niin, ettei samoja taajuuksia käytetä tuon alueen sisällä (säde 32km).

 

Ja lentokone joka liikkuu about 900 km/h aiheuttaa doppler-ilmiötä sen verran, että GSM-verkko on jo ihmeissään. Ja uudet tekniikat (GPRS, Edge, 3G) käyttää sen verran tiukemmin vielä omaa kaistaansa, että päätelaitteen nopeudesta johtuvien vääristymien vaikutuksesta tulee ylitsepääsemättömiä ongelmia keskustelussa tukiaseman kanssa. Tai ainakin 3G-päätelaitteessa joudutaan siirtonopeutta tällöin rajoittamaan.

 

Muistaakseni rajat tulevat vastaan jo jossain suurnopeusjunissa.

 

Mutta ongelmastahan selvitään käyttämällä liikennevälineen sisällä omaa tukiasemaa ja jotain paremmin vauhtia kestävää tekniikkaa tukiaseman ja maanpäällisen verkon välillä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan tuollaiseen laitteeseen törmännyt, ja miten se muuten edes toimii?

 

China Eastern ainakin käyttää noita. Muutaman kinuskin kohdalla alkoi piippailla ja ihan aiheesta eli kai ne sitten toimii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi tuo kännyn ilmassa auki pitäminen syö paremmankin akun nopeasti tyhjäksi. Huomion arvoinen seikka etenkin matkalennolla purjekoneella, jolloin kännykässä olisi hyvä olla rahkeita soittaa hakijat paikalle vielä silloinkin, kun ollaan viiden tunnin lennon jälkeen menty peltoon.

 

Lentokoneessa, edes kessnassa ei kannata käyttää kännykkää, nimim. DNA:lta tuli kommenttia ;)

 

Hah, mitä ne oikeen sanoi?-) Enpä ole kuullut, että Teiskossa ainakaan olisi kellään käynyt noin, vaikka luurit tuntuvat ainakin paikallislennoilla olevan paljon päällä..

 

//basse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään