Jorma Silo

EOD ja muut ohjelmat

7 viestiä aiheessa

Nyt on sitten tullut se aika, jota olen koettanut lykätä - pitäisi opiskella muutama varsinainen maisemanteko-ohjelma. Olen ymmärtänyt, että niitä tarvitaan useampi, koska ei taida olla yhtä ainoaa kaikkeen taipuvaa.

Luin Hans Pålssonin mainion yhteenvedon tuolta FAQista ja imuroin sekä asensin EOD:in, FSSC:n ja Ground2:n. Kahta viimeksi mainittua olen joskus vähän aloitellutkin, mutta ajanpuute on sitten tullut aina vastaan.

EOD näyttäisi olevan eräänlainen "köyhän miehen gmax." Olen kokeillut myös gMaxia joskus pari vuotta sitten, mutta se ei varsinaisesti sytyttänyt - omiin, varsin vaatimattomiin tarpeisiini nähden tuntui hiukan kuin olisi ampunut sääskiä haulikolla. En kuitenkaan löytänyt esimerkiksi tältä foorumilta yhtään mainintaa EOD:sta. Ohjelman ohjeissa ei mainita FS2004:ää ollenkaan - ja tästä syntyi aihe tähän kysymykseeni.

Otetaan pari - osittain ihan todellista - esimerkkiä.

1) haluaisin lisätä yhteen järvenrantaan tyypillisen peräpohjalaisen talon. Jokainen tietää, millainen se on: iso lautaverhoiltu, hirsirunkoinen kämppä, kuisti, mahdollisesti pieni patti kuistin vieressä kellarin portaita varten. Kevyttä ympäristön ehostusta. Järveen lisättävä siitä puuttuvat saaret ja rantaviivaa tarkennettava.

2) poromiesten kämppä - vaikkapa Jäkäläpäällä (oli aikoinaan, en tiedä, onko enää.) Vieläkin yksinkertaisempi rakennus. Kevyttä ympäristön ehostusta.

3) aaltopeltihökkeleitä jonkin kehitysmaan lentokentän ympärille. Ränsistynyt terminaalinpahainen ja vastaavia somisteita. Ympäristöä rähjäisemmäksi.

Mistään massiivisista lentokenttäprojekteista ei siis ole kysymys (no, EFET ehkä, mutta se on kaukainen haave.) Moniin riittää jopa AFCAD, mutta hivenen tarkempaa kentän ympäristön muokkausta haluaisin.

Tähän mennessä olen oppinut auttavasti tekemään meshejä ja suurpiirteistä LC:tä (EZ-LC.) AFCADia tietysti. Varsinainen kuvankäsittely käykin sitten huomattavasti paremmin.

Ja tässä varsinaisia kysymyksiä:

1) olisiko edellä mainittu ohjelmasortimentti sopiva tarkoitukseeni? Onko joku turha? Puuttuuko joku olennainen?

2) onko jollakulla kokemuksia EOD:sta?

3) Pålssonin yhteenvedossa mainitaan myös ohjelma nimeltä SceneGenX. Onko se jo sillä kehitysasteella, että aloittelevan kannattaa alkaa opiskella sitä - on kauhean turhauttavaa opiskella tuntematon ohjelma itselleen uuteen tarkoitukseen ja todeta lopulta, että eihän se toimikaan. Tärkein jää saavuttamatta, eli omista virheistä oppiminen.

4) muistaakseni tein edellisen kerran FSSC:tä kokeillessani tuon edellä mainitsemani hirsirakennuksen. Siitä tuli aivan kamalan näköinen. Silloin päädyin siihen, että ko. ohjelmaan voi tuoda vain ennalta määriteltyjä muotoja ja tekstuureja, joiden määrä oli täysin riittämätön. Onkohan tämä väärinkäsitys?

5) Jokaisellahan on oma tapansa oppia... mutta mitä arvelette: jos onnistuin kerran käymään gmaxin tutoriaalin läpi ja sain aikaan ainakin jonkun siinä opetettavan objektin, niin kannattaisiko sittenkin tehdä uusi yritys sen kanssa ja unohtaa esimerkiksi EOD? Lentokoneiden suunnittelu ei siis minua todellakaan kiinnosta, ja aika on kuitenkin aina vähän kortilla...

Ovathan nämä vähän hämäriä kysymyksiä, mutta toivottavasti joku pääsi jyvälle ja haluaa valaista tyhmää.

--- Jorma

edit: typo tai kaksi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole yhtään objektia FS:ään tehnyt (vielä, kuuluu kategoriaan "jos joskus on aikaa"), mutta mitä muuten olen 3D-mallintanut softilla Notepadista Vertexiin, niin kyllä kannattaa kerralla opetella se haulikko. Gmaxin aloituskynnys ei ole ihan matalimmasta päästä, mutta toisaalta siihen on kyllä hyvät tutoriaalit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vinkki: Hylkää suorilta ne EOD:t ja muut. Ainoa, mitä noista kannattaa käytännössä edes harkita käyttävänsä, on Ground2K. gMax on se tämän päivän sana ja esimerkiksi jonkun yksinkertaisenkin talon tekeminen on sillä miljoona kertaa helpompaa ja nopeampaa kuin esim EOD:llä. JA ennenkaikkea gMaxilla saat kaikki viimeisimmät jipot mukaan varsin yksinkertaisesti... Ja kuten Tatun EFRU-scenestä näkee, gMaxilla saa erittäin näyttävät pohjatkin kentille. EFRU on käytännössä pelkästään gMaxilla tehty kokonaisuus...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä selvä, veljet. Pidän Ground2K4:n - onhan se kai kuitenkin nimenomaan rantaviivojen ja vastaavien muokkaamiseen erityisesti suunniteltu ohjelma? - ja gMaxin koneella ja keskityn niihin. Kai mä olen hiukan vierastanut gMaxia, kun olen ajatellut sen olevan FS:ssa ennen kaikkea lentokoneentekijän työkalu ja sellaisena omiin juttuihini turhan raskas. Ja yksi hyvä puoli on se, että sehän on loistavasti dokumentu ja "tutoroitu." Ei tarvi tälläkään foorumilla pitkään aikaisempia neuvoja etsiä!

Mutta asensinpa myös tuon EFRU:n. Imuroituna se on ollut, mutta olen pantannut sitä jostain syystä - liekö sääsket joskus syöneet liikaa hillasoilla... asensin, menin katsomaan ja jysähdin virtuaalip*rsiilleni. Ensimmäistä kertaa sitten Sebastianin EFSO:n (ja Ivalon ja Varkauden) joutui haukkomaan henkeään. Kyllä on upeat pinnat mökissä ja parakeissa, ja se jänkä/hakkuuaukea niiden naapurissa suorastaan haisee suopursulta.

Tässä on taas kerran osoitus siitä, että pelkkä taito ei riitä. Taiteilijan silmää kysytään yhtä paljon. - Ja kaikki tämä on siis tehty gMaxilla?

Vielä yksi kysymys - sitäkin olen pantannut, kun joutuu taas paljastamaan tyhmyytensä.

-- Mitä tuo fotorealismi oikein tarkoittaa? Ilmeisesti siinä liitetään valokuvaa bitmappeihin, mutta jossain vaiheessa se oli mulle suorastaan kirosana: paneeli paneelin jälkeen julistettiin "fotorealistiseksi," ja yleensä ne olivat... noh.

Samoin kokeilin innoissani yhtä Tromssan fotorealistista maisemaa (yli vuosi sitten?) Se oli tarkka ja tavallaan kaunis - minusta FS saa huoleti ollakin hiukan akvarellimainen - mutta myös aivan "kalju." Olen ymmärtänyt, että fotorealistinen maanpinta ja autogen eivät välttämättä toimisi yhdessä?

Nyt kuitenkin tuo Tatun Ranua on yksi kauneimpia näkemiäni töitä, ja se on kuitenkin myös "fotorealistinen..." Ja kasvillisuudessakin löytyy. Mielenkiintoista.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iso KIITOS myös sinulle Jorma, harvemmin sitä kuitenkin noinkin perusteellisia kehuja kuulee. :)

Niin tosiaan, gmax on noista ohjelmista paras. Sillä maapolyjen tekeminen onnistuu myös mutta vaatii hiukan säätöä, eli sen verran kuitenkin pitää sanoa että gmax on tarkoitettu pääasiassa 3d objekteille, mutta muutakin sillä voi sitten hiukan mutkien kautta tehdä.

Noissa Gmax SDK/ MakeMDL SDK mukana tulee ohje jossa rakennetaan sellainen "perustalo" gmaxilla. Siitä saa mielenkiintoisemman kun alkaa tehdä sen ohjetalon sijasta omaa taloa, mutta kuitenkin niitä ohjeita seuraten. Ei se gmax niin vaikea ole, itse teen noita objekteja aina Box tai Cylinder objekteista aloittaen ja sitten vaan siirtelen niitä pisteitä tai vertexejä ja poistan turhia polyja.

Gmaxissa on myös älyttömästi kaikenlaista muuta kamaa joita FS ei edes ymmärrä joten ei tarvitse hermostua jos ei hallitse koko ohjelmaa. En minä ainakaan, sitä sillai pikkuhiljaa opettelee uusia asioita ja modelien tekeminen käy helpommaksi. Ei siis poikkea yhtään tavallisesta oppimisprosessista.

Photoreal tarkoittaa sitä että "esikuvasta" on otettu valokuva jota käytetään tekstuurina sitten mallissa. Puhuit vähän tuosta että pelkät mallit eivät riitä ja se oli Ranuan kohdalla mukava kuulla koska minä tykkään miettiä konsteja millä maisemasta saa luonnollisen näköisen. En oikein osaa selittää sitä, kai tässä myös kaikilla on oma tyylinsä.

Kun homma alkaa tökkiä niin kysele neuvoa. Kyllä täältä vain apua saa varsinkin kun huomataan että omaa yritystä löytyy tarpeeksi. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksityiskohdilla on kyllä iso merkitys. Vaikkei oven ruosteläikät, TV-antenni katolla tai seinään nojaava polkupyörä suoranaisesti lentämisen simulointiin vaikuta, niin se läsnäolon tuntu tulee semmoisesta. Siinä moottoreita käynnistäessä tuntuu että on lähdössä jostain paikasta, jolla on oma henkensä ja historiansa. On se hienoa pörrätä pikkukentältä toiselle, kun paikoilla on oma ilmeensä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ranua muuten *on* aivan uskomattoman hieno. Varsinkin nyt taas kun FS:ssä alkaa tulla ne "pakkasvärit" ilta- ja aamuhämärässä, se on kesäisin aivain toisen näköinen, talvinen sininen hetki on jotain ihan erilaista.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään