Kimmo Hantula

Kuvien oikeuksista.

22 viestiä aiheessa

GAbuyer Europea selatessa sattui silmään varsin tuttu lentokone. Tarkempi tutkiminen paljasti kuvankin olevan ilmeisen tuttu.

www.airpark-spain.info

Oikeassa reunassa lentelee OH-SCC (ilmeisesti valtion piikkiin ajellaan, koska tunnukset ovat sutatut)

Jospa tätä vertaa erääseen A.netin kuvaan.

http://www.airliners.net/open.file/419561/M/

Äkkiä sanoisin kuvien täsmäävän.

Minkäslaisia oikeuksia tälläisissä tilanteissa on kuvaajalla?

Varsinkin kun kuvaajalta ei ole oikeuksia pyydetty.

Koska kyseessä on painettu lehti, ei kuvan poistaminen netistä auta.

Saako tuossa tilanteessa lähettää ko. firmaan laskun?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa kanssa tutkailin pari tuntia sitten tuota tarkemmin ja kyllä se vaan kovin erehdyttävästi samalta kuvalta näyttää että yhteyttä firmaan. Suosittelen telefaxia

http://www.airparkspain.info/e_uebersicht.htm

Airpark-Spain GmbH

Dahlgrünweg 2

D-30659 Hannover

Tel: +49 (0)511 647 78 28

Fax: +49 (0)511 649 77 58

E-Mail: info@airpark-spain.info

Tässä hieman osviittaa mitä kannattaa pyydellä

http://www.avbuyer.com/GABhome.asp

GA BUYER EUROPE

A truly European circulation throughout every country in Europe. Used by every country in Europe. Bringing results whether selling aircraft, spares, maintenance or any GA service. 27,500 copies a month to a targeted market, with a readership well in excess of 100,000 (this is checked regularly). Research + Targeted circulation = Results

Ja itse laskuri

http://photographersindex.com/stockprice.htm

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On siinä ainakin eri värinen taivas, ja puita alareunassa. Mahtaako olla samat?

EDIT: eikä taida olla laippojakaan?

Kuvankäsittelyohjelmia on jokaisella tietokoneella :D. Ei noin pieneen kuvaan ole vaikea tehdä huomaamattomia muutoksia.

Tuollaisessa tilanteessa itse en tekisi yhtään mitään. Meinaan tapauksessa häviävänä osapuolena tuppaa aina olemaan itse... Väärinhän se on mutta minkäs sille mahtaa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvankäsittelyohjelmia on jokaisella tietokoneella :D. Ei noin pieneen kuvaan ole vaikea tehdä huomaamattomia muutoksia.

Tuollaisessa tilanteessa itse en tekisi yhtään mitään. Meinaan tapauksessa häviävänä osapuolena tuppaa aina olemaan itse... Väärinhän se on mutta minkäs sille mahtaa..

Okei. Ja itsekin zuumattua totesin, että laipatkin oli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Saako tuossa tilanteessa lähettää ko. firmaan laskun?

Mitä olen valokuva-ryhmää lueskellut, niin juuri näin on toimittu eli lasku perään ja ilmoitus, että asiaa aletaan hoitaa lakiteitse, jos korvausta ei kuulu.

Tulokset ovat käsitykseni mukaan olleet hyviä eli korvaus on maksettu.

Kannattaa kysellä noilta varsinaisilta valokuvaajilta/tosiharrastajilta. He tietävät, miten toimia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi minä en ole sinä. Ei muuta kuin normaaliin nähden tuplahintainen lasku tuonne firmaan ja sitten odottelemaan. Tässähän ei ole kyseessä pelkästään kuvan varastaminen, vaan myös raiskaus... Nyt vaan pitää ruveta selvittämään, että mikä mahtaisi olla se normaali hinta tuollaiselle kuvalle tuollaisessa tarkoituksessa :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi minä en ole sinä. Ei muuta kuin normaaliin nähden tuplahintainen lasku tuonne firmaan ja sitten odottelemaan.

Kannatan tätä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On siinä ainakin eri värinen taivas, ja puita alareunassa. Mahtaako olla samat?

Alareunan puut kuuluu eri kuvaan.

Eli siinä on yläpuolella konekuva ja

alapuolella se kuva jossa puita, talo ja

joku pariskunta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lehtikuvan eri käyttötarkoitukset (toimituksellinen/mainos/internet) kattava hinnasto löytyy täältä http://www.lehtikuva.fi/kaytto.html.

Kaimahan on tätä menoa rikas!

Törkeää silti tämmöinen. Ja sattumasta riippuu jääkö firma kiinni, ja saako sitä maksamaan. Tosin EU helpottanee tätä asiaa. Tiedä montako niitä luvattomasti kuvia käyttäneitä nettisivuja, lehtiä tai muita on, kiinnijäämättömiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alareunan puut kuuluu eri kuvaan.

Eli siinä on yläpuolella konekuva ja

alapuolella se kuva jossa puita, talo ja

joku pariskunta.

Ei ole, vaan ne on yhtä kuvaa. http://www.airpark-spain.info/images/front/familyk.jpg

Se kone on lisätty siihen kuvaan jälkikäteen. Eli perhe, talo ja taivas on alkuperäisestä kuvasta, johon päälle on liimattu tuo minun kuvan kone.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvassa näkee hyvin kun vaaleansininensävy muuttuu nopeasti tummemmaksi.

Niin näkyy, mutta toisaalta se taivas ei ole minun kuvasta. Mun alkuperäisessä on pilvinen tausta, kun taas tuossa muokkauksessa ei ole pilviä ollenkaan. Eli minun kuvasta on varastettu vain itse kone...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se kone on lisätty siihen kuvaan jälkikäteen. Eli perhe, talo ja taivas on alkuperäisestä kuvasta, johon päälle on liimattu tuo minun kuvan kone.

Juuri samaahan minäkin sanoin :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi minä en ole sinä. Ei muuta kuin normaaliin nähden tuplahintainen lasku tuonne firmaan ja sitten odottelemaan. Tässähän ei ole kyseessä pelkästään kuvan varastaminen, vaan myös raiskaus... Nyt vaan pitää ruveta selvittämään, että mikä mahtaisi olla se normaali hinta tuollaiselle kuvalle tuollaisessa tarkoituksessa :P

En minä nyt tosiaankaan hyväksy moista kuvien raiskausta ja väärinkäyttöä, mutta nuo tekijänoikeusjutut ovat suht kiemurallisia, ja varsinkin kun toisen maista ei samanlailla ota tolkkua kuin suomen. Ilman muuta asia hoituu siististi jos vastapuoli selvästi ilmoittaa virheensä, mutta jos he kieltäytyvät ja sanovat vastaan niin siitä syntyy helposi epätoivottu soppa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitampa tämän tähän jatkoksi kun samaa asiaa käsittelee... tuossa aikaa tuhlatessani tuli googletettua mitä itsestäni kirjoitellaan netissä.. ja haku löysi erään suomalaisen yhdistyksen nettisivun, jonka etusivulla on käytetty minun ottamaani valokuvaa ilman minun lupaani. Kuvan ottajan nimen olivat kyllä ilmoittaneet, mutta minkäänlaista lupaa ei kuvan käyttöön ole minulta kysytty. Kaiken lisäksi kuvaa oli vielä rajattu suht rajusti. Kuvan olivat ilmeisesti tämän foorumin kautta napanneet.

noh. Selvä tekijänoikeusrikoshan tuossa on kyseessä, ja minulla olisi oikeus korvaukseen. Normaalissa tapauksessa lasku olisi jo postissa, mutta tilanteen tekee omalta kannaltani kiusalliseksi se, että kyseessä on ilmailuharrastukseen liittyvä yhdistys, jonka jäseniä suht varmasti myös tällä foorumilla keikkuu. eikä kiinnostaisi hirveästi alkaa "omilta" rahoja kräväämään.  :P Huomautuksen kyllä laitan ilman muuta menemään. Korostan vielä että jos kyseessä olisi ollut jonkun muun alan yhdistys, niin ilman muuta rahani vaatisin pois.

Ajattelin ottaa asian täällä esille, korostaakseni asiaa tietämättömille sitä, että myös tänne foorumille postattuihin kuviin on kuvien ottajilla tekijänoikeudet, ja kuvia EI saa ilman kuvaajan lupaa julkaista millään muulla sivustolla.  :( 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, valitettavasti kovinkaan moni ei ymmärrä, että mikä tahansa netissä eteen tuleva materiaali (teksti tai kuva jne) ei ole vapaata riistaa jota saa kopioida, muokata ja vääntää miten haluaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, valitettavasti kovinkaan moni ei ymmärrä, että mikä tahansa netissä eteen tuleva materiaali (teksti tai kuva jne) ei ole vapaata riistaa jota saa kopioida, muokata ja vääntää miten haluaa.

Oikeastaan aika harva materiaali netissä on vapaasti käytettävissä.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan iltasanomat kysynyt surmatöiden tekijältä luvat tämän kuvasarjan viimeiseen kuvaan? 

Tekijänoikeus siirtyy käsittääkseni omaisille jos tekijä kuolee ennen tekijänoikeuden raukeamista. Olettaen, että kuva on "työ".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tekijänoikeus siirtyy käsittääkseni omaisille jos tekijä kuolee ennen tekijänoikeuden raukeamista. Olettaen, että kuva on "työ".

Ko. kuvahan näyttää olevan napattu jo poistetusta, Youtubessa pyörineestä "uhkausvideosta".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään