Jorma Silo

Alaska mesh - Denney vs. Taburet

5 viestiä aiheessa

Kävin pitkästä aikaa Aleuteilla. Käytössäni on ollut FS2002:sta alkaen eräänlaiseksi klassikoksi muodostunut Denneyn Alaska-mesh.

Nyt huomasin siinä häiritseviä anomalioita - esimerkiksi läntisimmän saaren, Attun koillispuolella on "vesivuoristoa." Näitä on parissa kohtaa muuallakin. En muista huomanneeni näitä aikaisemman simuversion aikana; voi kyllä olla, että ne olivat siellä jo silloinkin.

Olen jo jonkin aikaa tehnyt itse omat meshini sitä mukaa kun tarvetta on ilmennyt. Alaska vain sattuu olemaan niin pohjoisessa, ettei uusi satellittidata ulotu sinne ja vanhemman kanssa en oikein haluaisi enää temppuilla.

Onko joku imuroinut ja kokeillut Taburetin uutta Alaska meshiä? Olen tässä taistellut itseni kanssa; se on niin pirun iso mälli: jotain 1,1 G zipattunakin. Kokemuksia?

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos olet itse tehnyt meshejä niin tiedät kyllä että vesistöjen rajat eivät ole niin tarkkoja kuin mesh data jolloin vesi "nousee" meshin mukana. Tämä ei siis periaatteessa johdu meshistä vaan vesistöt pitäisi korjata myöskin.

Minä en oikein pidä noista Taburetin mesheistä kun ne ovat yleensä aika rajusti resamplattuja, eli lähdedatat eivät ole niin tarkkoja kuin lopputulos... :P mutta tämä tietysti vain minun mielipiteeni.

Tässä Holger kai selittää asian ytimekkäästi:

http://www.flightsimmer.com/forums/showthread.php?p=105938

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinhän se on. Heräsi vain epäilys, että MS on muuttanut juuri tuota rantaviivadataa edellisestä versiosta, kun en ollut näitä ilmiöitä aikaisemmin huomannut. Denneyn työhän on jo varsin iäkäs - perusduuni on käsittääkseni tehty jo FS2000:n aikana, ja sen jälkeen käytettäväksi on tullut uutta sukkuladataa.

Ja sitten aloin aprikoida, että olisiko mahdollisesti olemassa jotain uutta N60 (eli käytännössähän se on vajaa N61) pohjoispuolista korkeusdataa, jota T. olisi käyttänyt omassa, huomattavasti uudemmassa mesh-versiossaan. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole, vaan data on täsmälleen samaa kuin Denneyn käyttämä.

Hyvän meshin tuntomerkki on viimeistely, jossa mainitsemani kaltaiset poikkeamat korjataan. Itse asiassahan meshin tekemisestä 90% on korjailua ja virittelyä; perushomma käy suunnilleen napin painalluksella. En oikein jaksa uskoa, että Taburet olisi tähän lähtenyt.

Muuten, juuri tuo meshintekijöiden kovin yleisesti harrastama hillitön yliresamplaus on se syy, miksi itse lähdin aikoinaan meshintekoa opettelemaan.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä käytän Denney's meshiä. Lennän Alaskassa PALJON VFR:ää oikeiden sectional-karttojen kanssa, joten vaatimustasoni meshille on korkea.

Minulla on myös Taburet'n mesh, mutta otin sen heti kokeilun jälkeen pois käytöstä. En enää muista tarkkaan syytä, mutta taisi olla ongelmia maastokohteiden sijoittumisessa. Lisäksi moni Alaskan puskakenttäpaketti on suunniteltu Denney'n meshiin. Muuta en valitettavasti kokeilusta muista.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinkas olinkin varma, että Sasu on kokeillut :). Kiitos, tämä oli juuri se arvio, jota tarvitsin. Jätän Taburetin kokeilematta. Tatun arvelu aggressiivisesta resamplauksesta vahvistaa myös omia epäilyjäni siitä, että jotain semmoista siellä piilee: onhan se melkein kolme kertaa Denneyn meshiä suurempikin.

Mutta tästä syntyi myös yksi oudoimmista mysteereistä omalla simupilotin urallani.

Kun menin mainitsemaani paikkaan ottaakseni screenshotin siitä isoimmasta vesivuoresta - aioin pyytää Sasua käymään paikalla ja katsomaan, näkyisikö se hänelläkin - se oli kadonnut! Kaikki oli kuten pitikin. Ja mitään en ollut tehnyt eilisillan jälkeen.

Pakko antaa sanallinen kuvaus tapahtuneesta.

Pitkän tauon jälkeen olin käymässä Alaskassa, jossa olen aikaisemmin viettänyt hyvinkin paljon simuaikaani. Aleuteilla en ollut käynyt FS2004-aikana kertaakaan. Mulla on paljon lisäosia silä suunnalla ja halusin nyt tarkistaa, kuinka FS2002:lle tehty "Alaska Aleutian" (Jorge Salas) näkyisi uudessa simussa.

En muista mistä lähdin liikkeelle, mutta siirryin karttanäkymään ja annoin koordinaatit siinä. Hakemani paikka oli ensimmäinen maisemaluettelon - se sisältää vissiin toistasataa pikkuparannusta Aleuteille - Attun kyläpahasista ja sen pitäisi sijaita saaren etelärannalla.

Mutta - jouduin saarelta koilliseen, keskelle merta - ja aivan edessä oli tuo vesivuori. Tarkistin koordinaatit moneen kertaan. Paikkansa pitivät. Karttanäkymä näytti, että olin keskellä merta. Attu näkyi koneesta takavasemmalla.

Jo silloin näytti, että tämä muodostuma oli hyvin paljon Attun näköinen ja muotoinen. Tästä syystä mulla heräsi epäilys siitä, että MS on siirtänyt rantaviivadataa sitten edellisen simuversion.

Jatkoin Salasin maiseman tutkimista ja löysin toisenkin, pienemmän muodostelman jostain idempää, saarijonon välistä.

Ja kuten sanottua, tänään aioin toistaa jutun - ja jouduin oikein nätisti tasan siihen, mihin pitikin, Attun etelärannan tuntumaan. Saari kauniina edessä. Tasan tarkkaan samat koordinaatit kuin eilen! Vesisaaria/vuoria ei missään; kampasin koko helkkarin Aleutit päästä päähän. Nietu, nada.

Kaiken kaikkiaan tuntuu siltä, että jostain täysin mystisestä syystä mulla oli vähän aikaa simussani "haamumesh," joka sijoittui alkuperäisestä vähän koilliseen.

Ja sanotaan vielä, että FS vie koneeltani varmaan 16-18 gigaa, eli lisäosissa löytyy. Mutta mulla ei ole ikinä ollut sen kanssa sen kummempia ongelmia - ei ole esimerkiksi tarvinnut asentaa kertaakaan uudelleen muuta kuin koneenvaihdon yhteydessä.

Hullu juttu, mutta tosi... uskokaa tai älkää.

--- Jorma

///EDIT - niin, vielä - miksi ihmeessä samat koordinaatit karttanäkymässä annettuina heittivät mut eilen kymmeniä kilometrejä suuntaan 045 tämänpäiväiseen verrattuna???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään