Ilkka Mäkelä

"Mustiin laatikoihin" suunnitellaan suuria muutoksia

5 viestiä aiheessa

Vaihteeksi Jippiin ilmailupalstalta löytynyt linkki.

 

FAA on listannut suurehkon määrän onnettomuuksia, joissa CVR:stä ja (D)FDR:stä on mm. sähkökatkosten takia jäänyt saamatta onnettomuuden syyn selvittämiseen tarpeellista informaatiota. Tyypillinen tällainen oli Swissairin lento 111, jossa kaikki sähköt menivät.

 

Nyt FAA esittää lukuisia parannuksia black boxeihin. Sääntöjä ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta varmaankin muutokset tulevat etenkin uusien konetyyppien suhteen voimaan ehdotetun mukaisina muutaman vuoden sisällä.

 

Linkki on pitkä ja byrokraattinen, mielenkiintoisinta siellä on ehkä selostukset niistä esimerkkionnettomuuksista, jotka ovat alkupuolella.

 

Seuraavassa tärkeimmät muutosvaatimukset:

 

Lisätty CVR-taltiointiaika, vähintään viimeiset 2 tuntia (nyk. 15-30 min)

 

Nopeutettu parametrien taltiointi DFDR:ään

 

CVR ja DFDR pitää sijoittaa toisistaan erilleen ja johdot vedettävä mikäli mahdollista eri kohdista konetta

 

Boxien sähkönsyöttö on otettava eri pisteistä siten, että yksi sähkövika ei katkaise molempien boksien syöttöä

 

Ylimääräinen uusi automaattinen, kaikista muista sähkönlähteistä riippumaton varasähköjärjestelmä boxeille, joka riittää vähintään 10 minuutiksi

 

Data link- ja radioliikennesanomat taltioitava

 

CVR:n taltiointi aloitettava jo ennen käynnistystä, kun check-listoja luetaan. Sama vaatimus laskun jälkeen, kun myllyt on sammutettu.

 

Magneettinauha ei kelpaa, koska vahingoittuu liian helposti.

 

DFDR:n pitäisi säilyttää 25 viimeisen tunnin ajalta taltioidut tiedot, ennenkuin ylipyyhintä alkaa.

 

Koska koko homma mahdollisine myöhempinen retrofittauksineen maksaa rahaa, siirtymäaikaa tulee ilmeisesti useita vuosia. Jossain luki jopa sellaistakin, että on ehdotettu systeemiä, joka ejektoi boksit koneesta ulos maakosketuksen yhteydessä...aika radikaalia.

 

No, boksien valmistajille ja varasähköjärjestelmän keksijöille on luvassa markkinarakoa. Sivuilla on esitetty myös kustannuslaskelmia.

 

http://web.nbaa.org/public/ops/FAA-2005-20245.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika mielenkiintoista on, että boxeilla ei ole alunperinkään ollut omaa varavirtaa. Eriasia on, onko esim. lentoarvotallentimesta paljoa iloa jos kaikki muut sähköt ovat kärähtäneet, vaikka tallennin nauhottaisikin. Ohjaamonauhoite sen sijaan varmasti pelaisi paremmin. Eikös CVRää varten ole ihan omat mikit jossain päin ohjaamoa?

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, unohtui mainita, että FAA:kin on huomannut, että jos sähköt menevät, niin antureistakin/näytöistäkin menee sähkö, joten inputtia ei lentotietotallentimeen saataisi. Siksi 10 min varajärjestelmävaatimus koskeekin ilmeisesti vain CVR:ää, jotta ohjaamoäänet saataisiin talteen mahdollisimman pitkältä ajalta ennen mahdollista kaputtia.

 

Mikäli ymmärsin oikein, niin ohjaamossa on oltava kattomikrofoni ja pilottien mikeistä ja intercomista on myös saatava tallenteet.

 

Nuo boksithan ovat toimineet sillä 115V 400 (?)Hz virralla, jota koneissa yleisimmin käytetään, ja ehkä myös 28 V akusta muunnetulla virralla. 115 V boksinsisäistä akkua ei ole ilmeisesti kyetty järjestämään, ainakaan riittävän pienikokoisena boksin sisälle?

 

Joku elektroniikka-asiantuntija tietänee paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään