Jorma Silo

Terveisiä Kongosta. Pitkä tarina, 8 isoa kuvaa

9 viestiä aiheessa

Tämän olisi voinut laittaa myös kuvankaappauksiin, mutta koetan tässä myös kommentoida kuvia maisemanteon ja konemaalauksen kannalta. Moderaattorit siirtäkööt, jos paremmaksi katsovat.

 

Toivon kovasti, että tämä antaisi muillekin intoa lähteä kokeilemaan siipiään. Vaikeaa tämä ei ole ollut, mutta sitäkin hauskempaa.

 

Kongo on ylivoimaisesti isoin FS-projekti, jonka parissa olen vuoden aikana askaroinut. Se on rajusti keskeneräinen, mutta ainakin osaa kehtaan jo näyttää muillekin; varsinkin kun jätän tämän nyt hetkeksi alettuani opiskella objektien tekoa (ehkä saan lopulta ne pakolaisleiritkin parakkeineen ja hökkeleineen kenttien ympärille...)

 

Olen tähän mennessä tehnyt raakameshin koko Afrikan alueelle Saharasta Namibian korkeudelle, hionut sitä aika lailla (mutta en läheskään tarpeeksi) Kongo DT:n osilta ja hiukan muualtakin, missä karkeita virheitä on näkynyt. Olen korjannut paikka paikoin Kongon LandClassia; pohjalla on yksi AVSIM:ista imuroitu Afrikka-LC - Jim Keir. Toinen paljon asiaa parantava, koko Afrikan kattava LC löytyy sen yhden norskin sivuilta... voin tarkistaa osoitteet, jos jotakuta kiinnostaa. Sama mistä löytyy Norden Landclass.

 

Olen asentanut kaiken löytämäni afrikkalaisliikenteen ja ennen kaikkea - olen joutunut luomaan Kongoon paljon omaa mielikuvitusliikennettä koneineen. Tämä on pitkä tarina ja jääköön toiseen kertaan. Osa koneista on aivan todellisia, sillä alueella esiintyviä pörrääjiä; osa on "oman yhtiöni" koneita. Osa on "täytekoneita" lähimaista.

 

Flight Simulatorin Kongossa (puhun nyt siis koko ajan Kongon Demokraattisesta Tasavallasta, DRC, ent. Zaire) on noin 150 kenttää. Olen tehnyt AFCADit vähän yli puoleen. Ne ovat luonnollisesti silkkaa mielikuvituksen tuotetta - vain aniharvasta mulla on edes jonkinlaista tietoa.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Tässä on Kongon isoin kenttä, N'djili Kinshasassa (FZAA.) Kenttä on default, sillä yksi belgialainen porukka on päivittämässä FS2002-versiota uusiksi ja odottelen sen saapumista. Etualalla on sotilaskonealue, jota olen laajentanut kovasti AFCADilla ja muuttanut rahtiplataksi. Kaikkea en ole muistanut tehdä, sillä tuon Hewa Boran B727:n ja takana näkyvän ison Antonovin pitäisi tietysti vaihtaa paikkaa. Täytyy jossain vaiheessa käydä merkkaamassa portit oikein. Punapyrstöiset Caravanit ovat "omia" koneitani, Illusta lisää seuraavassa kuvassa. HBA:n ja Wimbi Diran Boeingit puolestaan ovat "todellista" liikennettä, FP:t ja repaintit löytyvät AIA:lta ja PAI:lta. UN:n B737 on osa yhden repaintterin viime version aikana tekemästä setistä, joka sisältää kaikki FS:n Boeingit UN:n väreissä... eivät välttämättä ole todellisia koneita.

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Nämä olen tehnyt valokuvien perusteella. Yhdessä Airliners.netin kuvassa näkyy neljä tuommoista Illua peräkkäin Bangokassa (Kisanganin isompi kenttä.) Sen haluaisin nähdä tosimaailmassa! Ainakin An-12 on Samdimin malli - kuinkas muuten! - ja eiköhän olisi Illukin...

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Tässä näkyy jo hyvin sitä uutta meshiäkin. Buffalo on Aasenin FS2002-malli, johon vaihdoin jonkun ai-koneen lentomallin. Maalaus perustuu taas valokuviin, mutta todellisuudessa kone on paljon rähjäisempi. Kuvassa lähestytään Mahagia (FZKC) lännestä kovan iltapäiväukkosen aikana - pahus kun en saanut salamia kuvaan. Sääteemana käytän toistaiseksi jostain imuroimaani, tänne ihan hyvin sopivaa "Hot and Humid." Omat ovat pahasti kesken. Komea teema, mutta syö kovasti freimejä.

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

FS:n default-Mahagi sijaitsee kauheassa montussa. Se on täysin väärin, vaikka sama korkeustieto kummittelee niin Jeppeseneissä kuin joka paikassa muuallakin. Tämän olen luonut muutaman huonon valokuvan ja Kongossa aikoinaan pitkään lentäneen kipparin muistinvaraisen, suusanallisen (ja lentohörhölle salaa mutta ystävällisesti naureskelevan) selostuksen mukaan. Saisin häneltä varmasti lisää tietoa jopa karttoja myöten, mutten juuri nyt kehtaa kysyä. Ei me niin hyviä tuttuja olla. - Samaan lähteeseen perustuvat tietoni myös Ishashasta (FZNI) ja Tingi-Tingistä (FZOB) jotka olen korjannut vastaavalla tavalla.

 

Jotta ai-liikenteen saa toimimaan oikein, simulaattorin kenttäkorkeusdata on korjattava. Siihen käytän jabbgl -nimistä ohjelmaa (AVSIM.)

 

Taustalla näkyvät pikkukoneet ovat Mike Stonen koneita, jotka olen korjannut ai-koneiksi.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Goma, FZNA. Taustalla muutama vuosi sitten purkautunut ja suurta hävitystä aikaan saanut tulivuori. Olen tavoitellut LC:llä (EZ-LC) sopivia sävyjä, mutta vieläkin se on hiukan liian vaalea. Kraatterit sen sijaan tulevat uuden meshin ansiosta hienosti esiin (eivät näy tässä kuvassa.)

 

Etualalla näkyvä LET-410 on tuolla päin hyvin tyypillinen näky, luullakseni kylläkin hiukan keskemmällä maata. Maalaus valokuvien perusteella ja malli Schachtin En ole vielä oikein tyytyväinen, sillä malli on liian yksinkertainen - kuten huomaatte, yksityiskohdat (laipat, peräsimen osat jne.) loistavat poissaolollaan. Minun täytyisi itseni tehdä sopivat varjostukset.

 

Jaa että mitä toi Garudan Fokkeri täällä tekee? Se on nätti... :D Tästä enemmän seuraavassa kuvassa.

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Katale, FZNB. Huomatkaa puut: eiväthän ne akaasioita ole, mutta eukalyptuksia kummiskin... taas yksi homma, mikä pitäisi tehdä itse: akaasia. Nämä löytyvät ainakin Tassimista. C-27 on muutettu ai-koneeksi.

 

Tässä näkyy nyt hyvin oman yhtiöni peruskone no. 1 - Twotter, punainen versio. Alkuperäinen ajatus oli saada itse tehty liikenne erottumaan kunnolla muusta vilinästä, mutta nykyisin mulla on tapana tehdä tämä melkein joka koneeseen jonka maalaan. Se on eräänlaista näppiharjoitusta, ei tarvi miettiä aina värejä ja teemoja uusiksi. Malli on uusi Tomkiewicztin (ähhh... miten se kirjoitetaan) ai-Twin Otter. PAI:n vastaava on kauniimpi, mutta se on paljon hankalampi maalattava.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Mike Stonen ai-koneeksi muutettu "Fat Albert" Virungan yläpuolella. Maailman ehkä kaunein seutu pääsee oikeuksiinsa vasta kunnon meshin avulla... sydäntäsärkevän kaunis paikka, mutta helv*tti siellä eläville. Virunga on vuoristogorilloiden suojelemiseksi perustettu kansallispuisto, mutta ihmisen tyhmyyden, raakuuden ja ahneuden jalkoihin ovat nyt jääneet nekin... liekö yhtään jäljellä.

 

Mulla on jäljellä vielä yksi kuva.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Tropiikin ilta laskeutuu nopeasti. Iltapäivän ukkoset muistuvat enää kauniisti punertavina (FSW) iltapilvinä. Kindusta (FZOA) lähtenyt B727-100 on aloittanut lähestymisen Buniaan (FZKA.)

 

Tässä näkyy nyt sitten, kuinka kaikesta on myöskin maksettava. Taustalla on Lac Albert - sen rannat eivät todellakaan ole tuollaista jyrkännettä. Korjattavissa se on, mutta vaadittava työmäärä on valtava - vaikka vedenpinnan saisikin nostettua, pitäisi piirtää uusi rantaviiva. Taidan jättää toistaiseksi... kentät ovat tietysti eri asia, mutta kun olen rajoittanut meshin LOD7:ään siellä missä tarkempi aiheuttaa hankaluuksia niin pöytävuoria ja rotkolaaksoja ei ole montaa ollut.

 

--- Jorma

 

//edit: typo tai pari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienolta näyttää! Mistä juontaa juurensa innostus noinkin eksoottiseen maahan? Ei kuitenkaan ehkä ihan jokamiehen ensimmäisiä kohteita FS:ssä. Onko tuo tulossa julkiseen levitykseen joskus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, olikohan tämä nyt oikein sopiva juttu täällä... mutta itteppä kysyit. :)

 

Niinpä kysyin. Mutta mielestäni tuo on jopa enemmän kuin sopiva "juttu" tähän foorumiin. Kiitos siitä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta vain yksi tarina - nätti semmoinen, mutta yksi asia täytyy myös muistaa: kaikkeen kehitysapuun tai kolmannessa maailmassa annettavaan humanitaariseen apuun liittyy aina myös jokseenkin häikäilemätön manipulointi. esimerkiksi t edellä siteeraamani kirjeenvaihdon suhteen olen aina epäillyt sitä; se vain on niin ihastuttavaa ja imartelevaakin tekstiä. Idealisteja on helppo höynäyttää liikuttavilla tai traagisilla tarinoilla ja voi veljet... höynäytetään myös. Moni alunperin puhdasmielinen humanisti sortuukin kyynisyyteen... mutta ei se ole hyvä ratkaisu sekään.

 

Jep. Se kehitysavusta ja Afrikasta... onhan niitä tarinoita paljon ja monta olisi kiva kertoa, mutta ehkä joskus toiste ja toisella palstalla.

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gomasta pientä tarkennusta. Rullausteiden olemattomuuden vuoksi Teminaalin ramppia käyttää vain YK:n hekot. Muut parkkeeraavat Kiitotien viereiselle nurmikolle, poislukien HBA:n 727 (ainoa jetti joka operoi sinne) joka parkkeeraa kiitotien ppähän käännön ajaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin mielenkiintoiselta vaikuttaa! Lentelin tuossa viime kuun puolella paljonkin simussa ympäri Afrikkaa, ja yritin kanssa asennella myös alueella operoivaa AI-liikennettä, tosin aika nihkeästi niitä löytyi. Erityisesti UN lennot kiinnostivat, sen jälkeen kun satuin pitkästä aikaa kattomaan sen ruotsalaisten rauhanturvaajien tekemän videon jossa lenteli IL-76 ja kaikkien suosikki Caravelle (3D-KIK, eikös se palanut viime vuoden puolella?). Taisipa olla kuvattu juuri Kongossa.

 

Voisitko Jorma pistää jotain listaa yleisesti jakelussa olevista flightplaaneista jos sattuu olemaan jossain muistissa?

 

Onnea vaan projektin kanssa! Toivottavasti joskus tulee yleiseen jakeluun :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukoliste, Hannes! Kyllä sulta tulee jatkuvasti kullanarvoista tietoa, ja sen Mannerheimin retkenkin tunnistit aikoinaan heti. Harras kiitos! Mistäs tämänkin löysit? - Saakeli, oikein sedän sydäntä lämmittää.

 

Kuten huomaat, AFCAD ei myöskään ole ihan kohdallaan; minua sitten ärsyttävät toisten töissä tuommoiset keltaiset silmukat merkinnöissä. Nehän johtuvat siitä, että rullausteitä pitäisi aina kaventaa asteittain, varsinkin ahtaissa paikoissa. Mutta kyllä minä nekin aikanaan korjaan.

--- Jorma

 

Airliner World 7/04 "In the Shadow of Mount Nyiragongo"

 

Kiva parin sivun juttu ko. kentästä. Käsitellään enemmän kyllä tulivuorenpurkausta, mutta ihan mukavaa luettava "normaalien" artikkeleiden ohessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään