Sami Puro

Ilmailuvalokuvat

31 viestiä aiheessa

FSN:n "Kuvakaappaukset ja Valokuvat" alueelle (http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=42) on usein lähetetty mielenkiintoisia konebongauksia ja matkakertomuksia lennoilta.

Koska kaikki vain ilmailualuetta täällä lukevat eivät varmastikaan näitä huomaa, on kysymyksen aihe nyt: pitäisikö ohjeita muuttaa siten, että kaikki ilmailuun liittyvät valokuvat lähetettäisiin tänne ilmailu-alueelle ja kuvakaappausalue olisi vain simulaattorikuville.

Ja täsmennetään vielä, että kysymys ei siis ole mistään ilmailukuvapankin luomisesta tms, vaan siitä, että mielenkiintoiset kuvat tulevat useampien ihmisten nähtäville, joka varmastikin lisäisi palstan aktiivisuutta entisestään.

Esimerkkejä viime viikkoina lähetetyistä valokuvista:

Kuvia Thaimaasta

Kuvakysymys, Junkers

Ivalon jouluchartereita

Kuvatarinaa Rovaniemeltä

Lisää Ivalon jouluchartereita

...jne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen EI-ääni minulta. Väittäisin että aivan turha sekoittaa nykyistä selkeää käytäntöä, kuvat ja shotit omassa paikassaan, jokainen niitä kaipaava osannee kyllä katsoa ne nykyisestä paikastaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toinenkin EI-ääni...

Mielestäni kuvat ja screenshotit saisi edelleenkin pysyä tuolla kuva/shotti forumilla. Mutta sellainen voisi olla paikallaan, että esim jonkin IRL-kuvasarjan postaaja voisi sitten pistää tänne ilmailupuolelle linkin siihen juuri postaamaansa kuvasarjaan...

Ehkä sitä kautta sitten ikäänkuin vahingossa joku katsoisi myös jokuset screenshotitkin ja innostuisi myös simuilusta ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kolmaskin EI-ääni. Jos halutaan kasvattaa todennäköisyyttä, että "oikeat ilmailijat" päätyvät kuvia katselemaan, niin kuvagallerian voisi nostaa Ilmailun ja Simulaattorilentämisen väliin.

MikkO

En kannata Mikon ehdotusta ristiin postailustakaan. Jos kuvia haluaa nähdä, niin eiköhän ne löydy. Televisiosta tulee mainoksia :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edellisten kantoja seuraillen, nykyinen järjestelmä toimii hyvin ja toivottavasti pysyy tälläisenä.

Itse olen ainakin oppinut käymään tuolla kuvakaappaukset ja valokuvaus puolellakin säännöllisesti.

Kohtalaisen hyvin siellä erottaakin FS:n kuvakaappaukset ja todelliset valokuva threadit toisistaan. Mutta jos jotain pientä tekisi, niin niiden välillä voisi tehdä pienen eron. Esim. joku kuvake viereen, mistä varmasti huomaisi onko kuvakaappaus vai todellinen valokuva kyseisessä threadissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun mielestä nykyinen systeemi toimii riittävän hyvin mutta jos itse saisin päättää poistaisin kuvakaappaukset-osion kokonaan ja laittaisin simushotit simulaattoriosastoon ja IRL-shotit tänne Ilmailuun.

Minunkaan mielestä tuo Mikon ristiinpostaus-ehdotus ei kuulosta hyvältä ja aiheuttaisi vain turhaa sekavuutta. Mutta jos Kuvakaappaukset-osio säilyy nykyisellään olisi hyvä jos otsikossa selvästi näkyy onko kysessä IRL- vai simukuvathreadi kuten tietysti yleensä näkyykin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehdottamasti matkakertomukset ja kaikki tähän alueeseen liittyvät kuvat tänne! Mua ei screenshotit kiinosta ja ne sais olla omalla alueellaan. Täällä kumminkin on ihmisiä joita kiinostaa puhtaasti ilmailu, ei simut... Ihmettelin tätä nykyistä käytäntöä jo aikasemmin mutta hyvä et tuli nyt puheeksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ruksasin EI

Maailmassa on vielä niiiiiin monta modeemikäyttäjää... jotka lopettanevat / vähentänevät foorumin lukemista sillä siunaamalla kun ensimmäisen megan ovat kuvista ladanneet.

Onko sitten oikea tapa jakaa IRL ja Screenshot kuvat eri alueilleen... tiedä tuota.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiivistetäänpä asia näin: Tämä on ilmailu alue, joten kaikki siihen liittyvä tänne! Mitä järkeä niitä on muualle lähettää? Aivan. Ei mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äänestän EI.

Muotoilisin asian näin: Kuvakaappaukset ja kuvat -alueen ohjeessa sanotaan, että "FS Nordicin Kuvakaappaukset ja Valokuvat -alue on tarkoitettu lentosimulaattoreista otetuille kuvaruutukaappauksille ja lisäksi ilmailuun liittyville valokuville. Voit lähettää joko yksittäisiä kuvia tai kokonaisia kuvasarjoja." Siispä kuvat jatkossakin mielellään sinne.

Topicin otsikoinnissa voisi käyttää luokittelua vaikkapa alla olevan esimerkin mukaan.

SS: EFHK-EFIV perjatai-iltana

IRL: EFHK-EFIV perjantai-iltana

Ensimmäisestä reaalimaailman sankarit tietävät, että heidän ei kannata tuota juttua lähteä lueskelemaan. Vielä varmemmin mielipahalta säästytään, jos sankarilla on hidas nettiyhteys, niin ei tarvi sitten ScreenShot-kuvia turhaan odotella.

Jälkimmäisestä otsikosta taas kaikki tietävät, että Kelju K. Kurjuuttaja tai joku muu heimolaisensa on käynyt In Real Life bongaamassa B757:ja, kissoja ja landareita Helsingin ja Ivalon välillä. Fanaattisimmat simulaattorisankarit voivat sitten halutessaan vältellä reaalimaailman kohtaamista. ;D

Periaatehan voisi olla niin, että jos kaverilla on ilmailuun liittyvä juttu, jota täydentää sopivasti aiheeseen liittyvä kuva tai pari kuvaa, niin silloin postaaminen Ilmialualueelle. Jos puolestaan jutun koko sisältö on kuvakertomus mukavasta lentomatkasta, niin sitten postaaminen Kuvakaappaukset ja Valokuvat alueelle, jossa otsikkoon etuliitteeksi SS: tai IRL:

Okei, tiedetään - seuraavaksi joku alkaa nassuttamaan, että mihins se raja asetetaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse sanoisin EI, tosin poikkeuksena jokin spesiaalitapaus. Esim. joku uusi kone/lentoyhtio tjsp. kuitenkin jokin milla voisi olla suurempaa mielenkiintoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei, ja jos herrat lentäjät eivät jaksa kömpiä kuvankaappausosastolle katsomaan niin ei voi mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei väliä. Kaikkeen tottuu. Mutta olisi se hieman hankalaa, ellei sitten otsikossa selvästi kerrota kyseessä olevan kuva. Olettaen siis että kuvat tulisivat ilmailuosiolle

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä vaan, jees. Siis Kuvankaappaukset erillään ja valokuvat tänne tai omaan osastoonsa. Shotit ja kuvat kiinnostavat varmaan ihan eri ihmisiä. Itse katson mieluummin shotteja, siksi jätän oikeat kuvat tuolla nykyisellä alueella väliin.

Kuvien pienentäminen järkeviin mittoihin latautumisnopeutta silmälläpitäen olisi kyllä tärkeätä. Voisiko kuvien kokoa rajoittaa ohjelmallisesti?

Jaana, ikuinen vastarannankiiski

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvien pienentäminen järkeviin mittoihin latautumisnopeutta silmälläpitäen olisi kyllä tärkeätä. Voisiko kuvien kokoa rajoittaa ohjelmallisesti?

Foorumin omalla liittämistoiminnolla maksimileveys on rajoitettu 800 pikseliin, mutta kaikki eivät sitä käytä... Tuossa olisi varmaan syytä tehdä selkeä sääntö että kuvat max. zyx pikseliä leveitä - piste (mikäli kuvat linkittää muualta).

Tai mitä jos valokuville luotaisiin kokonaan oma osio

Mieluummin ei, koska alueiden määrä on nytkin jo melko iso.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiva, että mun Ju52-kysymys löysi tiensä tänne! 8)

Itsekkin aloittelijana mietin pitkään,että mihinkä kuvani sijoittaisin ja päädyin tuonne kuvakaappaus puolelle.

Tiedä sitten,olisiko oikea paikka täällä? Koska kysymys on oikeasta ilmailuhistoriasta??

Itse en osaa sanoa muuta,kuin Virtasen Kallen ehdotus oli kyllä hyvä....että samassa osiossa pysytään, mutta jonkinlainen merkki olisi hyvä olla olemassa,että tietää onko kyseessä kuvakaappaus/ vai valokuva.

Pointsit Virtaselle ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni kyssäri kuvan kera sopii mainiosti tänne, mutta ns. kuvatarinat yms. tuonne Kuvakaappaukset ja Valokuvat osioon. Ja ainahan nämä keskustelut ovat vaatineet tuekseen kuvia.

Eli jos keskusteluun liitetään asiaa selkeyttävä kuva niin se on ok, kuten myös kyssärit....mutta jos haluaa ottamansa kuvat/shotit jakaa muiden nähtäviksi niin sitten tuonne kuva-puolelle.

Jos nyt kuitenkin halutaan nämä yhdistää, niin sitten mielestäni pitää olla selkeä tapa jolla erottuu nuo kuvaviestit...esim. töistäkin minä seuraan foorumia, mutta pääsääntöisesti vain keskustelut, kuvat tsekataan sitten kotona paremmalla ajalla ja nopeammalla yhteydellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei

Miksi pitäisi, kun kuvakertomuksille yms:lle on jo oma alueensa. Nykyinen järjestys on selkeämpi. Tietenkin tulee rajatapauksia mutta sitä vartenhan meillä on moderaattorit, jotka opastavat ja siirtävät oikeille alueille.

Karin kanssa olen samaa mieltä kyssäreiden kuvista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai sitten tietty voi hajoittaa kuvat kahteen foorumiin, Valokuvat ja Kuvaruutukaappaukset, jos haluaa jakoa. Minä en esimerkiksi seuraa ilmailufoorumia, kun harrastan vain simulaattorilentelyä, mutta kyllä noita kuvia on kiva katsoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en esimerkiksi seuraa ilmailufoorumia, kun harrastan vain simulaattorilentelyä, mutta kyllä noita kuvia on kiva katsoa.

Esalle senverran...vasta kosketus oikeaan ilmailuun nosti minulla simuilun kunnon sfääreihin...meinaan vaan jos aika riittää niin kannattaa vilkuilla

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minunkin mielestä on pelkästään selkeyttävää, että KAIKKI kuvat ovat yhdessä ja samassa niille osoitetussa osastossa. Tämä helpottaa foorumin käyttöä.

Poikkeuksen tekevät tosiaan kyssärikuvat...muut siirtyvät omalle osastolleen riippuen moderaattoreiden nopeudesta ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ne ilmailu kuvat aiotaan pitää siellä niin pyytäisin että ihmiset kiinittäis huomiota otsikkoihin!! Ei sieltä nyt saa mitään tolkkua missä on ilmailua ja missä simu kuvia... Kaikkia ei ne tietokonepelit niin kiinosta... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ne ilmailu kuvat aiotaan pitää siellä niin pyytäisin että ihmiset kiinittäis huomiota otsikkoihin!! Ei sieltä nyt saa mitään tolkkua missä on ilmailua ja missä simu kuvia... Kaikkia ei ne tietokonepelit niin kiinosta... ;)

No, se "tietokonepeli" on niin suhteellinen käsite, ihan samanlaisia pelejä sitä tulee vastaan oikean elämän ilmailussakin kun simulaattorikoulutukseen joutuu. Onhan se 50 euron peli, mutta jos on elänyt tynnyrin sisällä viimeiset pari, kolme vuotta, kannattaa ehkä tutustua aiheeseen vähän paremmin.

Vaikka tuossa olikin hymiö, mun mielestä peliksi luokittelu on aika turhaa. Simuilu on nykypäivän lennokkitoimintaa, monille se tärkeä yhdysside oikeaan ilmailuun. Toki se on peli ja hyvää viihdettä, mutta kyllä noilla voi harjoitellakin aika montaa oikean elämän ilmailuun liittyvää asiaa jo.

Mutta viestiin tietty voisi lisätä jotain asiaakin, joten voisin todeta että pidetään tosiaan ne kuvat yhdessä paikassa, aika usein noissa "oikean" elämän kuvissa on otsikossa "IRL" jossain kohtaa, sitähän voi käyttää kyllä.

Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.