Guest kaitsu

Lentokoneen hallittavuus

10 viestiä aiheessa

Tällainen asia on jo jonkun aikaa askatanut mieltä, kun esimerkiksi PSS bussit ja muuta (IFDG ja Posky) vastaavat tuntuisi ohjattavuudeltaan kuin pikku Cessnat. Vertaa vaikka hallittavuutta IFDG MD 11:een. Se pysyy tiellä, vaikka kuinka vatkaa yokee. Kun taas edella mainitut meinaa lähteä käsistä jo muutaman asteen käänöksellä. Sama peli jatkuu myös ilmassa.

 

Mikä vaikuttaa koneen hallittavuuteen? Ja voiko sitä kotikonstein mitenkään muuttaa?

 

En todellakaan ole kuunapäivänä ohjannut MD 11 saati sitten Busseja, mutta voisin kuvitellä, kun rautaa on alla (laulusta lainattu), niin ohjattavuus olisi melko raskasta ja vakaata. Pienoinen yoken kääntäminen ei aiheuttaisi noin radikaalia käänösta.

 

-kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, tuo koneen käyttäytyminen tulee koneen fysiikkamallinnuksesta eli lentomallista. Rajallisesti tähän voi vaikuttaa pelkästään aircraft.cfg -filua muokkaamalla, mutta jos haluaa todella pureutua lentomallin sielunelämään, täytyy hankkia ohjelma, jolla muokata air-filua. Tällainen ohjelma on mm. ilmainen AAM (aircraft airfile manager).

 

Mutta tuo vaatii pientä ja isompaa opiskelua, jotta saa haluamiaan efektejä koneelle. Uskoisin, että esim. noiden mainitsemiesi koneiden mallinnusta on vaikeaa lähteä pystymetsästä parantamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka koneenrakentajagurut tämän tyrmäävätkin ;D, niin helpoimmalla pääset alkuun kun käytät FS:n mukana tullutta FSEdit.exe nimistä ohjelmaa. Avaat haluamasi koneen, valitset kohdan "flight dynamics" ja sivulta "controls" löytyy kohta "Aileron". Pienentämällä härskisti "Aileron area":n arvoa saat koneesi tuntumaan massiivisemmalta. Mitä pienempi arvo, sitä vähemmän kone reagoi käännöksiisi. Mutta muista kopioida talteen alkuperäiset *.cfg ja *.air tiedostot koneesi juurihakemistosta ennen muokkausta.

 

P.S. IFDG:n MD-11:sta pystyy veivaamaan vaikka Immelmannit. Ei juuri realistisuus hätkäytä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni varoituksen sana tuosta FsEditistä. Siitä ei nimittäin tiedä pirukaan, että mitä se milloinkin tekee, joten kannattaa tosiaan aina ottaa backupit. Ja saman muutoksen voit tehdä ilmankin FsEdittiä pelkästään muokkaamalla aircraft.cfg:tä notepadilla. Täytyypi etsiä vaan oikea rivi.

 

edit: Tällaisessa kohdassa:

 

[airplane_geometry]

...

elevator_area = 70

aileron_area = 27

rudder_area = 56

 

(Tämä on airbussista otettu, numerot on toki erilaisia muissa koneissa)

 

Pistin tuohon nyt muutkin kuin aileronit, saapahan raskautta muihinkin ohjaimiin. Muutat nuo numerot pienemmiksi ja kokeilet simussa miltä tuntuu.

 

Toinen, ja ehkä parempi kohta samassa filussa on:

 

[flight_tuning]

...

elevator_effectiveness=1.0

aileron_effectiveness=1.0

rudder_effectiveness=1.0

 

Noita lukuja kun säädät (välillä ]0,2[), niin pitäisi ohjauspintojen tehokkuus laskea. Varmaan kannattaa kokeilla näitä ensin, ja jos ei auta, niin muokata noita pinta-aloja vasta sitten.

 

EDIT2: Eli siis kun muutat tuon 1.0:n vaikka 0.7:ksi, niin ohjaus pitäisi olla raskaampaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tapahtunut mitään aircraft.cgf muuttamalla. Kokeilin ekaksi muutella noita arvoja, mutta kun mitään ei tapahtunutkaan niin kopioin tuon IFDG:n MD-11 airgraftin airbus kansioon. Ei tapahtunut mitään sittenkään. Ei ole samanlaiset ohjattuvuudeltaan airbus ja md.

 

taitaa siis olla kaikki data *.air tiedostoissa, vai?

 

-kaitsu

 

ja sellainen vielä että mistä tuo FSEdit.exe oikein löytyy? ei löytynyt fs hakemistosta eikä ceedeeltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FsEdit on oma ohjelmansa, joka löytyy microsoftin sivuilta simun SDK:iden joukosta.

 

http://www.microsoft.com/games/flightsimulator/fs2004_downloads_sdk.asp#fsedit

 

Mutta se tekee aivan samat muutokset tuohon aircraft.cfg:hen mitä notepadillakin saa aikaan. En sitten tiedä, miksei toiminut. Kai muistit tallentaa muutokset? Ja kokeilitko myös noitten ohjainpintojen koon muuttamista?

 

Tuota air-filua voi tosiaan ruukata AAM:llä, mutta se vaatii tuntemusta. Mutta minulle sanottiin täällä, että aircraft.cfg:n muutokset ajavat tuon air-filun yli, eli kyllä tekemiesi muutosten pitäisi näkyä..

 

Outoa, menee yli minun hilseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota air-filua voi tosiaan ruukata AAM:llä, mutta se vaatii tuntemusta. Mutta minulle sanottiin täällä, että aircraft.cfg:n muutokset ajavat tuon air-filun yli, eli kyllä tekemiesi muutosten pitäisi näkyä..

 

Juuri näin. Jos esim. [flight_tuning]-kohtaan vaihtaa arvoiksi 0.1 niin ohjainpintojen vaikutus on silloin 10% alkuperäisestä, näin ison muutoksen varmasti jo huomaisi simussa. Toinen asia onkin se, että koneen "kiikkeryyteen" vaikuttaa moni muukin asia kuin ohjainpintojen tehokkuus. Ja pahasti pielessä olevaa lentomallia ei saa kuntoon ilman air-filen viilaamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja liian tasaisen lentomallin voi tehdä vastaavasti vähän haastavammaksi vasaroimalla .air filetsua perstuntumalla vähän sieltä sun täältä. Lopputulokseksi saattaa saada koneen joka on pirun vaikea lentää ja tekee mitä kummallisimpia kommervenkkejä. Mutta onpa sitten samalla hiivatin hauskaa ;D.

 

Nimim. vieläkään en lentomallinnuksesta mitään ymmärrä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulta kesti aikoinaan ensimmäisen oman lentomallin(FS2000-Draken) tekeminen lähes 2 vuotta :P, siinä sivussa syntyi modeli melkein itsestään. Nykyään lähes 7 vuoden kokemuksella uusi lentomalli on lentokelpoinen noin 50 tunnissa, ja lopulliset hienosäädöt vie suunnilleen toiset 50 tuntia.

 

Ainoa "helppo" tapa on käyttää jotakin hyvin toimivaa sopivaa lentomallia pohjana, ja tehdä hienosäädöt aircraft.cfg:ssä.

 

Oman julkaisukelpoisen lentomallin teko on aloitettava joko tyhjätä pöydältä, jostakin default-koneesta tai luvan kanssa sopivasta add-on koneesta, ja mitä enemmän alku on pielessä verrattuna tavoitteeseen, sitä enemmän(kertoimella 10) pitää rukata air-fileä, ja air-filen ymmärtäminen vaatii pirunmoisen opiskelun sekalaisista lähteistä ja uskomattoman määrän trial and error kokeiluja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on tuon starin kanssa ollut nyt vääntöä tuon air-filun kanssa, ja vaikka olen keskittynyt kerrallaan vain muutamaan ongelmaan, niin ei tunnu valmista tulevan. Kyllä se vaan niin pirun monimutkasta on niitä arvoja muutella.

 

Mites muuten, mulla on sellanen ongelma, että jos pistän filuun rotaxin oikean kuutiotilavuuden, moottori ei edes käynnisty ilman puolta kaasua ja ei tehoja ole nimeksikään. Kun olen lisänny kuutiot tuplaksi, kone vaatii vieläkin käynnistymiseen lisäkaasua eikä tehoja ole sopivasti. Olen muokannut kaasun alkuasetusta throttle-kuvaajasta, mutta ei auttanut. Lisäksi olen säätänyt sieltä täältä, mutta noup. Ei auta. Mikäs neuvoksi, vai eikö simu tajua ultralightien päälle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään