Mikko J Köykkä

Jyrsijöistä (kokemuksia tietokoneen hiiristä)

10 viestiä aiheessa

Nyt näyttää siltä että ostoslistalle joutuu myös hiiri, vanha sano poks ja tilalle kehitetty vanha optinen hyppyyttää kursoria pitkin näyttöä.

Eli vasenkätiset isokouraiset: Mikä hiiri tuntuu itsestäsi sopivalta. Kokemuksia otetaan vastaan. Noita hiiriä tuntuu tehdyn eniten väärinpäintekijöille, eli oikeakätisille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytät siis hiirtä vasemmalla kädellä? Itse olen vasenkätinen, mutta ei ole tullut mieleenkään vaihtaa hiirtä vasempaan käteen. Tosin silläkin hiirailu sujuu muutaman sekunnin totuttelun jälkeen. Mistäköhän semmoisia vasenkätisiä hiiriä saa, voisi olla ihan miellyttävää.. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Molempaan käteen istuva simppeli ja varmatoiminen hiiri on Microsoftin perus optinen hiiri kahdella painikkeella ja rullalla. Itselläni tuo on käytössä nyt toista vuotta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen oikeakätinen mutta tietystä syystä käytän hiirtä vasemmalla kädellä, joka ei ole kovinkaan iso (eikä oikeakaan). Omaan kätöseeni sopii hyvin Microsoftin Wireless Optical Mouse. Se on symmetrinen, eli sopii yhtä hyvin vasen- ja oikeakätisille. Ainoa mainitsemisen arvoinen huono puoli siinä on sen paino, patterit ja muu painaa verrattuna langalliseen versioon.

Rauno

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Optisen hyppely johtuu pienikuvioisesta alustasta. Panepas joku tasaisen värinen, mieluummin tummahko läpyskä sen alle, niin jo rauhoittuu.

Uutta ostaessa ota semmoinen mikä omassa kädessäsi hyvältä tuntuu. Eli missä käsi on rentona eikä sormia tarvitse jännittää nappien päällä. Vasurin lienee tyytyminen kädettömiin, epäsymmetrisiä en ole nähnyt kuin oikeakätisenä. Optinen ilman muuta, pallorotat ovat hyviä vain huoparullien valmistamiseen :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vasenkätisenä voin suositella ja itse käytän ainoastaan Microsoft Intellimouse Optical 5-nappista versiota.Ei tarvitse ajureita,on symmetrinen ja siinä on häntä niinkuin hiirelle kuuluukin.Pelikäytössä hännällinen on luotettavampi ja kevyempi.Logitechin hiirut kannan asianmukaisesti tikulla pihalle.Tarvitsevat ajurit,jotka toimivat milloin tykkäävät,asentavat tolkuttomasti ylimääräistä softaa taustalle hyörimään,mihin Logitech tarvitsee BackWeb-ohjelmistoa(jotkut jopa luokittelevat spywareksi).Jos ostat Intellimouse Opticalin valitse tuote bulkkina,näin pääset koittamaan rullan ja näppäimien toiminnan,niissä on pieniä eroja.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille!

Musta alusta näyttää ainakin toistaiseksi ratkaisseen ongelmat, mutta pitää pitää tämä ketju mielessä, jos joskus joutuu hiiriostoksille.

Jonkun pitäisi tehdä vasempaan käteen ergonominen hiiri, vaikkakin markkinarako on pieni!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En edes pysty käyttämään hiirtä järjellisesti oikealla kädellä, ihan luonnotonta puuhaa, hauskaa yleisillä koneilla.

Näin minäkin joskus ajattelin, tuntui ettei vasemmalla voi tehdä mitääb muuta kuin tarvittaessa auttaa oikeaa kättä. Mutta aloin kuitenkin kokeilemaan käyttää hiirtä väärällä kädellä kun työkaverit olivat niin kovasti asiaa mainostaneet. Ja eipä siinä kauaa harjoittelua tarvittu, nyt sujuu hiiren käyttö kummalla kädellä tahansa. Itseasiassa eikös se ole oikeastaan aika luonnollista jos käyttää hiirtä väärällä kädellä ja samaan aikaan oikeaa kättä ei tarvitse siirtää pois näppikseltä. Ajatelkaapa nyt vaikka pesistä; ethän sinä siinäkään pidä räpylää oikeassa kädessä välillä pois ottaen voidaksesi heittää palloa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

.....Logitechin hiirut kannan asianmukaisesti tikulla pihalle.Tarvitsevat ajurit,jotka toimivat milloin tykkäävät,asentavat tolkuttomasti ylimääräistä softaa taustalle hyörimään,mihin Logitech tarvitsee BackWeb-ohjelmistoa(jotkut jopa luokittelevat spywareksi).....

Noista Logitechin vermeistä mullakin on jotain kokemusta. Pöydällä pyörii Logitechin tekemä näppis, tikku, hiiri (ja kuulokkeet ;D), mihinkään en ole valmistajan ajureita tai "apuohjelmia" asentanut edellisen Wintoosa-uudelleenasennuksen jälkeen. Aikaisemmin siellä oli vaikka minkälaista ***kaa taustalla häärimässä ja syömässä vähäisiä konetehoja...

Näppäimistön erikoistoiminnot (media ja internet-napit) toimivat aivan hyvin ilman sitä kirottua iTouchia, vain uudelleenohjelmointi ei onnistu. MX510-rotan kahdeksasta napista vain sovelluksen vaihto ei suostu toimimaan ilman omia ajureita, mutta eipä sitä tullut käytettyä ennenkään. Freedom 2.4 -tikku ei ole moittinut yhtään ajureiden puuttumista, Wintoosan omat versiot riittävät ja kaikki toimii hienosti! Muista merkeistä ei ole kovin järisyttävästi kokemusta, mutta omiin Logitecheihin olen kyllä todella tyytyväinen, erityisesti tuo rotta on varmaan mun paras pc-härpäkeostos ikinä. Ei tosin sovellu vasenkätiselle, mutta omaan (oikeaan) käteen se istuu kuin valettu. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään