Guest svirkkul

gmax ja tekstuurit

37 viestiä aiheessa

Siitä pääsee eroon niinkin yksinkertaisesti, kuin muuttamalla material editorissa osan opacityn 99:ään sen läpinäkymättömän (opacity 100) sijaan. En sitten tiedä, mitä tuo sceneryissä tekee, mutta koneissa se toimii kuin junan vessa...

 

Mielenkiintoista. Sceneissäkin tuo gmaxin opacity välitetään simuun, joten tuo saattaisi toimiakin. Pitää kokeilla ensi kerralla, kun tuon kanssa joutuu tappelemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Sceneissäkin tuo gmaxin opacity välitetään simuun, joten tuo saattaisi toimiakin. Pitää kokeilla ensi kerralla, kun tuon kanssa joutuu tappelemaan.

 

Kyllä tuosta on ollut puhetta muilla sceneryfoorumeilla, mm. läpinäkyvien aitojen yms kohdalla. Ja myöskin turhat varjot pystyy ilmeisesti poistamaan tuolla kikalla...

 

Bamce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan vielä tähän ketjuun:

 

Eli miten isojen rakennusten texturet kannattaa tehdä kun 512*512 pix on liian vähän kun hallin seinä on 30m pitkä ja siinä on logo jonka pitäis näkyä tarkasti.

 

Pitäiskö silleen tehdä että logolle oma texture/polygon ja muulle seinälle oma?

 

Edit: kysytään samalla että on luvatonta jos jokaiselle seinälle tekee oman texturen eikä laita kaikkia talon textuureja samaan tiedostoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäiskö silleen tehdä että logolle oma texture/polygon ja muulle seinälle oma?

 

Noin minä sen tekisin...

 

Edit: kysytään samalla että on luvatonta jos jokaiselle seinälle tekee oman texturen eikä laita kaikkia talon textuureja samaan tiedostoon?

 

Voi sen noinkin tehdä. Tietysti noissa kannattaa koittaa soveltaa ja yrittää saada mahdollisimman paljon tavaraa aina yhdelle bitmapille. Kuitenkin nykykoneilla tekstuurit on suurin FPS syöppö, jos niitä käytetään huolimattomasti. Ne voi ne tuollaiset seinätekstuurit olla yllättävän pienet. Katsoppas vaikka Tatun EFKT-scenerystä, miten pieniä ne seinätekstuurit siinä on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi sen noinkin tehdä. Tietysti noissa kannattaa koittaa soveltaa ja yrittää saada mahdollisimman paljon tavaraa aina yhdelle bitmapille. Kuitenkin nykykoneilla tekstuurit on suurin FPS syöppö, jos niitä käytetään huolimattomasti. Ne voi ne tuollaiset seinätekstuurit olla yllättävän pienet. Katsoppas vaikka Tatun EFKT-scenerystä, miten pieniä ne seinätekstuurit siinä on...

 

Mulla on sellainen ongelma että halli on 30m pitkä ja 8m korkea niin tuo leveys syö hurjan paljon tilaa ja logosta (4m leveä) tulee melkoista suttua. Laatikko taloissahan tuo tekstuuri per talo on ihan toimiva systeemi.

 

Bamce: Millaista systeemiä sinä olet käyttäny?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on sellainen ongelma että halli on 30m pitkä ja 8m korkea niin tuo leveys syö hurjan paljon tilaa ja logosta (4m leveä) tulee melkoista suttua. Laatikko taloissahan tuo tekstuuri per talo on ihan toimiva systeemi.

 

Bamce: Millaista systeemiä sinä olet käyttäny?

 

Niin siis tee se logo erilliselle polygonille erillisellä tekstuurilla, jotta siitä tulee lukukelpoinen...

 

Sitten se itse rakennus. Pätki vaikka ne polygonit sopivilta kohdilta kahteen 15m osaan tai vaikka kolmeen 10m pätkään. Sitten teet noille jokaiselle oman tekstuurin. Jos teet kolme 10X8m pätkää, nehän mahtuu helposti yhdelle bitmapille kaikki kolme pätkää ja mittasuhteet pysyy oikeina...

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis tee se logo erilliselle polygonille erillisellä tekstuurilla, jotta siitä tulee lukukelpoinen...

 

Sitten se itse rakennus. Pätki vaikka ne polygonit sopivilta kohdilta kahteen 15m osaan tai vaikka kolmeen 10m pätkään. Sitten teet noille jokaiselle oman tekstuurin. Jos teet kolme 10X8m pätkää, nehän mahtuu helposti yhdelle bitmapille kaikki kolme pätkää ja mittasuhteet pysyy oikeina...

 

Niinpä tietysti noihan se kannattaa tehdä, mutta miten gmaxissa väännetään 3 toisista erillään olevaa tekstuuria kohdilleen kun tällähetkellä koko seinä on yks polygoni? Pitääkö jakaa seinä kolmeen eri osaan vai onko jotain kikkaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä tietysti noihan se kannattaa tehdä, mutta miten gmaxissa väännetään 3 toisista erillään olevaa tekstuuria kohdilleen kun tällähetkellä koko seinä on yks polygoni? Pitääkö jakaa seinä kolmeen eri osaan vai onko jotain kikkaa?

 

Jep, seinä pitää jakaa kolmeen osaan (halkoa polygonit, mutta pitää ne silti yhtenä osana). Sitten vaan jokaiselle osalle oma UVW mappaus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, seinä pitää jakaa kolmeen osaan (halkoa polygonit, mutta pitää ne silti yhtenä osana). Sitten vaan jokaiselle osalle oma UVW mappaus...

 

Ok kiitoksia taas kerran

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen menetellyt juuri Mikon mainitsemalla tavalla, eli pitkät seinät jaetaan sopiviin osiin ja niihin sitten tekstuuri yllä mainitulla tavalla. Hyvin toimii. Esimerkkinä EFMA:lla oleva pelastusaseman tosipitkä rakennus on tehty neljästä tekstuurista, kaikki 256x256. Ja lopputulos mielestäni ihan hyvä... Ja Hangossa on tuo musta kerhorakennus jonka tekstuuri ovat muuten pieniä, mutta Hangon Lentokerhon logo-kyltti on sitten tehty tarkemmin. Siinä laitoin vaan plane joka on aivan hitusen irti seinästä, seinän edessä ja sillä oma tekstuuri.

 

Bamce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin tuota systeemiä ja muuten toimi ihan ok mutta saako yhdelle kappaleelle useampaa eri tekstuuria vai pitääkö tehdä kaks eri kappaletta?

 

Edit: tuossa 1 sivulla olevassa tatun tekstuuri oppaassa kerrottiin miten se tehdään mutta ei oikein menny perille.

 

Äh ei mitään. Sain toimimaan Edit UVW:ssä oli vain väärä tekstuuri valittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kokeilin tuota systeemiä ja muuten toimi ihan ok mutta saako yhdelle kappaleelle useampaa eri tekstuuria vai pitääkö tehdä kaks eri kappaletta?

 

Ihan samalla tavalla sinä saat vaikka jokaikiselle polygonille määrätä oman bitmapin, kuin lentokoneitakin tehdessä. Tuossa tämän threadin ekalla sivulla Juhalle selostin, miten teen sen lentokoneilla. Täsmälleen samaa systeemiä voit käyttää myös sceneryobjekteja tehdessä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään